Regeringen vill få oss att äta bättre
Läste följande notis i dagens tidning:
"Regeringen tar hjälp av handeln och livsmedelsindustrin för att få svenskarna att äta nyttigare. Samtidigt är frågan om en särskild fettskatt inte helt avförd enligt folkhälsoministern.
- Det är en stor fördel om vi kan samarbeta med branschen när det gäller att skapa en bättre folkhälsa och minska övervikten, säger folkhälsominister Maria Larsson (kd) som bjudit in till ett möte nästa vecka."
Lite skrämmande tycker jag. Borde vi inte försöka påverka henne på något sätt?
Precis den artikeln fick mig nästan att sätta TY´n i halsen imorse!
H.Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Men fy! Är det möjligt att de är så okunniga…? Man blir ju rädd!
Skicka Larsson på studieresa till ett träningsläger för sumobrottare, och be henne särskilt notera hur mycket fett brottarna äter.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#3 Eller gör något. Jag skickade detta mejl till folkhälsoministern:
Ärende: Skatt på fett tveksam
Hej, Maria!
Det är oerhört viktigt att man i samband med diskussionerna av en eventuell skatt på fet mat för att förbättra folkhälsan ser till de nya rön som kommit och som visar att lågfettkost kan leda till sämre hälsa. Se t.ex. forskning av Jørgen Vesti Nielsen (och medarbetare) som visar att riskerna med fettkonsumtion är överdrivna.Vesti Nielsen belönadet tillsammans med Dr Annika Dahlqvist nyligen med Leo Huss Walin Prize For Independent Thinking [Länk: http://www.leohusswalinprize.org/?type=static&id=8&mo=8 ]
Självklart finns det fettrik mat som är hälsovådligt, men framför alt gäller detta när sämre fettyper (t.ex. transfetter) kombineras med kolhydratrika livsmedel (som innehåller olika typer av socker och stärkelse).
Att generellt penalisera feta livsmedel skulle dock med tanke på nylig forskning vara missriktat.
Vänliga hälsningar, xxx
Om vi skriver mejl med egna formuleringar på det här viset kan vi kanske nå henne.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#4 Två själar och en tanke, Missaz! 
Det är bra om vi formulerar oss på olika vis, så att det inte blir mejlbombning utan "oroliga medborgare" som blir känslan…
#6 Japp Maia! Jag skrev så här:
_Till Maria Larsson, Folkhälsominister.
Läste idag att det ligger ett förslag om en eventuell fett-skatt för att förbättra folkhälsan och minska övervikten hos Sveriges befolkning.
Jag vill härmed protestera å det starkaste mot detta, då det hela tiden kommer ny forskning som visar på att det inte är fett som gör oss feta; det är det höga intaget av kolhydrater!
Kolhydrater höjer blodsockret vilket i sin tur sätter igång insulinproduktionen. Insulinet är det hormon i kroppen som hjälper kroppen att lagra fett. Många människor, både med kraftig och liten övervikt har minskat i vikt genom att äta en låg andel kolhydrater och en hög andel fett, att de också blivit friskare på flera andra sätt genom ett ökat fettintag och ett minskat kolhydratsintag finns det många som kan vittna om.
Besök gärna www.kostdoktorn.se En hemsida som en intresserad och kunnig läkare vid namn Andreas Eenfeldt jobbar med. Där finns flera genomgångar av forskningsrapporter, berättelser från människor som blivit smala och friska av LCHF (Low Carb High Fat) kosten. Andreas, och flera läkare med honom, har även fått artiklar om denna kost publicerade i Läkartidningen.
LCHF-kost är även godkänt av socialstyrelsen som behandling av diabetiker typ-2 och kraftigt överviktiga. Själv är jag varken diabetiker eller kraftigt överviktig, men jag har minskat 8kg i vikt och blivit av med min ledvärk och mina kraftiga magproblem på denna kost sedan jag började med den i april 2008.
Jag ber dig, Maria Larsson, att i din roll som folkhälsominister se vidare och läsa även ny forskning istället för att bara gå på SLV´s rekommendationer som bara bygger på gammal, i många fall felaktig, forskning!
Att fetmaepedimin och hjärt- kärlsjukdom sveper över världen i allt större utsträckning beror inte på det naturliga fett vi alltid har ätit. Det beror på den allt större mängd socker vi stoppar i oss (alla kolhydrater är olika former av socker, oavsett om det kommer från godis, läsk, frukt eller bröd). Samt den allt större mängd av onaturliga tillsatser som fabrikanter stoppar i livsmedlen; tex. i lättmargariner.
Min hälsa är kraftfullt förbättrad med LCHF-kosten, flera tusen svenskar säger samma sak! Jag är inte det mest markanta exemplet på en förbättrad hälsa med denna metod! Jag ber därför; gå inte vidare med en extra skatt på fett, läs istället vidare om denna kost och se att ingen forskning kan bevisa att fett är farligt, de som äter mer naturligt fett är tvärt om ofta friskare än andra!
Att införa denna skatt och försöka få människor att äta mer kolhydrater vore förödande för folkhälsan, det är jag säker på efter all forskning jag tittat på inom detta område, både före, under och efter jag läste Nutrition på Universitetet._
Jag hoppas att Doc tycker att det känns OK att jag referade till honom… 

Ni är toppen!
Jag ska också försöka skriva ihop något vettigt.

hoppsan, hoppas att det inte är en direkt reaktion på mitt mail till henne.. :()
finns det någon länk till artikeln? har missat den!

vart har ni läst detta??!!!

