Kryddblandningar utan glutamat
Jag tror att det finns fler än jag som har problem med glutamat. Förutom att jag är allergisk/överkänslig är jag motståndare även av andra anledningar. För vem vill äta mat som inte är tillagad på sina egna meriter utan måste få en kemisk make over för att duga?
Här hittar ni en länk till massor av kryddblandningar.
Vilken kanonbra sida :) Smarriga recept 

Jag är expert på att läsa fel!
"måste får en kemisk make över för att duga" (Make som in man då.)
Satt och funderade ett tag och undrade ocm jag missat nåt viktig när det gäller matlagning… 
"You just have to belive…"

#2 - Hahhhaaa, det hade lika gärna kunnat varit jag som skrivit så. Ibland är man ju lite för snabb både när man läser och när man skriver.
Helena, du bara måste höra av dig till ett förlag och ge ut en kokbok!!! Den är nästan redan klar ju!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#4 - Tack Maia för att du tror på min förmåga. Jag förstår bara inte vem som skulle vara intresserad av att ge ut den eller vilka som så småningom köpa den, alltså faktiskt skulle betala för den. Klassiskt exempel på dålig självkänsla.

#5 Ja, det tror jag nog att det är. Klassiskt alltså.
Samma personer som köper andra LCHF-böcker skulle förstås vara intresserade av den här. Och dina bilder är dessutom superläckra. Jag längtar alltid när det står "bild under bearbetning". 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Vilka underbara kryddblandningar du fixat.
Jag är själv hyperkänslig och blir glad för alla tips.
Numer pensionär i Nynäshamn

#6 - Söta Maia, jag önskar att jag kunde lägga upp bild och recept samtidigt men jag har ju anlitat en fotograf (dottern) som alltid har en massa annat för sig. Det är alltså inget knep för att få lura tillbaka folk. Men det är klart smickrande att folk längtar efter en.

#7 - Glad att jag kan göra något för dig Margareta. Det var faktiskt när jag läste om din glutamatöverkänslighet här på KiF som jag började förstå att min känsliga mage kunde vara glutamatöverkänslighet och inte magkatarr, IBS, gluten- eller laktosintollerens. Nuförtiden har jag en glad mage!
Blev så GLAD när jag fann "massor av kryddblandningar utan glutamat" - som jag idag sökt runt efter här! Helt underbart!
Har länge ogillat tillsatser - och därför avstått, så mycke som möjligt. Men nu misstänker jag att jag måste avstå för att jag är glutamatöverkänslig - eftersom jag mådde så dåligt efter att jag en kväll - av misstag - åt en kabanoss som innehöll glutamat och flera andra tillsatser. Sov så dåligt på natten, frusen, mådde konstigt. Mådde skrutt fm efter. Frusen, diarré, "magvärk" (buken), illamående, genomtrött. När det började avta - huvudvärk, feberkänsla.
KAN det yttra sig så?
Ursäkta att jag tränger mig på med denna fråga! Har inte blivit klokt på vad som gäller för "tränga sig in i annans tråd".

