Quinoa
Hur är det egentligen med Quinoa (tror det stavas så) . Jag har fått höra att det är en ört det är gjort på och att det är okej att äta. Men sen när jag tittar på förpackningen är där ju massor av kolhydrater i det.
Jag triggar inte igång mitt beroende när jag prövat det men hur är det enligt LCHF egentligen?
jag har ätit det i samband med att man har blandat ner det i sallad så jag har inte ätit mängder typ som med ris. Men blir förvirrad då det är en ört eller vad är det egentligen?
/Kia
Tror det klassas som frö. Lättsmält men fortfarande kolhydrater.
Äta lite av funkar nog utan att få sug, du får känna dig för. Men som du skriver, det innehåller kolhydrater.

Här står det att det är ett frö.

enligt förpackningen har det ätits i sydamerika i tusentals år så det borde ju vara ok i viss mängd. Tror inte det ätits i stora mängder då det säkerligen inte växte på fält.
Jag brukar ibland hälla i en liten sked röd quinoa om jag gjort någon grönsaksröra eller liknande, att ha till t.ex. kyckling med någon god gräddig currysås, för det är ganska gott!
Blir ju inte någon stor mängd kolisar och tror att det finns en massa nyttiga ämnen i det!
Jag tycker så här: får du inte sug av det, prova och ät lite ett tag. Du behöver ju inte vräka i dig utan ta lite på sidan till ditt kött elelr vad du nu äter. :)
Vissa äter ju bröd och det funkar för dom, det gör det inte för mig, men Quinoa kanske skulle funka… Det är bara att prova tror jag. :) Men LITE då, inte som huvudrätt. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tänk bara på att det innehåller drygt 50 g kolhydrater per 100 g.
Och precis som andra fröer, nötter och spannmål innehåller det antinutrienter: en ordentlig blötläggning innan tillagning kan alltså rekommenderas!
50/100? Oj, det var mycket…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tur att jag aldrig drabbats av quinoa-sug!

Visst är det mycket, Jennix… Men det är ju torrvikt.
Äter man en eller ett par matskedar tillagad quinoa blir det inte så vansinnigt mycket i alla fall!

Det är inte LCHF men före det åt jag några ggr ungefär som couscous. Det är ett frö. När man kokar det kommer en liten grodd fram. Alla fröer är ju mycket näringsrika, precis som ägg, då det ju skall nära plantan när den gror.

jag äter ca 1 matsked när jag väl äter det. Har inte vägt det men 1 msk quinoa väger inte någonting alls nästan, så kan inte bli mycket kolisar. Brukar skölja av i en tesil innan det kokas 15min.

Skillnaden är att ägg innehåller allt en animalisk varelse behöver medans ett frö innehåller allt en grodd behöver.
#9 skillnaden mellan quinoa och couscous är att couscous är ett vete, en ren stärkelseprodukt. Lägger man quinoan i blöt länge och sköljer väl före koket, sätts groddningen igång och aktiverar fröet och gör det mer näringsrikt.
när vi nu talar om frön…jag brukar grodda alfalfa och mungbönor. Alfalfa innehåller minimalt med kolhydrater men mungbönor lite mer. Båda innehåller en massa nyttigheter enl näringstabell. Dessutom är det gott! Billigt i inköp också får ut mycket från en påse. Nu på vintern är det ett bra alternativ till grönsaker tillsammans med vår animaliska kost.
Alfalfa har också kallats för "allfödasfader"…av någon inbiten groddare…
Ingrids: Jag har precis lagt alfalfafrön på groddning, men hur gör man egentligen… Jag hade slängt förpackningen och haft över fröna i en plåtburk, trodde liksom jag skulle komma ihåg vad som stod.
Har dem i en glasburk med gasväv över, och så ska man väl skölja dem? Men ska de ligga i vatten eller ska man hälla av allt vatten? Ska burken stå ljust eller mörkt?

