Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 1262 ggr
DaMum
0

Jag har rivit Raphanus...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…och lidit fram en ny rätt med rättika!

Varsågoda!

MiaP
0

Äntligen rårakor med stekt fläsk, yippi.

Babz
0

Det såg fantastiskt gott ut! Tack för att du vill dela med dig!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

missaz
0

Ah, ser gott ut! Har aldrig ätit rättika faktiskt, har det någon speciell smak? Liknar något i smaken? (gillar själv det mesta, men har en familj som kan vara lite kinkig, så jag undrar om detta är något jag gör till MIG eller om hela familjen kan gilla det)

DaMum
0

Rättika liknar rädisa, fast är mycket större, inte lika beskstark och vid förvällning/småkokning, blir den intill förväxling lik kokt potatis.

Den ägnar sig jättebra som ersättning för potatis i potatissallad och i potatisgratäng. Recept på detta finns i högerspalten.

missaz
0

DaMum; Tack för svaret! Känns osm om detta är något jag måste prova… Tungan ute Undrar just om den funkar till surströmming istället för potatis…? Hmmm…

DaMum
0

Ja, det ska väl vara om man skär den i lämpligt stora bitar och kokar dem mjuka. Men den är vattnigare än potatis, så jag vågar inte lova att det blir så bra. Men prova sig fram, det ska man göra!

Kram!

missaz
0

Ja, för 17, prova går ju alltid!

Kram tillbax!

raphanus
0

Tack för tipset, DaMum! Du gjorde't!!! Det värmer en värmlandsättad själ!

raphanus
0

#3 - Jag ser att jag måste jobba hårdare här på KiF. Folk i gemen är oupplysta om rättikans förträfflighet. Dock kan jag inte rekommendera groddar från rädisa. Åt det till lunch igår, och det var starkt som attan. Dessutom blev jag hungrig efter en timme igen, fast jag slosade i mig en massa majonnäs. Men själva rädisan - och rättika - är fina grejer!

DaMum
0

Bra Raphanus, du har verkligen en mission här…Flört

Jag tror att det går att lida fram väldigt många kulinariska innovationer meddelst denna ädla rot. For sure!

missaz
0

vad är föresten kolhydratsmängden i rättika?

raphanus
0

#11 -

Kolhydrater:

2.3g, varav sockerarter: 2.2g

missaz
0

raphanus; det är ju riktigt bra! MÅSTE testa ju.

evacarina
0

Har letat rättika i alla "mina" affärer men hittar ingen Gråter

missaz
0

evacarina; Har inte letat ännu, men har aldrig reflekterat över att jag sett det på någon affär, hoppas det går att få tag på!

raphanus
0

I Östersund finns det helt säkert. Tsukasa på Mikado (restaurangen i Grytan som brann ner) brukade ha rättika i sin mat, och jag vet att jag såg det på Hemköp på Kyrkgatan strax före midsommar. Själv gillar jag gratängen bäst.