surströmming
Jag var på kräft/surströmmingsskiva i lördags. Mitt enda övertramp sedan i mars. Jag är surströmmingsälskare sedan många år och åt nu två små potatisar och en halv tunnbrödbit plus några surströmmingar och en liten öl. Dan efter var magen jättejobbig, jag sprang på toan stup i kvarten. Så lite kolisar behövdes för att jag skulle märka skillnaden. Men det var jag beredd på och kanske gör jag samma övertramp nästa år!

Ett av mina planerade övertramp denna sommar var också en surströmmingsfest…Mums!
Min mage reagerade också men jag undrar om det inte var mer på surströmmingen än potatisen….jag tror den blivit känsligare..:)
Har inte planerat in surströmming, men jag kommer absolut att testa ett avsteg om tillfället ges *det är såååå gott*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
jag kommer att testa i mitten av september - med bröd och potatis och strömnming och lök ……. Mums!! (säter jag nu kanske ångrar jag mig bittert dagen efter!)
Risken finns.. men provar man inte får man inte veta.. och då skulle iaf jag gå och sukta efter det.
Har jag provat och blir dålig så kanske jag avstår nästa gång..
//Ida
Vad är det med surströmming som gjör att alla älskar det?
jag har enbart fått berättelser om surströmming från en kompis av mig och han är ingen älskare kan ajg lova, man kanske har blivit lite avskräckat… ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hej Rita.S
Jag tror det är svårt att förklara varför en del älskar surströmming och andra inte. Jag var bara en liten flicka när jag åt surströmming första gången, det har alltid funnits i mitt hem under uppväxten.
Sill kan jag fatta iaf, det är ju gott i dom olika såsterna (själv tycker jag inte om sill i sig själv, men när det är "marinerat" i sås är det gott) men surströmmingen..
Vad är surströmming? Beskrivningen från min kompis med avretion va lättare.. konstig.. ;) Hur gjör man det?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag tänker på det som saltad sill… som misslyckats på grund av att det gjordes med för lite salt (salt var dyrt!). Istället blev det syrat och när man är hungrig måste man smaka även det - och oj! det visade sig vara ätligt/gott!
Amiechan… du har nog rätt i din teori.
Som barn växte jag upp med surströmmingsälskande föräldrar och det var ett slags "nu-blir-jag-vuxen-prov" att både äta och tycka det är gott. Som att dricka kaffe/vin ungefär.
Jag gillar det men tycker det räcker med 1-2 ggr /säsong, magen mår inget bra efteråt, fast det har ju visat sig beror mer på tillbehören än själva fisken.
De sista åren har jag ätit väldigt reducerat med kolhydrater och maxat med smör och då mår jag faktiskt inte dåligt efteråt….
Jag väljer numer, antingen tunnbröd eller potatis, inte både och och då blir det tunnbrödet (en liten bit), med ett tjockt lager smör och sen massor av strömming röd lök och gräddfil på. Som dryck har vi valt Pripps LowCarb-öl - ett litet glas.
Mättande…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har aldrig ens kommit i närheten av surströmming. Kanske på tiden att bli vuxen och ta och smaka.

Som tonåring i Västernorrland är surströmming en del av mitt liv! Men jag har ändå inte ätit det på jättelänge då mina närmaste, nollåttor, inte har samma böjelser som jag.
Surströmming är jäst strömming och den är oerhört len och bra för magen. Man kan tro att anledningen till att folk tror att man mår dåligt är doften och fördomar. Men, precis som du säger Margareta, det är tillbehören som är det som förstör!
Jag har liksom inte tänkt på det förut, men efter att ha varit med här ett tag, blir det ju ännu tydligare. Potatisen, tunnbrödet, ev snapsen och ölet spökar till det. Och ännu mer för oss som har vant sig av det!
//Karin
Personligen blev jag invigd i surströmmingens värld när jag flyttade upp till Sundsvall och efter första gången trillade jag dit direkt. Jag var 20 år första gången jag smakade. Men så har jag alltid älskat fisk och skaldjur i alla former. (nästan)
Klämma - tunnbröd med potatis, surströmming, rödlök och creme fraiche. Eg skulle det väl vara tomater på oxå, men dessa fick jag skippa. Med en go kall öl till..
Om jag äter i år så blir det utan tunnbröd, och bara lite potatis men desto mer creme fraiche och smör.. *längtar*
//Ida
Nu är det bara fem dagar kvar till jag ska äta surströmming med tillbehör! Förbereder mig på att det kommer att krävas viss återhämtning. Annars har jag gått ner knappt 2 kg på ett halvår. Men blodsockret ligger fint.
Surströmming är utmärkt LCHF-mat, så länge man struntar i tunnbröd och potatis, och det gör jag gladeligen. Jag äter gärna surströmming till vardags, flera gånger varje år. Men det är ju sällskapsmat, och tyvärr är det lite svårt att hitta gott sällskap där jag bor. Är det några stockholmare som hänger på om jag bjuder in, så är ni hjärtligt välkomna närhelst det suger i surströmmingstarmen.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
WoW- suringar!!!
Ni som provat LCHF-polarbrödet - kan man inte anv det istf tunnbröd - man behöver ju inte ha i ost när man gör brödet om man inte vill ha den smaken med?
Skulle vara kul om ngn som har fantasi kan hitta på ngt som man kan ha som ersättn till potatisen m.m.
En klämma med polarbrödet borde väl funka?
Har funderat mkt över surströmmingsätandet. *Älskar* surströmming o har alltid gjort det. Brukar säga att surströmming var den första fasta födan jag började äta som spädis! 
Frågan är: äta lite flera ggr i sommar el som jag brukar? Tänkte utesluta potatis o äta på mjukt tunnbröd m lök o dricka vatten till istället för bordsdricka (i stort sett enda ggn jag dricker läsk annars). Tror inte att tunnbröden kommer att bli största problemet utan mängden, brukar sätta i mig 5-7 st per gång. Blir nog lite häftigt för maggen…om jag bara äter 3 st o tillåter mig flera strömmingsskivor istället? Det är ju (var iaf) *sååå gotteligott*!
Man kanske får blötlägga suringarna ett tag för å dra ur lite salt - man e nog alldeles för känslig för det. Bra för salivutsöndringen ere iaf när snålvattnet rinner. 