Hej Sias! Jag har inget emot att du "tränger dig på" . I Like!
Det här är mina glutamaterfarenheter:
Jag får diaréanfall som heter duga. Magen blir uppsvullen och värker i flera dagar efteråt. Sedan jag slutade med glutamat har jag inte längre samma bekymmer med huvudvärk/migrän och den där värken jag trodde var magkatarr är som bortblåst.
Här kan du läsa om hur man kan reagera mot glutamat. Det stämmer till viss del med det du beskriver. Visste du att det till och med finns en term som beskriver reaktionen mot glutamat - Chinese Restaurant Syndrome.
#10 Jag RYSER av välbehag - när jag förstår att det inte var inbillning - att det var den där glutamat-preparerade kabanossen som gjorde att jag mådde så uschligt!
Fast det egentligen inte fanns något annat att välja på, än den där korven - för jag kör strikt fakir sedan en dryg vecka - så tvivlade jag, litade inte på min instinkt. (Därför slängde jag ut frågan här). Tänk nu fick jag en puff i rätt riktning när det gäller det också
TACK!
Jag känner väldigt lite till reaktioner mot glutamat. Har mest hört talas om att barn påverkas negativ, som kan visa sig på många sätt. Att en del vuxna får migrän/huvudvärk, men det här som jag upplevde, det har jag inte alls hört talas om. Kina-syndromet har jag stött på här - men inte någon förklaring till hur det kan yttra sig.
Jag undrar! När man undan för undan äter allt mer rent kan man då bli allt mer känslig, få kraftiga (kraftigare) reaktioner på sånt som inte är lämpligt som människoföda? Utveckla hyperkänslighet - eller är det bara något som vissa är?
Eller När man kör strikt FAKIR, kan man då bli mer känslig för sånt?
Nu kom jag nog ändå för långt utanför ämnet! Det kanske finns trådar om det här - här?
ps. jag kikar ofta in på din sida. Beundrar den! Skulle absolut köpa din kokbok! Den sorten finns det inte gott om!
Bra! Tack för länken :-)

#11 - Jag vet inte hur det är generell, jag kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter. Jag upplever det som om jag är mer känslig nu när jag äter så "ren" mat. Men det kan mycket väl vara så att jag helt enkelt har vant mig vid att må bra istället för småtjyvens hela tiden och därför reagerar jag negativt och har svårt att acceptera att inte må bra av det jag stoppar i mig de gånger jag får i mig t.ex. glutamat. Det handlar kanske helt enkelt om att jag upplever en skillnad på att må bra och dåligt och kan koppla det så starkt till vissa matvaror. Finns det någon annan som har tankar om det här?
#13 Nickar instämmande!
Tack för länken! Den blev ett definitivt bokmärke. :-) Är helt såld på kryddblandningar. En favorit är "tyvärr" italiensk salladskrydda, men inte ens Krusmyntagården har den utan glutammat, så jag får väl fösöka att komponera min egen… Om inte du vill förstås…

#15 - Josp, jag känner inte till deras italienska salladskrydda. Men ett sätt är att titta på innehållsförteckningar bakpå vanliga kryddblandningar och sedan provar sig fram att blanda ihop något som påminner dig om smakerna.
Ett krux är att släppa gamla smaker och släppa in nya. Första gången jag böt ut vanliga taco-kryddan på påse mot egenblandade kryddor blev jag lite besviken, inte för att de var äckligt utan för att det inte var precis lika. Men bara andra gången jag åt tex-mex med den egenblandade kryddningen hade jag vant mig vid smaken och föredrog den till och med.
Lycka till!

Fantastisk sida! Denna bokmärker jag även i min browser :-)
Jag har letat kryddblandningar på nätet tidigare men aldrig hittat så bra svar på mina frågor tidigare.
Återigen Tackar jag!

Tack Pitch!

#0 - tack för kryddlänken , den är bokmärkt!! (Dina recept i övrigt är ju oxå suveräna!)
#11 - jag har blivit mer känslig för sött och salt sen jag började äta LCHF, så varför skulle man inte kunna bli mer känslig för MSG? Det är väl i så fall ett hälsotecken, att kroppen reagerar negativt på sånt vi inte borde äta…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

