Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 3489 ggr
kickelina66
0

Kickelinas egen tråd.

hej. nu starar jag en ny tråd som kommer att handla om min resa med LCHF. Det känndes lite konstigt att fortsätta skriva under rubriken mitt första inlägg när jag numera har skrivit här i 3 månader.

Jag har varit bortrest några dagar hos min bror. det gick riktigt bra med maten och under bilresan. Däremot har jag ätit för mycket mörkchoklad och det har startat ett socker och matsug som jag nu måste bli av med. Hemresan var nog värst, då blev det nästan en hel chokladkaka med låg kakaohalt och mycket socker. Det var i måndags och igår hade jag sockerabstinens och idag är jag bara trött och seg. Det liknar de omställningsbesvär jag hade i början. Men det går över nu när jag äter som jag ska igen. Nu blir det inga planerade avsteg på ett bra tag.

Vågen har stått stilla i några veckor. Efter påsk ska jag försöka mig på att äta mer strikt för att se om det ger resultat. jag är inte så stressad av vågen men jag vill gärna att det fortsätter ner ett par kilo till innan det stannar av. Det får ta den tid det tar den här gången. Det är första gången jag hittat en kost som jag kan äta resten av livet och må så bra på.

Jag är så otroligt tacksam att jag hittade den här sajten. Ni är guld värda allaihopa som finns här.

MaMaMade
0

Välkommen hem igen! Glad

molana
0

Ett nytt kapitel börjar här!Hejar på Dig med.Skrattande

kickelina66
0

Inga planerad avsteg hade jag tänkt men oplanerad avsteg kommer när man minst anar det. i morse innan jag skulle gå och lägga mig(jobbar natt) så blev var jag totalt utsvulten. åt min omelett med två ägg och skinka+ ett helt nötbröd med mycket smör.sedan vet jag inte vad som hände men jag blev så otroligt sugen på glass. så jag åt en stor skål meg glass och sirap. jag sov som en stock hela dagen och var inte ens hungrig när jag vaknade.

i natt har jag med mig ägg och grönskaker som jag ska äta.

Just nu känner jag mig lite förvirrad och fundersam hur jag ska gå vidare. Har läst mycket och inser att det finns hur många olka varianter  som helst på LCHF och att alla måste finna sin väg. Jag undrar också om det ser lite annorlunda ut  om man är överätare/sockermissbrukare eftersom viss mat triggar igång en. Och den maten  är egentligen sådan mat som ska vara bra mat.  Jag har upptäckt att jag triggas av smör och ost. Lägger jag det dessutom på ett nötbröd då är karusellen igång.

En annan sak som är svårt är att veta hur mycket grönsaker man kan äta till varje måtid. Jag vet att "min mat" finns men jag orkar inte med att väga och skriva upp allt just nu.

Känner mig lite låg just nu men det går väl över och jag kan ta nya tag i morgon.

kickelina66
0

Nu mår jag bättre och det fungerar bra med maten. inga planerade eller oplanerade avsteg senaste veckan. Det var  antagligen hormonerna som ställde till det förra veckan. När mensen kom så släppte allt sug och humöret blev bättre.

Jag ska jobba natt hela påskhelgen, vi ska äta ägg, sallad och lite mörk choklad till kaffet. jag har jättefina arbetskamrater som förstår att jag vill äta så här. Godis och fikabröd på jobbet har jag inga problem att avstå från. Det jag kommer att sakna i påsk i och med att jag jobbar är svärmors goda silltallrik. Får be maken ta med en lite burk hem så att jag får smaka.

Vill också önska alla här på sajten en glad påskGlad.

kickelina66
0

En lite lägesrapport. Nu är jag på gång ordentligt. Jag klarade påsken utan att falla i godisdiket. Det känner jag mig mycket stolt över. jag har dessutom gått ner ytterligar 2 kilo vilket känns jättebra. nu börjar till och med vänner och bekanta se att något har hänt. jag närmar mig nu 80 sträcket. det var ett bra tag sedan jag var där. min toppnotering innan jul var 97 kilo och nu står vågen på 84.6.

eftersom jag mår så bra psykiskt och matdemonerna håller sig borta nu så har jag försökt att skriva matdagbok och lägga in det i min mat. Fördelningen verkar ok så långt jag kan se. jag har idag fått i mig 9% kolhydrater, 19% protein och 72 % fett. försöker äta lite mer strikt nu ett tag,de kolydrater jag äter kommer mest från grönsaker. Försöker att inte äta så mycket ost och frukt. Jag blir så peppad av att jag mår så bra just nu.

en annan mycket bra sak är att jag nu tål mjölkprodukter mycket bättre. jag kan äta fil,  grädde och fetaost utan att få ont i magen. jag bara tackar och tar emot  för jag älskar fetaost.

Som så många har sagt förrut, det här är ingen bantningskur, det är en livsstil. och jag vill aldrig gå tillbaka till mitt gamla liv.

ha en bra kväll alla underbara vänner här på KIF.

kickelina66
0

Jag bara måste skriva av mig lite. Livet är som vanligt upp och ner. vaknade i natt och hade vansinnigt ont i halsen på hö sida. det känns som om jag fått halsfluss. Känner mig trött, seg och allmänt ur form. jag som är ledig och skulle göra massa roliga saker med mina barn idag. Som tur var ringde en kompis till äldsta lillen och frågade om han ville följa med att bada. så det blev ju bra. men då blev yngsta lite avundsjuk och ville göra något. han ville då baka något. Vad säger man då? sagt och gjort, fram med kokboken och leta rätt på något enkelt och gott. Han valde att göra cholkadkakor. Nu är han inte så stor så det blev jag som gjorde det mesta även att smaka på degen. Jag fick ett sockersug som hette duga. För att rädda det hela tryckte jag i mig ost och smör tills jag mådde illa. Men det känns inte som om suget  riktigt släppt. Måste äta ordentligt till middag och sedan handla hem något som är tillåtet.

Nog klagat för idag. fortsätter att läsa alla inlägg, orkar inte göra något annat än att sitta vid datorn.

Mervi
0

Så duktigt att klara hela påsken utan godis. Grattis även till minuset.

Krya på dig!

kickelina66
0

hej igen. nu är det tre månader  sedan jag börjad med kolhydratlågi kost och snart tre månader sedan jag blev medlem här på kolhydrater. Tiden har gått fort och jag har lärt mig så otroligt mycket. Jag har gått ner 8 kg sedan 9/1, jag börjar nu närma mig 80 kg. Dit kunde aldrig i drömma om att jag skulle komma.

Har för övrigt flera andra hälsovinster. Min mage har blivit mycket bättre, jag tål numera mjölkprodukter på ett helt annat sätt än tidigare. jag håller matdemonen och sockermonstret under kontroll och har hitta bra alternativ som mättar bra när det sätter in. jag är inte fri från sockersug men jag hanterar det bättre och bättre.

kickelina66
0

I dag har jag gjort ett planerat avsteg. Jag har varit ute och ätit på restaurang med några jobbarkompisar. Först träffades vi hos en kollega och drack lite vin. som jag skrivit tidigare tål jag inte så mycket nuförtiden, ble lite yr i mösan av två glas rödvin. men det var jättegott. Sedan gick vi ut och åt. Vi åt grillbuffé, jag hoppade över potatisgratengen men smakade lite potatissallad. Åt även lite majs, blandat med sallad. till det drack jag lite mer rött vin. som avslutning beställde jag en kaffe karlsson. jag antar att den det var en hel del socker i den. Med tanke på att jag varit väldigt strikt ett tag så känner jag mig både berusad och hög av allt socker.

Risken är väl att jag får en riktig baksmälla i morgon. har ätit ett ägg med smör  nu när jag kom hem. ska försöka dricka några stora glas vatten och hoppas på det bästa.

Men vi hade väldigt trevligt, det är så sällan jag går ut  nuförtiden så jag får väl ta ev biverkningar. i morgon är jag tillbaka i vanlig ordning igen.

