Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 10116 ggr
Pasi
0

Vad kostar ekokött hos dig?

Efter förslag av SvartKaffe så sätter jag upp en intressant frådeställning…..dock väldigt stort ämne så det funkar knappast med en enkel omröstning.
Hur mycket kostar eko-/krav-/gräsbeteskött eller vilt hos dig?
(Alltså inte som lockvara eller extrapris pga kort datum.Glad)

Vad skulle du tycka är ett skäligt pris?

Vi kanske skall inrikta oss på specifika djur och delar:

• Höna

Ägg
Hel kyckling

• Nöt

Färs
Högrev
Entrecote
Filé
Fransyska

• Gris

Färs
Sidfläsk
Skinka
Karré

• Hjort

Färs
Stek

• Älg

Färs
Stek
Entrecote
Grytbitar

• Ren

Färs
Grytbitar
Stek

• Vildsvin

Färs
Karré

• Anka

Lår
Filé

• Kanin

Hel
Benfria bitar

• Lamm

Färs
Stek
Sadel

Hittar ni strutsstek, röding, kängurur, hare, krokodil, pytonorm eller vattenbuffel får ni gärna ta med dem oxå.
Jag skall försöka föra statistik över svaren.

Så - iväg och kolla er butik!Cool

MimLan
0

Lokalt gräsbeteskött som färs: 92kr/kg om man köper minsta förpackningen om 2,5 kg. 88kr/kg om man köper 10 kg.

Övriga bitar går inte att räkna på något vettigt, man köper en låda med olika delar.

SvartKaffe
0

Skall återkomma med lite mer exakta priser åt dig nästa gång vi handlar.

Dock kan jag ju säga att jag aldrig sett kött från ekologiska grisar i någon av de butiker vi oftast handlar i (Coop och Ica). Det mesta som finns är nötkött och ibland har man tur att hitta kyckling från Bosarp. That's it liiksom… Älg finns sparsam tillgång till ibland, vi köpte älgfärs för inte så länge sedan men kommer inte ihåg vad den kostade, tror det var ca 70:- kilot.

Tror jag skall starta en liknande tråd där man kan få koll på vad icke ekologiskt kött kostar runt om i landet. Eller det kanske bara är förvirrande???

Babz
0

Ska kolla upp priserna när jag går o handlar nästa gång, men i de butiker vi handlar är inte tillgången på ekologiskt kött så stor… Det brukar finnas lammfärs och nötkött, ja och ägg förstås.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

bluegoose
0

Jag köper 10 kg "nötlåda" från en ekonomisk förening som säljer kravmärkt gräsbeteskött och betalar då ca. 90 kr/kg. Dyrt för köttfärs - men billigt för utskuren biff! Flört

Man får med ett par kg köttfärs, högrev, grytbitar, utskuren biff, fransyska, och säkert nån annan finare bit som jag glömt namnet på…

Köttet är hängmörat och det absolut godaste jag har ätit. Tungan ute

Pasi
0

Jag har sett att flera återförsäljare erbjuder dessa lådor för 96:-/kg…verkar vara nåt standardpris, verkar det som…. medans Percys butik (tror den hette så!?) i Stockholm tar 1400:- för en nötköttlåda.

MimLan
0

Ekobeställarna/kravbeställarna tar 1525 för 11 kg-låda. Bondens butik tar 1199 för 10 kg-låda.

I Sthlm alltså. Det finns utan tvekan marginaler neråt för dig Pasi. :)

frejahelena
0

Hej,

Här beställer jag mitt kött. Lite olika priser beroende på vilken låda du väljer.

http://www.husagard.se/

chapp
0

Jag köper direkt från "tillverkarna".

85 kr/kg för "nötlåda". En kasse ben fick jag gratis eftersom ingen annan ville ha det… Gräsbeteskött.

40 kr/kg för "grislåda" och då är det det godaste griskött jag nånsin ätit. Hur den bonden får det att gå ihop vet inte jag! Eller så är det butikerna som tar för mycket.

Älg, för några år sedan var det 75 kr/kg för låda (i Härjedalen).

Lamm? Har beställt av min närmaste granne, har inte fått priset än. Men jag går förbi det tilltänkta offret varje dag!

