De där dagarna i månaden...
Hej!
Nu skulle jag behöva tips och hjälp. Jag har startat om med LCHF tre gånger och står nu inför min fjärde gång… (Har inte fallit ur totalt mellan varven utan har ändå rejält lagt om kosten sedan första gången.) Problem är att när mensen närmar sig så har jag så oerhört svårt att stå emot suget efter kolhydrater - och jag faller, sedan skärper jag till mig efter ett par dagar men är inte strikt igen utan småslarvar när jag ändå har "förstört" allt. (idioti!) På den tiden jag var en viktväktare var det likadant; tre veckor ordning, en vecka förfall.
Det är verkligen inte som vanligt sug som jag tycker går rätt bra att mota med något fett och gott utan som ett KRAV. Hur är det för er tjejer? Har ni några tips?
Hälsningar Pamina
Det viktigaste rådet är väl: Upp på banan igen, så fort som möjligt. Och läs Margaretas liknelse om groparna i gatan som man ramlar ner i.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Prova kanske att äta lite mer fett dagarna före och under själva mensperiode`n? Kroppen kanske behöver mer näring

Det verkar som att det är dina skuldkänslor över att ha "förstört allt" som ställer till det. Försök att släppa/vägra skuldkänslorna och istället känna dig stolt över alla gånger du lyckas hålla dig till din målsättning! Ångest leder väldigt sällan till att man lyckas eller mår bättre.
Jag vet att jag ofta innan mens kan ha ett intensivt sug efter något ganska obestämt. Men samtidigt smakar inget egentligen "rätt". Jag tror det kan vara ett psykologiskt/fysiskt fenomen som inte egentligen har med kolhydrater eller ens mat att göra, men som "hakat upp sig" på det. Ifall det låter bekant, prova att skämma bort dig lite med alla andra, verkliga behov du har -- vila, förströelse, närhet, osv. Ta lyxiga bad, läs spännande böcker eller hyr roliga filmer. Umgås med folk du gillar och känner dig trygg och avspänd med. Gosa mycket med hunden eller katten. Gå långa promenader. Känner man sig gråtmild och ynklig kan det hjälpa att gråta, t.ex. åt snyftiga filmer, men också att skratta mycket! Och drick mycket vatten och ät dig ordentligt mätt på bra mat och mycket fett.
Vet inte om det hjälper dig, men det kan funka på mig.
Någon sak jag kommer att tänka på är att ätsug ofta är törstig egentligen.
Kaffe med grädde kanske funkar, men en del säger också att tack vare kaffets vattendrivande effekt så borde man dricka ett glas vatten också.
Ytterligare saker jag hört från lchf:are är att man äter när man blir hungrig, inte för att klockan säger det. Vet inte om du tillämpat det, men magen och kroppen är präglat av vana, så bestämda tider tror jag ändå är bäst. Tänker på experimenten på hund och ringa i klocka som gjordes på 1800-talet eller så som visar på hur vi funkar.
Jag tror att det är nåt fysikt i kroppen som händer. Jag får också såna sug och blir helt enkelt hungrigare de dagarna. Är så lätt skylla saker som psykologiska när man inte vet förklaringen till det… Men jag känner själv att det är nåt som händer i kroppen som skapar suget. Jag har inte nåra helst problem annars med sug. Jag äter mer mat de dagarna och försöker att röra på mig mer. Promenader stillar suget allra bäst.
Hej!
Tack för svaren! Jag är inte en dogmatiker och tycker inte att det gör så himla mycket att "falla", problemet är att det är en stor ansträngning att komma upp på banan igen. Om det var så att jag kunde smaska i mig, vad det nu är jag längtar efter i två dagar, och sedan var det bra så skulle det inte störa mig så mycket.
Took: jag håller med dig om att det är ett obestämt sug och att inget riktigt tillfredsställer det. Det är ytterligare en anledning till att det är dumt att falla till föga - jag blir ju inte nöjd i alla fall!
Monsun: Jag ska pröva med mer fett nästa gång, redan innan det hemska suget kommer. Det kanske kan funka.
Jag läste i en annan tråd om någon som drack vatten med citron eller vinäger i och att det dämpade sug. Låter surt men jag ska prova. Jag vill gärna ha fler konkreta tips vad att ta sig till just när det allra värsta suget sätter in. Jag kanske inte förklarar så bra men just de här dagarna är det extremt jämfört med annars, det är inget till-vardags-sugen-på-något-gott utan ett mäktigt krav. Jag har nu nästan tre veckor på mig till nästa vända så jag hoppas på fler svar så att jag kan vara laddad inför nästa gång!
