Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4617 ggr
mumsan
0

Origen hundmat!

Vet inte om det stavas så. Läste här någonstans om detta hundfoder som innehåller mycket protein. funderar på att köpa det åt min hund. Sen läste jag att någon hällde i olja för att öka fettmängden. Men hur bra är fodret för hundar med känslig mage? Kan man byta till detta utan problem, med en tillvänjning förstås. Har nu Royal Canin intestinal som är veterinärfoder. Protein 30% och fett tror jag är 20%. De flesta hundfoder innehåller mycket kolhydrater/fibrer. Hon är lite kräsen efter magsjukan i somras av hemska bakterier. Även lite stresskänslig om det är oroligt, vi ska åka bort eller någon går ut och ska handla eller så.

magma
0

Det är nog svårt att säga, det är antagligen individuellt. (Orijen tror jag det stavas.) Du kanske kan få en liten provpåse i affären, om sådana påsar finns?

LenaK63
0

Orijen har jag som extrafoder vid resor och när annat tar slut. Tycker det är ett bra foder. Min hund har inga problem att växla mellan olika foder. Tror förstås inte hon är så känslig. Det är en lab-tik som slukar allt, ätbart eller inte ätbart, bara det luktar gott??!!

Tycker inte att det skulle vara problem med Orijen för känsliga hundmagar. Men för säkerhets skull kan man ju pröva med litet, litet i taget blandat med den vanliga maten som fungerar.

Bonzo
0

Vet inte hur reglerna är för alla affärer, men så vitt jag vet lämnar fodertillverkarna smakgaranti på sina foder! Påsen (med åtminstone 3/4 kvar) + kvittot och man får pengarna tillbaka om hunden inte äter eller inte tål fodret. Så funkar det hos oss iaf! Men vi säljer inte Orijen…

Stod förresten o läste lite på fodersäckar idag. Doggy har designat om sina säckar så jag kikade lite på dom. Doggy light…rekommenderad normaldagsdos för en 25 kg hund var 14 dl!!!! Kollade då på Royal Canins maxi light…för en 26 kg hund rekommenderades 3 7/8 dl…. Vilket foder tror ni hunden mår bäst av?? :) Trött på folk som köper "billgaste kilopriset-hundmaten" !! Det lönar sig inte i slutändan o hunden mår sämre…

mumsan
0

Orijen levereras hem med foderbilen för 19kronor. Säcken väger 13,5kg och kostar 639kr tror jag det var. Precis så tänker vi oxå #3 att ha bra foder som hunden mår bra av. Den säcken skulle räcka i ca. 90 dagar. Tycker att det är ett bra pris.

#2 lyckost dig som har en hund som kan äta allt utan att bli dålig. Min vill äta allt och stopar i sig alllt  ute i naturen!!! Ni vet vad jag menar och då brukar hon inte bli sjuk. Men med fodret så kan jag inte växla hur som helst utan det får ta lite tid.

Man vill ju ha ett foder som man inte behöver byta igen. Därför är jag noga nu med att kolla vad som är bäst. Tycker ni jag är petig? ObestämdSkrattande

LenaK63
0

Mumsan du är inte petig! Jag gör det också. Hoppas alltid att fodret ska få min hund att inte stoppa i sig t.ex. döda fiskar på stranden eller döda fåglar, möss o.s.v. om hon inte rullar sig i eländet. Man kan ju trösta sig med att det är deras natur och att det är en "riktig hund" man har. Om det nu är en tröst. Speciellt när man ska ta in dom efter en sån promenad.

Nu tycker jag att Orijen samt laxolja och ett kryddmått 'Heilerde' verkar fungera ganska bra.

Heilerde är ett pulver som jag köper på hälsokosten. Kommer inte ihåg vad det kallas i Sverige. Det är torkad lera med andra ord. Används till ansiktsmasker och även att dricka i ett glas vatten vid olika åkommor för oss människor.

mumsan
0

Heilerde är ju tyska och betyder läkejord/lera. Det liknar lite kindelers Mineraler nu när jag läser det här. Det är en slags pulver som blandas med vatten och drickes och även för ansiktsmasker mm. Ska vara läkande för olika sjukdomar och även bra för husdjur.