Pasi
0

chapp - Om det är kravgris brukar de oftast kräva mer, så då var det billigt.
Om det var vanlig innegris så tjänade nog bonden mycket mer än om han sålt den till slakteriet ( antagligen även om det varit KRAV)…där de bara får en struntsumma per kg.

Har kollat upp detta lite

• Bonden får en spottstyver trots mycket jobb och stora risker (sjukdom etc)

• Slakteriet ser normalt till att ta bra betalt för sitt arbete - 6-10:-/kg

• Sedan är det grossisten som även han ser till att safta på - 5:-/kg (inte alltid grossist som mellanled)

• Fraktbolaget skall ha sitt 1,5-3:-/kg

• Till sist lägger butiken på ca 42% (30-50%) på totalpriset inkl frakt.

• Butiken var visst inte sist utan staten som vill ha 12%.

• Räkna nu ut hur mycket bonden fick om slutpriset på skinkan är 60:-/kg!

Flört

MimLan
0

Eko-ägg 53-72 g: 3,15 kr/ägg per 10/12-pack.

Pasi
0

MimLan - Antecknat!

Wenn
0

Hej Pasi !

Fick ett pris på lamm som jag köper från Dalarna i går 45:- kg

SvartKaffe
0

Vi var på en ICA Maxi i Göteborg igår. Bara för att jag skrev längre upp att jag aldrig hittat ekologiskt griskött så fanns det naturligtvis igår. Kotletter till ett pris av 149:-/kilot. Jippie… eller nåt… Ekologiska ägg (medium) i 12-pack låg på 3,01 per ägg. Sedan stressade det till sig och jag skrev aldrig upp fler priser men det kommer fler rapporter framöver.

SvartKaffe
0

Dubbelpost

Pasi
0

wenn - Låter extremt billigt även om det innebär helt styckat lamm, inkl ben. Vad får du betala om du bara vill ha 2kg färs?

SvartKaffe - Ojdå, dyrt fläskkött….men så är det väldigt ovanligt med ekologisk gris i affärerna (åtminstone de jag besökt). Jag skall kika i ö-vik idag.

Ni andra - Himla tjat om vad "lådor" kostar!Skrattande Trots allt har inte jag tänkt sälja "lådor" utan enskilda bitar i valfri mängd. Vad får ni betala för specifik bit om ni inte kan/vill/önskar köpa hela lådor?

MimLan
0

#15 Kollade även fläskkotlett och karré (båda med ben) igår, mindes inte exakta siffrorna när jag kom hem dock, men det var i samma nivå som SvartKaffe rapporterade, runt 150-160.

Pasi
0

#16 Får mig att tro att butiken försöker slå mynt av det…alltså har ett hiskeligt pålägg på inköpspris!? (jag kan ha fel)
100-120:- skulle jag kunna förstå…men inte 150-160:-.

MimLan
0

#17 Det kanske beror på att affären har en kundkrets som kan tänka sig vilket pris som helst bara det är krav-märkt? Affären ligger mitt i smeten på Fridhemsplan och har helt klart en kundkrets som kan betala samt har dålig koll på priser överlag. (Cityfolk på språng..) Men givet, det var inte mycket av charken som upptogs av eko-kött.

Till deras försvar hade de eko-högrev för någon/några veckor sedan för 80/kg har jag för mig. :) De är duktiga på lockvaror som faktiskt är något att ha.

Pasi
0

Nu har jag varit i storstan (Ö-vikFlört) och kollat priser. Var på coop och Willys…hittade bara 3 eko-varor (ingen KRAV-gris där inte):

• Entrecote - naturkött - 169:-
    Svenskt spannmålsentrecote 245:-, men om det då var riktigt hängmörat (vilket jag tror, men det framgick inte) så kan det priset räknas om till strax över 200:-.
  • Ägg - KRAV - 3:-/st ca 50-55:-/kg
  • Nötfärs - Ekologiskt - 99.67:-
MimLan
0

Alla priser per kg från Daglivs på fridhemsplan. Där två priser finns är det första ett extrapris.

krav entrecote 249/279

krav nötfärs, butiksmald 79/99

krav nötfärs, scan 112

krav ryggbiff 249/279

krav oxfilé 399/499

Fortfarande ingen eko-pippi inne, men en Bjäre hel kyckling kostade 89/kg.

