Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4796 ggr
Neeelia
0

godissugen?!

Hej alla LCHFare.

Idag är början på mitt nya liv. Är diabetiker och ligger ju inte alls rätt i Bs. Men nu till frågan, När mina nära och kära sitter och tugar på godis och ships och allt annat,

vad kan jag då äta som inte är alltför komplicerat?!

Tacksam för svar

Cindy
0

Blanda vispad grädde med mascarpone, ät som det är eller med ett par hallon :)

Smält ost (parmesan, mozzarella eller vad du gillar) som chips på bakplåtspapper i ugnen. Dippa om du vill i gräddfil kryddad efter smak (inte färdiga dipp-pulver, de är fullsmockade med socker).

Friterade fläsksvålar istället för chips.

Vänliga hälsningar
Cindy

Tilda-T
0

ölkorv

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

greensis
0

ädelost, eller chrevre.

Fabricati diem, pvnc!

kickelina66
0

Ostrullar med smör.

zpider
0

ost i alla former     eller…….

parmaskinka, salami ,italienska charkuterier  kanske…Cool

greensis
0

torkade musslor.
bläckfiskbitar i eget bläck (finns på burk)
avocado m creme fraiche och rom

Fabricati diem, pvnc!

magma
0

…och så kommer jag med ett riktigt trist svar då- vänja dig av med snacksdelen när man umgås med vänner.Räcka ut tungan

Själv är jag inte där ännu på länge, men jag hoppas kunna lära mig av med kopplingen umgås=äta chips/ostbågar/godis. Detta för att för min del är det just de kolhydratstinna snacksen som var vitsen med att äta snacks. Tyvärr.Fundersam

Lehane
0

Oliver, ungersk kabanossi, fetaost, mögelostar, bra salami…

kickelina66
0

Suget minskar med tiden, även behovet av att äta för att vara social. Efter 4 månader så klarar jag mig riktigt bra när maken och barnen tuggar chips och godis. Jag är nöjd för det mesta med mina ostrullar eller vispad grädde och lite hallon. Det går att lära om, det  trodde inte jag men nu är jag överbevisad av mig själv.

reamdn
0

skiva smör med osthyveln och rulla ihop. 5-6 stycken (på långsidan av smörpaketet) på ett fat. Suget försvinner direkt. Men ät det sakta.

olandsfamiljen
0

Jag blir alltid sötsugen efter maten…hjälper inte precis med ost o sånt då…

felewa
0

vad jag vet så är sötsug efter maten ett tecken på att blodsockret hoppat upp och så snabbt ner, man kanske ska äta mer fett till maten..?

olandsfamiljen
0

Va? Jag som äter massor av fett typ 2dl hel creme fraische o massa smör/fet sås o ibland då fet fisk eller fett även i biffarna? Hrm…

krambanan
0

#11 Jag har samma problem. Och jag äter också mycket fett. Har iofs en strulig sköldkörtel och binjurar som inte funkar hundra så det kanske har med saken att göra. Eller så är det en vana sen jag åt "vanlig" mat. Då var jag också jämt sötsugen efter maten och då kan det mycket väl berott på blodsockret så min kropp kanske behöver lite tid att vänja sig bara (ätit lchf sen feb men fuskat lite ett par helger i rad nu).

Blev alltid väldigt mätt i början på lchf nu är jag mer hungrig. Nästan lite för hungrig. Kan det vara fusket på helgen som gör mig hungrigare nästa vecka?

parsley
0

Sötsug efter maten brukar försvinna om man tar en bit ost. Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten tar också bort sötsug. Äta snacks ihop med andra är ett flockbeteende som man får ta ställning till hur man ska hantera.

Myrten
0

När jag blir sötsugen, så vet jag att jag troligen har ätit för lite både av protein och fett.

Mitt recept är att göra iordning en rejäl matsked smör i en stekpanna och två till tre ägg, sen röra i det tills det får lämplig konsistens, det tar hunger och sötsug.

