Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6225 ggr
Medlem
0

Alla E-nummer är dåliga?

Hej!

Ja som det står i rubriken.

Zepp
0

Näe.. alla E-nummer är inte dåliga!

En del är vanliga ingredienser typ salt!

Många är antioxidanter som har en konserverande verkan för att maten skall ha en längre "hylltid"!

Problemet med E-nummer är snarare att de tyder på att maten är micklad med på ett sätt som gör att man behöver numrena för att maten skall verka såsom vanlig mat!

Ta tex Karagenan i grädde, bara för att man spätt den eller behandlat den så den får en längre hållbarhet.. men vad har hänt med näringen samtidigt som grädden förlorade en av sina fysiska egenskaper.. vispbarheten!

"Tillsatserna kan vara av typerna konserveringsmedel, klumpförebyggande medel, livsmedelsfärgämne, antioxidationsmedel, sötningsmedel, ytbehandlingsmedel, smakförstärkare, surhetsreglerande medel, emulgeringsmedel, förpackningsgaser etc."

http://sv.wikipedia.org/wiki/E-nummer

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Medlem
0

Zepp- Jag trodde alla e-nr var dåliga. Men jag blev inte klokare om jag vore ärlig. Vilka e-nr skall man undvika?

Aniara4
0

Börja med att undvika E620-625, och i synnerhet 621 förstås. Sen kan du läsa på om det är nåt annat som verkar extra otrevligt och undvika just det.

Eller så kan man rikta in sig på att bara köpa "ren" mat så slipper man fundera på det alls!

Medlem
0

#3 Det handlar om tex korv, alla märke innehåller olika e-nr och jag vill veta vilka jag skall undvika.

Josp
0

Vad gäller korv o dyl är det nog dessa man ska undvika (enligt en lista som jag hittade):

E 249         Kaliumnitrit

E 250         Natriumnitrit

E 251         Natriumnitrat

E 252         Kaliumnitrat

Medlem
0

Tack ska du ha Josp!

Babz
0

Alla e-nummer är inte dåliga. En del (främst bland färgämnen och konserveringsmedel) är naturligt förekommande i bl.a. rotsaker och bär, t.ex. färgämnet karoten och konserveringsmedlet bensoesyra (-bensoat).

På Livsmedelsverkets hemsida finns en förteckning över samtliga E-nummer. Den är "grovsorterad" i grupper: Färgämnen, Konserveringsmedel, Antioxidationsmedel, Sötningsmedel och Övriga tillsatser.

Om man skriver ut och går igenom listan kan man ju själv göra en bedömning av vilka tillsatser man vill avstå ifrån.

Jag försöker (så gott det nu går) att välja livsmedel som har så få tillsatser som möjligt.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Wildrat
0

Läs "den hemlige kocken". Där tar författaren upp de e-nummer som inte är så bra (och lite annat också). En väldigt intressant bok.

Medlem
0

Wildrat- Går det att beställa boken från utlandet?

Josp
0

Här är länk till listan som jag hittade:

http://www.toft.dk/e-nummer

Zepp
0

http://www.hemligekocken.se/

http://www.ordfront.se/Bocker/Nyabocker/Denhemligekocken.aspx

Denna bok borde snarast göras obligatorisk i skolan!!

Ett kort svar är att alla E-nummer inte är skadliga en del är nyttiga!

Men.. det handlar om att äta så lite manipulerad mat som möjligt.. att ställa sig frågan varför man måste stoppa dessa saker i maten.. är det för att råvarorna är så dåliga eller för att näringen är så förstörd, misshandlade, utdrygade, avfettade, kolhydratspäckade, vattenbombade att vi som konsumenter inte skulle äta maten utan dessa tillsatser!

Typexemplet är LIGHT-produker och margarin vilket ingen vettig mäniska skulle få för sig att äta utan en hel drös smakförstärkare, färgämnen och konsistengivare!

Inte sjutton behöver du dessa tillsatser när du lagar mat hemma förutom salt o kryddor, smör att steka i och grädde att göra sås av!

Mat kostar en del.. matsubstitut kan du få för en spottsyver!

"Men det sorgliga är ju att svensk livsmedelsindustri lyckas sabba allt mervärde i de svenska råvarorna genom sin förbenade tillsatshysteri.

Jag läste Coops medlemstidning där deras chefsdietist beskäftigt lät meddela att tillsatser minsann inte är giftigt som "somliga" får det att låta.

