På café
Om vi låtsas att alla caféer i Sverige plötsligt hade börjat med LCHF-anpassad meny, och där fanns allt man någonsin kan önska sig… Vad skulle du då beställa?
Panna cotta i olika smaker men utan en massa socker.
Varm choklad utan en massa socker och med mycket vispgrädde.

Mmm… varm choklad… med vispgrädde.. drömmer mig bort…låter härligt.
Varför inte kunna beställa dipp och ost och grönsaksstavar
Eller en bricka goda dessertostar (älskar dessertostar!)

Kaffe med vispad grädde - riktig grädde, inte konstig spraygrädde med socker och oändlig hållbarhet.
Hårdkokta ägg med smältande smör på.
Kallskuret kött utan vare sig socker eller glutamat. Det skulle jag f.ö. önska fanns i affären också!
Nystekta kokospannkakor med grädde och kanel.
Glass!
Ostrullar av olika typer… med och utan skinka, med olika fyllningar. Man kan göra dem som små bakelser.
Omelett med olika fyllning, à la crèpes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Något jag skulle kunna tänka mig är en pizzabit om man är ute och lunchar 

toola, vad skulle du ha för botten på den då?
Typ nöt/äggvite botten som jag gör hemma eller kanske omelettbotten för dom som inte tål nötter. Det finns ju lite alternativ bara det är en massa gott på :)

På café vill jag ha kladdiga bakverk och stora, färska "räkmackor"
Vetebröd och småkakor har aldrig varit min passion så det saknar jag inte alls
- Osttallrik
- LCHF-sallad (skinkskivor, ost, ägg, räkor, fet röra - finns redan på café i Piteå.. fast det heter salladstallrik och jag får slänga brödet)
- Bakelse typ vår "Rulla en tårta"
- Smörgås-bakelse - Rulltårtebotten (?) hoprullad med skinkost/rökt-renkött-ost e dyl… Skivas..
- Ischokladbitar med olika smaker
- Mörk choklad

nobban7, har du förslag på kladdiga bakverk?

Njae, inte direkt - det är därför jag vill att caféerna ska erbjuda det
Men några idéer för bearbetning har jag i alla fall:
Chokladtårta med vispgrädde och hallonFromage - som jag i ärlighetens namn inte testat
Nöt- eller mandelbröd som bas om man tillsätter lite vaniljpulver
Grädde vispad med äggula och vanilj, blåbär
Gele på citron- eller bärsaft
Chokladfigurer till dekoration
Mascarpone
Turkisk yoghurt med hallon eller björnbär
Jag var på Malmö tågstation och skulle ta tåget till Stockholm. Jag hade ingen mat. Gick in på ett cafe´: om jag kunde köpa en pastasallad utan pasta.?Nej det gick inte. Gick till nästa cafe´. Frågade om jag kunde köpa 2 kokta ägg. Jo det gick bra. Och vad vill du ha för de? 3 kr styck!! Jag betalade 20 kr.

På Krokanen i Bollnäs får man välja ingredienser själv till sin sallad och sen väger de tallriken och man betalar utifrån vikt. (Tyvärr har de inte smör, bara lättmargarin)
Kokta ägg och en stor klutt majonäs
Räkmacka utan macka
En vettigt stor bit brie och en bunt salamiskivor till

Det finns ett ställe i Malmö som heter På Besök, som har bra barsnacks, bland annat kunde man beställa ett (väldigt litet, men ändå) fat med oliver, korv och ost! Mums till vinet! Eller grillade kycklingklubbor.
Dom har även en massa goda importerade ölsorter, så jag önskar lite att jag hunnit dit under den tiden jag drack öl…
Ganach!
Finns ett underbart recept på det här om du söker

Herregud, det låter mmmmmmmmmm! Måste testa det i helgen!
…undrar om man kunde göra nån slags mandelmjölsmuffin och ha ganachfyllning?

*puff*
Jag vill ha mer förslag!