MaMaMade
0

Skoj att du hade skoj kickan! Skrattande

Man måste ju leva också o du höll dig ju innanför ramarna, inget som övergick i frossande utan sluta sas. Hoppas du slipper skallebank imorgon!  Flört Godnatt!

kickelina66
0

Ja den här kvällen lever jag länge på, det blir så sällan jag tar mig tid att göra något eget. och tack och lov mår jag riktigt bra idag. Fick sova ut ordentligt på morgonen, bara det är en riktig lyx nuförtiden.

kickelina66
0

Den här veckan har varit väldigt jobbig. Jag har fått kämpa med sockemonstret och matdemonen nästan hela tiden. Det är veckan när jag ska ha min mens. Jag tycker faktiskt att det blir värre och värre med PMS. Jag är argsint och konstant sugen på allt möjligt. Jag är tyvärr helt övertygad om att man kan mnissbruka smör och grädde också. Inte blev det bättre av att jag blev utbjuden på middag i onsdags. Maten var ok men det blev lite för mycket vin och även en öl och nötter där på nattkröken. Hela torsdagen blev förstörd. Nu låter det som om jag är värsta festprissen. jag som inte varit ute på hela vintern. vi hade väldigt roligt men jag får lida för det med magknip och ett ökat sug. Igår kunde jag inte motstå att äta popcorn. men fy vad dålig i magen jag blev. Nu är det slut på frossandet på ett tag.

Nu jobbar jag hela helgen så det borde gå bra att komma på rätt spår igen. Nästa vecka ska jag åter äta lite mer strikt dvs ägg biff och broccoli. Inte riktigt fakir men något åt det hållet. jag provade att äta så förra ledigveckan och det gick riktigt bra. 

Önskar alla en trevlig helg.

MaMaMade
0

Hej!

Allt som man brukar för mkt av är väl missbruk? Jag har haft några dippar själv, det bidde en kaka i em vilket medförde hjärtbank + yrsel men nu har jag lagt ett lock m laxfilé o blomkålsmos över o mår bättre.

Har en förkylning på lut, Guben mår piss, hoppas att jag är frisk den 12:e till Annika i Vännäs! Jag tänker sätta på mig en namnlapp m "MaMaMade/KiF" så ni andra hittar igen mig! Återkommer väl m en kort beskrivning på mig själv strax innan.

Guben jobbar i helgen så det är varning här hemma men som det känns nu kommer det nog att gå bra. Ska engagera mig i lite matlagning o frysa in o kanske lite handarbete. Ha en trevlig helg m fam!

DrAnna
0

Ja dippar kommer ibland, hos en del av oss med jämnare mellanrumFlört

Nästa gång du ska ut: försök undvika öl så blir det inte så mycket nötter heller..och sammanlagt inte så många kolhydrater. Varannan vin,varannan vatten brukar vara bra, eller varför inte en hederlig spritzer,  dvs blandat.

kickelina66
0

JAg har aldrig riktigt hämtat mig från förra veckans slarv. magen ahr varit jättekonstig och jag har fått ett skov av magkatarr. mår illa och rapar mest hela tiden, det blir lite bättre just när jag äter men sedan kommer det tilllbaka. spelar ingen roll vad jag äter, allt är lika illa.

har försökt att äta så bra som möjligt men det har varit svårt den här veckan. jag har jobbat mycket, stressat mycket och fått på tok för lite sömn. jag jobbar extra åt ett bemanningsföretag som joursköterska på nätterna. normalt brukar det vara jättelugnt och jag får sova hela nätterna. men inte den här veckan, jag har fått jättemånga telefonsamtal och även en del utryckningar mitt i natten. sånt är livet, inget att göra något åt. nu är jag ledig och ska vila upp mig i helgen fort.

jag tror inte att jag gått upp i vikt utan står nog ganska stilla just nu. idag till middag åt hamburgare på stan, jag åt inget bröd men tyckte att jag kunde smaka lite pommes frittes. det var jättegott, pommes och chips har alltid varit en stor last för mig. chips har jag inte ätit på tre månader och tänker inte göra det på länge. några pommes frittes någon gång får väl räknas som ett ganska lindrigt slarv.

i veckan lyckades jag motstå att köpa glass, jag köpte grädde i stället. åte lite med frusna hallon. mycket godaren än glass. känner mig så duktig när jag gör kloka och medvetna val. tyvärr är jag inte alltid duktig men jag försöker fokusera på det som jag gör bra istället för att bara se  det som är dåligt.

tack för att ni orkade läsa min virriga text. jag är egentligen så trött att jag borde gå och lägga mig redan nu. men jag tror knappast jag kan krypa i säng före mina barn.

DrAnna
0

Jättebra att du kunde göra egen "glass", mycket nyttigare och godare!Glad

Funderar: Hamburgare, har du möjlighet att äta på Max så har de jättabra "low carb-burgare", dvs sallad i st f bröd. Annars tror jag att man kan begära det( utan bröd alltså) på vilket hamburgerställe som helst. Då fungerar det ju ganska bra.

kickelina66
0

Vakande till en ny dag idag, solen skiner och jag mår bra. jag har sovit 12 timmar i ett sträck. magkatarren är mycket bättre nu och till min stora förvåning när jag ställde mig på vågen har jag gått ner 1 kilo. det trodde jag inte. så då blev jag ännau gladare. Nu ska jag bara städa undan lite här hemma sedan ska jag ut i solen och njuta.

att det inte ble Max berodde på att frasses låg närmast och ungarnas blodsocker var ner i stövelskaften. och då är det bara mat som gäller. även för en stressad mamma.

MaMaMade
0

*Weeehoo*! Skrattande

bigganj
0

Hej!

Kul att hitta de här inläggen så att en gröngöling som jag får ta del av era erfarenheter. /

MaMaMade
0

Hej bigganj! Vet inte om jag har sagt hej…det kommer så många nykomlingar nu att jag inte hinner hänga med i svängarna!

Blir 44 om några v o bor uppe i Vindeln. Tillbringade mkt av min barndoms somrar i Ö-vik då min kusin bodde där då. Antingen uppe på Geneåsen el i deras stuga i Åte.

Ha, såg redan i nästa tråd att jag redan hälsat…men man kan aldrig vara för artig…el hur!? Skrattande

kickelina66
0

Måndag morgon. Jag har fått en ny våg i födelsedagspresent så nu var det invägning idag. Min gamla våg var en glädjevåg som vägde 2 kilo mindre än alla andra vågar. Så nu startar jag om min vägning. ska nu vara duktig ovh skriva upp min vikt varje måndagmorgon ett par veckor. Jag har stått still i vikt några veckor nu men märkt på kläder att de sitter bättre så någoting händer fortfarande.

I helgen har det varit kalas varje dag. Jag har inte gjort några avsteg från min kost förrutom att det blev lite väl mycket grädde och bär. Men jag klarde mig från allt vad tårta heter. Jag blev inte ens sugen. Min mamma hade bakat en "tårta" av nötbrödet. Hon äter inga mjölkprodukter så hon la hallon och banan mellan och garnerade med bananskivor. Det blev mycket gott. Resten av familjen tyckte bara att det var surt och äckligt men vi åt med stor förtjusning. Inte blev det sämre av att solen sken och vi kunde sitta ute och fika.

Lite ot. Vi ska skaffa hund. Vi hämtar den på torsdag. Det är en blandraskille på 6 år som behöver nytt hem. Det ska bli så roligt. Nu kommer det att bli roligt att gå ut och gå igen. Jag måste erkänna att jag är usel på att komma mig ut och gå. Och gubben är ännu latare, han skulle verkligen behöva röra på sig. han skulle även behöva äta LCHF men han envisas med att man behöver kolhydrater trots att jag visar honom all fakta jag har. Men trägen vinner, han kanske snart inte kan blunda för fakta att jag gått ner 15 kilo och mår mycket bättre.

Jag har funderat länge på hur jag ska omvända familjen. Det är inte så lätt. Även om mina barn är rätt små så är de starka personligheter med mycket egen vilja. Jag har funderat på att sluta servera pasta hemma. Potatis och ris får de fortsätta att äta men pastan får de äta i skolan. Ska även försöka minska deras brödkonsumtion lite. Nu får de omelett till frukost  men de tar också en macka till. Jag ska börja göra omelett på två ägg och mer skinka i så kanske de inte orkar äta något macka. Vi får se hur det går. Jag skyndar långsamt då det gäller min familj, det är viktigare just nu att jag fullföljer det jag påbörjat. Och just nu så känns det väldigt bra.

