Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3760 ggr
Anna76
0

KORV

Köpte igår Nästgårds falukorv. Såg att det var potatismjöl i men den innehåller endast 4 g kolisar per 100 gram.  Det är detta jag som nybörjare först och främst väljer i från, att det är max 5g/100g. Är detta rätt tänkt eller får det inte stå socker eller mjöl ändå i innehållsförteckningen. För då blir det ju t.o.m svårt med skinka.

aase-andersson
0

Ja det är det som är problemet.. att man inte får tag på ren mat. men oftast så är de starkare korvarna kanske med 85% kött mera protein att äta och bra fett oftast. men jag har börjat göra min egna korv. och röker i en aburök.. mer pengar så köper jag en större rök. sök på göra korv så finner du mycket att jobba efter.. har satt in ett recept på julmat om korv..

elin83
0

Ja jag håller helt och hållet med dig, det är jätte svårt att handla mat nu för tiden (när man tittar på innehållsförteckningarna). Det finns nog falukorv med mindre kollisar i men det är nog marginellt…

Jag hittade en jätte bra korv när jag var i ullared, den hade bara 2g kollisar, men det var ju ingen falukorv. Det är roligt när man hittar något som man kan äta!

jejjja
0

Jag köper min korv på lidl är finns korvar utan en massa smörja i. jag köper ofta min ölkorv där och den är god.

MimLan
0

Vi får ta och börja skilja lite på vad som är bra och dåligt. Trots allt är det fullt normalt att stoppa krov med olika råvaror bortom kött och fett, som t.ex. potatis. Det betyder inte att korven är dålig för det, det är bara en viss sorts korv.

Och isterband skall ju ha korngryn i sig hur mycket vi än ogillar spannmål.

Vill man inte ha potatis i så väljer man helt enkelt en annan korv. Det behöver inte betyda att falukorven är usel, den är bara inte bra som livsmedel för kolhydratkänsliga typer.

Vad som däremot alltid är dåligt oavsett kolhydratkänslighet är ju tillsatser som tyder på dåliga råvaror och som finns där för att vi skall äta mer. Bort med sånt överallt!

Jag fick veta att det finns en affär på Hantverkargatan i Sthlm som stoppar egen korv. Jäklar vad jag skall dit och stödköpa och komma med önskemål!

jejjja
0

Ja det är synd att det inte finns mer av sådana affärer i minder samhällen utan bara i storstäder. Då hade man nog handlar mer och sluppit att leta vad allt innehåller i varje förpackning. Gråter

MimLan
0

#5 Mindre samhällen har ofta närmare till gårdsbutiker och bönder.

elin83
0

en sak som jag tycker är väldigt irriterande är korv från vaggeryds chark… de skriver inte ut kollisar eller protein på sina ettiketter.Skrikandes