Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 8420 ggr
Nansy
0

Polarbröd express!

Någon kanske redan skrivit detta recept men har inte sett det så skriver här ut det.

Var så sugen på något att äta snabt så jag rörde ihop detta och det blev lyckat:-)

6 ägg

1 burg keso (gärna finsk från valio)

3-4dl ost (gärna stark)

rör ihop allt och grädda i långpanna i ca 10 min

klart!

Mammeli
0

Åh tack, jag har dragit mig för att göra efter ordinarie receot på polarbröd fast jag köpt hem ingredienserna. Detta kom i rätt tid, har inte lust att dela o vispa ägg just nu!

Hur många grader?

Mammeli
0

…och hur stor burk med Keso?

Nansy
0

liten burg 2dl keso

175 grader

Mammeli
0

Tackar, tackar!!!!

Nansy
0

Hoppas det ska smaka:-)

Cattis77
0

Blir det bra även när man sparar det tex över natten i påse?? Funderar på om jag kan få unna mig en smårgås på lördag morgon.

Veratatto
0

Låter toppen. Hur många kolhydrater innerhåller det?

Margareta
0

Det blir för följande ingredienser

• 6 ägg (á55g)

• 250g keso (liten burk)

• 200g ost (3-4 dl riven)
    .

•   3% kolhydrater

• 35% protein

• 62% fett

Hela satsen ger

Livsmedel

Mgd

kcal

Prot

Fett

Kolh

Ägg rått el kokt

330

482

41,6

33,3

4,6

Keso 4% naturell

250

225

30,0

10,0

5,0

Hårdost fett 28 %

200

727

54,2

56,0

2,8

1 434

125,8

99,3

12,4

Numer pensionär i Nynäshamn

Veratatto
0

ær det per 100 g då?

Jag æter bara 20 g  kolhydrater om dagen nu i instællningsfasen, så før mig er det lite noga med att jag delar upp dom under dagen*ler*

Tack//Vera

Margareta
0

Nej det är hela satsen som innehåller 12g kolhydrater.

Fetthalten är lite låg - så det är bra om man väljer en fetare ost.

Numer pensionär i Nynäshamn

Besika
0

Går att göra SSS´s ostplättar också, 2 ägg, 2 dl riven ost, 2 msk majonäs, rör ihop och klicka ut… kommer inte ihåg graderna… 175 tror jag, 8 min… med reservation för fel kom-ihåg… ;)

ikna
0

#11: 225 grader ska det nog vara!

matildaas
0

ungefär hur många bröd bli det på den satsen ?, (tortillaliknandestora)

parsley
0

Måste testa. Verkar vara i klass med Mervis 5-minuters nötbröd. Kanske funkar som pizzabotten också?

Empe
0

Oj vilket härligt recept! Vilken god fredagspizza jag fick till. OCH den smakade verkligen som pizza.

Jag gjorde botten med 42%ig mozzarella, så fettvärdet blev något bättre än ovan. Jag fick botten till 9g K, 154g P och 200g F. (1% K, 25%P, 74% F). Jag kryddade med en färdig pizzakryddblandning, men bara oregano blir säkerligen gott det med för den som inte vill ha en massa E:n i maten. När bottnen började stelna i ugnen la jag på lite tomatsås, kyckling, grön paprika och lite gul lök. För att "fetta upp" det hela serverade jag pizzan med "kebabsås" ihopsvängd av lika delar majonnäs, turkisk yoghurt och grädde (och en massa vitlök).

Om jag nu räknat ordentligt blev det en plåt pizza med sås med energifördelning 3% K, 24% P, 73% F. 255gram P, 29g K, 340 g F.

Botten blev något tunn så jag tänker testa med dubbel sats nästa gång. MEN den här tunna gick ju utmärkt att rulla så man kan göra kebabrulle av den också.

Miyu
0

Det blev ju typ ost/kesokaka.

Empe
0

Min botten blev iaf perfekt! Varken äggen eller keson tog överhand i smaken utan den kändes neutral .

Empe
0

Gjorde receptet igen igår. Använde nu riven Gouda-ost. Inte lika gott. Så det hänger nog på vilken ost man använder. Här blir det helt klart riktig Mozzarella hädanefter. Stor smakskillnad!

Gronstedt
0

Mmmm, ska prova en sådan pizza. Kan man ta passerade tomater, tro, eller blir det vattnigt då?

Menita
0

Jag är inte så förtjust i konsistensen på keso,märker man den i brödet?

Gronstedt
0

#20: Kör det med stavmixer till en slät smet!

Menita
0

#21 Tack! det ska jag prova

Empe
0

Jag tror passerade tomater fungerar bra. Själv använder jag alpnaerings tomatsåspulver som jag blandar med vatten till lagom konsistens. Har för mig att det finns någon pastasås i glasburk som inte är "farlig"? Ska kolla nästa gång jag handlar om jag kan finna den!

