Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1200 ggr
Miisan
0

Seg start...

Hej alla! Jag är ny både här och i lchf-världen! Har hållit på i 2 veckor, mår bra men tycker att det går låååångsamt med viktminskningen. Har snarare ökat i vikt!

Börjar misstänka att jag i min iver att inte äta kolhydrater får i mig alldeles för många kalorier istället! Var hittar man handfasta kostråd därvidlag? Vad skall man ha för riktpunkt? Jag väger i dag 74 kg, är 170 cm lång och behöver bli av med åtta förtretliga kilon som bara fanns där en dag…Oskyldig

Wildrat
0

Har man lite att gå ner i vikt så är det svårare och två veckor är alldeles för kort tid för att utvärdera. Är du helt frisk? Har du bantat förut? Dessa två grejjer kan göra så viktminskningen tar längre tid.

Strunta i kalorierna ett par veckor till, du är fortfarande i omställningsfasen så det du behöver göra är äta och äta rätt saker.

Vill du veta mer exakt så kan du registrera det du äter i tex MinMat och då ska fördelningen av energin (cirkeldiagrammet) helst vara ungefär 5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett, kalorierna ska inte vara mindre än 1500kcal om dagen och kolhydratmängden väljer du ju själv.

Doc
0

Jag föreslår samma sak. Strunta i kalorierna, särskilt första månaderna, majoriteten minskar i fettvikt ändå på LCHF-kost. Mät även måttet runt midjan. Det säger mycket mer om hälsan än vikten, och påverkar även mer hur man ser ut.

Om du inte går ner så snabbt som du vill efter ett par månader kan du överväga att börja räkna kalorier och begränsa dem också.

Pasi
0

Jag håller helt med Doc_, den kloka husläkaren….strunta i kalorier, ät gott och slappna av så kommer nog fettminskningen (dock inte säkert att det innebär viktminskning).Glad

basta-ya
0

Min kropp ändrades mycket den första månaden, fast mest i omfång och min vikt minskade lite. Jag kunde få på mej gamla jeans som varit för små länge. Oroa dej inte för vikten, ge kroppen tid och mät dej så får du se.

Lycka tillGlad