Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4302 ggr
D-ribose
0

Ibs

Hej min kamrat har kronisk trötthetssyndrom och ibs. Jag undrar om han kan köra på lchf, alltså går det att kombinera ibs och lchf?

tacksam för svar

MimLan
0

LCHF är förmodligen svaret som gör att han blir av med IBS.

Det finns en hel avdelning om sådana problem bland de blå rubrikerna här nere till vänster, "Vi som har mag/tarm-besvär".

D-ribose
0

Ok tack

Wildrat
0

LCHF är det enda som hjälpt mot min IBS. Sköter jag mig är jag symptomfri numer. Även kroniskt trötthetssyndrom blir lite bättre även om det inte botas.

Uttelille
0

Wildrat: Hur vet man om man har kroniskt trötthetssyndrom? Är det något man får på papper? Oj, vilken formulering, haha, men du förstår vad jag menar :)

D-ribose
0

Om du har återkommande trötthet i mer än 6 mån. Men börja inte rota i det om du känner dig frisk och någorlunda pigg.Skrattande

Uttelille
0

nä, jag är helt säker på att jag inte har det:) Så det är lugnt! Jag var bara intresserad :)

Aniara4
0

#5 Ständig oförklarlig utmattning i minst 6 månader kanske kan leda till diagnosen idiopatiskt trötthetssyndrom, men för det som i Sverige missledande kallas Kroniskt Trötthetssyndrom (diagnoskod G93.3) krävs det även ett antal immunologiska, neurologiska och endokrina symtom. Man räknar med att ca 0,4% av befolkningen har det, medan långvarig trötthet av andra orsaker är extremt vanligt.

Se RME:s hemsida om du vill veta mer.

Aniara4
0

P.S. Och vi är flera med ME/CFS som blivit en aning bättre i det också tack vare LCHF!

drakflickan
0

Min IBS-D har blivit så mycket bättre med LCHF! Det kan du lugnt rekommendera till din vän. Eller rättare sagt, det borde du verkligen göra…

Will
0

Jag tycker att du kan rekomendera din vän LCHF. Jag har inte IBS (tror jag) men Ulcerös Kolit (inflammerad tjocktarm), och lider också av kronisk trötthet. Magen har blivit bättre med LCHF - inte helt frisk, men absolut mindre svullen/gasig/öm osv. Tröttheten är tyvärr dock densamma som innan koständringen. Jag blev lite speedad första månaden med LCHF (bortsett från omställningsbesvären). Men nu är jag tillbaka i samma trötta lunk som innan.

nilu
0

Jag hade IBS sedan lågstadiet, är nu 52 år. Ett klart minne från den tiden är att jag ligger på kökssoffan med magknip nästan varje dag. Blev inte diagnosticerat som IBS, men eftersom jag hade IBS-liknande besvär och läkare inte hittade nån annan orsak så tolkar jag det som IBS.

Som de flesta gick jag på svamlet om mera fullkorn och mer frukt och grönsaker och helst probiotiska livsmedel och ännu mera fullkorn och sen skulle man ju acceptera eländet också och framför allt ta det luuuuuugnt och inte stressa upp sig.

Började med LCHF i juli -07 och märkte redan efter nån dag att magen blev mycket bättre och så har det fortsatt. Gör jag avsteg från LCHF så kommer magknipen nästa dag, så orsak och verkan är helt klart för min del i alla fall.

Vet ju förståss inte om det blir lika bra resultat för nån annan.

Sammanfattning av långt svar: se till att din kompis börjar med LCHF och det rejält strikt. Funkar det inte så funkar det inte, farligt är det inte i alla fall.

Kalle-B
0

Instämmer med föregående talare Cool.

Min mage har blivit mycket bättre, men inte helt bra av LCHF-kosten. Typ 85% bättre om man nu kan beskriva det så..

Har helt slutat med min dagliga Dimor-dos…