Ha en bra dag alla här på forumet.

manon
0

Heja Kickelina du har precis som jag noterat hur starkt kroppen reagerar när man gör avsteg. Jag drack en del champagne och whisky förra helgen och tycker det är läskigt att se hur illa kroppen numera tar vid sig av alkohol som jag använt redigt under åren men lagt av med helt och hållet

sen januari när jag började med LCHF.

Inga fler avsteg framöver. Lyckligtvis firas inte Valborg där jag bor.

kickelina66
0

Jag har haft magkatarr hele veckan, sug i magen och illamående dygnet runt. det har inte spelat någon roll vad jag ätit. Jag har verkligen försökt att hålla mig till tillåtna saker men även det har det blivit för mycket av. Magkatarren har lindrats av att äta så jag har ätit var annan timme. dessutom har jag jobbat natt och då blev det bara värre. allt detta har resulterat i 2 kg upp i vikt. antagligen bara vattenkilo för jag har ätit mer kolhydrarer än vanligt men inte så roligt. Just nu känns det lite bättre, har ätit min omelett på morgonen. Ska på stan idag, familjen ska äta på Frasses. Det står jag över, känner att jag inte kommer att kunna motstå pommes fittes. Jag tar med mig några ägg och äter i stället och så köper jag kaffe och sitter med som sällskap.

Det känns skönt att redan u ha en plan för dagens ätande, jag har inte tänkt trilla dit ordentligt idag. Nu när det börjar synas att jag gått ner i vikt har jag fått jättemånga possetiva kommentarer. Det är jätteroligt.

Ha en bra första maj´och njut av solen som skiner. Det ska jag göra idag.

DrAnna
0

Synd det där med att det inte kändes bra på Frasses. Äter på Max då och då och deras LowCarb mål är OK, men för litet fett förstås, men vad gör man…

Mag katarr… små portioner och ofta brukar kännas bra, men glöm inte att det ska vara fett i maten, duger inte med bara proteiner eller en frukt tex. Bättre med ett par matskedar créme fraiche.

kickelina66
0

Jag klarade mig utan några misstag igår, känner mig riktigt duktig. Nu är jag tillbaka på banan igen, det känns mycket bra. magkatarren har lugnat ner sig och jag mår bra igen.

kickelina66
0

En lite uppdatering. Jag mår helt otroligt bra nu. Jag har varit ledig i några dagar och fått möjlighet att vara ute i trädgården. Problemet med våren här i norrland är att allt händer på en gång. Jag hinner inte riktigt med. Ogräset växer lika fort som vårlökarna kommer upp. Men härligt är det med vår.

Vi fick vår hund för en vecka sedan. Det går jättebra och äntligen får jag den motion jag behöver. Det är ju så roligt att gå ut och gå när man har sällskap.

Då det gäller maten så går det mycket bra nu. Har inget sug efter sött eller behov av att överäta. Så nu kör jag på ett tag.

I helgen ska vi till stugan och då har jag ingen dator. Hur jag nu ska klara mig utan er alla här det vet jag inte riktigt. Jag får lätt absinens när jag inte varit här på en stund.

catdragon
0

Ang Max o Lowcarb, köp till cheddarostsåsen, den är kanongod!

kickelina66
0

Jag vägde mig i morse och jag är redan under 80. vikt idag 79.3. Det var helt underbart att äntligen se att det stod en sjua i stället för en åtta. Jag har stått och stampat kring 80-83 kg sedan i slutet av mars. Nu äntlligen börjar det röra på sig igen. Jag inser att jag nog gör en väldigt lätt viktminskningsresa med tanke på vad jag läser här på forumet.

Den här veckan har gått mycket bra trots att jag fick min mens i torsdags. Jag har ätit det jag får och varit nöjd med det. Igår kväll körde det i hop sig lite hemma men jag klarde den stressen också. Jag blir så glad att det fungerar.

Nu ska jag ut och gå en långpromenad med hunden. Och i kväll ska jag på förläsning. Det ska blir jätteroligt att få lyssna på Annika Dalkkvist och även träffa andra härifrån forumet.

Torpet
0

Stort grattis kickelina…härlig känsla när det byter tio-tal.

kickelina66
0

Viken bedrövlig dag det blev. Jag har jobbat i natt och ska ut en natt till. Då brukar jag sova från 9-16. Idag när jag kom hem så hade hunden magsjuka, inte så roligt för honom och inte för mig heller. Jag gick med honom som vanligt på morgonen, sedan gick jag och la mig. Bara efter 1½ timme väcte han mig och behövde gå ut. Sedan kunde jag inte somna om. Då kom matmonstret till mig, jag blev sugen på allt. Försökte äta ost och smörrullar men det bara triggade igång ännu mer. Nu var det kört, jag åt glass med chokladsås och strössel, hittade igen lite chipsskruvar från i helgen(barnens) och även makens ostkrokar. När jag vräkt i mig allt detta så fick jag magknip efter 10 min och fick sitta på toa en bra stund. Synden straffar sig själv som man brukar säga. Sedan lyckades jag somna om, maken kom hem och tog hand om hunden. Och nu i kväll har jag ätit en omelett men känner mig fortfarande hungrig/sugen. Ska äta en biff innan jag åker och jobbar.

På jobbet har jag ett ägg och vispgrädde som jag blandar i fil som jag tänker äta. Nu ska jag försöka glömma det här dumma misstaget och gå vidare. Det har ju gått så bra ett tag nu så jag blev rätt besviken på mig. men det är väl så att det tar mycket lång tid att lära om och klara alla situationer.  Jag är glad att jag kommit så här långt och fortsätter att fokusera på det som går bra.

MiaKia
0

Ajaj, ibland trillar man dit och oftast är det väl i situationen man inte är förberedd på och så drar man till med socker..

Hoppas du e på banan snart igen!

MaMaMade
0

Heja på kicki…du fixar det här!

kickelina66
0

Lite nattliga funderingar. Jag jobbar i natt och vi har det ganska lugnt. Då har man lite tid att fundera över ett och annat. igår på dagen har jag varit extremt trött, har inte orkat göra någonting. Var ute med hunden på morgonen sedan blev jag sittande vid datorn hela dagen förrutom när jag sov en stund. Tvingade mig att dammsuga innan middagen, hundar och ungar drar in så otroligt mycket sand och grus. Ute är det så kallt att det inte känns roligt att vara i trädgåden. skulle behöva rensa lite ogräs och börja flytta på ett stenparti men känner ingen riktig lust just nu. Var tvärt ner i källaren och tittade i syrummet, även där skulle jag behöva tillbringa lite tid men känner inte för det heller. jag brukar inte känna mig så här seg och trött på våren så jag känner inte riktigt igen mig själv.

Jag känner mig lite stressad över att jag inte går ner i vikt nu. Jag väger mig varje dag och ibland flera gånger om dagen vilket inte är det bästa. Pendlar just nu där kring 80 kg. för någon vecka sedan var jag nere på 79 kg och blev så glad,  men nu sista tiden har jag vägt mellan 80- 82 kg. Jag vet att jag borde vara nöjd för jag har gått ner nästan 15 kg sedan jul och det är många som fått kämpa mycket mer än jag har gjort. JAg ska försöka släppa fokuseringen på vikten ett tag och inrikta mig på att må bra och att hålla sockemonstret borta. 

Det är svårt att äta rätt när man jobbar natt. Nu provar jag att äta väldig lite kolkhydrater på natten. Vi fikar efter midnatt och då äter jag ett ägg och dricker lite filmjölk(0.5 dl) utblandad med grädde(0.5 dl). Tar ibland två ostskivor till teet. På morgonen vid 5 tiden brukar jag dricka lite mer "gräddfil" och så äter jag omelett när jag kommer hem. JAg ska prova att äta så här ett tag till för att se hur jag mår. Tidigare åt jag biff och broccoli på natten, det blev jag inte så mätt på utan blev sugen redan efter några timmar. 