#15 - Josp - Jag har letat runt lite på nätet och har ett förslag på blandning. Det kanske kan vara en början för dig till att mixtra fram något eget du kan ersätta den italienska ssalladskryddan med.
Jag har inte provat den själv utan jag har hittat ett recept på en amerikansk sida samt tjuvkikat på innehållsförteckningarna från kända märken och låtit min smakfantasi hjälpa mig fram till ett förslag. Jag lurar på om man inte ska ha något med syra också, tex. citronsyra. Det ser ut som om det inte är farligt för oss människor. Se här. Är det någon som vet något annat? Annars kan man ju tillsätta lite citroncest vid själva tillagningstillfället.
**MITT FÖRSLAG PÅ BLANDNING TILL ITALIENSK SALLADSKRYDDA:
**3 msk torkad persilja
3 msk torkad oregano
3 msk torkad basilika
1 msk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad rosmarin
Det klagas och skrivs förfärliga saker om glutamat. Det är tom så att man kan tala om ett mediadrev.
För det första så finns det en femte grundsmak som kallas för UMAMI. (alltså förutom sött, salt, surt och beskt) Det var en japansk kemiprofessor som för 100 år sedan lyckades utvinna natriumglutamat kristaller ur en tångart och som visade att dessa gav en helt ny smaksensation som han kallade för "god smak" vilket på japanska är just UMAMI. Glutamaten finns naturligt i mängder med livsmedel och tillsätts i andra för att helt enkelt framkalla den femte grundsmaken.
Att påstå att glutamaten inte smakar någonting är lite bissart för i så fall faller en av typiciteterna med den asiatiska maten och också det faktum att det numera är vedertaget att det finns en femte grundsmak som just framkallas av glutamat. I samband med att man skriver ner glutamaten, som faktiskt är en nödvändig del av vår kost, så brukar man nästan använda ordet smakförhöjare som ett skällsord. Glutamat är en utomordentlig smakförstärkare i likhet med salt, socker, alkohol, fett och alla våra kryddor. Smakförstärkare/smakförhöjare är inget skällsord!!!
För det andra när det gäller glutamat och överkänslighetsreaktioner så är det just snarare överkänslighet (och alltså inte allergi) man möjligtvis pratar om. Det här så kallade "kina syndromet" beror snarare på för mycket glutamat och kanske till och med för mycket kryddor överhuvudtaget. Glutamat är en kroppsegen substans och tillförsel av små mängder i våran kost är kanske till och med nödvändigt. Det är egentligen bara i asiatisk kost som glutamat sätts till i sådana mängder att man sett misstänkta överkänslighetsreaktioner. Om man inte är missbrukare av "knorr" förståss… Obs! att även livsmedelsverket skriver att man inte sett allergier av glutamat, vilket kanske inte är så konstigt då man i så fall inte skulle "tåla sig själv".
Faktum är att det finns mängder studier där man gett försökspersoner just glutamat respektive placebo, och där man inte kunnat påvisa någon som helst påverkan i likhet med "kina syndromet". En sammanfattande review som publicerades 2006, då man i princip gick igenom allt som publicerats om glutamat de senaste 40 åren, konstaterar: "MSG has a widespread reputation for eliciting a variety of symptoms, ranging from headache to dry mouth to flushing. Since the first report of the so-called Chinese restaurant syndrome 40 years ago, clinical trials have failed to identify a consistent relationship between the consumption of MSG and the constellation of symptoms that comprise the syndrome. Furthermore, MSG has been described as a trigger for asthma and migraine headache exacerbations, but there are no consistent data to support this relationship."
[Freeman et al., Journal of the American Academy of Nurse Practitioners, "Reconsidering the effects of monosodium glutamate: A literature review",18 (10), 482-486, 2006]
Nä, sluta att hacka på glutamaten. Glutamat är inte farligt och en helt naturlig del både i kosten och i våra kroppar (även skribenters). Detta åtminstone om man använder tillsatsen med måtta. Skulle nog till och med våga sticka ut hakan och säga att restauranger och rörelser som verkar för glutamatfri kost är oseriösa och inte riktigt vet vad dom gör.
// Lars Jonsson, Livsmedelsingengenjör
#21 Nja, jag håller nog inte med dig även om jag personligen inte har känt av några reaktioner av MSG.
När det gäller naturligt glutamat som finns i tex soja eller parmesanost så tror jag inte alls det är nån större fara att äta det och det är också naturliga smakförstärkare.
Att jämställa det med det vita pulver som man blandar i mat oavsett om det är på kina-restaurang eller påläggsskinkan då tycker jag man är ute och cyklar. Blandar E621 i maten gör producenterna för att få ut mer smak på en sämre råvara. Och försök inte inbilla mig att de gör det för att värna om min kropp och min plånbok, för det går jag helt enkelt inte på.

