Olika sorters kolhydrater?
Detta är kanske ingen ny frågeställning för oss som hållt på länge med LCHF men jag tänker att det är många nya här som kanske inte fått svar på alla sina frågor, så jag skriver ändå. 
Jag har funderat länge på detta med kolhydrater… Visst tror jag att mängden kolhydrater spelar en stor roll men någonstans undrar jag också över VILKA sorts kolhydrater vi äter, om inte det spelar roll också?
Jag tycker mig märka att min kropp reagerar olika på varifrån kolhydraterna kommer. Både när det gäller hälsa men också viktnedgång.
Jag tror jag reagerar mer på kolhydrater från t.ex. mjölkprodukter och potatis/rotfrukter än på kolhydrater från grönsaker. Och faktiskt, jag tror jag reagerar mer på t.ex. grädde än 85% choklad, vilket är konstigt eftersom det antagligen är mer kolhydrater i chokladen än i grädden?
Många är det som reagerar negativt på mjölkprodukter men tror ni det har med mängden kolhydrater att göra eller att det är just att dom kommer från mjölkprodukter? Har någon provat att ta bort mjölkprodukterna men lägga till grönt istället och ändå gått ner?
Har ni några tankar om detta med olika sorters kolhydrater? Vore intressant att höra. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag reagerar helt klart olika på olika sorters kolhydrater! Äter jag stärkelse från spannmål eller nötter så rasar magen på en gång. Grönsaker har jag inga problem med, inte heller bär och grönsaksfrukter(paprika är gott ;o) ).
Socker verkar jag sjukt nog fixa utan problem också, choklad t.ex. Magen iallafall.
Mjölkprodukter är det lite sådär med. Magen håller sig lugn när jag äter dem så jag är inte laktoskänslig eller allergisk. Men jag mår helt klart bättre utan dem(Fast smör äter jag mkt av!).
Min hud blir finare när jag skär bort dem, min fördj*****a mensvärk(knarkar tabletter för att inte spy/svimma typ) försvinner HELT, min pollenallergi hålls tillbaka(dagen efter jag ätit ost/grädde får jag symptom av björkpollen, mjölkproduktsfria dagar är jag symptomfri).
Om det beror på kolhydraterna i mjölkprodukter eller inte vet jag inte.
Så är det för mig. :o)
Ja absolut! Mitt sötsug triggas när jag äter vissa kolhydrater. Äter jag grönsaker dämpas det men blir det potatis/pasta/bröd/grädde får jag världens värsta sötsug efter en halv timme. 80% chocklad dämpar mitt sötsug vilket är bra för jag älskar den beska smaken i den :-)
Har testat olika grönsaker också och de bästa som passat mig är broccoli, brysselkål och vitkål. Men tomater triggar sötsuget så jag fattar inte varför.

Jag klarar inte den minsta skvätt av grädde. Magen pöser upp direkt och viktnedgången stannar (har haft laktosfri grädde). Däremot har jag märkt att jag BEHÖVER lite 10 - 40g mörk choklad för att gå ner i vikt. Äter annars fakir. Jag testade och hoppade över chokladen en dag och viktnedgången stannade direkt. Sedan åtjag mina bitar till kvällskaffet igår igen och vägde 300g mindre i morse. Jag måste upprepa testet för att utesluta att det var något annat som gjorde det. Hur som helst, jag går stadigt ner trots daglig portion av choklad 72%.

Vissa verkar tro att 10 gram kolhydrater från broccoli skulle vara bättre än 10 gram strösocker. De bryts dock ner i kroppen till samma molekyl.

#4 Det må vara samma molekyl, men det är möjligt att den åtföljs av andra ämnen som kroppen reagerar på.
Vissa verkar tro att de vet bättre hur andras kroppar fungerar…
Fabricati diem, pvnc!
#4 Det är möjligt att det bryts ner till samma molekyl MEN det betyder inte att alla reagerar likadant på broccoli som på socker. Jag tror inte att man kan se det som rena kolhydrater utan att man måste bedöma varje livsmedel för sig.
Skaldeman har sagt (jag minns inte exakt citat) om lök, att dess positiva effekter var viktigare än de få kolhydrater som fanns där…
Precis, på samma sätt som jag tror att t.ex. då man extraherar vissa ämnen ur en växt så får man inte samma effekt som växten gav i sin helhet.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Vad exakt finns i lök.. som skulle vara nyttigt?
#7 Eftersom det är Skaldeman jag hänvisade till med det citatet så får du fråga honom. 

Jag märker en klar skillnad om några av kolhydraterna är socker, men det kanske beror på min historia som sockerknarkare? Jag hade ju en period då jag gjorde pannacotta med en liten bit vit choklad i, och även om jag inte överskred min (ganska generösa) kh-gräns så insåg jag till slut att jag inte bara var lite sugen på pannacotta varje dag, jag hade tok-sug!
Annars tycks jag kunna kosta på mig en hel del kh, även i form av små portioner mathavre eller en liten potatis någon gång ibland, utan att vare sig få sug eller sluta minska i vikt.