Affären har en del kul saker som:

pytonorm 1099

zebra 399

bison 419

krokodil 529

Aniara4
0

Idag (gräs)betade jag bara av nötköttshyllan, eftersom det var sådant jag var ute efter och när jag velat färdigt där så iddes jag inte kolla in de andra hyllorna. Men på mitt ICA Kvantum i södra Stockholm hittade jag först Gotlands Eko, biff och entrecote (som båda såg rätt fina ut), båda för 299:-/kg. Dessutom fanns Scans Krav-märkta grytbitar för ungefär 150:/kg (det fanns ingen generell prislapp på kanten utan jag räknade pris/vikt på ett av paketen).

Krav-fläskkotletterna har jag för mig brukar kosta sådär en 150:-, men jag har inte tittat så noga, så oskuret är bäst!

Själv fastnade jag för en ynklig men ovanligt fin "vanlig" entrecote på 150g, där det allra mesta var kött - jag vet att det är bra med rejält med fett, men jag har svårt för den där jätteklumpen i mitten på entrecoten. Men den här var köttig men hyggligt marmorerad, och den avnjöts nyss till lunch, stekt i smör tillsammans med hackad vitlök och några haricots verts. För 35:- hade jag lika gärna kunnat få en 150-gramshamburgare med bröd och allt, men detta kändes onekligen som en bättre meal deal!

batman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en smygfotograferad bild från "vårat" Ica.

andreas0
0

Coop Forum i göteborg, både den vid bäckebol och den vid backaplan, har ofta ekologiskt högrev för 79 kronor kilot. Lokalproducerad från naturbetesdjur dessutom! Deras vanliga högrev kostar 75 kronor kilot, inte mycket extra dom har lagt på för att det är ekologiskt, så den slår jag till på varje gång jag ser att dom har den. Deras vanliga högrev är det dessutom uppenbart att dom pumpat in vatten (kommer otroligt mycket vätska från den när man tillagar den), så man får mer kött för pengarna på den ekologiska!

Deras andra ekologiska köttdelar brukar tyvärr vara betydligt dyrare än dom vanliga varianterna, köper nästan aldrig dom på grund av det, så jag kan inte priserna i huvet.

andreas0
0

En sak till kom jag på, kravmärkta ägg på coop kostar 32 för en 12-pack, dvs 2.6 kronor per ägg. Det är för "medium" ägg. För "large" ägg tar dom 36 kronor per 12-pack, dvs. exakt 3 kronor per ägg.

Pasi
0

batman - Naturkött?

Tack allihop! Fortsätt pumpa in priser!!!!Tungan ute
Ser ut som om jag till stor del kan tävla gott vad gäller priserna, än så länge. (kanske inte på alla varor då många lockvaror är rena förlustaffären hos butikerna….medans andra har ett påslag som heter duga. Alla lockvarorna måste ju betalas av nån….och "nån" är alltid konsumenten!Flört)

Andreas - Ditt högrev är en typisk vara de använder som lockvara, med tanke på priset. Det är antagligen "hängt" och det är det som gör vätskeskillnaden mot det andra högrevet….vilket direkt talar om att de gör förlust på det ekologiska högrevet. (hoppas alla förstod min dåligt uppbyggda meningSkrattande)

andreas0
0

#25, Med lockvara menar du inte sådana extra låga priser dom har någon gång ibland, som varar t.ex. en vecka, och som dom annonserar ut om i reklam?

Dom har haft samma pris på det ekologiska högreven i ett halvår nu, och jag har aldrig sett dom annonsera om det eller något sådant, det ligger nästan lite gömt faktsikt, ofta under andra varor som kostar mer (dom bara staplar det ekologiska köttet på varandra utan att sortera efter sort, för hylldelen där det ligger är så liten), man får leta om man ska hitta det. Sedan så finns det inte så jättestor tillgång på dom, när dom har den så brukar det bara finnas en eller max två förpackningar @ ca 1-1.5 kilo att köpa. Så jag tror inte det är menat som en lockvara.

