Julegröt!
Reseptet härifrån :ostkaka utan kryddor fungerar som "risgrynsgröt"
Alltså 250 g keso, 2 ägg och 1,5 dl grädde ( jag hade laktosfritt)
och allt i ugnen ca. 175 grader 10-15 minuter .
Portionen är rätt liten och jag använde muffinsformar för att göra portionsstorlekar till julbordet. ( den idéen om att använde ostkaka istället för ris/potatis med fisk/kött)
MEN sedan fick jag för mig att konsistensen är som risgrynsgröt och hällde det hela på en tallrik , kanel på och faktiskt pyttelite riktigt socker och lite mjölk.
Det var julgröt för mig !!!!!!!!!!!!!
Även en 13-åring accepterade rätten.
Visst känner man smaken av keso, men det fungerar.
Julegröt och julegris - inte illa. 
Tycker det låter väldigt gott det där. Ska kanske prova nu i julen. Tack för tipset!
Kram!
Påminner inte detta recept väldigt mycket om polarkakor som skrivits här?
Om man rör ner vispad grädde och ha kanel på istället för att ha mjölk och socker. Blir sugen att testa. Tack för mumsigt recept!
Prova igår! Yummie! Påminner verkligen om gröt. Hade på lite vaniljpulver också. Men för att få till den söta smaken som är jul så behövs nog lite Stevia.
Om ni tar 1 dl keso och 1 dl mascarpone, lite kanel och lite vispgrädde. Det blir gott det.
Titta in bland våra recept.
Ris ala Malta gjort på Keso, Vispad grädde smaksatt med ex lite sötnm och lite vanilj. Ät lite mosade bär till.
Mycket gott påminner verkligen om god julgröt.

får man fråga hur denna jultråd blommat upp mitt i värsta sommaren? ÄR det de snöbollstora haglen som ligger bakom ;)
Detta är gott även nu på sommaren. Keso, mascarpone +kanel är en jättebra frukost, kan ätas kall som det är eller med lite hallon till.
Med kall mjölk till blir det mums!
"Risgrynsgröt" kan man väl äta året runt!?
#11 Julegröt och juligröt ;-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jaja, ät nu och prova! :D

blev himlarns sugen på gröt när jag läste om detta recept i en tråd..
prövar lite olika versioner..
har prövat keso+mascarpone+grädde+kanel kallt och det var iiiinte en hit hos mig..
däremot micrade jag den ca 20 sek och då tillsammans med lite kanel blev det genast lite bättre.. lite vattnigt för att påminna om julgröten.. då jag hade använt vispadgrädde.. haha..
pröva går ju!
ca 1 dl keso + 1dl mescarpone och lite grädde + 1 ägg står i muffinsformar förtillfället.. i ugnen.. ska vänta ca 7-8 minuter och se omd et går att blanda ut med lite vispad grädde och ätas med kanel + lite lite socker(alt ta bort socker)

ps. synd att russin e ganska "förbjudet" skulle passat väldans bra i röran.. (mormors russinvälling- gjort på risgrynsgrötrecept med extra mjölk och russin)
Så här i juletider…
Caena- menar du att du blandade i vispad grädde i den färdiggräddade "kakan"??

nu minns jag inte ritkigt hur jag gjorde det där faktiskt..
tror inte det gick att blanda ut, eller om jag bara åt vispad grädde till "kakan"
däremot gör jag en med ren ovispad grädde och bara keso in i micron.. blir som en.. vattning risgrynsgröt om man tar lite frysta hallon och kanel+ kardemumma..