Fruktos ger hög ghrelinutsöndring, ett hormon som ökar aptiten. Det är en av anledningarna till att man inte kan betrakta alla kolhydrater på samma sätt. Socker består till hälften av fruktos.
Insulininsöndringen är ju också väldigt olika för olika sorters kolhydrater och olika slags proteinkällor. Vassle från mjölk ger t.ex. hög insulininsöndring.

#5, jag tycker du verkar avsiktligt klanka ner på allt jag skriver i varenda tråd. Har du problem med det jag skriver tycker jag du ska ignorera mig istället för att vara otrevlig.
Ditt argument håller inte - tråden behandlar hurvida kolhydrater är olika dåliga beroende på vart dom kommer från - inte hurvida vitaminer och mineraler är nyttiga? Jennix ställde frågan om kolhydrater i sig, inte om broccoli eller vad du nu jämför med, är nyttigare än strösocker. KOLHYDRATERNA är desamma, oavsett om du påstår dig må bra av att äta arsenik och snusa uran, så är kolhydraterna detsamma i broccoli som i strösocker.
Var har jag påstått att jag vet hur din kropp fungerar? Jag vet ganska mycket om hur en människokropp fungerar, vad gäller kost. Om du eller någon annan här tillhör än annan art än homo sapien sapien har du rätt, då vet jag inte.
Börjar bli riktigt *** trött på dig och din predikan om att 'alla är olika', 'du vet inte vad jag mår bra av'. Nej, jag vet inte vad du tror dig må bra eller dåligt av. Jag vet vad din kropp mår bra av, om du är människa. Sedan kan du sitta där och knapra på ditt kokta gräs bäst du vill, och inbilla dig att det gör nytta.
#10 Skulle vara intressant att höra, Johanna, vad du anser om jämförelsen mellan frukt och grönsaker. 
T.ex. att jämföra de kolhydrater som finns i broccoli och de som finns i äpple.
#11 reamdn: Oavsett vilka åsikter vi har så är det bra om vi kan tänka på att skriva med respekt och tolerans. Om någon blir arg över vad nån annan skriver så föreslår jag att man tar en andningspaus och går ut i friska luften istället…
#11 Fast det är just detta som jag talar om, att vi inte bara kan ta ut mängden kolhydrater ur ett livsmedel och säga att det som är högst antal kolhydrater är sämre än ett som har lägre.
Man måste se på hur livsmedlet i sig påverkar kroppen.
Jag kan äta grönsaker, även tomater, paprika utan någon större påverkan . Men rent socker kan jag inte äta, det triggar sötsuget. Likadant med den 72 % chokladen. Jag äter den väldigt sällan, jag får ont i huvudet av det. Skall jag ha choklad får jag använda kakao, tex smörbollar med lite kakao går bra. Bröd,pasta. potatis och ris går inte alls, frukt har jag inte provat på länge. Jag tror absolut att det har betydelse var kolhydaterna kommer ifrån.

#13 ok, det var inte så jag uppfattade tråden. Uppfattade den som att det var kolhydraterna i sig som skulle diskuteras. ber om ursäkt.
#16 Vad jag vill diskutera är hur vi reagerar olika på olika sorters livsmedel men att vi ofta räknar kolhydrater som kolhydrater.
Din åsikt verkar vara (rätta mig om jag har fel) att alla kolhydrater är likvärdiga och jag hävdar att jag inte tror dom är det.
Johanna Söderlund skrev något om skillnaden i insulinhöjning och om fruktos.
Jag förväntar mig inte att alla ska förstå vad jag menar, eftersom jag inte är nån expert och inte vet vilka ord jag ska använda. :) Jag hoppas mest på att vi tänker efter hur vi reagerar på olika saker och på att kanske nån mer kunnig kan förklara skillnader mellan t.ex. mjölkprodukter och grönsaker…
Tja, jag blir på fyllan av sylt men inte av råa bär el en kaka m mjöl o socker…
jag bör även nämna att jag blev väldigt mätt av potatisen jag åt, inte på något negativt sätt utan den verkade mätta bra och jag åt i vanlig mängd. Till skillnad från om jag äter till exempel frukt, då har jag väldigt svårt att sluta. Så det kanske stödjer det Johanna säger om fruktsocker.
Jag går upp i vikt av spannmål, speciellt i kombination med socker t ex en bulle. Däremot kan jag utan större problem äta liite glass och några jordgubbar. Har även provat äta en hel Magnum utan att märka av det. Jag tycks alltså tåla frukt/grönsaker och rent socker bättre än mjöl. Tyvärr måste jag också hålla nere intaget av nötter och mjölkprodukter rejält eftersom det ger viktuppgång.

