Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4298 ggr
Libbe7
0

Övertala gubben?

Min gubbe gick med i viktklubben på aftonbladet 2 januari i år. Efter 4 månader gick han över till viktväktarna. Han har följt det till 99,9 % och promenerat ca 6 mil i veckan.

På dessa nästan 10 månader har han gått ner 2 (två) kilo.

Jag har fått honom att ta ämnesomsättningsprov och det var bra. Han väger va 113 kg till 173 cm så han har inte bara nått litet kilo att bli av med. Jag har försökt övertala honom om detta hur länge som helst och häromdagen blev jag riktigt förbannad……Varför betala till VV när det liksom inte hjälper? Fattar han inte att det är helt fel?  Jag har boken Ät dig ner i vikt och jag har försökt få honom att läse den men det blir i bästa fall 2 sidor i veckan.

Häromdagen lovade jag honom att göra en matsedel omvandlat i points till honom. Men det var ju inte så lätt.

Hur ska jag få honom att fatta att viktväktarna e mög och att bra fetter är bra för honom??  Han är orolig för kolestreol och sånt. Han gillar inte långa överläggningar. Kort och snabbt, sen har han slutat lyssna…..som dom flesta karlar   ;)

Pasi
0

Förklara för honom att han är formad av evolutionen precis som alla andra människor på jorden….denna evolution har anpassat oss till den kost som fanns på jägarstenåldern och inte till den föda som VV rekommenderar.

Kolesterol är livsnödvändigt och inte alls nåt farligt.

Mättat fett är en essentiell del av allt levande på jorden…bygger bla upp cellmembran. Den egna kroppen producerar mättat fett….mao borde det vara det perfekta fettet för vår organism. Eller har evolutionen gjort fel?
(andemeningen stulen från ett citat gjord av en mycket klok professorCool)

Be honom ge LCHF en chans, säg 2 månader. Är han inte nöjd och fortfarande leverFlört så kan han byta tillbaks till barkbröd och potatismos med morötter.

MimLan
0

Köp boken "Fett och kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov, alternativt boken av Litsfeldt, beroende på vilken typ som kan passa din man bäst.

Vill han absolut inte läsa får länken till Ravnskov ovan räcka. Där finns en lista på alla dessa myter och dumheter om kolesterol.

Om det sätt han levt på hittills, och på det sätt han bantat, inte fungerar, varför skulle de sätten alls vara rätt?

mikaelj
0

Jag tycker om att vara utmanande.  Fråga hur länge människan kunnat äta växtfetter. Hur länge man har kunnat äta frukt på vintern.  Om vi kan tillgodogöra oss näringen i cellulosabaserade växter (potatis, spannmål) samt huruvida de inte innehåller gifter.

Sedan kan du hänvisa honom till Livsmedelsverket som tydligt skriver att kolhydrater inte är nödvändiga. Bonus: läs Jenny Reimers bok, framförallt sidorna 25-28 som förklarar hur det med socker funkar ur en kemisk synpunkt. Han kan nog bli förbluffad.. "Maten vi är gjorda för att äta"

Som en sista sak så vi kan utesluta att det inte är ämnesomsättningsproblem: be honom ringa till sin VC och fråga efter exakta värden för ämnesomsättningsresultaten (TSH, fritt T4, kanske T3 om de tog det).

Att de säger att värdena är normala betyder nämligen inte ett skvatt!

Lycka till nu!

Aniara4
0

Det är alltid jättesvårt att övertala någon som inte vill bli övertalad. Ibland får man nog helt enkelt låta vuxna människor göra sina egna misstag, efter att man sett till att de har så mycket information som möjligt att basera sitt beslut på.

Själv träffade jag häromdagen en kompis som gått med i Viktväktarna. Hon behöver verkligen gå ner i vikt, men jag har ju hoppats att hon skulle ta efter mig mer… Jag tror inte på predikande och tjatande, men har berättat ganska utförligt vad och hur jag äter, och hon har ju själv kunnat se resultatet. Men det låter tydligen alldeles för knäppt för henne! Just nu går hon förstås också ner i vikt, och jag vill inte vara en glädjedödare och säga "ja nu ja… men vänta bara tills du börjar gå upp alltihop igen, med råge!". Så jag biter mig i läppen och hoppas att det faktiskt ska funka för henne. Trots allt gör det ju det för en del.

Libbe7, hoppas det du säger går in i makens huvud till slut! Säg som Dr Phil brukar säga till motsträviga gäster som bestämt hävdar att det de gör är rätt; "Well, how's that working for you?"!

Babz
0

#0 - De flesta män är skapta så att de "kan själva" och inte vill ha råd - om de inte själva ber om det. Alltså måste man vara lite mer "manipulerande" och försöka få dem att tro att det är deras egen ide…   Vilket inte är så lätt!