Blir inte din hund lös i magen av oljan? Min är ju så kräsen om jag häller i olja och hon inte äter upp maten så blir den ju klumpig under dagen till kvällen då hon ska ha sin andra portion. Skulle vara bra om hon hade lite konkurrans då åker maten ner fort som blixten!!!

"Roligt" astt höra att andra hundar oxå tycker om att stoppa i sig allt slags stinkande skit! Det blir raka vägen in i badkaret efter en stinkrullning!!! Hon vet det och gömmer sig på balkongen!Glad

mumsan
1

Nu har jag fått hem Orijenfodret. Freja verkar helt galen i maten. Får ju vara försiktig så hon vänjer sig. Hon var så duktig när jag hällde upp fodret i burkar för att slippa ha säcken framme och osar hundmat och blir dålig. Hon satt och väntade på att jag skulle tappa pulor som hon tog, mums. Sen jag hade lagt i några pulor i hennes vanliga foder så åt hon dem och lämnade de andra… busen. Men de åkte ner senare!

magma
0

Verkar det som om hennes mage tål det nya fodret?

Immer
0

Har du testat Klass Hundfoder?

Har en 6 årig tik som är väldigt känslig när det gäller vad hon får i sig. Har provat olika torrfoder, bla nu sist Royal Canin.

Har sedan drygt 2 veckor tillbaka bytt till Klass och har fått en ny hund :)

Inga problem med magen, pälsen blir jättefin och det roligaste av allt… vilken fart det har blivit på henne. Hela hunden är mycket gladare och piggare och vill mycket mer.

Här kan du läsa mer om detta foder

www.klassfoder.se

mumsan
0

Jag vill avvakta hur magen reagerar. Det kan ta några dagar. Vet inte ännu.

Nu vill jag behålla detta foder och inte byta mera.

UBCL
0

Jag kör min Kerry-hane 8 år på den andra säcken nu och han mår utmärkt på detta foder. Iofs blandar jag med ett fryst foder från http://www.bravodjurfoder.se/ , Bravo Plus Original.

Jag uppskattar speciellt att Orijen inte innehåller spannmål Glad

Jag kollade på Klass hemsida och blir lite undrande över innehållet:

Innehåll

Slaktfoderprodukter av nöt, syrade mjölkprodukter, vete, korn, havre, havregryn, vetegroddar, vetekli, potatispulver, melass, linfrö, mineralfoder, vitaminpreparat A, B, D, E.

Näringsvärde torrvikt 90 g:

Protein 31%, fett 17%, kolhydrater 31%, växttråd 2,7%, mineralämnen 8,4% varav kalcium 0,9% och fosfor 0,9%.

17% fett och 31% kolhydrater, är detta tallriksmodellen för hundar Foten i munnen

mikaelj
0

Du vet väl att hundar gillar potatis?

magma
0

*haha* Jag såg reklam på TV för ett hundfoder, som hundarna tydligen älskade och som var så nyttigt. Det var närbild på närbild på färgglada grönsaker och frukter- äpplen, morötter, potatis, spannmål och en hel radda andra grönsaker. Men inte en enda bild på kött!

mumsan
0

Helst skulle jag nog koka maten själv men är faktiskt för "lat" upptagen med en massa annat. Sen om man ska åka bort så är det ju oxå bra med torrfoder. Tog Orijen pga det höga protieininehållet.

ebet
0

#11 Bravo Plus är bara 40% kött, numera hälften av det vom, så jag bytte för ett tag sen till Bravo Ox, och jag tycker märka mig att vovven är mättare.

mumsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker att det hela tiden finns flera hundfoder märken som jag aldirg har hört talas om tidigare. Men eftersom vi är LCHF-are så vill vi ju att våra vovvar oxå ska få fin mat. Nu efter några dagar så mår min Freja utmärkt av Orijen. Inga problem med magen. Dessutom gillar hon fodret. Tänkte att denna tråd får väl fortsätta på hundsajterna för det handlar ju om hund här.

Tack för att ni har gett mig tips här på tråden.

UBCL
0

Behöver den lilla vovven verkligen ha en så grov kätting? Flört

mumsan
0

Hm, hon sitter framför en kjedja/staket utanför Norrala Kyrka då vi har konsert! Det gällr att hålla hårt i den här lilla sötnosen!Glad