Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2424 ggr
AnnaCathrina
0

Sommarkatt

Eftersom det finns så många kloka människor här och dessutom en del som har katt så kommer jag med en kattfråga.

Jag hittade igår en mager, eländig katt med närmare 100 fästingar på huvudet. Tog in henne, gav henne lite torrfoder (Orijen) och plockade bort fästingarna.

Hon är rätt medtagen men verkar ha piggat på sig lite. Hon dricker väldigt mycket och tittar inte ens åt burkmat. Vad ska jag ge henne som är lämpligt för magen och vågar jag låta henne dricka hur mycket hon vill?

Tänkte att rått kött kanske skulle vara vänligt mot magen men blir lite osäker på vad en katt behöver.

Och vågar jag maska av henne när hon är så undernärd eller ska jag vänta?

Någon som kan ge mig råd?

bluegoose
0

Hej AnnaCathrina! Jag är själv alldeles nybliven kattägare så jag kan väl inte komma med några kloka råd direkt - men jag tänkte tipsa om grannsajterna Katter iFokus och Hittekatter iFokus. Där borde du kunna få massor av hjälp. Vilken tur för katten att den hittade dig, stackars krake!

missaz
0

Åh, stackars lilla kissen! Skönt att hon/han kom i din väg. Tycker du kan avmaska den ganska omgående, masken i magen (om hon har någon) stjäl ju en hel del av den näring hon får i sig, så det är bara bra att bli av med den. Har du bra kattmat hemma funkar det suveränt, vill hon bara ha torrfoder så ge henne det! Självklart är rått kött gott för en katt, men det behövs inte. Angående drickandet så låt henne dricka! Extrem törst hos en katt kan iofs bero på diabetes precis som hos människor, men har hon varit ute länge och är undernärd, samt kke har haft svårt att hitta vatten så kan hon ju vara uttorkad åxå, låt henne dricka!

AnnaCathrina
0

#1 Jag försökte gå in på de sajterna men det gick inte Rynkar på näsan

#2 Tack, då fortsätter jag som hittills. Skönt att få lite tips från någon.

missaz
0

#3 Tack själv för att du är en som bryr sig! Hur skulle den stackaren må utan dig just nu…? Så skönt att höra när människor tar sig an och hjälper någon som är i behov av hjälp, oavsett om det är en annan människa eller ett djur som får hjälpen.

nettisgansmoe
0

Stackars kisse….Jag tycker att du ska maska av henne…rå kyckling är mumma för en katt…jag har hört att det är det som dom tillgodogör sig bäst. Torrfoder gör att katten dricker mycket.

Lycka till! Skriv gärna hur det går:)

Cowboy
0

Varför ska du avmaska? Har du tagit avföringsprov och fått resultat att drn har mask?

Alla dessa avmaskningar av katter, hundar och hästar tjänar nog bara gifttillverkarna på.

Halvdansken
0

Katter som lever ute och käkar möss får mask. Vi avmaskar våra ca var 3.e månad, när i ser att det kommer "risgryn".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

finntroll
0

Det är definitivt viktigt att du avmaskar katten. Om du är beredd att ta hand om den skulle jag nog också boka ett veterinärbesök, också andra parasiter än maskar kan gå på utekatter. Vi har en katt som nu är 9 år, det är en vildkattsunge som hittades i ett skjul. Vid första avmaskningen spydde den upp ett spagettiliknande nystan….

AnnaCathrina
0

Jag kommer att avmaska den men väntar någon dag så den får pigga på sig lite. Jag har satt upp lappar i området i fall någon skulle höra av sig. Det känns inte så troligt men jag vill ju försöka i alla fall. Kanske behåller vi den annars. Vi har redan tre katter men vi bor på landet och har ett stort hus. I vilket fall som helst så kommer jag inte att slänga ut den vind för våg.

När den har återhämtat sig och ätit upp sig och om vi ska behålla den så kommer jag att ta den till veterinär. Om den inte redan är steriliserad så ska det göras.

Jag har gett henne namnet Odessa. Min åttaåriga dotter grät förtvivlat i går och frågade hur det kan finnas människor som är så elaka mot sin katt. Ja vad svarar man på det? Gråter

fj-100
0

Hej AnnaCathrina! Vad rar du är som tar hand om kissen.

Mina råd är: Ge den Axilur som både tar bort spolmask och bandmask 3 dagar i rad. Den kommer att må illa och kräkas upp den mask som finns i magen.

Koka kycklinglårfileér i ett par dl. vatten och ris, blanda med vattnet. Ge lite och ofta.

När magen är bättre så kan du ge ett bra torrfoder för kattungar som den kan knapra på mellan måltiderna.

Stomax är ett pulver som är bra för diarrémagar, finns i djuraffären. Annars finns det Canikur och Pro-colin hos veterinären som är bra. Blir den inte bra av det så kan veterinären skriva ut DHS (ett penicillin).

Kolla att den får i sig mycket vätska. Är nackskinnet oelastiskt så behöver den vätskas upp hos veterinären.

Jag är stödhem åt två utmärglade kattungar just nu och den ena ska vi behålla.

Lycka till med kissen!!!

Sagajo
0

Jag minns att vi gav grädde och äggula till vår katt för att pälsen skulle bli fin. Gäller det ännu?

fj-100
0

Med grädde vet jag inte, jag ger det inte eftersom katter inte ska dricka mjölk.

Äggula däremot får alla mina katter då och då. Där finns många näringsämnen och jag tror det är bra för många olika saker även pälsen Tungan ute.

AnnaCathrina
0

Tack för råden fj-100.

Jag har avmaskat och hon har fått äggula några ggr. Hon är mycket piggare nu.

Margareta
0

Jag har lärt mig att katter tål grädde bättre än mjölk eftersom den är fetare och har mindre laktos (mjölksocker)

Känns det igen bland oss LCHF:are kanske?

Den kattmjölk man köper är ovanligt dyr låglaktosmjölk om jag förstått allt rätt.

Numer pensionär i Nynäshamn