Kanske, kanske att det skulle kunna fungera om du valde ut något bra avsnitt i Skaldemans bok och sen kom med det till honom och sa att du inte riktigt förstår vad som står där och ber honom förklara för dig? Det kanske skulle kunna så ett frö, i alla fall…Flört

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

glitterfisk
0

Just det Babz, kvinnans list övergår mannens förstånd.Glad

Zepp
0

Vem är det som lagar maten.. vi män brukar vara skapta som så att vi äter det som servereas..??

Sen så undrar jag vad som skulle vara fel på en kalorirestriktiv Lowcarbmat.. det e väl det han vill ha?

Om man nu skall dra ner på något skall det ju inte vara essentiella ämnen, fett o protein är essentiella, men inte kolhydrater.. vilket tillomed SLV bekräftar!

"Essentiella ämnen är de ämnen som är helt nödvändiga i människans kost, för att människan inte kan framställa dem själv. Dessa är: vissa aminosyror, essentiella fettsyror, vitaminer samt mineraler."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiella_%C3%A4mnen

Om man vill banta, kommer man alltid att hamna i Ketos, såtillvida det inte är som så att det är musklerna man vill bli av med vilket oxå går aldeles utmärkt att göra, det är bara att lägga sig platt på sängen o svälta, då lär både fett o musklaer tyna bort!

"Ketogen diet är en grupp av dieter som syftar till att ge hög fettförbränning. Fettförbränningen visar sig genom uppkomsten av ketoner i blod och urin. En ketogen diet ger inte ökad risk för ketoacidos hos friska människor, trots att orden kan förväxlas.

Gemensamt för ketogena dieter är att de förnekar kroppen de sockerarter som den föredrar att använda som bränsle. Det finns två strategier att uppnå detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketogen_diet

Bodybuilders använder Ketogena dieter!!!

"En ketogen diet är en diet som innehåller mindre än 100 gram kolhydrater per dag. När man kraftigt begränsar sitt kolhydratintag tvingas kroppen öka utnyttjandet av andra energikällor (fett och protein)."

http://www.halso.info/71.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Luccy
0

Fixa så han får läsa Skaldemans Ät dig ner i vikt, hjälper inte den så är han bortom räddning. Skämt åsido, men han måste väl inse att det inte funkar, eller är det han som äter när du inte ser han…….

[Sias]
0

Libbe7.

Är det kanske "synliga bevis" på att det funkar han vill ha, för att bli övertygad? Så där som man får hos Viktväktarna - i form av före-efter-foton (på både män och kvinnor som minskat massor i vikt).

I så fall är fotot på Skaldeman - stående i sina byxor från "före" LCHF perfekt. Bättre synligt bevis får man leta efter. 

Hälsovinsterna med LCHF är något att tänka på också!

Caena
0

tycker att han kan läsa ät fet mat av litsfeldt..

det var den första boken jag läste, och den var verkligen rak på sak och enkel att förstå. lagom kort också.. nog för att jag läser skaldeman och har läst (äger ) GI-NOLL så ger det inte mycket om det inte är kortfattat som du själv skriver..
låna hem, prova. läs i sängen högt för honom.. lycka till..

Thyra4
0

Zepp Jag läste en del om Ketogen-diet. Det verkar vara väldigt jobbigt för levern. Kan man ha känning av det tro? I går hade jag ont i högra sidan, men idag är det bättre. Äter under 7 g kolisar om da´n.

Zepp
0

Näe det är en naturlig och vanlig process.. vi befinner oss alla i ketos mer eller mindre varje kväll när vi fastar under natten!

Vore förargligt om vår stenåldersförfader skulle få ont i levern och bli svag o darrig bara för att han inte hittade någon söt frukt att gnaga på!

"Glukoneogenes är en energikrävande process där glukos bildas från andra enklare föreningar som cellen inte kan bryta ner. Exempel på föreningar som genomgår glukoneogenes är laktat, glycerol och alanin. Glukoneogenes sker huvudsakligen i levern under fasta. Främst hjärnan och röda blodkroppar (erytrocyter) är beroende av kontinuerlig tillförsel av glukos eftersom det är deras enda energikälla (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Libbe7
0

TAck alla…..Jag har boken Ät dig ner i vikt men läsning är inte hans starka sida så det tog en evinnerlig tid……..att läsa 4 sidor  ;)

Vi är särbos så han får laga sin egen mat, stackars man. Han har kommit en bit på vätg och ska börja på måndag men är osäker på om han förstått att flytande margarin och annat skit (ursäkta språket) är bannlyst.

Han har även fått denna sidan där han kan läsa allt han undrar över.

Luccy
0

Att läsa nått som intresserar brukar som regel gå bättre, så peppa han att prova o börja läsa det han tycker verkar intressant. Så gjorde jag o sen var jag o lusläste var o varannan sida.