Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 12113 ggr
shintaida
0

Om vibrationsplattor

Detta om vibrationsplattor;

1. Någon som vet vilken jag menar?

2.Någon som har en sån?

3. Vad tycker Du i så fall om den?

4. Är den bra?

5. Använder Du den varje dag?

6. Går Du ner i vikt, om Du använder den varje dag?

// Shintaida

MimLan
0

Power plate. Men den skakar inte loss fettet.

flikkan77
0

Min svärmor har en som heter vibra-någonting… Glad

Har bara testat den några gånger och jag gillar den. Visserligen har jag bara använt den när ajg har ont i ryggen men den hjälper jättebra. Skulle kunna stå där och skaka i evigheter. (Svärmor använder den att träna på och hon tycker den är super!)

"You just have to belive…"

shintaida
1

#1 Mimlan

Jag har läst att den visst kan hjälpa till med fettcellerna. Man skakar så att fettceller gnids mot varandra, därmed blir varma och så händer det nåt. (Det där kan jag inte!)

Men då måste man ju givetvis använda den kontinuerligt.

Jag kom på vad den hette: VIBRATIONSPLATTA…så lätt, så lätt…Skäms

// Shintaida

mikaelj
0

Ogrundad marknadsföringslögn.  Be dem om en ordentlig studie. Eller bespara dig själv besväret..

En vibrationsplatta kan fungera eftersom du måste spänna ben och bukmuskulatur för att kunna stå kvar. Det krävs alltså ganska kraftiga vibrationer för att det skall ge effekt, och även då är det tveksamt om pengarna och platsen maskinen kostar är värt det.

flikkan77
1

Svärmor fick med ett häfte med en massa övningar som hon gör så det blir massa muskler att spänna på olika sätt. Jag hade gärna köpt en sådan om jag haft råd… men så är jag svag för vibrerande saker också.

"You just have to belive…"

Zepp
1

Vibraplate tror jag en av palattorna heter!

"Vibrationsträning, sanning eller myt?"

http://www.muscles.se/vibrationstraning-sanning-eller-myt/

" Eftersom vibrationsträning innebär exponering för Helkroppsvibration, kan träningsformen innebära hälsorisk."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vibrationstr%C3%A4ning

Jaja precis som om inmte all träning kan vara skadlig om den utförs fel.. men annars så tror jag man kan säga att träningsformen kan funngera för Astronauter i tyngdlös tillstån eller för mäniskor som inte kan ut o springa sig friska!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
0

Dom måste vara rätt effektiva för det säljs en massa plattor på Blocket.. Googla på Vibraplate, kanske finns någon i din närhet.. oså kan du ju alltid be om träningsråd då dom tydligen blev hur vältränade som helts på rekordtid och kan därmed sälja plattan nu…!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

shintaida
1

#4 mikaelj

Men det måste ju hända något (bli något av) när man utsätter fettcellerna för gnidning mot varandra, så de blir varma. För det är väl man går ner i vikt även med LCHF?

…..fettcellsgnidning = att man blir varm = viktnedgång?

// Shintaida

MiaKia
1

1. Någon som vet vilken jag menar?

JA! Den har jag tänkt hyra, men pga flytt har det inte blivit av.

2.Någon som har en sån? Nej.

3. Vad tycker Du i så fall om den? Återkommer

4. Är den bra? Jag tror den är en effektiv och därmed kul träningsmetod, jag tror inte att det är något mirakelmedel på något sätt, men att göra övningar samtidigt som du skakar torde trötta ut musklerna mer och jag gillar den form av styrketräning snarare än uthållighet.

5. Använder Du den varje dag?

Jag tror man ska börja försiktigt, typ 10 min 3ggr i veckan eller så.

6. Går Du ner i vikt, om Du använder den varje dag?

Nej, det gör jag väl med hjälp av LCHF? ;) Men det vore kul att kunna träna och som Zepp säger ovan, så kan jag knappt ta en promenad utomhus om inte väderförhållandena är väldigt svala, så jag tror det kan passa mig.

shintaida
0

#7 Zepp

Kollade blocket under många olika namn, men det fanns INGEN i Dalarnas län. Det finns bara 4 i ANGRÄNSANDE län….

Jag tror starkt på min fettcellsgnidningsteori…..

Jag kan inte springa eller jogga pga sjukdom heller….

// Shintaida

mikaelj
1

Viktnedgång i form av minskad andel kroppsfett får du av att kroppen, specifikt dina muskler, använder ditt fettlager som näring.  Att du blir varm beror på att du använder din muskelvävnad. Fettceller är en helt passiv vävnad vars funktion i stort sett bara är isolering.

Så, nej, det där är återigen bluff. Eller driver du med mig?

lizaohman
0

Hm, jag är helt såld på slipmaskiner. Det är en härlig känsla att ta fram vackert ursprungligt trä i möbler som räknats som uttjänta. Jag får en ny fin maskin ca vartannat år av maken (istället för rosor och annat romantiktjafs :)   NÅ, vad jag har märkt - och hört talas om - är att vibrationer kan skada oss. Min make pratar om "vita fingrar" dvs att kroppen får känselbortfall. Fast en vibrationsplatta kanske inte vibrerar lika fort…

IngelaZ
0

Har kört vibrogym under en period och tyckte det var helt suveränt. Har tänkt investera i en sån själv när jag får plats, bor lite trångt i dagsläget.