Sedan om dom tänkt sig att ha högre pris vet jag inte, kan ju hända att dom gjorde något misstag när dom skrev in priset i deras datorer. Jag kan alltid hoppas att dom har kvar det i så fall, för min plånboks skull ;)

Brynhilde
0

På min lokala Konsumaffär har dom ekokyckling (tyvärr är det begränsad tillgång och affären vet inte vad dom får in från gång till gång) från Bosarp. 

• Hel kyckling 95 kr/kg
  • Lever 85/kg

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

SvartKaffe
0

Här kommer en rapport till, från Coop den här gången. Priserna är per kilo.

bosarp hel kyckling 85.-

finmalen nötfärs 10% 100.-

kaprifol ryggbiff 285.-

kaprifol grytbitar 129.-

scan kotlett m ben 134.-

scan karre m ben 97,50

Brynhilde, vad är det för lever för 85.- ??? Är det hos Konsum du hittat den? Har ännu så länge inte hittat ekologisk lever nånstans här. På Coop idag låg kalvlever på 70.- och ungnötslever på 45.- Alltså "vanlig" lever, inte ekologisk.

andreas0
0

Ojdå, får nog rätta mig själv, mindes fel på priset. Vad precis nere på coop och såg det. Det var 89 per kilo för ekologiskt högrev, inte 79. Och den vanliga kostade 85, inte 75. Suck, vad köttpriserna har gått upp, i vintras kostade högreven (den som inte är ekologisk) 65.

Wenn
0

Pasi !

Jag kan inte köpa färs utan bara styckad halva.

Brynhilde
0

#28 Det är lever från Bosarps kycklingar men den blir bara svårare och svårare att få tag i. Numer är det rena högvinsten om man skulle råka på den. För bara några månader sedan var den lättare att hitta.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Esther
0

Ni som får tag på billigt kött (tänker främst på Lammet för 45 kr kg) är det besiktat och styckat under "godkända former"?

Det kostar att slakta på godkänt vis… Det blir svårt att jämföra priserna på så sätt.

Kanske jag kan bli en framtida leverantör PasiFlört

batman
0

#25 Pasi

Ja, fast inte svenskt utan ifrån Uruguay!

Pasi
0

#32 Precis! Det är ju så att köttet skall vara slaktat, styckat och packeterat i godkänd lokal samt besiktigat, för att få säljas till slutkonsument från annat ställe än från egna gårdsbutiken.
Skall det vara KRAV-märkt kött så måste även slakteriet etc vara KRAV-märkt. Gårdsbutiker har alltså viss dispens för försäljning direkt från gård….men kravet för billigt kött brukar vara att man köper typ ett halvt djur eller mer samt att man hämtar det själv.
Du får gärna bli leverantör!Glad

chapp
0

40 kr/kg var för utegrisar. Den bonden borde ha nobelpriset i grisuppfödning. Det är inte eko-kött vad jag vet men med den smaken bryr jag mig inte om det! Alla borde få ynnesten att ha en grisuppfödare i grannbyn… Eller är det här du kommer in Pasi?

Pasi
0

chapp - Japp, det är där jag kommer in….får de duktiga uppfödarna att öka sin försäljning, och köparna att komma åt det bra köttet, och på så sätt ökar uppfödarna sin produktion på sikt…till sist tar de över marknaden helt och det finns bara bra kött att välja på.Cool

frodig
0

ICA Maxi i Uppsala har följande priser:

Nöt (Scans ekol svenskt) Grytbitar bog              115 kr/kg

Sjömansbiff fr nötrulle 159 kr/kg

Ryggbiff                     259 kr/kg

Gris (Scan ekol svenskt)  Karré m ben               99 kr/kg

Kotlett                       139 kr/kg

En annan ICA i Uppsala har

Nöt (Scans ekol svenskt) Färs 10%                   109:75/kg

Gris           -"-                Kotlett                       164 kr/kg

Sen har ICA Maxi också:

Älgstek Viltpolen, urspr.land Estland      249 kr/kg

Älgstek benfri Polarica, urspr ej angiv    219 kr/kg

Renstek      samma som ovan             219 kr/kg

Renytterfilé  samma som ovan             339 kr/kg

Hjortstek      samma som ovan            179 kr/kg

-----

Ja det var lite av priserna i Uppsala det Foten i munnen.