"Regeringen tar hjälp av handeln och livsmedelsindustrin för att få svenskarna att äta nyttigare."
Vad ledsen jag blir, kan man inte någon gång förstå att handeln och livsmedelsindustrin verkar för att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Om jag säljer bilar och vet att mina bilar är lite mindre miljövänliga än grannens går väl inte jag ut och säger att det är bättre att köpa grannens bilar, då får ju jag slå igen till slut.
förstå om vi som fattar fett (!) får betala extra för vår mat i framtiden…
mitt mail till Maria Larsson, via registrator
För att göra något åt folkhälsan genom att beskatta livsmedel borde det vara livsmedel som ombildas till sockerkedjor i kroppen som borde beskattas, eftersom det är sockret som höjer insulinproduktionen som i sin tur binder in sockret som fett i fettcellerna, fettet används som energi och i rätt mängd gör det att fettförbränningen ökar tillsammans med ett intag av protein. Livsmedel som i så fall skulle beskattas är potatis, socker och spannmål, men det går väl inte, för då går väl Maud i taket.
Om du vill veta vad som är rätt för kroppen skall du absolut inte lyssna på Claude Marcus och livsmedelsindustrin, eller SLV, det finns hur mycket referensmaterial som helst som visar på att ett överintag av kolhydrater, sockerkedjor, inte är främjande för folkhälsan. det har visat sig att de som har problem med fetman är de som äter minst med fett och mest av kolhydrater.
För att återgå till Claude Marcus, har väl han mer eller mindre erkänt att hans bantningsinstitut för barn inte lyckas med att få barn att gå ner i vikt, så hans position som referensperson måste ifrågasättas, likaså de lobbyister som vill påverka till fördel för kolhydratindustrin.
Om livsmedel som skapar sockerkedjor beskattas, kommer behovet av medicin att minskas, vilket måste ses som ett bakslag för läkemedelsindustrin, men en vinst för staten som slipper subventionera medicinerna, samt att befolkningen kommer ut i jobb fortare, och att sjukskrivningstalen minskar, vilket vad jag förstått är alliansens mål.
Med vänlig hälsning från Hälsingland
Björn Eriksson
det här stycket är jag lite tveksam över formuleringen, men det får gå ändå: "det har visat sig att de som har problem med fetman är de som äter minst med fett och mest av kolhydrater."
#14 Tycker formuleringen funkar, bra brev!
Jag har också skrivit..
Men bara en kort text.
Men kan inte återge här eftersom jag glömde kopiera…
Folkhälsoministern BÖR ju reagera när hon får flera oberoende brev om detta! Annars är hon märklig….

Bra brev! jag väntar fortfarande på något tecken på att de emottagit mitt brev jag skickade i början på veckan till Maria Larsson. Ska bli intressant om det blir någon reaktion på alla mail hon får nu.
Jag tycker att någon ska maila henne och ingående förklara varför mättat fett inte är farligt. passa på att skicka brevet som insändare till alla tidningar ni kan komma på också, debatt i medierna brukar uppmärksammas mer.
jag tycker att det känns som att vi faktiskt startar ett uppror just nu, det är klart att "etablissemanget" kommer att kämpa för att hävda sin rätt men jag hoppas att vi står starka nu och inte viker ner oss!!!!
#18 Inte viker vi oss inte! Frågan är ju bara hur mycket de bestämmer sig för att lyssna!

#18 Uppror! Det gillar jag.
Jag går runt här och är frustrerad för det mesta. För allt korkat som skrivs i tidningarna, sägs i radio och på tv och för att man får lov att slåss i motvind för att barnen ska få nåt vettigt att äta i skolmatsalen.
Jag kommer inte att vika en tum!
#17: Hon ÄR märklig för hon är POLITIKER!!! 
Nej, men skämt och sido. Jag tycker det är JÄTTEBRA att ni mejlar och skriver brev! Själv är jag för dåligt insatt i LCHF rent vetenskapligt att jag inte anser att jag kan formulera mig tillräckligt sakligt och med väl grundade arrgument för att mejla.
Betänk bara ni som mejlar: Ministrar DRUNKNAR i mejl från folk som tycker både det ena och det andra och det gör att även bra mejl kan lätt försvinna i mängden.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#21 Jo, fast jag skrev en gång till Göran Hägglund angående att jag inte fick barnomsorgsplats i rimlig tid, han svarade personligen.
Tycker dessutom att om många skriver om detta borde inte ALLA brev falla mellan stolarna…. 