Medlem
0

Ost och smör sätter stopp på sötsuget. Jag har även märkt att två rutor chocklad (85% kako) gör susen.

Frualbertsson
0

Lägg några skivor ost i micron, full effekt i 2 minuter, och du har ostchips! Smaskigt som bara den! =)

olandsfamiljen
0

Blir tyvärr hård i magen av ost… o sen tycker jag att sötsugen ändå kommer för det har inget med att jag inte fått i mej tillräckligt för jag äter jämt jättemkt. Blir nästan mer sötsugen av mkt mat, aldrig sötsugen när jag är hungrig.

MiaKia
0

Mitt sötsug e mest mentalt nu. När jag äter middag själv är jag inte det minsta hungrig (slår på något kul på tvn och "glömmer av"), men är jag med maken och har suttit och ätit, barnen leker och man bara njuter av stunden blir jag våldsamt sugen på något sött.

Inser att det är en "vanesak" och hoppas innerligt att det går över så småningom!

MiaKia
0

Äsch ska ju vara när jag äter ensam blir jag inte det minsta sockersugen efteråt, dock i sällskap.

olandsfamiljen
0

Det är nog mkt vanan just när man sätter sej vid tv:n på kvällen vill man mumsa på ngt fast man inte har ätit för lite

Caena
0

puttar upp den här lite, bra med lite olika tips,.

vill bjuda på ett eget..

varm choklad!!! med massa vispgrädde!
det hjälpte mig ett par kvällar. =)

ska dopp passa på och göra kokostoppar. hehe.. ursch på mig..
nu kommer pojken hem..

tophondo
0

Jag äter numera när jag blir sötsugen en ruta mörk choklad (10 gram). Det är knappt att jag får i mig hela rutan pga av att den smakar så mycket och chokladsmaken räcker så mykcet längre en annan choklad som bara innehåller socker.

Då ska ni tänka att förut kunde jag med lätthet äta en hel 200 grams choklsdkaka utan problem.

Miyu
0

#23 Varm choklad är gott men blir ju snabbt massa kolisar med mjölken, grädden och kakaon.

Caena
0

# 25 Miyu

jo, jag får ju tänka på de, men å andra sidan, hellre några kolisar fler än att vara hungrig och äta massor..

kanske inte ska ätas jämt.. =/

evaeriksson
0

hallon och vispad grädda, mörk choklad, några enstaka jordnötter, brieost osv. kör jag med när jag "håller på att dö" av sötsug =)

estrid
0

Jag brukar göra varm choklad på vatten, kakao och sötningsmedel. Smakar gott och nästan fritt från kalorier dessutom.

egalia
0

Konstigt nog har jag inga problem alls att avstå i sociala sammanhang. Däremot kan jag få väldigt sug när jag är ensam! *S*

Om jag blir sugen på chips eller annat salt steker jag bacon. Det dövar saltsuget ordentligt.

När jag var sötsugen här om dan "uppfann" jag en ny efterrätt. *S*

Jag hällde ca 1 dl vispgrädde i en kastrull och bröt ner två rutor 70% choklad. Rörde om till allt smälte ihop till en chokladsås och hällde den över en liten skål med hallon. Smaskens! *L*

finntroll
0

Det som ibland hjälper mej om jag vill sitta och mysa efter maten, är att dricka något gott te

flikkan77
0

#29 Sån är jag med, tillsammans med andra kan jag låtabli godis hur enkelt som helst, men när jag är hemma och ensam blir jag mycket mer sugen. Nu har jag inte hittat något som är "lovligt" och lagom sött bara, fast det där med vispgrädde och choklad lät gott!

Finns många tips om ost och sånt men mina smaklökar måste fått spel för jag tycker att allt smakar så otroligt salt. Innan saltade jag ganska mycket på mat men sen jag började med lchf så tycker jag det mesta är för salt.

"You just have to belive…"

Miyu
0

Atkinsbars finns och annan tillåten choklad, men innehåller dåliga sötningsmedel. Baka eget med Stevia istället, typ kokostoppar.