Till helgen ska jag på läger med ädsta sonen. Vi ska åka ut på en ö och övernatt i en lägergård. Problemet  är att jag inte vågat säga till hur  jag äter. Jag har liksom inte kommit mig för att ringa dit och dessutom känns det lite jobbigt när man blir bjuden på allt. Jag får göra det bästa av situationen. Ska koka några ägg och ta med mig så jag har något på kvällen och till frukosten. Stoppar även med lite ost och skinkrullar att ha i beredskap. tänk den dagen när lchf är ett begrepp och man inte behöver fundera på vad man ska säga när man ska åka bort. Att alla vet vad men pratar om. Hoppas verkligen att vi kommer dit en dag.

catdragon
0

Hoppas lägret funkade ok med maten. Ville bara säga bra jobbat att gått ner 15 kg sedan jul, jag som inte fått igång miskningen ännu tycker du är kanonduktig!Glad

kickelina66
0

#34 Tack

MaMaMade
0

Mmm, kan bara hålla med catdragon! Superbra jobbat!

Själv funderar jag på att gå över till grannen o väga mig. Tror att vår våg är knäpp i elektroniken. Kanske jag stoppar i mig för mkt protein nu, bara för att jag hade svårt att få i mig tillräckligt förut. Jo, så får det bli!

DrAnna
0

Tycker också att du är jätteduktig! 15kg sedan jul! Deppa inte ihop nu! litet extra färdost på lägret så klarar du dig säkert fint. Kokta ägg är ju jättebra. Majonnäs på tub? Och så litet rökt skinka och en ostbit kanske…Flört  Se till att ha det riktigt trevligt i helgen!

kickelina66
0

Lägret gick bra, vi har haft jätteroligt både sonen och jag. Det har vartit fint väder hela dagen. det blev lite för lite mat men tycker att jag klarat det bra. jag hade några kokta ägg med mig och lite grädde i en flaska. Jag åt två grillkorvar med bröd i går kväll och tillfrukost blev det lite fil, ost och några skinkskivor.  lunchen bestod av mamma scans köttbullar och rårivna morötter. när jag kom hem var jag rejält hungrig men då åt jag två kokta ägg.

Det blev mycket prat om mat med en av mammorna som är väldigt intresserad av hur jag äter. jag hade med mig lchf foldern och dr Dalkvist kostråd. Hon är väldigt intresserad och kommer att börja lite smått på måndag. det är så roligt att sprida den här kunskapen.

i kväll blir det melodifestival. familjen ska äta chips men jag nöjer mig med lite vin och ost.

cattan
0

Hej!

Härligt att läsa att det GÅR att gå ner i vikt med lchf. jag har provat en annan form för några år sedan och gick enr bra i vikt men är på gång igen. Jag behöver gå ner 40 kg och sklle gärna vara lar till den 22 juni nästa år då vi firar silverbröllop. kan du skriva och berätta hur du äter idag, det ser ut som du och jag har samma triggers, jag bör också vara försiktig emd smör coh grädde i perioder.

Märker att jag är mycket emr stabil i humör och känslosvängningar när ajg äter lchf.

Cattan

kickelina66
0

#39 Roligt att du blir inspirerad av min tråd och att du trivs med kosten. Min viktnedgång har inte gått spikrakt utan vägen är full av fallgropar men numera kan jag hoppa över eller gå runt  de värsta groparna. Just nu står jag  still i vikt men hoppas att det ska komma igång igen.

Så här äter jag en bra dag.

Frukost: omelett gjord på två ägg och lite vatten. stekt i 1 msk kokosfett(silverpaket). i omeletten läger jag lite skinka.

Lunch: ca 80 -100 gram kött eller fisk. max 5 dl broccoli, spenat eller vitkål. Till det lägger jag ca 25 gram smör.

Middag: ungefär samma som lunch.det beror lite på vad familjen äter.

Mellanmål: äter jag inte så ofta på dagen nu. till kvällen blir jag oftast sugen och då kokar jag ett ägg eller ost och smörrular.

Till helgen kan jag äta lite mer grönsaker, även lite rotfrukter och lite mörk choklad eller grädde och bär.

catdragon
0

Är det bara jag som tycker att kickelina66 äter lite mat?

Jag äter betydligt mer protein o fett, o minder grönsaker.

Säger inte att det är fel, men måste kolla mina instinkterOskyldig o vad jag läst mig till här.

själv har jag ju inte fått fart på viktnedgången än, så kanske jag äter för mkt?!

IngelaZ
0

Hej nu har jag läst din tråd. Vad duktig du är, du kämpar verkligen på :) Jag känner verkligen igen mig i det du beskriver. Har insett att jag har ett form av matmissbruk. Jag har lätt att överäta även på LCHF. Det som jag får vara försiktig med är brieost, grädde. Triggar igång och gör att jag vill äta hela tiden.  Åt lite spagetti i söndags och fick kramp i magen och svettningar, tog en timme innan det gick över. Så det misstaget gör jag inte om.

Jag har precis som dig ett ökat sug innan mens. Men till min stora glädje så har mina pms besvär minskat nu. Tror det är en effekt av LCHF. Mina besvär är mildare och inte lika långvariga och suget varade bara i några dagar innan mens. Tidigare har mina besvär kommit med ägglossningen och varat till mensen börjat. Känns mycket mer hanterbart nu, så mitt överätande är lättare att hantera. Har du märkt nån skillnad?

kickelina66
0

#41. Tackför kommentaren. Fick mig en liten tankeställare. Det är kanske så att jag äter för lite protein och promenerar mycket som gör att jag inte går ner i vikt. Jag har skyllt på att jag slarvat för mycket sista tiden. Ska ta och väga och mäta mitt matintag och kolla med Min Mat för att se hur jag ligger till.

#42  Roligt att du orkat läsa igenom min tråd. Att komma till insikt att man har ett matmissbruk är ett stort steg till tillfrisknande. Jag har insett att jag kan missbruka all sorts mat, till och med knäckebröd eller morötter. Just nu är det mörkchoklad som triggar mest.

greensis
0

#41 Jag tittade en gång till på Kickelinas mat när du skrev så, Catdragon. Först tyckte jag inte att det var så mycket, mer än större mängd grönsaker än vad jag äter och chokladen ingår.

Sen tänkte jag en gång till. Du skriver att du promenerar med hunden, Kickelina, men att du är usel på annan motion.(#21) Om jag äter vad du äter, ungefär, och jag löptränar 3-4 gånger i veckan samt cyklar en 3-6 mil i raskt tempo medan du går en runda med hunden… då antyder det att du äter en aning mer än du kanske borde för att få din kropp att släppa ifrån sig. Eller också äter du lagom men lite snedfördelat.

Att kolla mot MinMat några dagar låter jätteklokt, framförallt så du får en uppfattning om fördelningen av fett-protein-kolhydrater, inte nödvändigt ang totalkalorier.

Fabricati diem, pvnc!

kickelina66
0

Tänk så olika vi kan tycka om vad som är mycket eller lite. Det är nog det som gör det så svårt med den här kosten. Det som är lite för mig kan uppfattas som mycket för någon annan. Det tycker jag mig ha läst i så många andra trådar där man diskuterar hur man äter. Det är också svårt när man läser många olika råd, ibland väldigt motsägesfulla, ex ät mer fett eller ät mindre fett. Då är det lätt att man blir förvirrad.

Jag ska kolla med min mat några dagar , även om jag tycker att det är dö trist att mäta och väga. Sedan är jag egentligen inte så stressad över att jag står still i vikt. Jag vet att jag har  en inre stress som påverkar mig mycket just nu. Jag försöker istället  fokusera på att inte trilla ner i allt många gropar.

DrAnna
0

Vad som är mycket och litet beror ju både på vad man har som utgångsstatus=vikt, och om/hur man motionerar och vad man gör i sitt dagliga liv. Därför den stora varioationen.

IngelaZ
0

Jo jag tycker också matmängden är ett problem… Men man får väl helt enkelt testa sig fram.

kickelina66
0

Vägde mig i morse igen. 81.2. För en månad sedan vägde jag81.3. Under den här månaden har jag pendlat 1,5 kg uppåt och nedåt. Det som gör mig lite brydd är att före 28/4 blev det inte mycket motion. Nu sedan vi skaffat hund 1/5 och jag promenerar flera gånger per dag så händer det ingenting på vikten. Jag äter samma mängd mat nu som i april och har gjort ungefär lika många avsteg som då. Det styrker min teori om att promenader inte hjälper en att gå ner i vikt. Nu krävs det nog lite andra förändringar för att vikminskningen ska komma igång.

