Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1998 ggr
Klocka
0

Trött, trött

Hej!

Min nya diet lchf har pågått drygt 5 veckor nu och jag har gått ned 4 kilo. Det är ganska lagom, jag är 183 cm lång och vägde ca 90 kg. Jag vill gå ner mer men det ska helst inte gå alltför fort då jag lärt mig att det kan påverka Depression negativt (alt framkalla en).

Jag äter gott och mycket, upplever jag, och är sällan hungrig (mycket goda hemgjorda majonäser, dito bearnaisesåser, ägg, ost, fet fisk, bacon och grädde!). Det enda avsteget jag gjort är ett glas rött vin de två senaste lördagskvällarna.

Jag mår väldigt bra, positivt är också att min magkatarr gick över väldigt fort men nu till det negativa:

Jag är så otroligt trött… jag har läst om det i det här forumet men borde inte det ha gått över vid det här laget? Jag är inte så sömnig utan mer otroligt trött i kroppen, ungefär som efter en influensa, och blir helt slut så fort jag försöker röra på mig. Jättetråkigt!

Har ni några tips?

Hälsningar från en ny medlem

Cowboy
0

Du kanske ska ta ett glas rött på fredagkvällen också?

Rött vin är väl på många sätt bra att dricka i rimlig mängd.

finntroll
0

Hej på dej! För två dagar sedan var en tråd i samma ämne aktuell här, bläddra lite bakåt så hittar du. Frågeställaren hade också hållit på i 5 veckor och fick svar bl a att det kan vara fråga om omställningsbesvär, ett annat ämne som diskuterades i tråden var D-vitamin brist, använder du D3 tillskott? Annars kan det vara idé att prova. Lycka till!

Klocka
0

Hej och tack för era snabba svar!

Jag har börjat ta Berocca sedan några dagar, ska kolla vad som är i dem och om det är nog. Men lite konstigt känns det efter att ha läst Skaldemans GI-noll att behöva ta tillskott och det så här direkt. Då känns det lite som att jag borde prioritera grönsaker i alla fall men det är kanske något jag inte förstått?

Margareta
0

Klocka - de flesta nordbor - oavsett kost/vikt anses ha D-vitaminbrist pga att vi inte har så mkt sol.

Det är ett problem som blir alltmer känt.

Har alltså inte med den här kosten att göra.

Numer pensionär i Nynäshamn

SaJo123
0

Jag skrev om min trötthet också i en tråd. Är 170 lång och vägde 90 när jag började - nu 85-86… Efter 5 veckor. Har köpt D-vitamin och tog en finn crisp till frukost… Och faktiskt! Idag har jag haft mindre trötta muskler… Var ute och gick och fick faktiskt lust att springa… Tur det var mörkt för annars hade jag inte vågat "lubba" *he,hee* Inte så långt men ändå! Det hade jag inte ens tänkt på förra veckan när jag var så stel och tung i kroppen!

Det kommer att ge sig!

monika71
0

Jag är också jättetrött just nu. Jag har hållit på med LCHF sedan 3 månader. Jag sätter tröttheten för egen del i samband med höstmörker och mycket på jobbet. Kan det vara så för dig också, eller är du säker på att det är kosten.

Zepp
0

Eller så har du Karnitinbrist vilket man får vid övergång till fettdrift!

"Carnitin är en transportmolekyl som är kopplad till transporten av långa fettsyror över inre mitokondriemembranet. En källa till carnitin är bland annat kött, men carnitin kan även egensyntetiseras från aminosyrorna lysin och metionin.!"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karnitin

Det går åt mer Karnitin för att transporter av fett till mitokondrierna varför kroppens förmåga att tillverka detta måste uppregleras!

Enligt någon lär det kännas som om man bar på en hel riddarrustning!

Kan ta mella 2-6 månader att bli helt konverterad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

olandsfamiljen
0

Läste att det som innehåller mest d vitamin är grädde, smör o lax o ägg precis det jag äter mest av. Känns konstigt att man då får den bristen…

Klocka
0

Hej alla och tack för era kommentarer!

Håller med Ölandsbamiljen - jag äter också mycket grädde, smör, lax och ägg.  Härligt att kunna frossa i det!

Visst kan det vara svårt att skilja på en kostomläggning och "vanlig" hösttrötthet och därför tänker jag inte ge mig så lätt. Jag tycker att riddarrustningen känns som en väldigt bra beskrivning. En annan är att det känns som mjölksyra i hela kroppen när man försöker röra på sig.

Nu har jag i alla fall köpt kosttillskott med mycket D-vitamin i samt extra oxidanter att boosta på med under en period så får vi se om det blir bättre.

Jag har inte gått ner på ett tag nu men någon centimeter på midjan har det i alla fall blivit så jag är glad ändå!

Klocka

sarag
0

Kan vara c-vitamin också. Det fick jag efter en tid. Blev ruskigt trött. Numer tar jag c-viamtin som tillskott. Känner inte av tröttheten längre.