Nu har jag också mailat till henne, hoppas att dom reagerar !!!
Till Maria Larsson, Folkhälsominister.
Jag såg idag att ni har tänkt göra någonting åt Svenskarnas matvanor. Detta är jättebra,men…… Vad jag förstått så tror folk fortfarande att det är våra naturliga livsmedel som rent kött, fett och grönsaker i lagom dos som orsakar att vi inte mår bra ??.
När jag växte upp på 60-talet fanns det inga, eller nästan inga, kraftiga barn och kvinnor och män var över lag rätt så slanka. Detta kan ju berott på att familjerna åt regäl husmanskost, inte så mycket godis och läsk, och inte en massa halvfabrikat fullproppade med majsprodukter, mjöl och andra tvivelaktiga utfyllnadsprodukter.
Vi har ätit, enligt min mening, lite sundare nu i ca ett års tid. Min man har slutat använda insulin, och gått ned ca 12 kg. Jag har inte haft några större medicinska besvär men jag har i alla fall också gått ned ca 8 kg. Vi ärter ägg, kött, fisk, smör och grädde och kokosfett. Ägg o bacon på morgonen mm. Vi har uteslutit bröd, pasta, potatis, rotgrönsaker och framför allt halvfabrikat. Vi äter god och hälsosam mat som vi mår alldeles förträffligt bra på.
Så snälla, Maria Larsson, ta och titta en gång till på de alternativa forskningsresultat som finns, och ta och överväg att ge folk rätt sorts råd.
Jag och min man vet hur man äter bra, och vi har dessutom råd att betala för det fett som vi äter, men snälla…. Jag tänker inte på oss utan på alla dessa överviktiga barn och ungdomar som inte fanns när vi inte hade nyckelhålsmärka produkter, skulle äta 6-8 brödskivor om dagen och inte absolut inte fick äta fett, och då menar jag naturligt fett. Vi hade inga tillsatser i maten och vi åt inte så mycket majsprodukter och mjöl.
Lite länkar att titta på:
http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm
http://home.brikks.com/xje00/health/om_kosten.htm
Det finns många fler som visar på detta men är Ni intresserad av folk hälsa kommer Ni själv att hitta dessa.
Med vänliga hälsningar.
Karin Helin
Vejbystrand
Vi får väl se om vi får något svar från henne…..
#23 Mycket bra!

Alla mail måste diarieföras när det skickas via registrator, det betyder att arkiveras i (tror jag ) 10 år. De försvinner alltså inte, men de kanske inte har tid att läsa, begrunda och svara alla.
Vi som mailar denna väg bör få ett svar med diarienummer på vårt mail. Efter någon månad kan vi ringa till myndigheten och fråga hur vårt brev handläggs, att vi inte fått något svar ännu.
Gör vi alla så kommer hon att ha mycket svårt för att blunda för dessa fakta!

Margareta!! kan du inte skapa en flik som heter "upproret" där alla dessa trådar kan samlas???
Jag tycker att så många som möjligt ska skriva, alla behöver inte vara vetenskapliga. Skriv bara vad ni tycker. Några få mejl försvinner direkt i mängden även om dom är bra skrivna.
För en politiker är det antalet som är viktigt eftersom det gäller att få många röster.
SKRIV!!!!
#27 Haller HELT med!!! Skriv oavsett om ni har vetenskap eller ej, man får ha åsikter oavsett!!!
Wow, vad bra alla har jobbat. "Fettupproret", eller?
Maia; Japp! Eller fettuppropet….? 
"upp till kamp emot kvalen, sista striden är hääääär, ty fett uti maaagen till alla lycka bäääär" *sjunger för full hals*
Så här skrev jag:
Hej!
Enligt ett pressmeddelande som gick ut i tidningarna i dag hävdar folkhälsoministern att "frågan om en särskild fettskatt inte [är] helt avförd".
Naturligtvis är det en hedervärd tanke att subventionera kostnaderna för mat som bidrar till god hälsa och samtidigt att beskatta hälsovådliga livsmedel, men vad menar folkhälsoministern egentligen med "fettskatt"? Innebär det skatt på fettbildande mat eller skatt på mat med högt fettinnehåll? Det framgår mycket otydligt i dagens pressmeddelande, och därför vore det önskvärt om folkhälsoministern klargör vad hon menar med "fettskatt", och vilka livsmedel det är som borde beskattas högre.
Naturligt fett, altså inte transfetter eller omestrade fetter, är en mycket viktig näringskälla för oss människor, och bidrar inte vare sig till osund fetma eller dålig folkhälsa. Flera tydliga studier på sista tiden har påvisat detta. Förhoppningsvis tar folkhälsoministern med detta i sitt resonemang. Om det anses vara läge för att införa en fettskatt, torde den alltså avse fettbildande livsmedel, såsom spannmålsbaserade livsmedel, snabba kolhydrater och konsistensgivare som tillsätts livsmedel där det naturliga, ofarliga fettet har tagits bort, företrädesvis livsmedel med "light" i namnet. Då hamnar vi på rätt väg i folkhälsofrågan.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#31 Hm, snygg tanke där med fettbildande mat i.s.f. fet mat. Bra brev!
Nånstans känns det som att fettupproret med R känns närmare mitt innersta just nu. För det känns upproriskt att äta fett medan alla andra säger att det är farligt. Så personligen håller jag på med ett fettuppror. Men det vi talar om här kan förstås vara ett fettupprop, med P.
#33 Visst är det ett uppror, med upprop menar jag främst denna tråd.
#34 Två själar en tanke, IGEN!