Men jag har funderat om jag egentligen är riktigt motiverad just nu. Jag är egentligen ganska nöjd med de kilon jag gått ner och jag orkar inte vara så strikt just nu. Visst vill jag gå ner 10 kg till men det får ta den tid det tar. Risken när jag börjar fokusera för hårt på viktminskning så blir jag bara mer stressad och tänker bara mer och mer på mat. Jag tror jag hoppar över beach 2008 och sätter upp ett nytt mål att inte gå upp i vikt över sommaren. Rätt eller fel det får framtiden utvisa. Men en sak är klart jag byter inte ut den här kosten och börjar äta bröd igen. Min mage mår så otroligt bra nu så det tänker jag inte utsätta den för.

Annika Dalkvist sa på förläsningen i vännäs när hon fick frågan om stress att det är väl bättre att ge kroppen bra och nyttig mat även om vikminsknigen uteblir. Det tog jag till mig. Det är så lätt att ge upp och börja staffa sig själv för att man är värdelös och har en dålig karaktär. Jag tänker försöka vara snäll med min kropp och ge den bra mat. För jag äte trots allt mycket nyttigare idag än jag gjorde före jul då kosten bestod av chips, mackor godis, kakor, snabbmat och socker i mängder.

Nu ska jag ut i skogen med vovven. Ha en bra dag alla som orkar läsa min tråd.

Kram

catdragon
0

Du är fantstisk,Cool har gått ner ca 15 kilo redan!

Ge dig själv en platå o håll vikten, så kommer säkert resten att försvinna av bara farten. Vad jag försöker säga är att ät som "vanligt" LCHF, håll koll på att du inte går upp, och, självklart ska du ut på beach 2008!!!Skrattande

greensis
0

#48 Bara en liten fundering men ibland kan det faktiskt vara rätt skönt att ligga på en platå ett tag - ett par veckor, några månader eller så. Kropp och själ hinner liksom komma ikapp, hormonproduktion, hud, vardagsliv osv.

Man hinner börja känna igen sitt nya jag, så att säga.

Jag tror du tänker klokt i att ha en ambition att ligga kvar på dagens nivå över sommaren.Glad

Fabricati diem, pvnc!

IngelaZ
0

Va klok du är. Tror det är jättebra att tänka så, du är nog bara på en platå och det är säkert bra för kroppen för att återhämta sig.

RexPect
0

#45. Som du säger, det svåraste med lchf är just alla motsägelsefulla råd när man är ny, och att nästan alla sortes fett har anhängare resp. skeptiker. Då vet man inte om vågen står still för att kroppen anpassar sej eller för att man gör fel. 

Fantastikskt med din viktminskning Kickelina, har bokmärkt din tråd så nu får du agera inspirationskälla ett tag. Har bara gått ner 5 kg på drygt 2 månader så jag är lite less, men tror jag har velat för mkt hit och dit. Har dock inte gjort några direkta avvikelser, men om nu grädde inte är bra, så har jag nog ätit för mkt av just mjölkprodukter.

Har läst din maxvikt i tråden, samt gissar att 66 är ditt födelse år, så då är du en perfekt match av mej….törs jag fråga efter hur lång du är? jag är 178 cm

Så klart fattar jag att det inte går att jämföra resultat bara för att man är lika gamla och väger lika mkt, men ibland behöver man en modell att få tips av.  Når någon är olycklig över 4 kg övervikt så känner iallfall jag att den personen och jag inte behöver samma råd!

Förlåt att jag kidnappade din tråd med mina egne bekymmer, behövde ut i tråd djungeln och hitta inspiration att fortsätta bara!

kickelina66
0

Det gör inget att du kidnappar min tråd. Det är det som gör att man kommer vidare. När man läser om andra så väcks tankar om sitt eget ätande.

Jag är betydligt kortare än du, jag är endast 160 cm. Att väga 95 kilo då var inte så roligt. Jag är som du förstod född år 1966. Det som är jämförbart är att med stigande ålder så blir det svårare och svårare att gå ner i vikt. Sedan börjar krämporna komma och det är inte lika roligt.

Det är bara att fortsätta att inspirera och att inspireras av detta härliga forum.

Maia
0

Hej, Kickelina. Jag är några år äldre än du och två centimeter kortare, och började i februari på 92 kilo. Väger nu 78.

När jag åt LCHF 2005-2006 fick jag plötsligt för mig att jag skulle vara nöjd (på 72 kilo) och tänkte äta lite "friare". Det ledde till att jag fastnade i överätande och …ja, sockermissbruk igen. Och jag gick upp till 92 kilo, som var 6 kilo mer än jag någonsin vägt. Till 158 cm är det inte det bästa, ja, det vet du…!

Så om du nu slutar fokusera på viktminskning ett tag vill jag gärna uppmuntra dig att hålla dig till LCHF rakt av i alla fall, om det är det du mått bra av nu under de här 4 månaderna. Ramla inte i den gropen jag föll i. Jag hade ingen aning om att den fanns där framför mina fötter…

Lycka till!
/Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

catdragon
0

#52 5 kg på två mån är bra! tro det elle ej, jag har hållt på 2 1/2 mån o gått upp istället……. men nu hoppas jag att den nedåtgående trenden håller i sig. catdragon är -66 o 168 cm lång, idag 86 blankt, önskar ner till 65.

kram på er kämpar

RexPect
0

…oj, vad många -66or! Fick nån kolhydratchock i modersmjölken tro, eller ska vi skylla på Staffan Westerberg…….

MaMaMade
0

Nu fick jag hicka, TexPect! Man nämner inte SW´s namn sådär utan renande cermonier innan…o efter!!!  Räcka ut tungan   Flört

/MaMaMade, årgång -64

kickelina66
0

Hu  och fy för Staffan Westerberg.

#54. Jag fortsätter med lchf och att hålla sockermonstret borta. Jag började bara känna mig så stressad av vågen, den ska jag ställa i ett annat rum ett tag. Sedan fick jag lite panik när jag tänkte att jag måste mäta och väga. Jag fixar inte det riktigt. Jag äter som förrut och ser vad som händer.

IngelaZ
0

Ja usch vilse i pankakan, jag får rysningar…

Jo jag blir också stressad av att måste väga och mäta. Är inte mogen för det, tar för mycket kraft. Är ju faktiskt viktigast att hålla sockermonstret borta och må bra.

Bra tips att ställa undan vågen om man blir för fokuserad kring vikten. Stressar bara på ytterligare.

MaMaMade
0

För mig känns det helt OK att väga mig, värre att mäta tycker jag. Väga maten var kul men tar tid som jag inte har vid matdags. Ska börja m det när Guben går på föräldraledighet efter midsommar så han kan hjälpa till mer vid matlagning o så.

Jag blir stressad om jag bestämmer mig för att bli duktig…då går jag liksom o känner efter lite extra o inbillar mig att jag är sugen på ngt o/el att jag inte har karaktär o att det inte är ngn idé. Därför har jag bestämt mig för att slappna av, inte bry mig, utan fortsätta som förut o blir det ett avsteg så fortsätter jag som vanligt dagen efter. Har på dessa månader märkt att jag är ganska stresskänslig så vi släpper det där m "måste hålla den inslagna linjen"-tänket. Slappnar jag av så håller jag mig i stort sett helt på linjen utan att tänka på det.

Lycka till tjejer (o killar såklart…tänkte mest på ovanstående)!

IngelaZ
0

MaMaMade, Jo jag blir också stressad av att för mycket måsten. Tyvärr är jag väldigt duktig på att göra upp planer så jag bara känner massa press på mig. Gäller ju att ha en balans på det hela och ta en sak i taget. Lite styrning och mål måste jag dock ha annars blir det bara…. vilse i pankakan av det hela Räcka ut tungan

MaMaMade
0

Hehe! Fattar vitsen! Räcka ut tungan

kickelina66
0

Jag  och min mamma har köpt kött från en lokal bonde. Igår malde jag 60 kg köttfärs och paketerade. Om tre veckor kommer restren av köttet. Jag vet inte om det är gräsbeteskött, bonden hade aldrig hört talas om det. Men djuren går ute hela somrarna och äter ensilage på vinten. De får även korn som de odlar själv. Vi har betalat 55 kr/ kilo, då får vi det styckat och klart. Det är första gången vi köper från den här bonden så det ska bli spännande att se vad vi tycker. Jag stekte köttfärs idag och den smakade bra.