Chokladmousse, chokladkaka med mkt vispgrädde

Någon nämnde varm choklad, så den tänker jag tipsa igen om. Gärna gjord på gräddmjölk (mer grädde än mjölk), med en massa mumsiga kryddor som saffran, vanilj, stjärnanis, chili och kanel, eller andra mer ovanliga (för svenska gommar) kryddor, sedan serverad med mycket vispad grädde… =)
Då jag har beställ vispad grädde på café så har det smakat väldigt sött. Brukar inte de flesta ha i socker när de vispar? Därför har jag inte vågat köpa det igen.
Här i Bryssel är det himla svårt att få dem att förstå att jag vill ha te med riktig grädde i. Jag får alltid någon sliskig mjölk och det är ju inte direkt lika.
Jag tycker fortfarande att det är lite jobbigt att gå ut och äta för jag vet aldrig riktigt vad jag kan äta, speciellt när menyerna inte är på Svenska.

Vissa ställen använder sån spraygrädde med socker och konserveringsmedel i, men vissa använder sig av en kolsyresifon, som bara innehåller grädde och kolsyra (just för att det ska bli snyggt och sprayat på tallriken!). Kolla på _ditt_ café.
Jag skulle vilja ha Krämig chokladtårta på mandelbotten på nåt café. Den är inte svår att göra, och har man en rejäl klutt vispad grädde till och lite lite bär, så kommer ingen att känna att den inte innehåller nåt tillsatt socker! :)

Ni som föreslår varm choklad och choklad mousse etc. Har ni något recept på detta? Just varm choklad saknar jag… kan man göra det LCHF-vänligt? 

Jag brukar bryta ned lite mörkchoklad, man kan ta med smak så blir det gottigt, och lägga det i mikron i någon minut tillsammans med lite grädde. Rör ihop till en smet, häll i mjölk i glaset och toppa med vispgrädde. Om jag behöver döva sötsug så tar jag i pyttelite honung, lovar att du inte vill ha mer sött sedan :)

Mousse brukar jag göra så här; Jag brukar bryta ned lite mörkchoklad, man kan ta med smak så blir det gottigt, och lägga det i mikron i någon minut tillsammans med lite grädde. Rör ihop till en smet. Rör i en äggula, blanda i vispad grädde och ev. mascarpone. Vill du ha mer smak kan du röra i lite likör av frivillig smak. Ös upp i en liten bägare, shotsglas el dyl. räcker gott och väl

Jag skulle nog önska mig äggmjölk a la minute, med flera urval av smaksättningar…
Laxsallad, räksallad, skaldemans floridasallad…
Gräddbakelser med nötbotten och bär…
LCHF-muffins
Som Aniara: nygräddade kokospannkakor eller kokosvåfflor med grädde och bär
Sabayonne med bär…
Omeletter a la minute med ett gäng pålägg som man får välja fritt mellan…
Chokladdoppade nötter och kaffebönor…
Fläsksvålar
Vispad grädde till kaffet serveras i en liten skål så man kan dosera själv och mumsa i sig allt eftersom.

#23: Jag har gjort äggmjölk med kakao och vaniljpulver i ett par gånger. Det är som en lite mer trögflytande varm choklad. Speciellt om man har liiiite sötningsmedel i också.
Vilken rolig tråd - jag vill öppna ett café tror jag
- Omelett
- LCHF-muffins
- Kokospannkakor
- Vispad grädde med hallon
Numer pensionär i Nynäshamn

Vill jag med (eller restaurang) och vet perfekta stället men det används som skräpförråd

#30 Så, det är ett vanligt café idag? >.>
#31 Fullträff! :-)

…jag har större planer än att öppna ett café eller en resturang… Det är därför jag frågar, tack så mycket för alla svar! Fortsätt gärna ösa på!
Ni kommer snart få reda på vad, och jag kommer behöva mer av er hjälp! Jag vill rädda världen 

Jag har inte läst igenom allt.. men Keso-ostkaka som finns recept på här på sajten.. Den med färska bär och grädde på café eller en tallrik med skina- och ostskivor med grönsaker till.

