Vill du ha blodsockermätare?
Om ni ringer 020-68 70 70 till LifeScans kundtjänst så kan ni få en blodsockermätare gratis.
Om du inte är diabetiker kan du säga att du äter lågkolhydrat och vill kunna kolla blodsockret.
Mätaren kostar ingenting. Stickorna får man själv betala om man inte får dem på recept.
Tack för tipset, har beställt en mätare nu.
Tack Kitabu för att du informerar oss. Jag har precis ringt och beställt :) Ska också ringa min läkare för att skriva ut stickor.

Tack! Har beställt en i silver :)
Jag fyllde i ett formulär på deras hemsida. Har inte fått svar ännu.
Stickorna finns väl på Apoteket, eller?

ja han i telefonen sa att stickorna finns att köpa på apoteket. Kostar ca 350 kr för 50 st.
Tack för infon! Nu har jag åxå beställt en.
Hm.. kanske kunde vara kul.
Hej!
Har ni fått era blodsockermätare? Jag har inte fått det ännu.

Kanske en dum fråga, men hur mäter man blodsockret? Är det som för diabetiker att man måste ta sprutor?
När man mäter blodsockret sticker man sig i fingret och för sen över en bloddroppe till en sticka som man sen stoppar in i en apparat. Stickorna får man via vårdcentralen om man anses behöva dem - annars får man köpa dem på Apoteket för ca 7kr per styck (50-pack ofta)
Sprutor är när man behöver insulin och det är ju det vi vill slippa.
Numer pensionär i Nynäshamn
Några frågor uppstår när någon erbjuder något gratis…Varför?Vad är syftet?
Hur pålitlig är en sådan apparat? Vad kostar den normalt?
På min förfrågan (länge sen) hos diabetessköterskan fick jag svaret att det var en väldigt dyrbar apparat och krånglig att använda.

#11 Ska vi gissa att de räknar med att binda en till en viss modell av blodsockermätare och sedan ta överpriser av oss eller farbror staten för stickorna i alla år?
Samma prissättningsmodell som mobiltelefonleverantörerna kör - rabattera telefonen och ta ut vinsterna i samtalsavgifterna.
Fabricati diem, pvnc!

Ohhh… ja då blir det ingen för mig. Livrädd för sprutor! Tack för svaret!
Jag tror det är lagstadgat att de ska vara gratis eftersom de räknas som hjälpmedel till kroniskt sjuka. Det har inget med att de skulle vara billigare modeller eller ej att göra. Det är skattepengar helt enkelt. När jag beställde min fick jag uppge när min diabetes debuterade osv.
Numer pensionär i Nynäshamn
Är det ingen här som fått apparaten?
Nope, beställde min 23 april och har inte fått den än trots att de sa att det skulle gå på typ 1 vecka. =/
Jag ringde nyss, och tydligen beror det på vilket län / landsting man bor i om det ska vara möjligt att beställa en mätare gratis. Här i Jönköpings län gick det inte alls… pga att de inte har upphandlat mätare från Lifescan.
#17 aha…. fast när jag ringde frågade de vart jag kom ifrån, så om ingen upphandling finns här i Jämtland borde de ju sagt det då tycker man.

Har fått min apparat men inte testat den än. Tror faktiskt till och med att jag fått två st för igr kom ytterligare en lapp från samma företag att jag har ännu ett paket att hämta på posten. Låter som att alla apparater skickas till mej eftersom ingen av er andra har fått någon än!

Självklart är valet av rekommenderad apparat med tillhörande stickor av samhällsekonomiskt intresse. Det är ju stickorna som kostar och priset mellan självvald och enligt upphandlat avtal kan diffa upp emot 60%. Inte konstigt att apparetra då delas ut helt gratis.
I SOSFS 2008:1 kan man läsa föreskrifterna om anv av medicintekniska produkter.
Citat från apoteket: Kostnadsfria förbrukningsartiklar är en del av läkemedelsförmånen. Denna regleras i lag (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m och i förordning (2002:687) om läkemedelsförmåner m.m.Personer med diabetes mellitus får förbrukningsartiklar som omfattas av läkemedelsförmånen utan kostnad om varorna förskrivs på hjälpmedelskort och personerna är bosatta i Sverige. Produkterna ska ha ett pris beslutat av Läkemedelsförmånsnämnden.
Kan någon se om dessa fortfarande är gratis? Ser inte/fattar inte det…
// Shintaida