Mitt inlägg/mejl till Maria Larsson:
_Hej Maria!
Med anledning av artikel i Oskarshamns-Tidningen idag.
Människors kostvanor bör inte styras genom skatter eller hur varan placeras i butik. Kostvanor och kostrekommendationer måste bygga på vad som är bäst för den enskilda människan. Exempelvis är det skillnad på friska människors behov och behoven för människor med sockersjuka och andra kostberoende problem.
Dagens kostråd bygger tyvärr på gammal och delvis manipulerad forskning och visar sig nu alltmer felaktiga. Fetmaepidemin är ingen sjukdom utan ett resultat av kostrådens kraftiga snedvinkling mot kolhydrater (läs socker) och lågfettprodukter.
Jag vill uppmana dig att först låta göra studier som tar med de två viktigaste och mest åtskilda varianterna på kost: HCLF=Högt kolesterolintag, Lågt Fettintag å ena sidan och LCHF=Lågt Kolhydratintag, Högt Fettintag å andra sidan. Och först därefter fundera på om frågan kan lösas med straffavgifter på den ena eller den andra matvaran!
Det finns redan åtskilliga studier som tyder på att ett högt fettintag har bättre resultat på viktminskning och hjärt- kärlsjukdommar än högt kolhydratintag, helt klart är att lchf-kost drastiskt minskar behovet av medicinering för diabetes typ 1 och typ 2.
Hittills har man inte gjort undersökningar på ren LCHF-kost. Självklart går det inte att få livsmedelsindustrin till att medverka till sådana studier eftersom lchf-kost tar kraftigt avstånd från de flesta av industrins produkter. I stället borde det ligga i samhällets intresse att utreda de här frågorna.
Jag är själv sockersjuk sedan -06 men klarar mig tack vare lchf-kost utan medicinering, samtidigt har jag kraftigt reducerat min vikt, ca 25 kg på två år.
Med vänlig hälsning
Bertil Lind_

Väldigt välformulerat och bra skrivit #31
Hoppas att så många som möjligt tänker till och skriver från hjärtat.
Maia; Haha! Ja, kosmiska systrar eller något sånt. 
#36 MYCKET bra! Fint att du visar på dina hälsovinster som diabetiker, och vilken viktnedgång!

Jag kan ärligt säga att jag är STOLT över att få vara delaktig i detta. Betänk, att vi kan rädda liv! Jag uppmanar alla att tänka stort, tänk på vilka effekter vietnam protesterna gav (när var det, 60-talet?).
#40 Jag är också stolt. Mycket glad över att ha hjälpt flera närstående att hitta denna kost och vill gärna sprida det vidare till även okända medmänniskor! Vi tänker stort, jobbar tillsammans, så kanske även vi kan bidra till en friskare värld!

Så här skrev jag:
Såg att ni vill ha ett samarbete med livsmedelsindustrin i syfte att förbättra foklhälsan. Ett mycket bra initiativ, tycker jag, det är på tiden att vi får bra livsmedel i våra butiker.
Jag och min man äter sedan årsskiftet enligt lchf (lowcarb/highfat)och har genom detta både förbättrat hälsan och gått ner i vikt.
När det talas om fettskatt blir jag bekymrad eftersom det är mycket stor skillnad på fett och fett.
Min fasta övertygelse är att transfetter i livsmedel bör förbjudas tillsammans med den uppsjö av lightmargariner som finns på marknaden och som framhävs som hälsosamma.
Smör höjer varken vikt eller blodsocker och är därför ett baslivsmedel i vårt hushåll.
I många charkvaror idag tillsätts kolhydrater, socker, som jag ser som den största boven vad gäller övervikt och ohälsa orsakat av kosten.
Jag hoppas att du lyckas få till stånd ett gott samarbete med livsmedelsbranchen och att ni alla tar till er de nya forskningsrön som kommit inom detta område.
#42 Ännu ett härligt brev!