Det är mycket som avgör hur slutresultatet blir med olika födoämnen.
Det är tex mycket lättare att överäta pasta än potatis.
Ovanjordgrönsaker och bär mättar hyfsat medan frukt snarast driver hungern.
Kolhydraterna i mjölkprodukter "boostas" upp av det insulinhöjande proteinet kasein vilket gör att de blir mer potenta än dom få kolhydraterna i dom antyder
Vassle är lipolytiskt (fettförbrännande) och stimulerar muskeltillväxt, kasein är lipogent (fettinlagrande) och minskar muskelnedbrytning..
Hur aptitstimulerande en kolhydrat är beror av födoämnets arom, textur (knaprighet), sälta, sötma mm..
#21 dufva: kan du med enkla ord förklara varför någon kan gå ner i vikt på samma mängd kolhydrater från grönsaker men inte om dom äter mjölkprodukter som t.ex. grädde eller ost?

#11: Kolhydraterna från broccoli är av annan typ än de som kommer från strösocker. I broccoli är fruktoshalten bara 0,7 och glukoshalten 1,2. Utöver det finns även lite andra sorters kolhydrater och ganska mycket protein.
Strösocker består enbart av sackaros som spjälkas till lika delar glukos som fruktos.
Jennix: En skillnad mellan frukt och grönsaker är att frukt innehåller mer fruktos. Jag undviker fruktosrika frukter och grönsaker, som t.ex. äpple, päron och tomat. (Fruktosrika i förhållande till glukos och det totala kolhydratinnehållet.)
Viktnedgång verkar också påverkas av vitaminer och mineraler med deras antiinflammatoriska verkan. Överviktiga har ofta inflammationer. Av samma anledning kan omega-3 ge viktnedgång.
#23 Var kan man ta reda på vilka frukter/grönsaker som innehåller mer fruktos då?

Lök
Ät minst tre gånger i veckan. Förutom krom, C-vitamin, fibrer och flavonoider innehåller lök en mix av mer än femtio olika svavelhaltiga ämnen som fungerar som kraftfulla antioxidanter och motverkar cancer, hjärt-kärlsjukdomar samt infektioner av svamp, bakterier och virus. Ökar leverns förmåga att rensa ut olika gifter.
Citat ur DN
//Karin
#24 Se under artiklar uppe till vänster…
LCHF hälsning
.
Om jag struntar i mejeriprodukter och äter mycket grönsaker (upptill ca 45 kolisar) så går jag ofelbar ner i vikt . Fast min svaghet är just mejeriprodukterna
Jag har svårt att se hur jag skulle kunna leva lyckligt med en kost som helt uteslöt grädde och ost

Antar att jag också skulle gå ned mer i vikt ifall jag uteslöt mejeriprodukterna. Men nääää…. det vill jag inte. Sist jag slutade med ost så gav det resultatet att jag fick grav B12-brist. Har lovat mig själv att aldrig sluta äta ost igen. Det är min viktigaste B-12 och proteinkälla.
Får kanske tillägga att jag inte äter kött och helst inte heller ägg.
Jag vet att detta är ett stort fel och jag önskar verkligen att jag kunde äta kött.
Mejeriprodukter som jag lätt har kunnat vara utan är mjölk, fil och youghurt.
Smör, ost (i alla former), keso, CF och grädde är däremot sådant som jag behåller.
Jag gick ned 10kg de första 10 veckorna på denna kost. Sen stod det stilla. Mycket stilla…
Har på de 6 veckorna som följde inte gått ned merän 1 kg.
Men idag var jag och provade kläder i stan och jag blev så glad…
Kan numera få på mig storlek 42, jämfört med 48 (i bästa fall).
En helt ny värld öppnades för mig. Jag kan gå in i en vanlig klädesaffär och hitta kläder. WOW!!!!
Något har alltså hänt med kroppen trots att jag inte gått ned i kg mycket mer.
Det är helt underbart!
Ändå har jag druckit vin/whisky varje helg.
Ikväll syndade jag dock rejält (för min dotters skull). Jag åt en sojakorv med fullkornskorvbröd. Dotterns klass hade grillkväll och hon ville inte att jag skulle skämma ut henne så jag valde alltså fullkornskorvbröd.
Fast jag kan säga att jag nog skämde ut henne ändå eftersom jag la majjonäs ovanpå korven. 