Har följt med i tråden matmängd och konstaterat att jag kanske äter lite för mycket. Nu försöker jag göra lite justeringar utifrån det. Som inbiten matmissbrukare är det så lätt att börja tänja på gränserna. Bara för att det är ok att äta smör och ost kan man faktiskt inte äta hur mycket som helst även om det är tillåten mat. Jag tänker vinna kampen mot matdemoner och sockermonster. Med lchf så går det mycket lättare, men kräver att jag jobbar med mig själv.

Ha en trevlig helg. Jag ska stå på loppis i morgon och sälja iväg lite prylar som vi inte behver.

MaMaMade
0

55 kr/kg tycker jag låter som ett bra pris på köttet.

Bra att du sa det där om mängden mat…borde nog sluta stoppa in bruléen nu… Generad

Du ska möjligtvis inte sälja en sådan där trampbil…kettcar tror jag att de kallas…söker m ljus o lykta efter en billig beg.

Vi ska åka till kompisars stuga för en första titt imorgon. Ha en trevlig helg!  Glad

kickelina66
0

#64 loppisen gick bra. men det fanns ingen trampbil. Det var inte så mycket leksaker utan mest porsin och böcker.

Det har inte gått så bra ett tag, nu i lördags blev det ett riktigt återfall. Jag triggas av alla typer av mjölkprodukter. Det är trist men sant. Jag äter ost och smör tills jag nästan kräks men kroppen vill ändå ha mer och mer. Finns det då något väldigt onyttigt hemma så slinker det ner. Har funderat och grubblat hur jag ska gå vidare för jag vill verkligen inte tillbaka till kolhydratträsket igen.

Det jag kommit fram till är att jag ska äta stenålderskost. Det var den kosten  jag började med i januari och fick bra resultat. Jag plockar bort alla mjölkprodukter igen och ökar på grönsakerna lite. Det fett jag kommer att använda är främst kokosfett.

Jag hoppas att jag tillslut kan få ett normalt ätande där jag kan äta lchf. Som jag skrivit många gånger tidigare, jag ger inte upp. Jag ska besegra matdemoner och sockermonster. Det gäller bara att hitta rätt sätt.

MaMaMade
0

Heja på kickelina! Rom byggdes inte på en dag som du vet…fast ibland önskar man ju att allt ramlar på plats bara sådär, förstås! Oskyldig

IngelaZ
0

Är nog bra att gå tillbaka till det som fungerat innan… Du är så duktig som tar tag i det på en gång. 

Själv har det varit party för mig i helgen, vilket ställer till det lite för mig, men tar nya tag igen och inget mer partajande förrän midsommar.

kickelina66
0

Nu tror jag att jag är på rätt väg igen efter djupdykningen i helgen och dess efterdyningar. Idag har det gått hyfsat med maten. Jag har i allafall inte ätit socker på filen som jag gjorde igår. Igår var en gräslig dag som jag gärna glömmer.

Var på biblioteket och lånade en bok om stenålderkost.Den innehåller säkert inget nytt men det kan vara bra att repetera lite. Sedan kanske jag  inte kommer att äta lika mycket grönsaker som de förespråkar. Och det blir nog lite mer fett. Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra med smöret. Ett tag var jag inne på att inte ha det hemma för, ost och smör triggar.  I söndags åt jag ost och smörrullar tills jag mådde illa + en massa annat onödigt. Men om jag bestämmer mig för att inte äta ost och smörrullar och fryser in smöret i mindre förpackning och bara tar fram lite åt gången så kanske det går bra. Jag måste verkligen klara mig genom den här krisen.

Var till frissan idag och klippte mig i en ny frisyr. Jag har ju tappat så otroligt mycket hår sista tiden så jag såg inte klok ut i håret. Nu känner jag knappt igen mig själv men det känns riktigt bra. Har gått lite färg på kroppen så nu törs jag visa mig i shorts och linne på byn. Mina nya shorts som jag köpte för två sommrar sedan sitter perfekt nu. De gamla börjar bli för stora så de använder jag bara när vi går i skogen. Även om jag har mycket övervikt kvar så känns det mycket roligare i sommar med alla kläder som jag kan ha.

Motivationen har kommit tillbaka och nu kör jag så det ryker ett tag. Önskar alla en trevlig kväll.

RexPect
0

Härlligt att läsa att humör ovh motivation är på topp!

kickelina66
0

Jag skulle behöva en riktigt stor spark i baken nu. Jag har slarvat medvetet i flera dagar nu. Har ätit glass med chokladsås, vaniljvisp, grädde med socker. Har  matat sockermonstret med massor av socker. Har ingen bra förklaring till varför jag gör som jag gör. Skulle kunna skylla på mensen men det är nog att göra det lite för enkelt för sig. Tror att det beror på yttre omständigheter som gör att jag inte riktigt orkar vara så fokuserad som jag måste vara för att klara det här. Men risken med att börja äta socker är ju att jag bara blir mer och mer sugen och tillslut är jag helt ur spår.

Eftersom det går bra med maten får jag fokusera på det och äta så bra som möjligt efter de förutsättningar jag har just nu.

Idag har jag jobbat i trädgården hela dagen. Måste passa på medan maken är hemma så att jag får lite hjälp. Vi oljade in vår altan och  det kommer nog att ge lite träningsvärk i morgon.

Till middag hade maken gjort typ köttfärsbiffar på spett som han grillade. De blev jättegott. Till det åt jag lite frysta blandade grönsaker och vitlöksmör.

HanneU
0

Jag har testat mental träning, typ sådan som idrottsmän använder för att kunna fokusera på bättre höjder/snabbare tider. Jag använde dock träningen till att klara en dag i taget, formulera ett tydligt mål samt se hur jag ska ta ett steg i taget för att nå målet. Mental avslappning och sen mental träning fungerar iallafall för mig som "hjärntvätt" vilket jag tycker känns helt OK när det är jag själv som sätter målen och talar om för mig hur jag ska nå dit.

DrAnna
0

En spark i baken behöver vi nog alla iblandFlört

Man kan alltid hitta en förklaring /snarare bortförklaring till varför man betett sig på ett visst sätt.Men det gäller att inte upprepa sig, att inte ta det för givet att man får fortsätta göra det som inte är bra

Försök fokusera på det som är bra--hur gott det är med hemgrillat kött--hur mätt och nöjd man blir--hur bra man mår--hur glad man blir när maken grillat osv…

kickelina66
0

Jag har plåtsmak i munnen och är överlycklig. Jag är äntligen i ketos igen. Nu kanske kroppen börjar fatta vad jag vill att den ska göra, dvs bränna fett. Jag har levt på grädde, smör, ost och kött/fisk sedan i  måndags. Sockermonstret och matdemonen är bortjagad för ett tag nu. Nu känns det som om jag är uppe i smöret igen.

#71. Jag försöker leva i nuet, här och nu. Läste boken : Att leva ett liv, inte vinna ett krig av Anna kåver. Den har hjälpt mig mycket. Att stanna upp och bara vara här och nu. Skulle vilja lära mig mer om meditation och avslappning.

kickelina66
0

Nu känns det mycket bättre. Jag har gått ner i vikt sedan jag vägde mig sist på jobbet. Nästan 2 kilo på en månad. Nu äntligen börjar det röra sig åt rätt håll. Jag har dragit ner på osten och smör, ätit väldigt lite kolhydrater i form av grönsaker och minimalt med socker. Nu ser det ut som om jag kommer att nå mitt mål att väga under 80 kg innan midsommar.

Tilda-T
0

Kul! GRATTIS!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Torpet
0

Jag hejar på dig kickelina..klart du fixar det till midsommar

DrAnna
0

Små delmål "unterwegs" är jättebra! Håller tummarna!

kickelina66
0

Tack för allt stöd i både med och motgång.

Gnici
0

Hej kickelina!