"RÖR INTE MITT SMÖRPAKET!" kanske kan vara vår slogan?
#44 Eller; "RÖR INTE MITT SMÖR!" Det rimmar ju… 

Bra!
Tyvärr blir det nog svårt att få med livsmedelsbranchen, men tanken är bra!

Jag har nu också skrivit ett mail till Maria och talat om att jag är tillbaka i arbete och blivit medicinfri från min reumatiska sjukdom med LCHF-kost.
I övrigt föreslog jag en kolhydrat och tillsatsmedelskatt som alternativ då det är det som gör människor sjuka.

eller "ingen rör mitt smör"
Tror det kan vara idé om vi "vanliga" lchf:are som inte är så pålästa mailar ministern och visar att det inte är något som bara några "extremister" sysslar med utan att man faktiskt kan leva så här och må bra av det.
#47 Bra! Kolhydratsskatt låter fint!
#48 Jag tror som du att det är bra om det kommer från alla sidor!

WOW!
"Ingen rör mitt smör!"
Undra om man kan trycka upp det på nån snygg tröja eller nåt?
JJAAAA nu vet jag !
Vi trycker upp ett par 100 t-shirts med detta tryck, så åker vi från Kif upp och demonstrerar utanför riksdagen, därefter åker vi vidare till SLVs högkvarter vart det nu månne vara!
#50 Haha! Vore ju en idé….

Eller "ner" till Stockholm då…

… och så har vi plakat där vi deklarerar våra hälsovinster…
nu måste vi bara komma på en bra ramsa att skaldera.
*kanske har läst för mycket i sekt-tråden*
#52 Blir ner här med, ganska långt ner…
#53 hahaha! Ja, lite sektinspirerat. =) Fast varför inte egentligen? Vi i Sverige är så mesiga på sånt där… Man borde ta efter de franska bönderna!

Egentligen är det dumt att fett vi äter heter just "fett", för då får det ju en negativ klang när man kallar allt det överflödiga på kroppen för "fett"…om ni förstår

Vilka roliga idéer Ni har och kreativa är Ni också. Det har jag också varit och fått iväg ett brev till Maria. Ju fler, dess bättre.
#55 Japp, förstår vad du menar. "man blir fet av fettt" LÅTER ju rimligt, även om det vid granskning inte ÄR så.
#56 Sant! Känns inte som om vi kan bli ignorerade!

Eller en reklamtext från 1930-talet: Smör - för Edra barns hälsa och Eder man arbetsförmåga.
Nu gör vi revolution.
"Upp trälar ut i alla stater, som hungerns bojor lagt uppå" (underförstått den hunger man får av att äta kolhydrater).

Var inte rädd för att skriva till myndigheter även om ni inte är experter. En personlig upplevelse eller en person som berättar något kan vara minst lika värdefullt som 212 forskningsrapporter eller hänvisningar till dessa.

Snyggt jobbat systrar och bröder.

Ja, jag vet att det låter helt galet att göra en sån sak. men om man tänker på det, folk DÖR för att dom äter skiten SLV rekommenderar, våra barn riskerar HANDIKAPP och SJUKDOMAR för att vi inte vet vad dessa ämnen får för konsekvenser i kroppen. Våra äldre släktingar får DEMENS och ALZHEIMER för att de får för lite fett och för mycket tillsatser. Vi i arbetsför ålder blir TRÖTTA och FETA och det går ut över ALLT som staten betalar för (och vi betalar genom skatt).
Om människor kan gå ut på gatorna på grund av att man inte får tillräcklig löneförhöjning, på grund av att något krig (visserligen hemskt) pågår i en annan del av världen och liknande. Varför VARFÖR kan inte vi stå upp för att vi inte vill äta eller servera GIFT!???
Eftersom de valda i USAs kongress och senat är beroende av sina medborgares stöd, agerar de ju om någon från deras distrikt tar kontakt med dem, vilket inte är fallet här i Sverige, för här sitter ju en politiker stenfast om de hamnat på valbar plats, och om de inte gör som partitoppen säger åker de ut, vilket inte gagnar fotfolket
Därför tror jag, att för att komma åt den här frågan måste fler än statsråden som har någon form av ansvar för kostfrågan påverkas, ungefär som det som hände med FRA-frågan, annars kommer det att bli samma visa som förr, SLV går ut med sina rekommendationer and that's it.

Vi måste lobba!! nån här måste ju känna nån som känner nån … osv.?

inte känner jag nå´n och inte har jag ledighet att ta ut men skulle gärna vara med på en demonstration ändå

om man inte vet hur man ska formulera sig kanske det räcker med att hänvisa till den här artikeln?
http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article3498049.ab
Önskar verkligen att någon här kände nån som kände nån som har inflytande… Och var klok! Men när så inte är fallet får vi prova med det vi kan. Vi får göra våra röster hörda bäst det går!

