Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3778 ggr
Ylva-Li
0

Vad dricka?

Så jag har fått med mig fästmannen på det här också. Han behöver inte gå ner i vikt, men må bättre. Han kan äta allt utan att nåt händer alls. Eller jo, ner går han, men aldrig upp.

Men. Vad kan vi dricka?
Vanligt te, vatten, äppeljuice (utan tillsatt socker förstås) som vi bubblar för att få en godare måltidsdryck.
Men vad mer? Tips tack! :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Haraaz
0

En god drink som man kan ta som mellanmål är en avokado som du mixar med ca 3dl mjölk eller grädde/vatten eller kokosmjölk… beror på hur mycket kolhydrater man äter.

Aniara4
0

Vill inte vara en glädjedödare… men kolla upp hur mycket kolhydrater det är i äppeljuicen. Samma sak med drinken ovan förstås, mjölk innehåller ju en hel del kolhydrater.

Många har liksom jag upptäckt att man efter ett tag faktiskt tycker att vatten är godast att dricka!

glitterfisk
0

Det blir för mycket kolhydrater för mig. Mjölk innehåller en hel del. Även osötat äppeljuice innehåller en hel det socker och kolhydrater från äpplena.

Jag dricker vatten, ibland mineralvatten, kaffe och te. Vill jag ha en mellanmålsdrink, eller till frukost gör jag äggmjölk.

Vill jag ha lite festligare måltidsdryck och längtar efter bubblor, kolsyrar jag vatten i sodastreamen, häller upp i snygg glastillbringare och smaksätter ex med grukskivor, lime, citronskivor, några frysta hallon, några frysta blåbär etc.

Ylva-Li
0

Hm, trodde äpple var mer eller mindre befriat från kolhydrater. Iaf längre ner på listan.
Vi har bra juicer här som inte är sötade utan ren fruktjuice, så det borde ju kunna gå.
Banan däremot vet jag är värre.
Hur är det med t.ex apelsin? Tänkte på ren apelsinjuice.
Sodastreamer har vi också. Otroligt smidigt. :)
Kaffe tycker jag om, men kan inte dricka utan socker.. så det går bort helt.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

mikaelj
0

Apelsinjuice? 12g/100g, dvs strax mer än Coca Cola.

Fruktjuice är precis lika mycket socker som läsk; gäller alla frukter.

magma
0

Tyvärr, fruktjuicer går bort, på samma sätt som man sällan äter frukt när man äter LCHF. Men sedan beror det på er också, hur lite eller mycket kolhydrater ni tänker lägga er på.

Jag dricker vatten, kolsyrat vatten ibland, kaffe, thé, något glas vin ibland och äggmjölk. That's it:)

Lava
0

När man dricker saker med kolhydrater i kommer man väldigt snabbt upp i för många kolhydrater. Så smartast är att dricka nåt med försumbara kolhydrater. Ett tips är te som finns i otroligt många olika smaker, och går att dricka både kallt och varmt. Vatten går att smaksätta med några citronskivor, hallon eller gurkskivor.

Cowboy
0

Jag dricker mjölk eller öl till maten. Till frukosten dricker jag ett glas grapefruktjuice. Den har bara 6,5 g koljydrater per 100 g. Sedan dricker jag kaffe.

Rött vin är ju gott till goda kötträtter men det är ju inte nåt jag dricker dagligen. Whisky och vodka dricker jag ibland men drinkar blir det sällan för jag har inte nåt hemma som passar att blanda med.

Kolsyrat vatten på flaska kan jag ibland dricka om jag är törstig.

Ylva-Li
0

Hm ok. Trodde endel frukter var ok. Nåja. Vi kommer börja med att inte ta bort exakt allt. Dvs, frukt ok, men inte i så stora mängder förstås. Sen trappar vi ner.

Vi är te-älskare, så det gör inget. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Pasi
0

#9 Att äta 50-100g frukt till efterrätt kan vara ok….men det är en helt annan sak att bälga i sig 5 dl fruktjuice (800g frukt).FlörtFlört

Ylva-Li
0

Så sant. :) Nu äter jag iofs sällan frukt iaf. Max nån per dag, om ens det! Ett glas 100% juice på morgonen brukar jag dricka dock. Det får mig att vakna upp.. och eftersom kaffe inte funkar, iom inget socker i..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

glitterfisk
0

Du gör som du vill och du får ju testa vad din kropp tål och vad som fungerar för dig. Kroppar är olika.

Nu har inte jag exakta siffror (säkert har någon annan klok person på detta forum det) men jag vet att det är mer socker i 2 dl juice än i två sockerbitar att stoppa i kaffet. Så att ta juice istället för socker i kaffet gör att det blir mer socker totalt.

I början när jag hade svårt att vara utan socker i kaffet tog jag en liten mängd sötningsmedel. Det är inte nyttigt med alla konstgjorda ämnen i det, men det var i alla fall kolhydratfritt. Nu när jag ställt om och vant mig av med söt smak är det inga problem med kaffe utan sötning, framförallt inte om man häller i lite vispgrädde.Tungan ute

Lycka till,

sa Glitterfisken

Aniara4
0

Frukt är godis!

Och det där med att vissa juicer skryter om att de inte innehåller tillsatt socker är väl typisk sån där lömsk marknadsföring. Riktig juice SKA inte innehålla socker, det finns mer än tillräckligt i själva frukten. Lite som sockerfritt knäckebröd - man tillsätter normalt sett inte socker i knäckebröd, så att framhålla att man inte gjort det är lite bedrägligt.

Han som inte behöver gå ner i vikt kan väl äta en bit frukt till efterrätt ibland om han vill. Men om jag minns rätt har du själv en del att gå ner, och då bör du nog undvika frukt helt och hållet, annars kan det bli svårt. Och allra helst förstås koncentrerad frukt i form av juice - som mikaelj skriver, apelsinjuice är sötare än Coca-Cola!

SaJo123
0

Kolsyrat vatten med en skiva äpple, lime, ett par frysta hallon, citronskiva, gurka…

Dvs vatten med något trevligt i är nog bättre än juice. Tanken är ju att ta bort sötsuget och då måste man ta bort kolhydraterna, även från frukt - i alla fall för min del. Kör du mer GI-tanken så är det samma sak med de söta dryckerna. Det tar en vecka eller så att vänja sig av med sockret, men det är det värt!

Babz
0

#8 - Öl är "flytande bröd", så det dricker jag mycket sällan numera.

#9 - Om jag skulle dricka fruktjuice, skulle jag i så fall späda ut den med vatten, så att jag i princip fick "smaksatt vatten". (Det ger ju mindre kolhydrater per deciliter.)

Annars blir det vanligt vatten för min del. Ibland tar jag "bubbelvatten", men jag aktar mig för de smaksatta, de innehåller ibland ganska mycket socker. Kaffe och te utan socker, ibland lite vin till maten.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

BitteS
0

Det blir vatten och enbart vatten till maten i vardagen. Kanske ett glas vitt vid festligare tillfällen. Annars kaffe och the.

Jag har under hösten ätit ett och annat äpple från vår trädgård. Det har jag godkänt för att jag älskar äpplen och tycker det är synd att så mycket frukt ska gå till spillo. En jämn ström av vänner och bekanta har hämtat kassvis av äpplen i höst.

Nu är det slut med dem och därmed även slut på äppelätandet. Köper besprutade äpplen gör jag inte nu för tiden. Inte har jag blivit fetare av de få jag ätit så det har nog inte gjort någon skada.