Annikas kost sprider sig.
Kvällsposten har idag ett helt uppslag med Annika och hennes kostrek. tillsammans med Malmöläkaren Ralf Sundberg som också skriver positivt om kosten.
Vi vinner mark överallt, det sprider sig enormt nu, alla pratar om kosten och man betraktas inte längre "dum" när man argumenterar. Jiippiii. En av sidorna länkar jag till, den finns i allt om mat. Jag hittar ju inte kvp egen sida.
http://www.alltommat.se/at-ratt-fett-och-rasa-i-vikt-1.12243

Jojo, det rör på sig! 
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Jag tror jag blir galen! En gräddbakelse + påståenden om att Annika fick sluta. Jag kanske är löjlig men rätt ska vara rätt. Eller har jag fel nu…
Den här gången tog jag på mig att skriva några rader till journalisten i fråga.
Mitt mejl till journalisten:
Hej!
Jag läste din artikel i Allt om mat (Web)
http://www.alltommat.se/at-ratt-fett-och-rasa-i-vikt-1.12243
Jag vill bara påpeka att bildvalet inte är representativt för den här kosten då gräddbakelser innehåller kolhydrater och är något som inte är förenligt med en lågkolhydrat/högfettskost. Jag vill också informara om att Annika Dahlqvist inte "…fick lämna sin distriktläkartjänst…" Hon valde att lämna den eftersom hon inte kunde tänka sig att återgå till att rekommendera en kost som gjorde hennes patienter sjukare.
Vänligen Helena

Kalas! Jag har vissa synpunkter på artikeln, men allt som sprider budskapet som inte är HELT åt skogen uppskattas….
men jag gillar inte bilden till artikeln (bifogar) :/ fy vad smal hon är. Visserligen förstärker vinkeln mycket, men hon ser ut som en typisk "hollywood lollypop", dvs anorektisk hollywoodstjärna med för stort huvud i förhållande till kroppen. LCHF är inte en "diet" för någon som vill bli underviktig….
Dessutom ser det ju ut som att hon äter en kolhydratrik muffin! förhoppningsvis är det bara en muffins-form spritsad med osötad helfet vispgrädde :)

Det var ord och inga visor! Nyttiga fakta rakt upp och ner utan att fega till med GI i texten. Hurra!
roligt att se de två artiklarna som länkas från expressen till alltommat.se, där man får listor på vad som man skall äta och inte äta, samtidigt som pauluns nuna är med i högermarginalen. 

#2 - vilka falkögon du har! Jag missade helt den raden i min första blick på Allt om mat…
Bra mejl!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Bra i det stora hela - vissa missar får man acceptera.
Kostråden helt ok tycker jag sen att bilderna inte helt överensstämmer får man ta med en nypa salt. Den som lär sig ett nytt sätt att äta genom att se en bild får nog skylla sig själv lite.
Vi bör få ett gäng nya medlemmar pga detta.
Numer pensionär i Nynäshamn
ullebull!
Också i dagens Expressen finns en artikel, troligen samma som i Kvällsposten.
I Expressens söndagsbilaga finns det dessutom en artikel med rubriken: Fem heta hälsonyheter. Där beskriver Paulun vad LCHF är för något. Bl.a. säger han……förkortas LCHF och upplevs positivt av många överviktiga och diabetiker typ 2. När man höjer fettintaget så mycket kan det dock bli brist på karnitin. … Sedan följer en utläggning om hur farligt det är med karnitin.
Paulun säger: Komplettera med karnitin
Vad är karnitin????