*känner mig rikgtigt i gasen, upprorisk!*

Vad glad jag blir! Här satt jag i morse och blev upprörd av en notis i tidningen, skriver ett inlägg här och plötsligt så händer det något!
Jättebra idé att demonstrera. Att verkligen göra något. Vi tror ju på det här. Vi vet vad som händer när vi äter bra mat och de flesta av oss är rätt så pålästa.
Nu ska jag sätta mig och författa ett brev.

Så här blev brevet:
Hej Maria!
Jag är en kvinna som är 35 år. Jag har varit överviktig i många år trots att jag har ätit enligt dagens kostråd. Eller på grund av skulle jag vilja säga. För ett år sedan så kände jag att nu får det vara nog. Det måste finnas något att göra åt min övervikt och sviktande hälsa. Så jag började läsa på och upptäckte sammanhang som inte alls stöder kostråden av idag. Naturligt fett från djurriket är inte farligt för oss människor, tvärtom så är det det vi mår bäst av. Alla dessa margariner, tillsatser och kolhydrater som livsmedelsindustrin och SLV vill få oss att äta gör oss feta och sjuka. Medan smör, grädde, fett kött och fisk, ägg mm gör oss smala, friska och smartare. Jag är ett av många tusen levande exempel på detta. Jag har gått ner 16 kilo sedan jag tog bort kolhydrater, lightprodukter, margariner och tillsatser ur maten och ersatte det med bra fett och protein. Jag mår så mycket bättre. Därför blir jag upprörd när ni som sitter i regeringen vill bestämma saker, visserligen med goda intentioner, men som inte stämmer med verkligheten utan som istället leder till att allt fler blir fetare och sjukare. Jag kan rekommendera dig många böcker, webbsidor, forskarrapporter mm som skulle göra att du kan ta vettiga beslut i frågan. Börja gärna på www.kostdoktorn.se eller med Lars Wilsons bok Välfärdens ohälsa. Vänliga hälsningar

Bra AnnaCathrina!!!
*står på bordet i mitt kontor och skanderar*
"I have a dream, that one day this nation will rise up, live up and understand the true meaning of saturated fats and the importance of good quality protein"
#68 Bra! 

Vi kan skriva en raplåt också:
Om du rör
mitt smör
blir det det sista du gör
Logga?

Vilken fin skylt det skulle bli!!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Verkligen! En sån liten broschnål skulle jag absolut vara stolt över att bära!

Nu har jag också skrivit till Maria.
Skrev bara helt kort att man inte ska beskatta fett utan kolhydrater/socker istället, för det är det som gör människor sjuka och överviktiga.
Undertecknade det hela med hälsningar från en utvandrad svensk så hon ser att sådana dåraktiga idéer oroar även i utlandet! 

Här kan man göra knappar Uttelille. Knappsida

Nedanstående är mitt bidrag
Detta är min verklighet.
Har större delen av mitt liv ätit enligt de kostrekommendationer som gäller.
Upptäckte min diabetes typ 2 1994. Började äta enligt de kostrekommendationer som gavs utav hälsovårdscentralen.
Min diabetes blev sämre och var tvungen att börja ta insulin och gjorde det i 7 år tills jag upptäckte LCHF.
2 dagar efter jag börjat äta LCHF kunde jag fasa ut all diabetes medicin till hundra 100%. Efter 1år hade min vikt gått ner 10kg utan att behöva anstränga mig. Och detta på grund av att jag ersatte alla kolhydrater med NATURLIGT fett, typ smör grädde, ost, fet fisk, naturligt kött, ägg, o.s.v.
Margariner i alla varianter är totalförbjudet för mig, likaså potatis, pasta, ris, plus alla produkter som det finns spannmål i.
Några av mina hälsovinster är följande: De mörka fläckar som jag hade på mina ögonbottnar var borta efter 4 månader plus att min synskärpa hade förbättras, den yrkesskada som jag har haft i min nacke i 15år började att tyna av efter 6 månader, plus att det allmänna hälsotillståndet kraftigt har förbättras.
Mina barnbarn säger att dom har fått en gladare morfar.
Om fett skall beskattas så bör det absolut vara industriella fetter typ margariner plus de vegetariska fetter som finns i livsmedelsindustrins färdiglagade maträtter.
Enligt mina beräkningar så sparar jag personligen in ca 30.000 SEK/år åt staten då jag inte behöver insulin längre.
Detta är min verklighet och den kan ingen med bästa vilja ta ifrån mig, inte ens de så kallade proffessorena på Livsmedelsverket.
# 76 Stället heter fatstatement! Bara det!