Nej, det är nog ingen som hävdar att alla tillsatser är giftiga men frågan är varför vi måste ha dem i mängder i vår mat."

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article2565147.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Thyra4
0

http://www.bokus.com/b/9789170373893.html

Jag beställde därifrån i gårkväll och noterade då att de sänder även till utlandet.

Lycka till. Jag beställde fler, så jag kan ge bort också. Det gäller att påverka sin omgivning.

Medlem
0

Tusen tack för hjälpen! Ska beställa boken så snart som möjligt. Den verkar innehålla en massa info.

Kefa
0

Bra att det skrivs om detta. Vart förtvivlad på City Gross i Värnamo idag. Hittade äntligen kalkonbacon, dessutom till ett ok pris (11,95). Döm om min bestörtning när jag läser innehållsdeklarationen och det står E621. Behöver jag skriva att jag stoppa tillbaks den på hyllan.

ebet
0

Har också beställt den hemlige kocken, 30 kr på Lycknis

Kvinnlig40talist
0

Här finns det en del att läsa om tillsatser i maten:

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tillsatser.htm

Kvinnlig40talist
0

Här finns också en mängd Nyhetsbrev:

http://www.utbildningscenter.se/nyheter.html

Medlem
0

#14 Jag gör det nästan varje gång jag ser något som skulle vara "passande" som lchf. Jag blir trött och irriterad varje gång.

Kvinnlig40talist- Tack så hemskt mycket. Har läst lite i länkarna och blivit skräckslagen. Bara igår bråkade jag med min man eftersom han köpte tuggummi till min dotter (3år) som innehåller aspartam. Det enda svar jag fick var att sluta läsa på, för han tror jag överdriver mycket. Är det att överdriva när man försöker avstå från konstiga tillsatser som aspartam? Jag vill inte min dotter får i sig det.

Anders-S
0

Om jag fick som jag ville skulle det vara obligatoriskt att ange alla E-n som ingår i en produkt när man marknadsför den:

Alla E-n anges på

1. Reklam för produkten i tidningar, annonsblad, radio/TV och internet.

2. På hyllkanten och på prisetiketten.

3. På kvittot.

Självklart skall det vara obligatoriskt att alltid ange E-kod för tillsatser som förekommer även i ingående ingredienser, t.ex. i kryddor, arom, buljong och jästextrakt.  På ingrediensförteckningen skall både E-kod och namn på tillsatsen anges.

Varför är nu detta viktigt.  Det är fritt upp till var och en vad man vill köpa och äta, men när man lockar med priser utan att ange produktens verkliga innehåll och döljer tillsatser så är det falsk marknadsföring.

Kan vi kämpa för en bättre information om tillsatserna?

Medlem
0

"Kan vi kämpa för en bättre information om tillsatserna?"

Jag skulle bli den gladaste av er alla här om det blir så som du vill angående tillsatserna.

Pasi
0

#19 Jag håller med!

#18 Om jag haft barn så hade jag definitivt inte velat att det fick i sig aspartam, som visat sig ge hjärntumörer i djurförsök. Trots detta släpptes det ut på marknaden (antagligen bara för att coca cola och pepsi tryckte på).

Anders-S
0

#20 o #21  Hur åstadkomma förändring?  Helst borde alla E-n anges med lika stor stil som namn, pris och övrig information om varan, inte finstilt.

Pasi
0

För att få till en förrändring så måste SLV styras av folkhälsointresse och inte av livsmedelsindustrin. Eller så måste vi infiltrera SLV med massor av LCHF-agenter som arbetar sig upp på fina positioner. Mao har jag ingen aning om hur man åstadkommer en förrändring som måste gå via livsfarligaverket.

Jennix
0

#23  Hur får man jobb på SLV då? Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Pasi
0

#24 Normalt genom att vara en av livsmedelsindustrins agenter.;-)

Anders-S
0

Funderar på om det inte går att strunta i SLV och istället påverka konsumentverket och hänvisa till marknadsföringslagen.

matsmurfen
0

#25 Pasi, det innebär alltså att man måste vara dubbelagent…. Glad

Pasi
0

#27 Jepp!

#26 Tror du det skulle räcka?

Jennix
0

#25  OK, jag måste alltså utbilda mig till dietist och livsmedelsagent! Oskyldig

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

matsmurfen
0

#29  Det tar ju en stund, så det är bäst att du sätter igång!  Flört