FAKIR???
Hej
Alltså jag är ny här. Har inte ens börjat med kosten riktigt än. Försöker läsa så mycket som möjligt och lära mig om LCHF. Har sett uttrycket "fakir" på flera ställen. Vad innebär det???
Vidare undrar jag om det kan vara ok att äta ett par frukter om dagen
Att du enbart äter fett, fett kött, fet fisk o ägg. Inget grönt o inga mjölkprodukter (utom smör).

Ang ett par frukter om dagen: det är ungefär samma sockerinnehåll i ett äpple som i cocacola, vikt för vikt. Diskutera med dig själv om du tycker det är OK med så mycket läsk per dag.
Svaret från den överväldigande majoriteten här är att det är på tok för mycket socker. Är du orolig för vitaminerna ät vitkål. Eller en paprikaring. Eller lever.
Fabricati diem, pvnc!

#0 - De allra flesta frukter innehåller mest bara vatten och socker, alltså inget som vi LCHF-ätare förespråkar. Vatten direkt från kranen är bättre. Dietister talar ju ganska mycket om att frukt innehåller så mycket vitaminer, men jämfört med ägg och lever innehåller de "inga" vitaminer heller… Om man äter LCHF-kost för att gå ner i vikt, kommer det att bli mycket svårare om man äter frukt (= socker). Äter man LCHF-kost för att må bra och mår bra med frukt i kosten ser jag inga problem med det.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
A, B6/B9/B12, C, D, E, järn, selen, kalcium, jod, magnesium, natrium, kalium.
Vilka finns i frukt?
Hm… ja men jag ska nog äta upp den frukt jag har hemma iallafall. Känns dumt att kasta bort, Har nog ett kg clementiner, massor av äpplen 4 päron, 4 kiwi och 3 charonfrukter :)

Fakir är ett begrepp som myntats av Sten-Sture Skaldeman, som även myntat begerppet GI-Noll!
http://www.skaldeman.se/s2-index.html
Jag tycker du gör klokt i att trappa ut frukten så blir det inte så stora övergångsbesvär!
Så småningom när du har kommit in i det hela kan du köra en Fakir och lägga till eventuella frukter för att se om dessa påverkar din ämnesomsättning!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hej,
Kolla in denna sida och förstora även diagrammet. Om du har tvivlare i din omgivning så kan du skriva ut det för att visa.