Skölj och lägg i blöt över natt. Låt groddarna stå mörkt i rumstempratur. Skölj två gånger per dag. Efter ett par dagar är groddarna färdiga. Då ska de förvaras i kylskåp.
Jag brukar grodda i en tillbringare. Enligt "instruktionsboken" ska man ha groddarna i en glasburk med ett finmaskigt nät över öppningen.
Aha!! Över natten! Då ska jag genast blöta ner dem, sköljde dem bara och tyckte de såg misstänkt torra och hårda ut efter natten:) Tack!
alldeles riktigt det Parsley säger..och när groddarna är färdiga kan man gröna dom så klorofyll utvecklas, genom att sätta dom i fönstret, tar några timmar och det ser mycket godare ut också!
Enligt en bok jag läste om groddar spelar det ingen roll om man groddar mörkt eller ljust, de blir lika bra ändå. Risken finns om man groddar mörkt att man glömmer o skölja så om man är glömsk rekommenderade de ljus groddning.
Jag groddar i en glasburk med en bit disktrasa (Chifonet) över. Första natten får fröna ligga i blöt, på morgonen sköljer jag och ställer burken på lutning i diskstället. Fullt synlig så att jag kommer ihåg att skölja morgon och kväll. Det är allstå bara första natten dom ligger helt i blöt. Och nog tar det mer än en par dar, lite beroende på vad man groddar för nåt. Mungbönor och groddlinser är goda och alfalfa förståss.
Koldydratinnehåll i groddar? Någon?

Min bibel "Nourishing traditions" rekommenderar att man groddar i princip ALLT utom just alfalfa.
Tydligen kan alfalfa hämma immunförsvaret och bidra till ledinflammation och lupus. Fröna innehåller proteinet kanavanin
som kan vara giftigt för både djur och människor i stora kvantiteter.
Livsmedel
Mgd
kcal
Prot
Fett
Kolh
Vetegroddar
100
323
27,5
9,4
31,5
Böngroddar
100
19
1,5
0,0
3,0
Alfagroddar
100
26
4,0
0,7
0,8
-
Vetegroddar är ju ingen hit men böngroddar och alfagroddar är helt ok
Numer pensionär i Nynäshamn
#21: Typiskt!
#22: Böngroddar? Som mungbönor?
#23 mungböngroddar
Mungbönegroddar är namnam! Alfalfa kan jag inte med…mungbönorna är lite mer att bita i o smakar så himla gott! Helt OK att äta alltså?
Tämligen ok. En del kolisar men om man inte äter mängder så är det ok…

#23: Visst är det typiskt, magma!
Men man ska väl inte överdriva skadligheten heller, jag och många andra har ju ätit alfalfagroddar i åratal utan att segna ner döda…
Men om man får veta att i princip alla andra groddar är bättre kan man kanske undvika dem i framtiden.
Håller med om att munggroddarna är smaskens, krispiga och lite söta…
För övrigt är det tydligen en god idé att alltid tillaga groddar lite lätt så att groddningsenzymerna dör. Min favoritsoppa är riktig kycklingbuljong, några bitar kyckling, kött eller fisk och en rejäl näve böngroddar som får koka med en minut eller två. Superlätt, supersnabbt och supergott.
# 21. Det här var helt nytt för mig. Men hur hänger det där ihop nu då? Menar du SLE när du skriver lupus? SLE är väl en autoimmun sjukdom, precis som alla andra reumatiska sjukdomar, som i så fall snarare borde bli lite bättre av ett något dämpat immunförsvar? Eller är jag helt ute och cyklar nu? 
Det skulle vara intressant att höra mer om det där eftersom jag verkligen gillar alfalfagroddar och samtidigt har ett gäng autoimmuna sjukdomar (dock inte SLE). Dina rön berör mig, kan man lugnt säga.
#27: "_jag och många andra har ju ätit alfalfagroddar i åratal utan att segna ner döda…"

_
Ändock bra information, så man vet vad man har att ta ställning till. Jag som haft mycket problem med inflammationer i ryggen (dock milsvitt mycket bättre sedan LCHF!) kanske kan behöva tänka mig lite för- hade nämligen planerat att byta ut en hel del grönsaker mot alfalfagroddar. Och med min enkelspårighet hade det antagligen blivit groddar ett par ggr/dagen i flera veckor innan jag tröttnade:)