#8 Säkert något han säljer 
Den här texten hittade jag här:
"L-karnitin (eller bara karnitin) är en aminosyra vars uppgift är transportera fett till varje mitokondrien…
L-karnitin har alltså en nyckelroll i kroppens ämnesomsättning av fett…
Speciellt beroende av karnitin är de stora fettmolekylerna (långa kedjor med fettsyror), utan karnitin kan de inte komma in i det inre mitodonrimembranet där förbränningen sker. **Varje cells fettförbränningskapacitet är alltså beroende av karnitin.
L-Karnitin tillhör de s k icke-essentionella aminosyrorna och kan alltså tillverkas av kroppen själv. Namnet karnitin kommer från det latinska ordet för fläsk eller kött, vilket också är den bästa källan för L-karnitin.
Du kan även hitta många kosttillskott med L-karnitin i. Dessa används mestadels av muskelbyggare som tränar hårt och vill undvika onödig fettmassa…
Det råder delade meningar om i fall karnitin i form av kosttillskott gör någon nytta, vissa forskare hävdar att det gör nytta, andra anser att man bara kan få kroppen att tillgodogöra sig karnitin från kött eller andra animaliska produkter."**
Jag vet inte om källan är tillförlitlig. Om det nu stämmer det som skrivs att vi kan tillverka ämnet själva och att vi gör det med hjälp av att äta animaliska produkter förstår jag inte vad Paulun menar. Då borde han vara med orolig över hur vegetarianerna mår.
OBS! Jag har utelämnat delar av texten så att jag inte ska bli stämd. De stycken som slutar med tre punkter är inte fullständiga. Läs texten i helhet i länken ovan.
#8 Detta har diskuterat förut och vi kom fram till att han hade fel. Han har kollat på en (1!) studie där vissa fick lite lägre ett tag men det var aldrig nån fara och det fixade till sig ändå utav sig själv. Ingen annan studie har visat detta.

Hur många av alla Kifs medlemmar har drabbats av karnitinbrist de senaste 2 åren?
Troligen ingen! Vanligare att ramla av köksstolen, tror jag.
Tydligen då bara ett försök från Paulun att skrämma oss! Han skräms ju ordentligt när han säger…Karnitinbrist är mycket allvarligt eftersom fettet inte kan förbrännas på rätt sätt och giftiga halvt nedbrutna fetter bildas….
Men då kan vi väl strunta i hans varningar!

Det märks nog på många sätt att Annikas kost sprider sig.
Coop Forum har börjat sälja bacon i 1kg paket så man måste inte åka till Willys för det längre.
17 % osten verkar svårsåld eftersom den ofta har extrapris.
Allt fler produkter säljs utan tillsatser
Numer pensionär i Nynäshamn
#13 … eller så är det så att 17%-ig ost inte är god… 
Hej
I helgen hälsade jag på en äldre släkting 80+, som i somras fick magproblem och fick akutoperera tarmarna, hon var riktigt dålig.
Det som var intressant att höra, var att hon först fick någon sorts näringslösning som smakade illa. När hon ondgjorde sig över smaken av denna näringslösning Fick hon rådet av sjuksköterskan att istället dricka fetmjölk och äta smör, fetost och ägg. Min släkting återhämtade sig ganska snabbt, på mindre än 2 månader efter den stora operationen var hon på en stor slältträff.

Tror det var denna studie han hänvisade till!
"Mild carnitine depletion may occur early in KD treatment and occasionally TC decreases out of the normal range, without clinical symptoms. TC stabilizes or increases back toward baseline with long-term treatment, and most patients do not require carnitine supplementation."
TC = TotalCarnitin
http://www3.interscience.wiley.com/journal/118969137/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0
Så här står det i Wikipedia;
"Carnitin är en transportmolekyl som är kopplad till transporten av långa fettsyror över inre mitokondriemembranet. En källa till carnitin är bland annat kött, men carnitin kan även egensyntetiseras från aminosyrorna lysin och metionin."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hjärt och lungfonden ska ha en hearing om fett….
http://www.hjart-lungfonden.se/sv/HLF/Aktuellt/Fraga-om-fett/
de vill veta vad folk har för frågor om fett… Ingen som kommer på en bra fråga att ställa???

#13 såg baconet i 1kg förpackning.. superbra..
MEN den såg verkligen inte fräsch ut, iaf inte den jag kollade in..
både jag och min kille tittade på varandra och köpte faktiskt heller nått annat.. =/
köpte dock ett 1 liters paket grädde.. =)
ICa härhemma i Upplands Väsby har länge haft Tulips 1 kg-förpackningar. Perfekt och dessutom tycker jag att Tulips bacon är det godaste!
Håller med om att Tulips bacon var gott, dock har jag inte hittat det efter första gången jag köpte det…. Lite synd.

åhå! ne de här var scans tror jag.. inte Tulips..
deras tycker ja ju om..
kör fläsket från Tulip.. mjumma!!