Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 6058 ggr
Ewerhof
0

Vandrarmat

Ja hur gör mat om man vill vandra i skogen en vecka i sommar?! Inte särskilt lämpligt att släpa med sig nån kylbox kanske. Eller vettigast ändå? Nån sån där lätt plastad sak…

Ölkorvar har jag hittat bland resetipsen (lufttorkad skinka?)  och ägg kan man väl ha med sig för de första dagarna, antar jag. Hur länge håller sig okokta ägg i en behållare? Jämfört med kokta? 

Jag vet också att man kan ungstorka köttfärs med gott resultat. Men sen då?

Hur länge håller sig smör? Det gör väl inget att det smälter direkt men hur länge tar det innan det härsknar? Kan man frysa smör? Då skulle man ju kunna använda dem som 'frysklampar'. Och ost? Tuber med smältost?

Och sån där H-mjölk, finns det som grädde också (röd mjölk tror jag att jag sett)? De håller ju 4 månader i rumstemp. 

Hjälp mig att komma på förslag! Min semester har plötsligt hamnat i kläm!! Glad

Ja, jag vet att det är lite tid till dess men jag vill gärna hinna planera och fundera innan det plötsligt är DAGS!

callerobertsson
0

Jag rekommenderar pemmikan enligt mitt recept.

/Calle

MimLan
0

Okokta ägg håller sig i flera veckor. Att de står i kylen numera är en sak, hemmavid får de stå ute så att de gamlar till sig lite och inte blir så svårskalade när jag skall äta kokta ägg.

Kokta ägg med skal på håller sig några dagar.

chilisalsa
1

Smör gör inget om det smälter. För längre hållbarhet kan du koka Ghee (eller köpa). Ägg är väl annars det färska livsmedel som har bäst hållbarhet. Sköter man om sina ägg håller de i månader ! Långseglare och andra utan möjlighet till proviantering på många veckor, brukar köra mycket med ägg. Fast det är ju tungt att bära ! Glad

Medarbeterare på Kost

WilliamJ
0

Är tonfisk och makrillkonserver något kanske? Man ska ha så mycket fett det går på så lite vatten och vikt.

Har man lite tur så hittar man en död älgTyst

Ewerhof
0

#1 Ska absolut provas! 

#2 Försökte söka men hittade inget bra ord tydligen… Glad

Tack för hjälpen! Känner att vandringen nog både kan bli kul och ohungrig nu. Skrattande

mejram
0

Vill bara tipsa om en superbra kokbok - "Bortom frystorkat". En riktig inspirationskälla till godare mat i naturen. Den är inte LCHF, men recepten går ju att modifiera. Som sagt, underbar inspiration är det i alla fall.

pitch
0

Pemikan är en klassiker numera:-)

Tack Calle!

Viktor-88
0

Vart hade du tänkt vandra?

Ewerhof
0

#9 Eftersom vi inte är några vana vandrare så satsar vi på Dalarna till en början. Maken vill återse bardomstrakterna där så vi slår två flugor i en smäll.

Skaldeman
0

Rökt, saltat och torkat kött håller sig bra. Det var så man konserverade maten innan det fanns kylskåp. Jag skulöe tälja upp ett par torkade ren- och fårbogar och komplettera med lufttorkad korv, lufttorkad skinka etc. Pemmican finns för övrigt att köpa i välsorterade friluftsaffärer. Men det är dyrt och marinerat med diverse tveksamheter.

/SSS

Mirimis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vandra i Dalarna!

Får man föreslå Vasaloppsleden?!

Jag och min 7-åring gick där i somras, Fantastiskt vackert med myrar, sjöar, öppna ängar och tallskog. Välordnat med stugor på "lagoma" avstånd. Vi kommer absolut att göra det igen.

Ewerhof
0

#12 Åh, tack för tipset! Tanken hade inte ens slagit mig! Det låter ju jättekul! Om det inte blir av den här gången så definitivt i framtiden. Tack! Glad