Recept kålsoppa
Här i Arvika är det höstmarknad till helgen och man äter kålsoppa. Har köpt rimmade fläskben och kål, men hittar inget passande recept utan sirap eller annat sött.
Du kanske kan skippa sirapen, och koka soppan ändå.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Sirap i kålsoppa? Det låter märkligt i mina öron. Jag har gjort kålsoppa mer än en gång, men aldrig med något sött. I en soppa är det inte svårt att få med en hel del fett, och fettet är ju en god smakbärare. Jag skulle inte använda rimmade, och jag brukar föredra lamm i kålsoppan, men praktiskt sett handlar det ju bara om att koka köttet och skära ner kålen och krydda efter smak.

Navarro- varför inte steka kålen i sirap som vanligt men ta mindre? Det späs ju ut rätt mycket och smaken på en äkta kålsoppa går ju inte att jämföra. Det beror ju på hur strikt du är, men skånsk kålsoppa är ju supermums! Bra ide nu när mörkret och regnet lägger sej över oss.
Agneta

Hörrni, Navarro och Inkanyezi, kan ni skriva recept? :) Det låter mumsigt med kålsoppor i alla varianter!
Mmmmmmmmm fårikål. Min absoluta favoriträtt… Låter nästan som kålsoppa fast utan soppan då!
Fårikål röstades för övrigt fram till Norges nationalrätt för ett par år sedan…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Kan man göra kålsoppa utan kött i?
"You just have to belive…"
Nej, den exploderar!
(prova och se! i värsta fall har du slösat bort ett halvkilo vitkål)
#7 Hahaha! Mikael du är så rolig! Exploderar gör den ju först senare. I tarmarna!
#6 Visst kan man det. Det behöver verkligen inte vara något kött i kålsoppa. Men det är gott att bryna kålen först i smör. Det är då som en del har sirap och annat sött i. Men det behövs inte.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Frikadeller brukar jag ha i kålsoppa, det är också gott!

Just nu står en köttgryta med högrev, lammstek och kål (lagerblad, svartpepparkorn, lite pepparrot och rosmarin) på spisen…kommer bara spetsas med massa grädde och lite soja. Slurp!

#7 Ja, det var väl det jag trodde! Vi har ett ganska nytapetserat kök och jag tror inte det blir bra med kålsoppa på väggarna. Bäst att låta bli kålen alltså… koka soppa på en spik istället, sådana har vi alldeles för många av ändå.
(Tycker inte det är så kul att laga mat att jag vill upptäcka senare att allt blev helt fel… bättre att fråga först!)
#8 Då ska jag nog testa att göra kålsoppa någon dag. Vet att mormor gjorde det när jag var liten men hon finns liksom inte kvar att fråga! Fast kännde jag mormor rätt så var det säkert någor sött i hennes soppa. Hon hade en nypa socker i det mesta… och massor med grädde!
Övning ger färdighet!
Jag experimenterar fram all min mat, och det blir alltid jättegott.

#12 Ja, be mig inte följa ett recept för det kan jag inte heller, vill bara ha ett hum om vad som går att laga utan kött när det står att det ska vara det i. Vissa saker är ju svåra att byta bort och fortfarande få det bra. Är egenligen ganska bra på att laga mat, det är bara så otroligt tråkigt!
Åhhh… när ni skriver om kålsoppa blir jag sugen på Nikkalauktasoppa, det är vitkål och köttfärs i den. Får nog googla fram ett recept och göra en omgång,

Nu skall jag sätta igång med kålsoppan i alla fall. Det blir inte på en spik utan på en höft, Pasis förslag blir nog bra, men utan lamm. Tog rimmade fläskben eftersom det verkade vara det som folk från trakten använder just för "Arvikamarten". affärernas diskar var fyllda med dom. Hälften av soppan blir till maken och får även potatis och kikärter, halftern blir min med smör i. Trevlig helg!
fast det stavas nog nikkaluokta, om du inte hittar!
en gång för många, många år sedan jobbade jag med en gammal, gammal kock. Han sa, koka eller stek alldrig kål utan lite sirap. Han pratade om något cancerframkallande. Det gäller även lök?? Fråga era gammla far och morföräldar, jag tror dom vet. Mem tiden lider!!

#18: Enligt vissa gamla teorier så ska man alltid sockra (extremt lite, bara en nypa på lök i stekpanna etc. ) saker som är väldigt gasbildande, för att motverka ont i magen. Jag vet inte riktigt om det stämmer, men min låtsassyster som lärt sig laga mat enligt riktigt gamla seder, svär på det, och jag har då aldrig fått ont i magen av nån av hennes lök eller kålrätter. :)

Kålsoppan blev underbart god, använde inget socker men ett par droppar soja när jag stekte kålen på medelvärme. För att inte göra den för salt använde jag fläskkarre också. Bara vitkål, salt, hela svartpepparkorn, rimmade fläskben, fläskkarre, soja, lite rosmarin och lite timjan blev godare än jag väntat mig. Gott nu när det börjar bli kallt utomhus också!

navarro - Det låter kanongott!

klart man kan göra kålsoppa utan kött…… det är gott det oxå men du kan ju ta lite kycklingfilé i flikkan min

Du är inte dum du trollmamma! Ska se om det står kålsoppa på menyn någon dag sen.

Nikkaluoktasoppa fick jag recept på en gång när jag jobbade i Västerås. Vi brukade käka lunch på Metallverken och det här är deras variant (för 4 personer):
2 hg nötfärs 1 liter buljong
1 msk smör 1 msk soja
1-2 purjolökar salt
4 dl riven vitkål peppar
2 msk senap persilja
1 lagerblad
Skölj o strimla purjolök och vitkål. Bryn färsen i smöret i en gryta. Lägg ner grönsakerna och låt dem fräsa med en stund. Tillsätt senap, lagerblad och buljong. Låt soppan koka ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. Strö över hackad persilja vid serveringen.
Nu blev jag ju sugen på att göra den - den är supergod!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Den här tråden finns det många bra tips i, jag bokmärker den!

Kålsoppa.
Att bryna vitkålen i smör först gör att kålen blir söt och det behövs inget sirap i, förutom till min sambo då som vill ha sött.
Då häller jag "lite" sirap på hans tallrik och på min lägger jag persilja för det vill jag ha.
Då får vi båda soppa efter egen smak.
När jag kokar kött, oftast älg men även nöt så fryser jag in överbliven buljong till soppor.
Inga massa tillsatser eller E nummer i den inte.
Birgitta