Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4729 ggr
Diran
0

LCHF med magproblem?

Hej, nu kommer ett till inlägg från mig som håller på med "Fas 1" enligt GI metoden, tydligen liknande kost som LCHFare äter jämt max 20gr kolhydrater om dagen.

Anyway, jag har lite magproblem som jag haft i drygt två år, fick en inflammation i magsäcken och om jag inte äter väldigt ofta så får jag riktiga smärtor, det bästa att få bort smärtan med är att äta bröd och dricka mjölk, mjölken stabiliserad syrorna och brödet suger upp dem, det handlar just om att syrorna som bildas når upp till inflammationen och ger otroliga smärtor.

Så under denna första tid med Fas 1 så ska jag ju inte äta bröd och heller inte använda mkt mjölkprodukter alls. Så jag blir såklart lite orolig att jag helt enkelt kommer äta för mkt mat (jag kör med låg kolhydratkost för att gå ner ganska mycket i vikt)

Så har ni tips på hur jag ska äta emellan mina lagade måltider? Jag har dessutom köpt tabletter som ska förebygga för hög syrebildning.

Flisan74
0

Min erfarenhet är att magsyran minskar av lchf-kosten. Jag har tidigare haft problem med sur mage, men inte nu längre!!

Lycka till!

Diran
0

#1 Oj. Får hoppas att det hjälper för mig också då.
Det är svårt att avstå från min mjölk driker hemskt mkt mjölk i vanliga fall.

missaz
0

LCHF är, om man inte äter för mycket omega-6 rika produkter (som tex nötter och vegetabiliska oljor) mycket bra mot inflammationer i kroppen. Ät inte oljor och margariner; satsa på naturliga animaliska fetter och börja kanske med tillskott av bra omega-3 (INTE vegetabiliskt, köp någon bra fisk- eller krillolja på hälsokost).

Äter du bra dina lagade mål bör du inte behöva mellanmål på denna kost. Har du problem med magsyra och smärta trots övergången till LCHF kanske du bör äta mer lättsmält, mild mat, som kokt kött och fisk istället för stekt. Turkisk yoghurt (10%) är milt för magen, grädde utspätt med vatten är bra i stället för mjölk.

Hoppas du blir bättre på denna kost!

Wildrat
0

Saker som ger inflammationer: socker, stärkelse, vegetabiliskt fett (inte kokosfett), fytinsyror som finns i säd och därmed allt som tillverkas av säd (bröd, pasta osv).

Saker som motverkar inflammationer: mättat fett, omega 3 (finns bla i fisk), kokosfett.

Men med tanke på din känsliga mage bör du ta det lugnt med kokosfettet, max en matsked om dage till att börja med.

Diran
0

#4  Du skriver om mättat fett, kokosfett och så, jag har blivit väldigt förvirrad av allt som handlar om de olika fetterna. Så det är svårt att veta vad jag ska äta av, i vilka former det finns i osv.

Finns det några enkla sätt att tänka, när man ska hålla kolla på alla fetter och vad som är bra och dåligt etc?

missaz
0

#5 undvik helt enkelt fett från växtriket (kokosfett är OK), ät ÄKTA smör och fett från djur. Ät INTE margariner och vegetabiliska oljor. Svårare än så är det inte! Glad

iike
0

för mig, var mjölk och brödet, det värsta bovet för min mage!

Använder istället ägg-mjölk till kaffet.

Kalle-B
0

Jag tror vi förvirrar "Diran"

Kör man "GI-metoden" så varnas det tex. troligen för mättat fett, istället förordas vegetabiliska fetter. Jag föreslår att du kör LCHF istället för GI-metoden.

Men välj antingen eller - annnars blir det väldigt förvirrat vad som är nyttigt och inte…Obestämd

Aniara4
0

Förutom tipsen ovan föreslår jag att du använder Gaviscon om det blir jobbigt med magsyran i början. (Det är inte ovanligt att man får mer halsbränna ett tag, även om en del upplever motsatsen.) Istället för att späda ut eller neutralisera magsyran (vilket kan försämra matsmältningen) lägger man "locket på" med Gaviscon och hindrar att magsyran åker upp och fräter.

Diran
0

#8  Oh my word. Jag ÄR förvirrad, är inte helt säker på vad GI förespråkar för fetter faktiskt. Men jag undviker margarin iaf och omm jag steker något så använder jag olivolja eller någon annan neutral olja.

Aniara4
0

Olivolja ska man inte steka i! De nyttiga fetter som finns (inte så mycket som man tror tyvärr) blir förstörda av värme, och blir bara dåliga. Och andra oljor är förmodligen ännu sämre. Stek i smör eller kokosfett. Olivolja kan man ha kall på salladen om man vill.

WilliamJ
0

"Någon annan neutral olja" finns nog inte att steka i. I stor sett alla växtoljor innehåller för mycket omega-6. Använd gärna smör och marinera köttet med olivolja. Det räcker jättebra.

Mat behöver inte vara så krångligt. Ställ dig bara frågor som:

- Är detta naturligt? (kolla tillsatslistan)

- Åt urfarfar detta?

- Fanns detta i denna mängd året om?

- Behöver detta fraktas runt halva jorden för att jag ska äta det?

Våra kroppar behöver bra byggstenar och energi till att leva livet. För oss som äter naturlig föda innebär det mycket fett, mättat och omättat, samt en bra kvot mellan omega-3 och omega-6. Fröer, nötter och vegetabiliska oljor innehåller för mycket inflammerande omega-6, medan fet fisk, ekologiska ägg, ekologiskt smör och gräskött innehåller mer inflammationshämmande omega-3.

Många äter alltså i huvudsak kött, smör (fett) och ovanjordsgrönsaker. Ungefär så som vi människor är skapta att äta.

WilliamJ
0

Glömde detta, men det är jättemånga som blivit bra i magen på LCHF, speciellt när dom skippat mjölmat och en del när dom minskat på mjölkprodukter. Våra tarmar klarar bra av att smälta kött, men cellulosa går vi bet på.

En person som jag känner har lidit av dålig mage i över 45 år. Hans läkare har inte varit till någon nytta alls. När han minskade på mjölprodukter och även kolhydrater blev han bra samma dag. Han kallar det för ett mirakel och har fått flera i samma situation att göra samma sak med framgång.

Lycka till och hoppas det går bra!!