Om det inte spelar nån roll varifrån ens futtiga kolhydratgram kommer kan man ju lika gärna äta geléhallon…
…fast å andra sidan så är det många som inte klarar av att äta gelehallon och utöver det enbart kött och fett, eftersom geléhallonen orsakar sug efter mer socker. Jag kan t.ex inte äta 30 gram kolhydrater från gelégodis och sedan stoppa där- det fungerar däremot utmärkt att äta 30 gram kolhydrater från broccoli utan att få samma problem med sug. (Ja, eller 30 gram från grönsaker, ägg etc, jag äter inte runt 1 kg broccoli/dag:)

Magma, det var precis det jag menade. Jag borde nog försöka vara tydligare när jag är ironisk! 
#27 #28 Ja, så är det lite för mig också. Utesluter jag alla mjölkprodukter så går jag absolut ner men jag har ingen lust att äta så hela tiden, för mig känns det bättre att isåfall gå ner lite i taget och äta t.ex. grädde och ost nån gång.
Det som jag tänker är att jag kanske äter kött o grönt en vecka eller två och sen kör jag två veckor med mjölkprodukter. På det sättet blir det mer varierat och samtidigt går jag ner i vikt, lite mer långsamt.
Vet inte om det funkar men jag ska prova iallafall. 

Fast grönsaker är ju inte kolhydrater, har vi nyss fått lära oss av SLV! 
Detta är ett av mina favoritämnen i sammanhanget kost och hur vi påverkas.
Det kan ju så vara att kolhydrater i sin minsta beståndsdel är exakt samma oavsett var de kommer ifrån - men jag är av den bestämda åsikten att vägen dit - dvs nedbrytningsprocessen kan vara olika för olika människor. Vissa tycks inte påverkas alls, medan andra blir sjuka.
Det jag själv är helt klart mest känslig för - och undviker som pesten - är stärkelse. Rent socker tex i mörk choklad påverkar mig inte - men fruktsocker gör mig gasig och jag får magknip.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har äntligen upptäckt att jag klarar rent socker som smågodis, däremot inte choklad, röda grönsaker, frukt och för mycket mjölkprodukter. Den turkiska youghurten fick ge sig, tyvärr för den var mycket god. Spannmål har jag inte ätit på över tre månader men det var när jag tog bort det som magen började bli bättre så det äter jag inte.

Bröd och spannmål funkar verkligen inte för mig, äter jag så lite som en liten skål musli, eller två små mackor så sväller jag upp direkt, det är verkligen otroligt - direkt efter ätandet så känner jag verkligen hur kroppen tar emot spannmålet och 'äter det motvilligt'
och bröd och sånt har man ju ätit hela livet..:/ i största välmening.
men produkter med så lite fibrer som möjligt kan magen bryta ner.. det är ju allra enklast. kan äta mer vitt bröd än mörkt, och egentligen äter jag hellre sånt bröd, det är ju snällast mot tarmarna.. än hårda rågkrossdelar som den inte kan bryta ner. (om man måste välja, bäst är förstås att inte äta spannmåll överhuvudtaget!)
Men jag äter gott om grönsaker, paprika och sånt, och äter även frukt när jag vill - kanske nån/några gånger i veckan. Även mjölk och en och annan muffin funkar.. äter jag lösgodis eller något annat riktigt dåligt, kemiska sockerprodukter, så får jag jättedålig hy, blir trött, får ont i huvudet..
pasta och potatis, bulgur, äter jag inte alls, blir sprängmätt direkt och hungrig igen efter en halvtimme.. bara obehagligt.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Det jag upptäckt de senaste veckornas urspårning är att bröd, smågodis, grädde, choklad ger mig ett övermäktigt sug. Suget och även hungern ökar och jag äter allt mer och kräver allt mer för att bli nöjd. MEN jag tycker inte att det är speciellt gott… Det är väldigt märkligt att man kan få ett sånt sug efter nåt som man inte egentligen tycker är om. Tänker det varje gång jag ätit sånt att det här var ju inte ens gott…
Grönsaker är inte nåra problem, inte heller tomater eller morötter och andra rotsaker. Har aldrig heller fått sug av potatis. Däremot så blir jag hungrig när jag äter frukt, får inte sug av det utan bara hunger.
Börjar misstänka att det beror på mjölkprodukterna att jag inte går ner i vikt. Grädde framförallt som jag har i kaffet, har i omgångar prövat att ha äggmjölk i kaffet istället men inget resultat då heller. Kanske är ALLA mejeriprodukter, även ost, yoghurt mm som ställer till det hela. Men tycker det är så svårt att helt va utan dessa produkter, blir så lite mat att variera med och jag lessnar på maten jag äter. Står helt enkelt inte ut nån längre tid utan att få äta mejeriprodukter.
Jennix måste säga att du hade ett intressant sätt att ta bort mejeriprodukterna, 2 veckor i stöten. Du måste berätta hur det går för dig. Kanske kan va ett alternativ för mig. Första konkreta tipset jag läst på länge eftersom jag testat alla andra sätt.
#38 Ja, kolla in min tråd för jag kommer att skriva där om hur det går. 
Tänkte att nybörjare kanske tycker detta är intressant att läsa.