#21 Jag är en av de där överkänsliga typerna som blev av med mina magproblem i samband med att jag lade om min kost radikalt (bl.a. inga hel- eller halvfabrikat).
Jag var ytterst fundersam över att mina magproblem dock gjorde sig påminda t.ex. när jag åt smörgåsskinka, soja och parmesanost. Så småningom kunde jag se att alla dessa hade något gemensamt - glutamat (tillsatt eller naturligt).
Sedan jag sett dessa samband har jag aktivt försökt att undvika industritillverkade glutamater och hållt nere mängden naturliga glutamater till ett minimum.
Det är en befrielse att slippa min gamla oroliga mage med smärtor och ständig kamp att hinna till en toalett för att inte bli fullständigt nedgjord.
De gånger magproblemen kommit tillbaka sedan dess har jag 9 gånger av 10 i efterhand kunnat spårat att det funnits glutamater i det jag har ätit. För min egen del kommer jag därför forsätta att hacka på industritillverkade glutamater.
//Helena, Expertpåminegenkropp
Hejsan igen!
Håller inte med mig om vad? Framgår inte direkt?
Glutamat oavsett om det finns naturligt (som i tomat, druvor, etc) eller tillsätts som en krydda är lika ofarligt. Det är exakt samma kemiska substans som påverkar kroppen på exakt samma sätt…
"Att jämnställa ded med det vita pulver"…
Oavsett om det vita pulvret är salt, socker, glutamat, vitpeppar, så pratar vi om samma sak, dvs smakförstärkning. Bara för att glutamaten har ett E-nummer så är den inte otäck och farlig. Bakpulver, salt, jag dom flesta livsmedelstillsatser har E-nummer. Även när din mormor gjorde sylt så kanske hon satte till natriumbensoat, pektin eller för den delen citronsyra. Alla dessa är "farliga" ämnen med sk E-nummer. All mat, alla livsmedelel, innehåller smakförstärkare/smakförhöjare. Det har dom alltid gjort och kommer alltid att göra. Sluta själv använda kryddor, salt och socker, eller för den delen fett, så får du se vad god maten blir?
När det gäller magproblemen så är det ju bra att ni kan själdiagnostisera er. Jag hänvisade till den största studien (man gick igenom 40 års av forskningsresutat) som någonsin gjorts på ämnet och där man låtet folk äta glutamat och placebo. Här såg man inga signifikant problem med överkänslighet och glutamat, alltså även på individer som sagt sig vara just överkänsliga.
Parmesan ost innehåller naturligt 1.2 gram glutamat per kg, Championer, tomat och fisk 140 mg vardera. Druvor och vin innehåller också glutamat. Musten från druvorna över 100mg/L.
I skinka så finns det mellan 100-300 mg glutamat per kg, varav det mesta är tillsatt som en krydda. Äter du en tomat (som är betydligt tyngre än vad några skivor skinka är) så får du i dig mer glutamat - faktiskt!!! Och vi pratar om exakt samma kemiska förening!!!
#24 Enligt Konsumenter i Samverkan är inte naturligt glutamat samma sak som det konstgjorda. Citat:
"Dessutom har tillsatt glutamat som tillverkats andra egenskaper än naturligt glutamat. Tillverkad glutamat framställs med hjälp av hydrolysering (spjälkning) eller jäsning av proteiner. Tillverkad glutamat innehåller föroreningar som heterocykliska amider, pyroglutamat och klorpropanoler. Naturlig glutamat i kroppen förekommer enbart i molekylformen L-glutamat. I tillverkad glutamat förekommer även den kroppsfrämmande molekylformen D-Glutamat.
Dessa skillnader bidrar troligen till att problemen för de överkänsliga är värre för tillsatt glutamat jämfört med den organiskt bundna glutamaten i kosten." Länken för att läsa hela artikeln
Och jag tycker det är stor skillnad på att köpa en råvara som naturligt innehåller glutamat mot att köpa en vara som livsmedelsindustrin tillsätter E621 för att kunna få ut mer smak av mindre mängd råvara.