#17 - tankekraft räcker för mig vad gäller salivavsöndringen, men sen i realiteten är jag nöjd som f*n med några strömmingar, gärna romstinna honor, (dreglar redan), tomater, lök och getost. Mer behövs inte!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

Kände lukten en gång som barn och trodde jag skulle smälla av, men jag vill hemskt gärna pröva nån gång! Tänker tvinga en kompis att ha surströmmingsskiva med mig, när jag åker upp i Norrland i sommar… Undrar om lukten får mig att smälla av nu också..? Hi, hi..
Okej, clajo, men håll dig undan rakefisk! Sök på ordet "rakefisk" på Google, och du kommer att se att ordet "botulisme" finns med i majoriteten av alla textdokument som handlar om rakefisk.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
#20 Norrland är vidsträckt men kommer du förbi mina hemtrakter så kör vi en surströmmingsskiva! Välkommen! 

Här i Bengtsfors äter vi surströmming också!
Har lite svårt faktiskt att föreställa mig surisar utan tunnbrödet och det rinnande Bregottet av den varma mandelpotatisen….
Men äta surisar måste jag ju i alla fall. Favorit.
Kanske dags för en surströmmingsskiva a la LCHF!
Kom med förslag på alternativ till de vanliga tillbehören :-)
#24 - Jag är på! Jag har två fjolårs-Oskar i kylskåpet, som jag gärna delar med mig av. Tomat, lök och getost räcker gott och väl för mig. Bröd, potatis och öl kan jag vara utan!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

Har prövat surströmming en gång, tyckte det smakade lika illa som det luktade, dessutom är jag emot att äta strömming i allmänhet, jag tycker det är grymt att stjäla maten från katten.
Jag har en kompis från Boden, han har hotat med att bjuda på surströmming någon gång, hittills har jag klarat mig. Sensommaren är för mig kräft-tid, jag kör väl minst tre paket på sommaren och sedan ett paket till jul-nyår
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#27 Katterna äter inte strömming här hemma.. så jag får ha dem ifred i vilket skick de en infinner sig. =)
ÅÅ vad sugen jag blev på surströmming nu då..
//Ida

Vi ska ha surströmmingsfest på söndag (vi är en norrländsk/skånsk släkt som bor i Skåne numera, men vi växte upp i Norrland och lärde oss äta denna underbara rätt…).
Vad kan man äta till förutom vad som står tidigare i den här tråden? Jag tål inte så mycket lök och gillar inte tomater så mycket och det känns lite fattigt med bara lite tunnbröd med smör och surströmming på. Har ni fler idéer vad som kan passa till? Och hur många tunnbrödbitar vågar man äta innan det blir för mycket? Jag tänkte skippa potatisen, det är inga problem, men lite tunnbröd måste man ju ha…
Oj vad jag blir sugen, nalta blåmandel, en redig västerbottensost oh hembakat tunnbröd, surströmming och kall mjölk he ä som inte fel.
En annan delikatess som jag väl ldrig får uppleva igen är ölsoppa och kokt saltsill. He ä som inte fel. Detta pga av att käörnmjölk inte går att få tag på längre - TYVÄR.
Tunnbröd med mycket smör, mosad potatis, surströmming, hackad lök och mycket västerbottenost, ujuj vad tandvattnet rinner.

Som liten var jag helt galen i surströmming (enligt min mor). Hon fick skala 4-5 stycken åt mej då det var surströmmings dax!
Men nu sen jag blivit vuxen och har fått mer förstånd så kan jag inte äta det längre (ironisk)
Eller så kan det vara så att jag föråt mej på det som barn, för nu tycker jag inte alls om det längre.
#29 - getost, crème fraîche, gräddfil, kumminost…
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#33 Tack! Ska genast inhandla diverse ostar och creme fraice! Sen får jag lägga mycket surströmming på varje tunnbrödbit! Oj så gott det ska bli!
Jag dreglar och avundas dig. Själv äter jag bara strömming, lök, lite tomater och massor av vällagrade eller kryddade ostar. Inget bröd, ingen potatis, inget tjafs. Vit caprin är också god, liksom chèvre. Kanske gruyére skulle passa också.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Jag var med om en märklig sak när jag åt surströmming för några veckor sedan.
Eller surströmming med massa potatis, tunnbröd gräddfil, tomat och tillhörande snaps :)
En riktigt fuskarkväll :)
Men jag blev jättepigg….kunde inte somna förrän kl 04 på natten, medan de andra tacklade av redan strax efter 12-slaget….
Brukar inte alls ha problem att somna annars , eller ens bli trött när jag lägger huvudet på kudden….ofta somnar jag redan innan jag ens fått huvudet på kudden…i soffan alltså framför tv:n men inte ens det hjälpte…
så det var lite lustigt tyckte jag…och jag har aldrig känt av några mag besvär efter nått fuskande heller….möjligtvis lite extra gaser..men inte mycket att orda om..