Jag hoppas verkligen att du ska lyckas med ditt projekt Pasi. Här kan man snacka om att det finns någon som är värd en guldmedalj. GULDMEDALJ TILL PASI för din fantastiska idé, hoppas det blir Guld i mun också.

Pasi
0

Tack frodig, både för priserna och berömmet. Fast berömmet kan vi väl vänta med tills jag står där på nån parkeringsplats med bra utbud i bilen (till bra pris, hoppas jag)!?Flört
De priser jag hittills sett kommer jag kunna bräcka med 5-30%,  även för vissa varor då jag absolut tror att kvaliteten på det jag får tag på är strået vassare…som t ex hängmörat mellan 60 och 70 dygnsgrader etc….men då har jag ändå inte kikat upp alla leverantörer ännu. Detta beror ju på att jag kommer hålla nere alla omkostnader så mycket jag kan….lägre än butikerna.
Naturkötts priser blir svåra att bräcka när det gäller oxfile och entrecote så länge man kör med svenskt kött (dock är det hängmörade köttet drygare och inte så mycket dyrare om man ser till vad man får). Men man kanske får inleda även sammarbete med dem för att kunna erbjuda valfrihet!?Glad

kaisakavat
0

Har inte hittat - på väldigt länge - nåt som heter ekokött.

Däremot köper jag ibland nåt som kallas Gårdskött, norrbottensproducerat. Slakteriet (Norrbottensgården) är kravmärkt, men jag vet faktiskt inte huruvida hela produktionen innan är vettig eller inte. Kanske inte, med tanke på prisläget, m m men jag kan forska i saken. (Kanske något när på forumet vet…??)

Ca-priser (ur minnet): Obestämd

Köttfärs: ej säker men ca 60-70 kr/kg

Högrev: 78 Kr/kg 

Fransyska: 90-100 kr kg 

Innanlår: 110 kr/kg 

File: runtomkring 200 kr/kg (köper ej)

Biff: ungefär ca 170 kr/kg (köper ej)

Minnet kan svika på nån tia här eller där på de dyrare alternativen. Köper ej själv, vilket beror på att jag inte har råd, inte att jag inte skulle vilja. Rynkar på näsan

frodig
0

Nä Pasi, det som är så härligt är att du vågar, utan att veta om det kommer att lyckas, så Guldmedaljen är allt redan din Glad - FÖR VISAT MOD OCH LJUSA IDÉER!

andreas0
0

#39, KRAV-märket ska garantera att hela produktionsledet är ekologiskt och följer deras strikta regler, så är det KRAV märkt så är det säkert bra saker.

Pasi
0

kaisa - Skitbilligt Krav-märkt!Glad Är köttet KRAV-märkt eller bara slakteriet?

kaisakavat
0

# 41 Andreas0

Isåfall är det ju typ INTE SPECIELLT DYRT! Hurra!! Skrattande

Men jag tänker kolla lite ändå - sist jag köpte fanns inget "kravmärke" (alltså krav-logo) på etiketten, nämligen. På en stor skylt ovan fanns reklam (KRAV) för slakteriet dock. Blev lite fundersam.. Obestämd ..men hoppas.. Glad ..kanske är jag nojjig i onödan.

kaisakavat
0

Pasi. Jo! Hann inte se ditt inlägg innan jag skrev ovan. Ska kolla lite mersom sagt. Det låter kanske lite väl bra… Tungan ute Flört

Slakteriets hemsida verkar inte uppdaterad sedan Adam var länsman… inget står kring krav-märket. Det står en hel del om kvalitet och lokalproducerat, en del om fodret, t ex att det är förbjudet med ben- och köttmjöl och att det ska vara allsidigt, näringriktigt och giftfritt m m. Rätt allmänt - sa mig inte så mycket, men jag är ju inte "expert"…

Hittade min egen "tjocka släkt" i listan med leverantörer.  Skrattande

chapp
0

En brasklapp när det gäller kravmärkt: jag köpte en låda griskött via Coop förra året, ursprunget var en gård i Dalarna. Det var inte gott! Ska du sälja kött ska du sälja riktigt bra kött från utedjur, oavsett om de råkar vara strikt kravmärkt eller inte. I Hälsingland finns några bra ställen med kvalitetskött, inte kravmärkt men med utedjur som smakar riktigt gott. Och tänk om man kunde erbjuda köttben också, för att göra buljong på. Då hade man uppgraderat svenskarnas matvanor flera snäpp!!