Precis som all träning kan det va skadligt om man gör fel eller använder den för länge eller ofta. Själv blev jag mycket mjukare i kroppen eftersom den stimulerar blodgenomströmmningen i musklerna.

Första gången jag skulle prova så tänkte jag att de där kan ju inte va jobbigt. Men det tar på rejält när man gör de olika övningarna. Viktigt att börja försiktigt.

Vet inte hur stor skillnade de är på de maskinerna som finns att köpa, kanske värt att kolla lite och testa innan. Gå på ett gym som har vibromaskin och testa först innan du köper en sån. Vissa tycker inte alls om den.

shintaida
0

#11 mikaelj

Nej, jag driver inte med dig.

// Shintaida

shintaida
0

#12 lizaohman

Man kan då säga att det blir en slags "hård" vibration varje gång man är ute och springer/joggar.

INGEN motion är bra för kroppen, om den inte görs med MÅTTA.

// Shintaida

lenaj
0

Jag har testat power plate på gymmet, sägs vara bra men är en näst intill dödlig tråååååkig form av träning.Rynkar på näsan

Om man av någon anledning inte klarar av att röra sig på annat sätt så kan det säkert vara ett alternativ till träning.

mikaelj
1

Shintaida,

Det är skillad på högfrekvent och lågfrekventa stötar.

Om fettförbränning: nu vet du att det inte har med att fettceller gnuggar sig mot varandra, åtminstone! Som jag skrev, så är vinsten med att träna med hjälp av en sådan maskin att träna upp stödmuskulatur.

missaz
1

En vibrationsplatta bränner inte fettceller genom vibrationerna, det är en total myt. DÄREMOT ökar den effektiviteten på träningen, dvs. träningen har större effekt på musklerna än om man gjorde samma övningar utan vibra.

mikaelj
0

missaz,

Myt är alldeles för snällt… prova med lögn.  Trist att se så mycket skräp (verifierade av Schweiziska forskningsinstitut, men ändå) som prånglas ut.

missaz
1

mikaelj; jo, jag är en snäll människa… =) Att jag skrev "myt" istället för "lögn" beror på att jag inte hört någon påstå att en vibra bränner fett av sig själv. Det är inte tanken med dem! Däremot prånglas det ju ut något vibrerande skit på TV-shop och DÄR ljuger de rejält.

aliela
0

Vibrationsträning är en gammal och väl studerad metod för att stärka musklerna. Vibrationerna i plattan skickar en signal (förkortad version) till muskelspolarna att dessa skall dra ihop muskeln och detta sker i en rasande fart - 30 muskelsammandragningar/sekund. Det är en ren reflex precis som när doktorn slår dig på knät o benet far ut…

Träningen är ofarlig och belastar inte leder o ligament o därför kan nästan vem som helst använda den, ms/whiplasch o reumatiskt är inget hinder utan tvärtom - en mycket skonsam o skön träning även för de som lider av detta.

Maskinerna används av läkare för rehabilitering och idrottsmän som vill komma åt djupt liggande muskler som man inte når på annat sätt.

Det fungerar trots att det låter smått otroligt men det man skall se upp med är - i vanlig ordning - att det är en "riktig" maskin. Alla studier som gjorts är gjorda på Power Plate (det har kommit ett par märken till nu som är fungerande men alla ligger i prisklassen från 80 000 kr och uppåt) o kan alltså inte användas för alla slags maskiner som vibrerar.

Man får en otroligt ökad cirkulation o massor av slaggprodukter drivs ut efter ett pass. På Power Plate avslutar med massage och denna reducerar celluliter.

Du kan helt ersätta vanlig gymträning med Power Plate, dock är ju alltid omväxling att föredra för absolut bästa resultat (man skall ju gärna "chocka" musklerna ibland med att göra något annorlund, då får man ännu bättre resultat.

Du kommer märka minskade mått förutom ökad styrka när du tränar Power Plate men det är ingen bantningsmetod, det är ingen träningsform. Däremot får du en ökad förbränning av styrketräningen eftersom kroppen efter ett pass måste återhämta o lappa ihop musklerna igen, då går det åt mycket energi. Långsiktigt ökar du din ämnesomsättning tack vare större muskelmassa i vanlig ordning.

Det funkar!!!

Hör av dig om du har fler frågor Glad

shintaida
0

#21 aliela

Det var DET jag visste! Skrattande

Jag kunde inte ha så fel, men har kanske förklarat lite luddigt, hur jag tänkte.

Det handlade om FÖRBRÄNNINGEN, ja….

Tack!

// Shintaida

pamina
0

Hej!

