Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 1055 ggr
Raring
0

OT - Hjälp mig förbättra bloggen!

Hej alla glada därute i cyberrymden,

jag har en liten fundering som jag skulle vilja ha feedback på från er. Många av läsarna på min blogg klickar sig dit från KiF så det känns lämpligt att ställa frågor här.

Jag känner att det vara bra med någon form av förändring.  Sökbarheten på recepten blir sämre ju mer recept som ansamlas. Tanken slog mig att lite kategorier inte vore helt fel.

Skulle det isf vara efter innehåll?
T ex recept med äggrätter, lakto-vegetariskt, efterrätter, huvudrätter, sallader, soppor, sidorätter, såser, quorn- och tofurätter.

Eller kanske tillagningssätt?
Gratänger, stekt, kokt, råkost…

Eller vore ett index med recept i bokstavsordning bättre?

What say you?

andreas0
0

Varför inte alla tre? På en blogg finns det inget som hindrar att något ligger i flera kategorier.

Raring
0

Massor med jobb juh!! CoolSkämsTungan ute

IngelaZ
0

Efter innehåll tycker jag och ifall det är en maträtt som innehåller en gratäng + kött så kan man väl föra in den maträtten under två kategorier. Kötträtter samt gratängrätter. Alltså en liten mix av både tillagningsätt och innehåll.

MiaKia
0

Hej Raringen!

Vad lustigt! Jag skickade precis en länk till din blogg till en kompis, som e nyfiken på lchf och som är vegetarian. :)

Jag tittade just på din blogg och jag tycker att du kan fortsätta att använda etiketterna (alltså dina labels/tags?) Då kan du ju skriva många etiketter för varje inlägg, exvis

Svampfyllda kesocrêpes

Posted on fredag, 19 september 2008. Filed under: Recept | Tags: ägg, champinjon, kantarell, lakto-ovo, oregano, ost, svamp, vitlök |

Förrutom de du redan har kan du ju lägga till etiketterna huvudrätt, lunch, snabblagat

etc.

Det skulle jag tycka vore mest hjälpsamt som flitig besökare.

Tack för en bra blogg! :)

Raring
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"lättlagat"

Min uppfattning om vad som är enkelt är nog något skev, jag tycker att praliner är lättlagat (se bilden) men jag vet att andra inte tycker det är lika lätt.

Men jag gör ett försök, får se om det fungerar. Glad

MiaKia
0

*haha*, ja du får öva dig i att tänka som oss noviser! Flört

Raring
0

Ok vi gör ett försök… index får vänta, det har tagit ett par tmmar bara att gå in och redigera alla taggar.

magma
0

Även om din blogg redan finns med bland länkarna, så är ett tips att du lägger in en länk dit här i tråden- så kanske fler nappar och surfar dit och kollar?

Maia
0

Jag lägger in en länk, eftersom jag såg detta. En av mina favoritreceptbloggar, det vet du, Raring!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Raring
0

Skäms Haha vad förmätet av mig, tro att alla bara vet hur de surfar till min blogg. Tack Maia och magma, pöss på er!

IngelaZ
0

Raring förlåt mig, har skrivit kött i mitt inlägg. Tänkte på Airams matblogg när jag läste ditt inlägg, hjärnan var inte riktigt med Skäms Har nu surfat på din blogg, vilka spännande recept du har, blir helt klart fler besök Glad

Raring
0

Ingen fara Glad

Raring
0

Jag har en annan fundering som kommit upp tidigare… den handlar egentligen mer om definitionen av vegetarianism. Man kan ju tycka väldigt olika vilket jag märker på en del mer eller mindre beska kommentarer som dimper ner i mailen.

Definitionsmässigt ser man det väl oftast såhär:

Vegan = endast produkter från växtriket
Lakto-vegetarian = vegan + mjölkprodukter
Ovo-vegetarian = vegan + ägg
Lakto-ovo-vegetarian = vegan + mjlkprodukter + ägg

Ganska ofta tycker jag mig höra folk som äter fisk men kallar sig semi- eller demivegetarianer (så kallad pescetarianism = vegan + ägg + mjölkprodukter + fisk och skaldjur). De störde aldrig mig när jag var lakto-ovo-vegetarian förr men jag vet att de störde många andra av mina mer bokstavstrogna vänner.

Jag får ofta mycket glada tillrop och komplimanger för mina försök att sprida vegetariska LCHF-alternativ, långt oftare än jag får påhopp. Ändå funderar jag ibland om det inte vore enklare att klippa bort den "vegetariska" stämpeln på min blogg och visa helt andra recept också.

Samtidigt är det ju nischen med min blogg - att den är vegetarisk (om man nu bortser diskussionen kring att fisk faktiskt inte är någon grönsak). Eftersom jag själv äter fisk är det lätt för mig att acceptera semivegetarianismen. Det ger mig dels en ursäkt att uppdatera oftare, det är lättare att skapa kolhydratfattiga recept och ger större variation. Men jag förstår verkligen de som inte accepterar fisk. Definitionsmässigt är fiskar ryggradsdjur……..

Kanske lite luddigt formulerade tankar men någon kanske hänger med i svängarna?

Ha kvar en kanske inte helt definitionsmässigt korrekt blogg med vegetarisk och "vegetarisk" mat eller (ännu) en blogg med alla typer av recept?

mikaelj
0

Du kan alltid ha kategorier.

Raring
0

Jo det kan jag förstås men det är inte den springande punkten här. Klart jag kan ha en massa kategorier - frågan är om jag ska fortsätta att kalla bloggen för vego-LCHF och inkludera fisk, eller om det är bättre att ha olika avdelningar med även annat kött?

mikaelj
0

"Vegetariskt", "Fisk", "Kött"?

Jag tror att det hade funkat.

Raring
0

Mmm vi får se hur det blir med den saken. Tanken är lite lockande samtidigt som jag gillar inriktningen "vegetariskt" - oavsett hur icke-vegetariskt fisk nu än är.

Man kanske skulle göra en omröstning…

Nu finns hur som helst ett alfabetiskt register på alla recept. Bra eller a¤¤¤?