Pasi
0

chapp - Jag håller med! Kommer inte inrikta mig på just kravmärkt utan främst bedömma utifrån vilka livsvillkor djuren haft….utedjur och så bra föda som möjligt, samt hur slakten gått till angående transporter och stress.
Har djuret stressats med en 30-milaresa bara för att slaktas på KRAV-slakteri så kanske det har sämre kvalitet på köttet än om det slaktats på slakteri närmare gården.

Klart det måste finnas buljongben i sortimentet (himmelskt gott)!

batman
0

Pasi, har du sett det här?

Ligger precis vid 22:an efter Valdemarsvik(södergående).

Pasi
0

batman - Nej, inte sett tidigare! Nu tror jag de ger djuren en del spannmål (skall kontakta dem och fråga)…men köttet är nog av fin kvalitet med riktig hängmörning.Glad

frodig
0

Mellan Uppsala och Enköping finns Åloppe Ekomat http://ekomat.aloppe.com/.Kanske en leverantör för dig.

Jag har kontaktat dem för att få fram fler närproducenter och väntar på svar.

chapp
0

Får man göra reklam puschar jag gärna för mina favoritbönder. Men då kanske dom höjer priserna??

Pasi
0

frodig - Även de finns med på min lista över bra och intressanta leverantörer….men jag har inte kontaktat dem ännu.

andreas0
0

Pasi, du har väl inte missat Gröna Gårdar hoppas jag? Köttet från dom kommer ifrån kor som enbart äter gräs. KRAV märkt  och hängmörat är det också. Själva gårdaran ligger runt om i bohuslän, och organisationen är baserad i uddevalla. Ta gärna en sväng förbi dom innan du åker till göteborg, om dom nu skulle ha hyffsade priser. Glad

Aniara4
0

Idag kollade jag runt lite mer i kötthyllorna. Resultatet var magert (i flera bemärkelser), nog brukar det finnas Scans gröna lådor lite här och där, men idag lyste de med sin frånvaro. Det enda jag hittade var några produkter från Vårt ekokött (eller nåt sånt), även kallat butikskött. Nötfärsen kostade 109:-/kg och entrecôte en 300:- eller mer. Fläskkött fanns inget ekologiskt alls såvitt jag kunde se. Det fanns nåt märke som hetter Xx (minns inte namnet) gårdsgris, men jag kunde inte se något kravmärke eller någon som helst upplysning om det faktiskt var ekologiskt eller närproducerat på något sätt, eller om de bara valt ett gammaldags namn för att ge det intrycket.

Pasi
0

andreas - De finns med på min lista över leverantörer att kontakta!Glad

Aniara - Tackar!

Man kan lugnt säga att priserna varierar friskt!

mumsan
0

Nötkött från utedjur och kravmärkt kostade 65kronor hos bonden. De skickar djuren på slakt och tar sedan hem färdigförpackade kartonger med ca. 25kg i varje kartong. Man får beställa innan slakten.Hälften är färs och resten fina köttbitar som är märkta. Dessutom kan man få märgbenen gratis och det går oxå att få lever och hjärta om så önskas. Jättegott kött. Tyvärr tog det slut för fort.

frodig
0

Pasi, känner du till dessa?

Upplandsbonden - där ingår 27 gårdar tror jag - Krav-godkända

http://www.upplandsbonden.se/

samt Österunda Domta Gårdsbutik - grisuppfödning, Stefan Sellin. Har inte hittat någon hemsida till honom..

Pasi
0

frodig - Nä, dem har jag nog missat. Tackar!

MimLan
0

#57 Det är från Upplandsbönderna mitt lokala gräsbeteskött kommer, via Ekobeställarna, som jag nämner priser för högst upp.