Sagittaria, jag vet inte… Jag bara vidarebefordrar vad jag läst. "Lupus" brukar innebära SLE som jag förstår det.
# 30. Ok, tack ändå! Jag får försöka forska i det där någon dag när jag har lite mer tid.
Jag blir imget klokare av detta?
Till saken är Quinoa acceptabelt att äta enligt LCHF? enligt någon lååångt upp i tråden var det det inte. Enligt andra är det det..?
Tydligen finns det olika sorters kolhydrater har jag förstått. Vad gör kollisarna i quinoa så bra?
Jag äter LCHF för att gå ner i vikt o bl iav med kroppsfett,
sabbar jag det med o käka quinoa då? det innehåller ju ändå 68,5% kolhydrater enligt förpackningen .
please help

#32 - Alla kollisar blir socker i kroppen….om du inte äter mer socker än du tål så är ju allt ok. Alltså måste du hålla koll på hur mycket du skall äta och självklart bestämma vad du vill tillåta dig att äta.
Själv äter jag inga frön mer än nån krydda och så, då jag inte anser att det är människoföda (människan är helt enkelt inte anpassad till innehållet i frön).

OK. Quinoa är inget man kan rekommendera. Det finns inga extra bra kolhydrater. Olika personer reagerar olika på olika typer av kolhydrater.
Men samtidigt får man själv ta ansvar för sin kosthållning. Vill man äta lite quinoa får man göra det, även om det inte är superbra.
#32 OM jag säger så här: det är få som äter LCHF och LowCarb som äter Quinoa. :)
Jag tycker nog det är rätt uteslutet men vill man prova så…
Trots det så på beroenden så är det ju många som gör det Jennix du hänger ju mycket där så det vet du med.
Jag har ätit det två gånger efter att någon sa att det var speciellt och tillåtet för oss.
Jag vill baa hitta något att äta till proteinet o fettet, e lite trött på att bara äta kött och bearnaisesås och ägg med majonäs. Jag äter sallad till ibland men något annat vore roligtså Quinoan var ett halmstrå men jag vågade inte testa fullt ut innan jag fick ett bra svar. Det står ju på förpackningen ofta Kolhydrater 68,5% varav sockerarter X%. ibland är de x procenten under 5% vilket är en magiska gränsen, så jag funderade lite.
Beavis,
Du har missuppfattat gränsen 5%: den gäller för kolhydrater, i vilka enkla sockerarter som fruktos och glukos ingår, men även stärkelse (huvudsbeståndsdelen i pasta, ris, vete, …)
Alltså är det 68,5%, vilket är mer än 5%.
Tur att jag alltid tyckt quinoa är så TRIST. Smakar ju nada.

En fördel med quinoa, OM man nu vill prova, är att de inte är gräsväxter så om man har reaktioner på vanligt spannmål och behöver ett alternativ (till gäster?) kan det vara värt att testa. Quinoa, IIRC, är släkt med ogräset målla, som funkar som spenat
Ett annat alternativ är amarant, som är kul att göra knappnålshuvudstora popcorn på. (släkt med rävsvans från trädgården)
Däremot innehåller de rejäla mängder med kolhydrater så de går bort i alla fall för min del.
Couscous, däremot, är gryn tillverkade av deg på vetemjöl och vatten och ungefär lika bra som annan pasta…
Fabricati diem, pvnc!
Är couscous verkligen ihopdegat eller är det bara små bitar av vetekärnan korn som sedan mals till vetemjöl? Såg ett program på TV (som aldrig ljugen) där de visade hur de hade massa småklumpar, typ manna/couscous/bulgur, som sedan kunde malas ner till mjöl.
#40 Cous cous finns i olika storlekar, de större, ärtstora ungefär, är klockrent tydliga i sin degighet.
Det är rent krasst bara mjöl och vatten som formas i olika storlekar och sedan torkas. Iofs, den processen upprepas för att få större gryn. Uppfattar det som att det i grunden var ett förvaringssätt.
#36 Men alla sockerberoende personer på Beroende i Fokus äter inte enligt LCHF, och dom måste inte göra det heller. 
Man får välja själv och testa om man blir triggad av det eller inte när det gäller sug och man ser ju också hur vikten påverkas, om man vill/behöver gå ner i vikt.
Du vill äta nåt annat än kött, det finns väl MASSOR av grönsaker som är helt OK?! 

All cous cous jag köpt har varit format av mjöl och vatten men bulgur, den större typen har jag sett antingen mjölbaserad eller framställd av krossat vete. Egentligen helt OT eftersom jag inte äter vete eller något annat spannmål numera. Historiskt kunnande…