Fina recept..numera som blandning i mina kryddburkar 
Hejsan Subcalva!
Konsumenter i samverkan är ingen som helst vetenskaplig referens, vilket märks då hela påståendet andas okunskap om både kemi, och för den delen också glutamat.
Glutamat framställs ofta syntetiskt genom en fermentatonsprocess där enzymer tillverkar glutamat på samma sätt som den faktiskt produceras i våra egna kroppar. Ett annat sätt att ta fram glutamat är från gluten genom en hydrolysprocess. Endast den naturligt förekommande L formen används.
Med ditt sista tyckande så förutsätter jag att du faktiskt slutar att använda salt, fett, och kryddor i din matlagning, då dessa också är smakförstärkare. Dessutom så har glutamat faktiskt en helt egen smak och är inte ett sätt att få ut mer smak av mindre mängd råvare. UMAMI - den femte grundsmaken framkallas av just glutamat och ger många av våra vanliga livsmedel en väsentlig del av deras karaktäristika smak.

vininfo - Jag får klara besvär av glutamat i form av utslag och stressymptom (även sömnsvårigheter). Jag har provat ett otal gånger för att verkligen säkerställa att det verkligen är glutamatet som ställer till det, och kommit till slutsatsen att det knappast kan vara något annat. (har ej testat större mängder av parmesan eller tomat utan håller normalt intaget av dessa under 100g/portion medans skinka och kassler kan komma upp på 300g och över)
Hur skall man veta om det är hydrolyserat gluten (L-formen) som används?
På vilket sätt "andas" konsumenter i samverkan sin okunskap inom kemin, det framkom aldrig i ditt inlägg?
Har du något stöd för att D- och L-formen har samma egenskaper i människokroppen?
Är de tyska rådgivare (professorer) som medfört ett förbud i Tyskland, sämre pålästa om glutamat än du?
För övrigt finns det skinka som innehåller över 1,5g / 100g, det såg jag nyligen i ett test de publicerade i tidningen härom dagen.:-)
Det är L-formen som används (så du behöver inte bry dig om D-formen)… Den bildas automatiskt när man tillverkar den med fermentationsteknik, som är vanligaste tillverkningssättet. Självklart kan man vara överkänsligt mot en tillsats i maten, eller kemiska ämnen livsmedeslprodukter. Själv är jag överkänslig mot ngt i lök.
0.2-0.3 gram per kg har det varit i dom testerna som jag har sett… Tror faktiskt inte ens en produkt som innehåller 1.5 gram per 100 gram ens är ätbar. Måste varit något fel i artikeln…
I GP's test var det en skinka som kommer upp i 1.8 gram per kg, medan övriga ligger runt 0.2-0.3 gram. Flera (faktiskt hälften av dom testade skinkorna) av dessa faktiskt utan att glutamat tillsatts. Detta för att glutamat finns naturligt i just kött… Dvs skinka kommer alltid att innehålla glutamat. Finns det tillsatt så finns E-numret med på innehållsförteckningen, men halten är alltid ändå minst 0.1-0.2 gram per kg…
Jag jobbar just med smak och doftsättning av livsmedel och är väl insatt i just glutamat även om jag mestadels jobbar med rena smaktillsatser, som för övrigt också nästan alltid är helt naturliga. Vill man ha banansmak sätter man exempelvis till isoamylacetat som faktiskt är ett av dom aktiva ämnena i just banan… Alltså sk naturidentiska aromämnen.
Ja just kryddorna när man lagar mat är väldigt viktiga. Kung markatta har ett lös system men jag vet inte många affärer som har detta. men i Hudiksvall finns en där man kan handla ekologiskt och blanda egna kryddor och köpa färdigblandade. när jag är där så tar det några tim att botanisera i affären och handla på sig lite livsmedel..