Pasi
0

#58 Aha!Glad

Menita
0

Här i Staffanstorp kostar eko kött:

-Ryggbiff 209 kr/kg

-Entrecote 209kr/kg

-Oxbitar 119kr/kg

-Lövbiff 179kr/kg

-Rostbiff 189kr/kg

Aniara4
0

Jag vet att du inte ville ha extrapriser, men jag har just köpt lammrostbiff från Naturkött för 99:-/kg i min annars rätt dyra butik just på kött, och jag är glad! Glad

Pasi
0

#60 Billigt (relativt sett iallafall…skulle önska mycket billigare än så egentligen)!Flört

#61 Vad gott!Tungan ute

Aniara4
0

Förlåt, jag ljög. 149:-/kilot kostade den. Det var den sega entrecoten på Daglivs som kostade 99:-.

Men lammgrytan blev god. Glad

Pyttan
0

Jag brukar köpa nötkött av Husa Gård i Brottby norr om Stockholm. Det är hängmörat kött slaktat o styckat på gården i deras krav märkta slakteri.

Dom tar 70:-/kilo för nötfärs

Här är från deras hemsida priserna på nötkött:

Finlåda
ca 10 kg
filé, biff, entrecote, rostbiff, 4 stekar av t ex fransyska eller innanlår och högrev eller bogstek
Vårt pris: 190 kr/kg

Blandlåda
ca 12 kg
biff, rostbiff, stekar av t ex fransyska, ytterlår eller innanlår, 3 kg köttfärs
Vårt pris: 140 kr/kg

Kok- och steklåda
ca 12 kg
stekar, bogstekar, högrev, ytterlår
Vårt pris: 100 kr/kg

Finlåda
ca 10 kg
filé, biff, entrecote, rostbiff, 4 stekar av t ex fransyska eller innanlår och högrev eller bogstek
Vårt pris: 190 kr/kg
Lamm kostar 80:-/kilo man måste köpa ett helt lamm så det ingår ben etc i priset, men det är styckat. Gris kostar 70:-/kilo man köper en halv gris styckad med ben o allt.

Blandlåda
ca 12 kg
biff, rostbiff, stekar av t ex fransyska, ytterlår eller innanlår, 3 kg köttfärs
Vårt pris: 140 kr/kg

Kok- och steklåda
ca 12 kg
stekar, bogstekar, högrev, ytterlår
Vårt pris: 100 kr/kg

mulligast
0

Hittade inte krav, dock EKO på citygross i nv skåne

Stroganoff av oxytterlår  119

Sjömansbiff av oxytterlår 119

Grytbitar av oxytterlår 119

Rostbiff i skivor 189

Rostbiffsfilé 179

Oxstek av märgpipa 99

Högrev benfri 89

Entrecote i bit 209

Entrecote i skivor 279

Lövbiff 179

Oxfilé i skivor 379

Pasi
0

#65 Eko är helt ok…..själv hittar jag nästan aldrig KRAV.
Ganska billigt….. högrevet har såpass bra pris att även "fattiga jag" skulle ha råd att äta av det.Tungan ute

Thea
0

Har dålig koll på köttet då vi köper det som finns i kyldisken på Willys.

Äggen därmot är "hemmaodlade" hos en lokal "tillverkare" ute på landet. Han tar 35.-/frp som innehåller 18 ägg! Osorterade och olysta, men gudomligt goda! De får både pulfor, gräs och matrester att knapra på.

Tyvärr kommer vi snart att få gå över till ica-ägg då hönorna värper mycket mindre vintertid. Han har ingen flashig belysning som gör att man "lurar" hönorna att det är sommar året runt.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

andreas0
0

Är det inte konstigt att dom bitarna som smakar godast och är nyttigast också är billigast? Alla verkar prioritera hur mört köttet är över smak och nyttighet, eftersom det är dom bitarna som är dyrare.

Men det går ju att få det "segare" köttet mört också bara man tillagar det på rätt sätt, så det är inga problem.

Pasi
0

#68 Håller med….de billigaste bitarna är oftast godast (bakänden på djuret är mörast, framänden godast).Skrattande

MiaP
0

Klart att vi väljer det godaste. Stekpåse gör susen och det blir mört som om det hade varit hängmörat även på "normalt" kött. Men glöm inte kokkonsten, dvs att koka högrev till pepparrotskött och till det en härlig gräddig pepparotssås. Det åt jag idag.