Nån bra "ta-med-mat" då? Det är ju så enkelt att hugga en macka och käka på vägen. Inte lika lätt med en ostochskink-tallrik…

Jag tror att Aylas ost och baconmuffins vore utmärkta att "ta med". De går väl att variera med salami, kryddning osv också, utan att de förlorar sina bra värden?
Jag skulle nog gärna få en typ "meze"-tallrik med en muffin, ett kokt ägg, en klutt god fet röra och lite grönsaker.
#36 Det är inte så krångligt egentligen, de där hamburgerpapperna borde användas till mer, som att stoppa ner sallad och gott så är det klart för att äta på språng också.

Mums, hamburgepapper fylld med någon god röra, kanske ett hackat ägg, litet skinka/kyckling/valfritt protein. Bara man får en plastgaffel låter det himmelskt. =)
Jag vill gärna ha något mjölkfritt smaskens, det är så jobbigt med caféer som inte har en susning om vad deras varor innehåller.
Besöker ioför sig inte kaféer så ofta, men när det blir, så blir det rejäla övertramp med socker, bara det är mjölkfritt (därefter mjölfritt).
Eller också går jag direkt, så tråkigt.

Tysta Marie i Kungshallen har underbara sallad som blandas ihop på plats. Sallad/couscous/Qinoa/Pasta som val 1. Sedan får man salladsgrönsaker typ paprika,tomat,lök. Sedan väljer man huvudrätt, här skulle man kunna ha lite LCHF varor, strimlad fläskkarré t.ex.
Sedan avslutar man med att välja 3 olika tillägg, mozzarella, avocado, fåroströra osv… Sist får man välja en dressing till
Oj vilken bra tråd, massor av tips. Jag har ett café men inte fått ändan ur vagnen än…. 
Drygt ett år på LCHF är väl inte så lång tid, eller… 

# hellis - är lite nyfiken på vad du har i görningen :)
# 42 börja lite lätt med någon god chokladkaka. Finns ett bra recept som diskuteras just nu…chokladpaj kallas den
Sedan kan man jue ha hemmagjord glass

#10 Birgittabakelse - min alldeles egen
vem ska starta första cafeet?
Om det blir i Stockholm ska jag bjuda hela släkten!!!
Jag skulle kunna tänka mig en räkcocktail i LCHF-stil, dvs utan bröd/brödkrutonger.
Pannkaka, har gjort på fiberhusk och grädde samt vatten vid något tillfälle. Den fungerar även att rulla in köttfärs och gratinera med ost till crepes, dessa borde man kunna skära som snittar.
Glass!
Gjorde tårta med hjälp av Mona-Stinas rulltårtebotten smaksatt med pepparkakskrydda och med vispad grädde+ lingon som fyllning häromdagen. Blev verkligen gott och med julkänning!
Visst borde det gå att baka "småkakor" med nötmjöl, smör, kanske lite fiberhusk som bindemedel och om man vill sukrin eller annat sötningsmedel? Kanske smaksätta även det med hjälp av pepparkakskrydda? *funderar*

Har någon nämnt kokospannkakor/kokosvåfflor ännu? Jag har nästan frälst folk med hjälp av dem… =)

evasch, ni får snart veta! Jag måste bara preppa lite mer först…
#46, magma, vad är egentligen räkcoctail? 
Och vad med detta fiberhusk som alla pratar om plötsligt?

Jag tror jag vet; Du tänker konkurrera ut Delicato?
Smaksatt grädde
Kardemumma
Kanel
pepparkakskryddad
Hårdvispad
Frusen
Läckert formad
Det skulle jag beställa
Om jag hade café eller restaurang skulle jag erbjuda smaksens frusen vispgrädde (kläm i en äggula för "body")

#49: hehe! Bra plan, men jag tänker ännu större!
Om caféet skulle servera småvarma rätter skulle jag kunna tänka mig tunna crepes med lchf-vänlig fyllning. Så här gör jag…
Pannkakan är bara ägg och lite vatten/grädde som vispas ihop. Gräddas jättetunna. Man behöver ingen ersättning för mjölet tycker jag. Å andra sidan har vi en teflonbelagd liten pannkakslagg som är perfekt för detta (den enda teflongrunkan som överlevt hos oss).
Efterrättsfyllning: Vispad grädde och bär tex.
Matfyllning: stuvning på rester, tex kyckling. Eller airams baconröra. Eller överblivna grönsaker blandat med majonäs och lite vispad grädde.