Prova med Femiglandin och se om det hjälper. Det hjälper åtminstone mot PMS och eftersom det är hormonerna som är i farten just då som också skapar sötsuget så kanske det hjälper mot det också.
Hej igen!
Tar upp min gamla tråd för att höra om det är någon mer som har bra tips för dagarna före mens.
Den här månaden har jag klarat det lite bättre. Jag har ätit en del kolhydrater men jag har i alla fall lyckats motstå att trycka i mig en 200 grams mjölkchoklad eller något liknande dumt! Att äta mycket fett har varit tricket som fungerar! Knäckebröd/finncrisp med myyycket smör har känts som ett bättre alternativ än mjölkchoklad.
Berätta gärna vad ni gör när det där extra-extra-starka suget sätter in; alla tips mottages med tacksamhet!!!
Frossa i det tillåtna tycker jag är bra om man bara inte kan stå emot. Det är klart; att frossa hela tiden är kanske inte optimalt ens på denna kost, men runt mens kan man unna på tycker jag. Bättre frossa i tillåten mat än att sitta och sukta efter socker! Se till att ha mycket gott hemma när du vet att sug-perioden snart kommer; ölkorv, grädde, brie, fläsksvålar, gurkstavar med god hemmagjord dip…
Jag föll för en frestelse jag också: Jag gjorde en tiramisu med bara ett kex per portion. Inte bästa valet kanske, men oj vad gott det var och suget försvann. Är ju både ägg, grädde och mascarpone, lite likör, kakao, kaffe och ett kex. Kanske man lärt sig till nästa månad att komma på ngt bättre. Jag hoppas du hittar ditt sätt. Jag åt iaf inte en liten chokladkaka som annars och jag är ändå nöjd över det. Du får snart (tiden går så fort) en ny chans att falla för "rätt" frestelse…. Lycka till
Bättre kanske äta lite av det man är sugen på..och försöka stanna där, än att förbjuda och sen falla huvudstupa.. Jag har försökt äta massa fett, men sen fallit iallafall och då har det ju kännts dubbelt fel, förs massa fett, sen kolhydrater…
Det sägs att man behöver ca 500 kcal (om man nu bryr sig om kalorier) mer under tiden kring mens. Detta kan ju göra att man känner av ökad hunger/sug. Själv mår jag ofta riktigt ruttet innan mens och beter mig som ett djur i bur - rastlös och behov av…något diffust.
Något fett kan nog dämpa för en del, andra kanske mår bra av hemmagjord burgare (= rött kött-sug). Själv föredrar jag rött kött, lite fett och något att tugga på, för att hålla mig i schack, t. ex. gurka, vitkål eller lite paprika.
Om jag "måste" ha choklad, äter jag en liten som har 72% kakaohalt, blir faktiskt nöjd.
Annars tror jag mycket på att ta ett varmt bad/ mysig film/ långpromenad som Took föreslog.
Det är helt ok att tokdansa, skrikgråta, snyftsnora eller vad nu kroppen och psyket behöver. Ibland är mitt pms sug riktigt fysiskt (behov av järn och fett) men ofta är det bara en konstig känsla av att något känns fel, då är det lättare att hemfalla till kolhydraterna - comfort food.
Bullmagen: bra beskrivet "en konstig känsla av att något känns fel" Så är det, och detta ger upphov till ett sug av något …
Jag ska göra som Missaz skriver, ladda upp med riktigt mycket gott innan nästa mens. Så får det väl bli lite frossande men i sådant som är ok ur kolhydrat-synpunkt. Med en portion järnvilja också så kanske det kan gå bättre.
Tack för svar och tips!
Ett tips om man är sugen på choklad: köp mörk choklad t.ex över 80%. 72% tycker jag är lite på gränsen, det kan vara mycket socker i den.
Ibland är det kakao som vi kvinnor oftast vill ha (finns naturligtvis män som också har kakao-sug!) och inte just sockret.
Det som funkar bäst för mig före mens är: fet ost, fläsk, mörk choklad med MYCKET FETT till dvs. ischoklad. Och jag har REJÄLT med fett till, då räcker det med en liten sked för att man ska bli nöjd.
Sen är det som med allt annat, vissa av oss har problem med överätande och sockerberoende och då kanske det inte funkar med choklad alls. Det är olika för olika personer vad som triggar…
För min del så funkar just riktigt mörk choklad med massor av fett. Det triggar inte och de gånger som jag ramlat dit är det andra saker och händelser som ställt till det för mig.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!