Vill man undvika keso-äggsmak så kom ihåg att använda en bra ost. Det var stor skillnad i smak på min mozarellapizza och min goudapizza. Mozarella klart bäst.

Sen provade jag senaste gången att göra botten tjockare men det var ingen hit heller. Bättre att den är tunn. Hm…man kanske kan göra en calzone rentav??

Mervi
0

Kanske något jag skall prova, jag med. Har faktiskt inte ätit pizza en enda gång och har ingen speciell längtan efter det heller. Pizza och paj var ofta det som stod till buds när man var ute och åt som vegetarian så jag har nog tröttnat på det för länge sedan. Men brödet kanske är gott med mycket smör.SkrattandeOch annat gott på…

Empe
0

Det här blir nästan godare för det blir inte lika stabbigt som en riktig pizza. Men man kan nog göra massvis av detta recept!

KajsaVarg
0

Gjorde dessa bröd igår, i två omgångar (tack & lov gjorde jag bara halva satser) En slarva som jag är så läste jag inte hur man skulle göra så jag blandade sonika ihop alla ingredienser och rev mej i huvudet och tänkte "hur ska man kunna klicka ut den här smeten", den blev ju liksom rinnande.

Tills jag läste receptet noggrannare. Glömde att vispa äggvitan.

Men när jag väl gjort på rätt sätt så blev de riktigt okej. Perfekta små pizzabottnar.

Empe
0

Jag vispade inga äggvitor?? Smeten är ju rinnande så den får man hälla i formen men resultatet blev finfint.

synvinkel
0

Empe: UNDERBART GOD BOTTEN! Skrattande

Ska prova göra en botten imorgon också, fast av fläsksvålar, för att jämföra, men jag har stor anledning att tro att den inte klår denna  mozzarellabotten.

Ger bottnen 4/5 oxfiléer. Det enda som gör att den inte får 5/5 är att jag måste prova mig fram lite mer för att finna perfektionen. Bottnen blev lite för mjuk denna första gång men det kan nog gå att åtgärda dels genom att låta keson rinna ur och dels genom att ha den inne längre i ugnen. Undrar hur man uppnår bästa knaprighet? Högre temp eller längre väntan?

MissGaladriel
0

Kan ni bestämma er - skall man eller skall man inte vispa äggen? Bara röra ihop allt eller inte? :)
Och vilken slags form skall allt vara i - en plåt på bakplåtspapper, en plåt med hög kant eller vad för form??

Jag vill göra detta någon dag snart, men jag är SÄMST i köket och behöver IDIOTTYDLIGA direktiv. Tack så mycket! FlörtSkrattande

synvinkel
0

Ägg + keso + mozzarella -> MIXER = WOHO!

Jag smörjde en långpanna ("djup plåt") med vanligt smör. Kryddade botten med lite pizzakrydda. 225 grader, tills bottnen är gyllenbrun och sen samma värme när allt pålägg är på, tills osten har smält som man har överst Flört

Tomatsåsen gjordes av krossade tomater, finhackad gul lök, ett par pressade vitlöksklyftor samt en skvätt grädde.

Empe
0

Kul att du gillade "min" mozarellavariant! Jag TROR man ska köra på högre värme om man vill testa med knaprighet.

# 29 Jag tror det finns flera recept på detta sk Polarbröd. Men jag föll för detta då man slipper vispa äggvitorna.

KajsaVarg
0

Oj… inser nu att jag läst exakt detta recept fast halverat i ett annat inlägg.

Hursomhelst, i DET inlägget skulle man separera äggen och vispa vitorna till hårt skum innan man vänder ihop dem med resten av ingredienserna.

Den varianten är bättre (enligt mej) då man kan få runda kakor av smeten.

KajsaVarg
0

Nu ska vi ses om man kan lyckas länka till det inlägget också..

HÄR

KajsaVarg
0

Japp, den fungerar  :-)

MissGaladriel
0

Tack för era svar!!! :)

#32. Tanken som slår mig (den totala amatören) är att kan man inte klicka ut något så när runda 'saker' en bit ifrån varandra med denna smet? Eller är det alldeles hopplöst rinnigt? (Men i vilket fall kanske den andra smeten är fastare?)

I morgon skall jag äntligen träffa 'den söte pojken' igen. Vi har inte träffats på en vecka nu då jag har haft det körigt med magen. Det har äntligen lagt sig nu (peppar, peppar)! Hur som helst funderar jag på att göra denna med honom då :)

Pöss på er och god natt!

synvinkel
0

Vet inte om den är så rinnig att det inte går klicka ut till runda kakor, men annars kan du ju investera i runda pepparkaksformar..? Glad

MissGaladriel
0

Hahaha .. Tanken slår mig att jag har ju sådana där giraffer, elefanter osvosvosv pepparkaksformar .. Hahahaha, vilka roliga små pizzor det skulle bli :D

Det får jag fan göra någon dag, med de formarna - om inte annat så för sakens skull :D

God natt, säger jag igen! Flört

synvinkel
0

Jaha, om du tänkt göra en sorts rund liten pizza, så varför då inte använda en vanlig sån där rund teflonform? Jag har en sån där med utbytbar bottnar, ena botten är med ett stort runt hål i mitten, som man brukar ha till sockerkaka o dyl? Och andra är en vanlig platt botten. Dess storlek är väl ungefär som en sån där köpespizza, typ Grandiosa.. Glad

Är jag en hejare på att förklara eller vad.