Pylle - pepparkakskryddad grädde låter spännande! Några tips på hur man skulle göra det?
Hellis - i din presentation står det att du finns i Norge. Är det där du kommer starta gottigott-rörelse?? Vart i Norge i så fall?

#53 själv pepparkakskryddar jag allt som en galning just nu… för enkelhetens skull tar jag ungefär lika delar kanel, ingefära, kardemumma och nejlikor, ofta även (osockrat) vaniljpulver. egentligen ska nog proportionerna vara lite annorlunda, men kolla på vanliga pepparkaksrecept då, eller krydda efter smak :) själv gillar jag extra mkt ingefära!
#55 ..tror att det brukar vara lite mindre nejlikor jmf med de andra, i mängd alltså, i pepparkaksrecept och kryddblandningar. MEn det är ju bara att köra som man vill. Det låter gott!
Tänker själv göra en jätteladdning ischokladpraliner närmsta dagarna. Får gäster på lördag. En av varianterna kommer vara med pepparkakssmak.

Alltså: jag blandar i hop grädde med lika delar nejlikor, kanel, ingefära, kardemumma och vaniljpulver. Ska man mala allt med mortel och blanda i?
Det låter smarrigt! 
Numera går jag alltid med en Atkinsbar i handväskan… då kan jag lätt gå på café och beställa en stor kaffe latte och mumsa på mitt eget lilla tilltugg… funkar hur bra som helst!!
Kanske inte riktigt det som frågan handlade om, bara ett litet tips i all välmening ;-)

Flisan74 - smart! Ska nog anamma det :)

KaisaKavat, jag ska flytta hem till Sverige i vår, så det är där jag kommer starta min lilla firma…
Pylle: slänger du i kryddorna innan du vispar grädden då?

Makens fördelsedag imorgon firas med Klemenskaka

Nu har jag börjat testa lite recept! Har inte fått ändan ur innan…
Varm choklad har jag börjat hinka i mig, det är ju vinter nu!
Brukar ha mjölk ( i Norge är standardmjölken på 3,9%!) och massa kakao, kanske lite damm an vanilj, så vispad grädde på toppen. mmmmmmm!
Men så försökte jag laga nötmjölspannkakor idag… det gick heeEEeelt åt skogen! Försökte rädda smeten genom att hälla i mer smör och göra muffins.. Tja, smeten är god, men det är fortfarande bara smet, efter en tur i ugnen..
Nån som har recept på muffins och nötpannkakor för dummies?
Skulle uppskattas!

# 62 Hellis
du har ju brownie recepten här på sidan också.. och lite andra gosaker i chokladvariant..
själv gjorde jag brownie igår i muffinsform.. blev kanske lite väl torra men det går säkert att rädda, någon hade tips om att använda rostade jordnötter, smälta fast ett lager jordnötsmör och ett tunt lager mörk smält choklad på.. = snickers!.. ska pröva på en av de 5 som blev igår.. =) (2 e redan uppätna)
hamnar det här i sthlms trakten blir jag superglad!!! välkommnar du hundar dessutom så har du det absolut bästa av alla världar!
många icke lchf tycker ju ändå att våra gosaker är rätt goda..
ja jag slänger i kryddorna innan frysning! Vill veta hur det smaka rinnan jag fryser in.

# 63
Caena, brownies, bra! Det ska jag testa!
Detta kommer förhoppningsvis påverka hela Sveriga, men jag kan tyvärr inte göra något åt hund-biten… Jag ska inte öppna eget café…

#23 - jag gör varm choklad på följande vis:
- Gammaldags mjölk i lagom mängd i en kastrull (jag brukar "förstärka" med grädde)
- Bryt i ett par "rutor" minst 70%-ig mörk choklad
- Värm under omröring tills chokladen smält och det nästan kokar
- Servera med en rejäl dutt vispad grädde
- Njuuut…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Jag skulle beställa Parmaskinka, Brieost och och körsbärstomater.

Jag provade pepparkaksgrädden i helgen!! Åh, så god!
Gjorde även pepparkakspanaccot 

Jag tänker inte låta det bli nån vana (tror jag) men nu var det helg igen och så blev det en ny bakelse…