Det där med meditation är spännande och hjälper mycket för mig när jag jobbar med att komma ur min psykiska sjukdom…

Jag jobbar efter en bok om Mindfulness som heter "Mindfulness - En väg ur nedstämdheten" Skriven av Mark Williams, John Teasdale, Zindel Segal och Jon Kabat-Zinn….Med boken följer en CD skiva med 6 olika meditationsövningar….Det står nedstämdhet i titeln, men även "friska" människor har nytta av boken och CD:n och man får en bra inblick i Mindfulness och meditation….

Kram Gnici

Livet i LCHF-lyan

kickelina66
0

#79 Tack för boktipset. Ska kolla om den finns på biblioteket.

MaMaMade
0

Lycka till kickelina! Heja, heja!

kickelina66
0

Jag klarade mitt delmål att väga under 80 kg innan midsommar och det känndes riktigt bra. Nu får jag fundera ut vad nästa delmål ska bli. 

Det känns bra att midsommar helgen är över. Jag vägde  mig i morse och jag har gått upp 2 kilo i vikt. Nu tror jag att det mest är vätska pga av allt socker som jag stoppat i mig. Jag har gjort avsteg men känner inget dåligt samvete för det. Mammas potatissalad vad underbar och sillen var jättegod, om än lite för söt. På midsommarafton åt jag tårta för första gången sedan kostomläggningen. Det var gott men jag hade lika gärna varit utan. JAg tycker faktiskt att grädde och hallon är mycket godare. 

För mig är lchf ingen bantlingskur utan en livsstil. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till mitt tidigare sätt att äta. Även om jag gör avsteg, planerade eller oplanerade så känns det så otroligt bra att ha en kost att falla tillbaka på. Jag hamnar inte i det här att det känns kört bara för att jag misslyckats  någon gång. Jag vet ju hur jag ska äta och kommer snabbt  upp på banan igen. Sedan så faller jag inte i varenda hål nu heller. Jag kan välja att gå runt och jag gör det oftare och oftare.

På midsommar träffade jag folk som inte sett mig på ett tag och jag fick mycket beröm för att jag gått ner i vikt. Det känns så roligt nu när det syns ordentligt. En annan stor fördel är att alla kläder sitter så mycket bättre på kroppen. Nu är det roligt att klä upp sig igen, jag gör fynd i garderoben lite nú och då. Men jag längtar tills jag vågar köpa lite nya kläder. Jag vill inte göra det än för jag vet inte riktigt var jag landar i min viktnedgång.

Nu tar jag nya tag och ser fram emot semestern.

Önskar alla en bra dag.

Margareta
0

Nya tag är alltid bra!

Grattis till din viktminskning - den är riktigt bra även om du tycker det gått trögt ett tag.

Jag har två synpunkter att dela med mig av.

De flesta går ner i vikt i etapper - det är som att kroppen stannar upp och tänker efter - sen tar det fart igen.

Den mängd mat Du gick ner 15kg på var anpassad för din gamla vikt. Detkan hända att Du nu måste minska mängden eftersom Du har en 15kg mindre kropp att mätta. Då går det åt mindre mat. Trist men sant. Jag vet många som sagt att de måste minska lite för att komma vidare och egentligen är det väl rätt logiskt.

Numer pensionär i Nynäshamn

IngelaZ
0

Grattis till ditt delmål :) Sen resonerar du så klokt och förnuftigt. Har nog lite att lära av dig där :)

Kramar

kickelina66
0

#83 Jag har börjat lyssna mer på min kropp och försöker att äta när jag är hungrig och inte efter klockan. På så sätt blir det faktiskt mindre mat på en dag.  JAg försöker också äta mindre portioner. Det tar ett tag att lära om en gammal tallriksmodellsfanatiker.

Idag hamnade jag på stan vid middagstid och både jag och maken var hungriga. Vi gick på max och då åt jag deras low carb mål. Det var jättegott. Glömde beställa en extra smält ost men det ska jag göra nästa gång.

#84. Vi kan väl samspråka lite över en kopp kaffe på stan någon gång i sommar. Det känns lite länge och vänta till hösten.

IngelaZ
0

Absolut det tycker jag vi ska göra  kickelina Glad

kickelina66
0

Har nu letat en lång stund i gamla trådar och på sökfunktionen men inte hittat vad jag söker. så jag börjar med att ställa frågorna här i min egen tråd.

Finns det någon som har erfarenhet av Grilstad guldsalami? Enl förpackningen innehåller den endast 1.5 g kolhydrater och inga andra tillsater än konserveringsmedel E 250. Den är jättegod och bra nödmat när man  är på stan eller som tilltugg på kvällen.

Var hittar jag listan på alla E- nummer? jag tror att jag sett den här på forumet men nu fungerar det inte.

Vad är E- 250? Är det skadligt?

Just nu struntar jag i vågen ett tag och fokuserar på att bli sockerfri. Det är en evig kamp mot sockersuget men trägen vinner.

Torpet
0

Kickelina, jag är inne i samma tänk som du. Sockret är den största boven att kämpa med för mig också och just nu är det dags för mens och då är det hundra resor värre. Men precis som du säger..trägen vinner. Beträffande grillstad kan jag inte säga så mycket, men jag har för mig att det är E620 nummren som är värst. Hoppas någon annan klok man/kvinna kan hjälpa dig.

Helenaf76
0

#87 Här kommer en länk till E-nummer nyckeln :-)

subcalva
0

I boken Hemlige kocken står det att E620-635 är smakförstärkare i olika varianter och E621 är den sämsta, MSG, MonoSodiumGlutamat. Tyvärr har jag dålig koll över andra E-nummer och vilka som är OK

kickelina66
0

#89 Tack.

Jag tycker att det blir mer och mer intressant och skrämmande med alla tillsatser som tillsätts i maten.

kickelina66
0

Nu tar jag en liten paus från kolhydrater i fokus. Jag ska vara några dagar på mina föräldrars sommarstuga och där finns inget internet. Det ska bli skönt med lite ledighet och att riktigt få rå om mina barn. Vi har inte träffats så mycket sista veckorna för jag har jobbat mycket. Yngsta sonen längtar mycket efter mig och tycker att det är jobbigt när jag är borta. Jag hoppas att det kommer att gå bra med maten och att det inte blir allt för många avsteg. Mamma äter stenålderskost så det blir egentligen inga problem.

I kväll firar jag och maken 8 årig bröllopsdag. Det kommer vi att fira med att gå ut och äta hela familjen. Vi ska gå på ett  ställe där de har tacobuffé. Ungarna älskar tacos och för mig funkar det också. Jag brukar tillåta mig att äta några tacochips och lite majs. Brödet sakanr jag i inte alls.

Ha en bra vecka alla goa och glada här på forumet.

kram.

kickelina66
0

Länge sedan jag skrev här ser jag. Det har gått lite upp och ner sista tiden. Jag har ätit ganska mycket kolhydrater sista tiden och således gått upp lite i vikt.  Har ätit lite frukt och grönsaker men även ätit glass. Mitt mål för sommaren är att hålla vikten och inte inte falla i sockerträsket. När skolorna börjar igen ska jag ta tag i kosten ordentligt igen. Då hoppas jag att att jag får med mig resten av familjen. Jag ska i allafall minska på pasta och bröd för mina barn. Maken verkar hopplös att övertyga så han struntar jag i.

Nu ska jag gå på semester i 5 veckor, det ska bli jätteskönt att få vara ledig.

Kram

birma
0

Vad skönt med semester kickelina66!

Glad

kickelina66
0

Jag har fortfarande semester och är bara hemma och tvättar kläder och klipper gräsmattan. Igår kom vi hem från Stockholm där vi varit några dagar. Tre intensiva dagar med flera museibesök, det är ju så mycket man vill hinna med. Ungarna är jättenöjda med resan, för dem var det stort att bara få åka tunnelbana.

Det här är min första sommar med lchf och jag tycker att det går skapligt. Men det har kanske blivit lite för många avsteg(för mycket kolhydrater) och det har direkt straffat sig med magknip och mer svullen i kroppen. Det jag haft svarat ätt motstå är glass på stan. jag hittar liksom inget alternativ till det när jag är ute. hemma går det mycket bättre, då äter jag ost eller grädde.