#29 Det kan hända att glutamatmängden var per kg….jag minns faktiskt inte just nu (men det är troligt).
Hur som helst väljer jag att hålla mig till råvaror helt utan smaktillsatser eller förstärkare (men kryddar lite själv) och jag måste säga att de smakar minst lika bra som den kemiska maten som innehåller tillsatser.
Pasi,
Tyvärr är det inte mycket livsmedel som du kan köpa…, då det finns smaktillsatser/smakförhöjare i det mesta…, för att inte tala om andra tillsatser…
Men jag håller med dig och om att det naturligtvis är bättre att hålla ner mängden tillsatser i mat. Jag själv undviker alla light-produkter av just detta skälet. En light-youghurt innehåller mycket mer tillsatser än en vanlig just av skälet att tillsatserna behövs för att få en bibenhållen konsistens. Köper också hellre en socker baserad saft/sylt av precis samma skäl.
Och det finns mängder med tillsatser som är värre än det faktiskt harmlösa glutamatet. Glutamat är ändå en naturliga och tom kroppsegen substans.

#32 vininfo… Jag håller med, det blir många livsmedel som man ratar i butiken… Jag köper helst rena råvaror, det gör att man kan strunta i det mesta som finns på butikshyllorna… det brukar gå rätt snabbt att veckohandla ägg, smör, grädde, ost, och någon köttbit…
Som LCHF:are köper jag aldrig lightprodukter, dels för att de innehåller för lite fett, dels pga en för hög andel kolhydrater, och sist men inte minst för att listan av tillsatser är väldigt lång… men faktum är att jag ofta undviker även fullfetsvarianten… leverpastej, t ex, gör jag hellre egen, och yoghurt har jag inget större behov av, men om jag köper det, så blir det givetvis naturell yoghurt, helst med 10% fett…
Då jag köper någon charkprodukt, så lusläser jag innehållsförteckningen… hittar jag en produkt utan tillsatt glutamat, så väljer jag i första hand den produkten… och de charktillverkare som inte bemödar sig med att näringsdeklarera sin produkter ratar jag givetvis också…
Däremot är jag inte rädd för det naturliga glutamat som finns naturligt i olika livsmedel. Men jag förstår inte varför man behöver tillsätta en smakförhöjare, om det inte är för att maskera dåliga råvaror.
Skulle jag köpa saft, så köper jag hellre en med socker istället för sötningsmedel, samma för sylten, där är vi överens… men eftersom jag äter LCHF-kost, så utesluter jag ju både saft och sylt…
Det intressanta är att mitt matkonto har minskat, sen jag började med LCHF, och jag äter bättre och mår bättre än någonsin, dessutom har även mina kostnader för mediciner minskat, tack vare att jag har blivit friskare med denna kost.
I takt med att medvetenheten bland konsumenterna ökar, så kommer marknaden för livsmedel med en massa tillsatser att minska… det kommer kanske inte att innebära att arbetsmarknaden för livsmedelsingenjörer kommer att minska, men troligtvis kommer ni att behöva ändra färdriktning… dvs mot färre tillsatser i produkterna.
"still lost in space and time"

#32 Man kan tycka att det blir lite enformig mat, men de som smakat min mat kan nog intyga att den är allt annat än enformig, och givetvis smakar den förträffligt.:-P
Trots allt är inte utbudet så litet om man betänker att man kan köpa kött och inälvsmat från kanske 10 olika däggdjur, 5 skal-/blötdjur, minst 10 fisksorter, fågel/ägg, mängder av ostar, en hel del olika grönsaker. Med alla tillagningsmetoder, kryddningar, varma och kalla såser osv så kan man skapa i det närmaste ett oändligt antal olika maträtter med ganska olika smaksättningar. Endast fantasin sätter gränser!:-)