KajsaVarg
0

Miss Galadriel;

Jag gjorde ju den rinniga varianten också men att klicka ut den… nä. Vispa äggvitorna, du får ett myyycket bättre bröd. OCH kan klicka utan att det rinner.

Jag fick 6 bröd av en halv sats. De var goda som de var, lite äggigt luftiga men även perfekta pizzabottnar. och så lite kolhydrater så man verkligenkan NJUTA av dem.

Cilla89a
0

blir detta ett bröd man kan äta till frukost?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

KajsaVarg
0

#40#

Om du vispar äggvitorna så blir det bröd som man ha som frukostmacka. Med smör och ost på så är morgonen räddad  :-)

FruFilur
0

Kladdade ner en massa bunkar och byttor i köket idag för jag skulle göra pizza av detta brödet.

• En bunke till äggvitorna

• En bunke till äggulorna tills jag kom på att jag skulle ha dem i mixerbägaren, HADE ju kunnat tänkt på det innan

• En bunke och en sil till keson

• En bunke att blanda alltihopa i 

• Ett rivjärn till osten

• Mixerstaven

• Elvispsvisparna

Gjorde på sex ägg, 250 gram keso och ca 250 gram mozzarella och resultatet blev godkänt (i alla fall stadiet över "nåja, det blir bajs av det också").

Gjorde på två plåtar (jag har en sån där spis med dubbelugn, en liten snabbugn och en vanlig, så det blev två snabbugns-plåtar). Hade problem med att den svampade fast sig i bakplåtspappret så det var svårt att få bort i en snygg bit, men den skulle kanske ha varit inne längre?

Sedan på med fyllning ; oreganokryddad tomatpuré, skinka, svamp, paprika, mozzarella och vitlökssalami och skjuts in i ugnen igen. Mäktigt mätt efteråt !

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

synvinkel
0

FruFilur: Jag skippade bakplåtspapper, smörjde bara plåten istället och det fungerade fint.. Ska prova göra pizzan igen om en stund. Återkommer med ev. förbättringar ;)

birma
0

Bakade detta brödet igår kväll. Var första gången. Vispade ej äggvitorna. Vad blir det för skillnad om man gör det?

När det var färdigbakat så tyckte jag det smakade som pannkaka. Smaken var god, ingen tvekan om det. Jag blev dock tveksam till om det skulle passa det syfte som var tänkt från min sida. Att ha till kaffet. Kunde det gå ihop?

Delade upp allt i 14 bitar. Men strax innan jag frös in, istället till 28 bitar. Räcker gott och väl med den storleken, vill bara ha något litet att äta till fika.

Men idag när jag använt det (halvfruset) så har det funkat hur bra som helst till kaffet, med bregott och ost på. Blev glad för det!

Tack för receptet!

Vad är syftet med att vispa äggvitorna, för de som väljer att göra det (förutom mer jobb o mer disk)? Glad

Annabbk
0

Kanske blir det lite nyggare o luftigare…?? Jag skippar det

Jag hade i lite kummin igår. Det blev lite mer brödsmak

Tycker det är gott att göra sandwich med tunnhyvlad gurka och eller smörgåskrasse (som jag odlar utomhus så här års) Och salt och tjockt med bredgott

Mari78
0

Är imponerad! Tänk vilken fantasi ni alla har! Ska prova nån dag när man får tid.

bollen__
0

Har provat nu men efter 20 min är det fortfarande inte klart. Det luktar sockerkaka och är ljust. Och dallrigt.

Vad gör jag för fel?

Tog en rektangulär form med hög kant för att det skulle bli typ fyrkantiga bröd. Kan det vara för att formen är liten så att det blev tjockare än när ni gjorde brödet?

bullmagen
0

# kanske det. jag klickar ut smeten med en matsked bara. De blir inte perfekta i formen direkt, men det spelar mindre roll. Men om du vill ha de rektanguära, så grädda dem lite längre tid bara.

Bröden ska gå att dra av bakplåtspappret.

Facklan
0

Jag provade det var så gott !!!

jag hade en ca 15 min i ugnen så nästa gång kör jag lite varmare skulle jag tro !!

jag la den på bakplåts papper … frågan om det blev för tjockt … jag kan inte rulla den … eller är det det andra receptet ni gör rullar av ??

flikkan77
0

Gjorde enligt första receptet i tråden. Fast det blev mer som en väldigt tunn och ganska sladdrig omelett. Hade ändå inne den i 20 minuter.

Fick äta den med sked fast det var gott och jag kunde ha massor med smör på!

"You just have to belive…"