Men jag märker att när jag slarvar så väcker jag sockermontret och vill ha mer och mer. Men det som är räddningen är att jag vet hur jag ska äta och kommer snabbt tillbaka. Jag vägde mig i morse och jag håller vikten, det känns ju helt fantastiskt. det var ju målet för sommaren att hålla vikten.

När skolorna börjar ska jag ta tag i kosten ordentligt igen. den här gången ska jag även få med mig äldsta sonen. han är sockerberoende och överviktig. Då det gäller honom tar jag det i små steg och gör förändringarna i långsam takt. Maken är fortfarande svår att påverka men har lovat att vi ska laga mindre pasta här hemma.

Nu ska jag ut på promenad med hunden sedan åker vi vidare. Ha en fortsatt bra dag alla här på forumet. Det är mycket som händer här märker jag och det är svårt att hänga med när man inte sitter vid datorn så ofta.

DrAnna
0

Härlig sommar vi haft! Mycket bra att hålla vikten under semestern!Glad

Skulle vara kul att få se en bild på hunden.

kickelina66
0

Skönt att vara hemma igen. Maken börjar sin skola idag så  nu blir det lite mer ordning på tillvaron. Det är skönt med ledighet men man märker att barnen saknar sina rutiner.

Nu närmaste tiden kommer jag att försöka fokusera på att gå ner i vikt. Det är ca 15 kg som skall bort  helst innan jul men jag är nöjd bara om vågen börjar röra sig nedåt igen. Jag mår så otroligt bra på den här kosten så det känns inte alls  svårt att fortsätta att äta så här.  För att lyckas kommer jag att plocka bort de mesta mjökprodukterna förrutom smör. Jag kommer att äta ost men i mindre mäng än tidigare. Jag vet ju nu efter 6 månader vad som kan bli mina fallgropar och vad jag triggar igång på. så det är bara att inte köpa hem det. Jag har anpassat mig till familjen i sommar så  nu får de anpassa sig till mig lite mer.

Jag kommer att väga mig en gång i veckan här hemma och redovisa det här i tråden. Jag tror det kan vara bra att få det på papper och det sätter lite press på mig att inte slarva. Jag får se hur det går. Blir det bakslag får jag ompröva strategi. Men nu kör jag så det ryker ett tag.

Vikt idag: 79 kg

Vicks
0

Heja heja! Skrattande Blir kul att följa din väg ner!Glad

kickelina66
0

Nu har det gått 4 dagar sedan jag startade om och det har gått lite upp och ner. Fick värsta pms och har varit toksugen på allt. har dock lyckats stå emot de värsta fallgroparna även om jag vet att jag ätit för mycket. I kväll blev vi plötsligt överbjuden till grannen på en gin och tonic. Det är grannar som vi inte hälsar på så ofta så det var ju roligt. mindre roligt var att hon bjöd på en efterätt med hallon och någon söt citronkräm. För att vara snäll så åt jag. När jag sedan kom hem så blev jag toksugen. blev både en halv avacado och två skivor nötbröd med smör. Igen stor katastrof egentligen men det är för mycket mat för att jag ska gå ner i vikt. 

Jag känner mig fortfarande motiverad att ta tag i vikten så jag kämpar på ett tag till.

Miyu
0

Bara fetta på ordentligt några dar så försvinner suget :)

kickelina66
0

Förstra veckan avklarad. Har gått ner 2 hg. Väger idag 78.8. Är nöjd med det resultatet med tanke på att jag fortfarande väntar på mensen. Jag sväller otroligt mycket veckan före mens. Så har jag haft det hela mitt liv men det har faktiskt blivit lite bättre sedan jag började med lchf.

Jag har försökt analysera lite om vad som gör att jag inte minskar mer i vikt trots att jag tycker att jag äter bra. För det första så äter jag troligtvis för mycket mat totalt sett över dagen. Jag har inte riktigt kommit över det där med småätande mellan måltiderna. det blir fortfarande minst två mellanmål men så slinker det ner lite ost däremellan också.

För det andra så har familjen in ta varit så snäll med mig i helgen. De har köpt hem mängder med godis som ligger lite överallt. Maken är värst. Han har ätiti både godis och ostkrokar mitt framför näsan på mig. Han gör mig totalt galen snart som bara blundar för sin egen stora övervikt och fortsätter att vräka i sig fel saker. Sedan börjar han prata om proteinpulver och dyl, han lyssnar inte på mina argumen och vill inte läsa på om den här kosten.

Men min stora akilleshäl är fortfarande kvällarna. Jag blir så otroligt sugen då. Men det sitter mest i huvudet, det är vanan att småäta hela kvällarna. I går kväll gömde jag mig i källaren(syrummet) hela kvällen, för när jag var på mellavåningen blev jag totalt galen av sug. jag hade verkligen ett matmonter i kroppen. Men jag lyckades nästan stå emot, det blev 2 sega nappar och två citronkola. Det är ett bra resultat med tanke på vad som fanns hemma.

Nu ska jag ut i skogen och plocka bär. Solen skiner och jag är fortfarande ledig några dagar till.

Ha en bra dag alla här på forumet.

IngelaZ
0

Hej kickelina, kul att läsa hur det går för dig. Har inte orkat engagera mig i forumet på ett tag men nu börjar det släppa. Hoppas vi förresten kan träffas nu i höst och peppa varandra lite :)

Det viktiga är att du är på gång, släpp fokus på viktminskningen skulle jag säga till dig men är nog inte rätt person att säga så just nu Obestämd Du kanske har läst min tråd om kolhydratkaos…

Måste va jobbigt när resten av familjen "motarbetar" dina mål, men tycker du gör det bra som trots allt lyckas sluta efter efter nåra godisar. Jag tror att din man måste komma till insikt själv, men är säkert lite frustrerande att han inte vill lyssa på dig, trots att han ju ser att det fungerar. Tror att han bara är tjurskallig Tungan ute

Men är han verkligen motiverad till att äta pulver så kan de faktiskt va en väg in till LCHF, genom att först bryta gamla vanor. Jag tror att huvudsaken är att man själv börjar engagera sig och försöker hitta sin egen väg. Kan ju inte vara mer onyttigt med pulver ett tag än att fortsätta äta massvis med socker.

Väntar med spänning på fler rapporter från digFlört

kickelina66
0

#102. Vi måste absolut träffas, jag har det lite lugnare ett tag nu så vi kanske kan gå och dricka kaffe någon dag i september.

Kul att du är på gång i gen. jag har läst i din tråd att du inte haft det så roligt ett tag. Man får försöka se det på lång sikt och sätta upp små delmål på vägen.

Ang gubben min så tror jag att han börjar komma till insikt. jag har också ändrat mig och stöder honom i att äta pulver. Det är ju som du säger att det är bättre att äta pulver än massa godis och ostkrokar.

Jag har börjat jobba nu efter en skön ledighet. första nätterna är alltid jobbiga, det tar på kroppen att ställa om sig att vara uppe på nätterna igen. Dessutom är det svårt att äta riktigt bra. Nu har jag ätiti broccoli och biff när vi fikat och ett ägg och fil med liter grädde till frukost. det har jag klarat mig bra på och inte vaktnat på dagen och varit hungrig. ska ju försöka hålla nere på mjölkprodukterna men lite fil och grädde på morgonen hoppas jag ska gå bra. På lediga dagar blir det som vanligt ägg och skinka till frukost.

Målet den här veckan var att plocka bort mellanmålen och det har gått bra. jag äter mer till lunch och middag och hoppar över mellanmålen. Kvällsätandet är fortfarande svårt men jag tar en sak i tagtet.

Nu i helgen räknar jag med några avsteg i form av rödvin. Det är stugsista och vi ska grilla och elda på stugan.

Önskar en trevlig helg till er alla här på forumet

kickelina66
0

Äntligen börjar det släppa. Jag vägde mig idag och vågen har hoppat ner till 77.7. Det känns så otroligt skönt att det börjar röra på sig. Nu kör jag på så här ett tag och ändrar inget i kosten. Jag har ingen riktig koll på hur mycket kolhydrater jag äter men det spelar inte så stor roll. Jag äter det jag känner för och mår bra på och försöker undvika det som jag mår dåligt av. Efter 8 månader med den här kosten så känner jag min kropp och vet vad den behöver.

IngelaZ
0

Grattis, va kul :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.