Bra jobbat allihopa.
Det kan väl inte vara så att livsmedelsindustrin börjar känna vart vinden blåser och försöker ta regeringen till hjälp? "Staten och kapitalet"

Ja nu har jag också skrivet. Lite rörigt men det får duga.
Meddelande: Vad bra att ni tänker försöka samarbeta med handeln och livsmedelsindustrin för att förbättra folkhälsan. Det vore verkligen bra om vi fick bättre livsmedel i handeln. Mat som inte är fullspäckade med en massa konstiga kemiska ämnen och socker av alla de sorter så att varan kan ta upp lite mer vatten och därigenom väga lite mer och livsmedelsindustrin tjäna lite mer.
Men däremot är jag tveksam till ev. fettskatt eftersom alla naturfolk äter mycket naturligt fett och de har ypperlig hälsa. Det är ju när de börjar äta som oss västerlänningar med mycket spannmål och konstgjorda fetter som hjärtsjukdomar och diabetes dyker upp. Dagens kostråd som SLV förordar bygger inte på nån hög vetenskaplig evidens utan mer på konsensus efter Ancel Keys forkningsfusk på 50-talet.
Nyare forskning visar att intag av naturligt fett inte ger fetma utan det är överdrivet intag av kolhydrater, dvs socker som bildas till fett i kroppen för att sänka det farligt höga blodsockret som man får av att äta mycket bröd, pasta, ris, potatis, frukt m.m.
Sumobrottare äter mindre fett än vad SLV rekommenderar och mer kolhydrater för att kunna gå upp ordentligt i vikt.
Själv har jag ätit LCHF, Low Carb High Fat, sen April 2007 och mår jättebra, vikten har minskat ca 10 kg och midje-, stuss-, och magmått har minskat med minst 13 cm sen Juli 2007. Mina blodfetter är jättbra med mycket av det "goda kolesterolet" och lite av triglyceriderna. Dessutom har sockersuget försvunnit och maten man äter är jättegod, har ännu inte tröttnat på ägg, smör och grädde.
Hoppas att du tar del av den nyare forskningen och tänker på att experterna på SLV jobbar åt olika aktörer inom livsmedels och läkemedelsindustrin.
Egentligen borde översynen av livsmedel ligga under Socialdepartementet och inte under Jordbruksdepartementet som bryr sig mer om industrin och bönderna än om oss kunder.
Med vänliga hälsningar från Bollnäs
Karin Jonsson
Oj, detta växer!
Underbart med alla brev till Folkhälsoministern ju!!! Och underbart med fettupproret, snygg skylt Maia!
på drygt nio timmar, 81 kommentarer och nästan sjuhundrafemtio läsningar. nice

#79 Jo, det är nog så.

Är det någon som har koll på hur många brev "vi" skickat till henne idag?

Vad bra ni skrivit, allihop!

12 brev tror jag. Det behövs fler! Mailbomba folkhälsoministern!!!
#72 Vad bra! Håller med Uttelille om att vi borde göra pins av den där.

Ja, skriv fler brev! Det räcker ju med några rader och att ni skriver från hjärtat.
ni som har flera mailadresser kan ju skriva dem dit automatsvaret kan skickas, då tror de kanske att många fler skriver 

jag kommer att komponera ihop en debattartikel till tidningen också. skicka den till alla tidningar jag kommer på. massmedia verkar ju vara den bästa vägen till att få något att hända.
Vill uppmana fler att skriva debattartiklar/insändare!.

#92 vänd dig till herrtidningarna och modemagasinen med dina åsikter och en snabb presentation av lchf. Med lite tur plockar kvällstidningarna upp det där. Om man går direkt på kvällspressen med en åsikt som inte passar dem blir man överkörd med ångvält. Huvva, vad jag inte gillar deras sätt att presentera saker.
Också skickat ett mail.
Anki

Allt detta är underbart!!!!!!!!!!
Njuter när jag läser hela tråden! Vad duktiga (och roliga) alla är!