Jag har testat två gånger på gym som har vibrationsplatta (så de bör vara av den rätta kalibern och inte någon billigare hemma-variant) Jag kände av det efteråt, lite träningsverk fastän jag startade ganska försiktigt. Framför allt tyckte jag att det var skönt i hela kroppen, som massage ungefär. Kände mig pigg och mjuk efteråt. Jag tror att det funkar men har som sagt bara provat två gånger. Men att det skulle få fetcellerna att gnida sig mot varandra så att de värms upp och försvinner - nja, det låter lite otroligt va? Det är inte en microvågsugn du tänker på ;-)

Förbränningen i kroppen ökar med ökad muskelmassa, det däremot är väl ganska oomtvistat! Lycka till!

elize-l
0

Jag har en som jag fick av min dotter förra månden. Tror stenhårt på att det är den som hjälpt till att minska mitt stussmått med 5 cm sen dess =) använder den nästan varje dag =)

lizaohman
0

vad kostar en hyfsad platta och var köper man den?

greensis
0

Jag har provat Powerplate/Vibrationsplatta (hos Aliela) och är helt såld utifrån principen att få kort men intensiv träning. Jobbigt som bara den, men effektivt, särskilt om man har någon form av grundstyrka så att man klarar att hålla kvar positionen. I mitt fall vill jag kombinera med konditionsträning - det är frågan om underhåll av muskler, inte byggande av desamma.Skäms

Att jag inte har anmält mig än (Sorry, Aliela!) har att göra med att jag hoppas kunna byta arbetsgivare och i så fall kanske kan räkna hem ett friskvårdsbidrag mm…

Fabricati diem, pvnc!

aliela
0

Välkommen Greensis - fixar naturligtvis lchf frukost till digGlad

shintaida
0

Jag köpte en på blocket i går. Blev såld, jag med, på den! Massor med övning fanns till att göra + att jag dragit ut från nätet.

Där visar dom bilder på VILKA muskler man bearbetar i olika ställningar/positioner.

Jag går in för magmuskler (övre o nedre), baken, ryggen och benen.

Ska bli KUL att se förändringarna!

Har gjort diagram i Excel för detta (alltså att ta mått och vikt) + cykelträningen.

// Shintaida

Miyu
0

#22 Men doh, du hör väl att hon är försäljare/liknande. hon gör ju uppläst reklam för grejen.

MiaKia
0

#28 Vad kul!! Jag hyrde en sån där treadmill för ett år sen av en kille som hyr ut såna grejer och jag fick hyra till halva priset (tack vare att de klantade till leveransen i och för sig). Han hyr även ut såna här plattor och jag hoppas han kan ge mig ett pra pris.

Ska bara hämta oss lite ekonomisk, flyttade precis, men åh, nu blev jag ju jättesugen att börja träna igen och hösten som är min "bra" period för sånt!

Låt oss veta hur det går! Glad

IngelaZ
0

#28 Vad köpte du för maskin? Funderar också på att inhandla en sen och det skulle va intressant att höra vad du tyckte om just det märket du har.

Miyu
0

Skulle bara må dåligt av att stå och känna allt fett skaka :(

magma
0

Du verkar lida av en annan variant av fettskrämdhet. Fett är fett, vare sig det rör på sig eller ej.Flört

aliela
0

# 29 - Jag säljer inte maskiner, jag har ett gym där jag har vibrationsträning bla.

Då jag har mångårig erfarenhet o kunskap om detta, vilket inte är så vanligt i Sverige ännu,  delar jag naturligtvis med mig av det som vi gör i vanlig ordning här på forumet eller hur?

Så fråga på allihopaGlad

elize-l
0

Shintaida snälla var hittade du övningar etc på nätet…=)

Min maskin kommer från hallens och kostar ca 4000. Har man tur och bor i närheten av borås finns dom ibland i butiken för runt 2000 =)

aliela
0

# 35 Det finns övningsplansch mm på www.powerplate.se

IngelaZ
1

#35 jag kollade in maskinen från halens, den var nedsatt och kostade 3.500 nu. Är du nöjd med den? Kan man sätta fast såna där "hantelband" Vet inte vad det heter mer än band som man fäster i maskinen för att träna bl.a. biceps.

elize-l
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är jättenöjd, men vet inget om band =(

xmariax
0

Jag är tveksam till hela idén med vibrerande.

Jag menar min man som är byggnadsarbetare och ofta står med vibrerande betongmaskiner m.m. han har tillsagt att han får bara stå en viss tid för att inte förstöra kroppen.

Är det inte samma vibrerande eller?

shintaida
0

Nej det är det inte och ABSOLUT inte lika länge i omgångarna.

// Shintaida

elize-l
0

Skulle inte heller tro att det vore nyttigt att stå på vibrationsplattan i 8 timmar men jag använder den max 20 min per gång. Timer på den är på bara 5 min.

Miyu
0

Hur långt tid ungefgär innan man ser resultat?

elize-l
0

Hmm, svår fråga men när jag haft den i 3 veckor stod vikten ganska still men jag hade minskat 5 cm över stussen och 3 i midjan. Jag är fullt övertygad om att det är vibran som hjälpt till med det =). Visserligen promenerar jag mellan 30 min och 2,5 timmar om dagen numera =)