Mitt bidrag till ministern:
Jag tycker att det är väldigt bra att ni tänker försöka samarbeta med handeln och livsmedelsindustrin för att förbättra folkhälsan. Det vore onekligen bra om vi fick bättre livsmedel i handeln. Frågan är väl bara vad som är "bättre livsmedel".
_För min egen del anser jag att närproducerade (gärna ekologiska) livsmedel, med så lite tillsatser som möjligt, är bättre än det utbud som möter mig i butiken idag. Jag skulle gärna se mer av närproducerat naturbeteskött, mer viltkött och mer av ekologiskt producerade mejeriprodukter i butikshyllorna. Jag skulle också bli väldigt glad om jag kunde hitta fler charkuteriprodukter utan onödiga tillsatser, som smakförstärkare (E 621 - E 625).
Jag är dock tveksam till en eventuell fettskatt, eftersom intag av naturligt fett inte ger fetma utan det är intag av kolhydrater, (dvs. socker, eller stärkelse m.m. som ombildas till socker i kroppen) som ger övervikt och fetma. Det vore alltså bättre ur ett folkhälsoperspektiv att införa en skatt på livsmedel som är fettbildande, dvs. socker, stärkelse, mjöl, bröd, potatis, ris och pasta, samt "konstgjorda" vegetabiliska margariner, som är omestrade för att bli hårda i rumstemperatur och som inte alls är bra för kroppen (- vad än livsmedelsindustrin försöker slå i oss i sina reklamkampanjer).
Själv har jag ätit en kost med minimalt av kolhydrater och där jag ersatt "energibortfallet" med ett något högre fettintag, sedan mars 2006. Vikten har minskat med ca 15 kg och jag kan använda kläder jag inte har kunnat ha på många år. Framför allt har jag blivit av med mitt sockersug och mår mycket bättre._
_Jag hoppas att du tar del av den nyare forskningen, som tyder på att Livsmedelsverkets kostråd borde omarbetas i grunden. Egentligen borde väl översynen av livsmedel ligga under Socialdepartementet och inte som idag, under Jordbruksdepartementet, som rimligen borde kunna hamna i jävssituationer.
Med vänliga hälsningar_
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Tyvärr är det tekniskt fel (överbelastning, hoppas jag!!!) så jag får vänta lite med att skicka mitt korta brev:
Tack för initiativet att förbättra folkhälsan. Tyvärr tror jag att du och ditt ministerium inte är fullt uppdaterad vad gäller forskning runt fett. Det är många läkare och diabetiker som upptäckt sanningen om mättat fett och senaste forskningen backar upp oss. Även en långtidsstudie har visat att det finns en direkt koppling mellan lågt kolesterol och hjärtdöd. Det skriver jag eftersom just kolesterol är det som fått bära hundhuvudet under lång tid. Ny forskning, nya vindar. Var snäll se bortanför SLV, som är väldigt tungstyrt, det tar lång tid innan nyheterna får genomslagskraft. Dock har de sedan januari i år tillåtit att överviktiga och diabetiker får rådet att ge upp kolhydrater för bättre hälsa och viktnedgång. Själv åt jag 7 mediciner för min diabetes, nattsömn, Blodtryck, magsår och ledvärk men efter några veckor med kolhydratfattig kost och äkta fett så kunde jag slänga allt! Jag vill gråta när jag tänker på alla som är sjuka där ute i landet, som lider, och helt i onödan!
Slutar med förhoppningen att du, som en av våra ledare i landet, kan hjälpa dem till bättre hälsa!
Hm, verkar som att länken ovan via registrator inte funkar, men om man går in på www.regeringen.se och sedan klickar på KONTAKT OCH BESÖK längst upp till höger och sedan SOCIALDEPARTEMENTET, så finns det en länk som heter E-POST TILL REGISTRATOR. Då funkar det peffe, så nu är mitt lilla bidrag till fettupproret skickat!

Snacka om felläsning: Jag trodde först du skrev "en direkt koppling mellan lågt kolesterol och hjärndöd" för att vara sarkastisk innan jag insåg att det stod "hjärtdöd"
Bra jobbat, alla!
Fabricati diem, pvnc!

#93 Tror du att herrtidningarna och modemagasinen snappar upp det då? Jag menar främst att jag ska skriva insändare på debattsidan. Dvs. inte få tidningen att göra reportage.

Ja har varit borta hela helgen men jag ser att ni jobbat på ändå. Heja

#100 Kan du få dem att förstå att det är senaste trenden tror jag nog det går bra

nån som hört nåt från ministern?
Jag fick en kopia på mitt brev till e-mailen, men där fanns inget diarie nr. Nån som fått det åtminstone?

Nix, bara ett automatsvar
Nepp, bara kopia på mitt mail som kom direkt. Antar att det kan dröja…
Hej!
Nu har även en lekman som jag skickat en fråga i ämnet till ministern:
Jag är inte expert på folkhälsa men jag blir väldigt betänksam kring förslaget på skatt på fett. Hur säkert anser du att det är att beskattning i syfte att reducera vårt fettintag är det som har bäst inverkan på vår ohälsa? Om man ska beskatta det som är skadligt för oss borde väl transfetter och tillsatser som glutamat beskattas före naturligt fett som i smör och grädde? Forskning på senare tid visar ju på att det finns anledning att ompröva tesen att detta är dåligt för oss. Även socialstyrelsen har ju fått fundera över sin inställning kring fettets betydelse.
En annan tanke vore att beskatta socker. Socker fyller ingen som helst funktion, vad jag kan förstå? Om vi minskade på godiset, söta drycker och allt socker som numera tillsätts i vår mat (det går ju inte att t ex köpa fryst kyckling utan socker i längre) tror jag att vi skulle må väldigt mycket bättre.
I vilket fall som helst låter det i mina öron oöverlagt att enskilt döma ut fett som orsak till viktökning och ohälsa och jag skulle gärna vilja höra vilka nyare forskningsunderlag ni har som belägg för detta.
Med vänliga hälsningar
XXX
Kan vi få lite hjälp av smörproducenterna?
Gräddproducenterna
majonäsproducenterna?
Fet-ostproducenterna?