Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3770 ggr
FruFilur
0

Tandsten ?

Är det någon mer som upplever att LCHF har gett mer tandsten, eller är det bara jag ?

Jag har liksom fått mer tandsten på en månad än vad jag tidigare fått på ett år, och undrar vad det eventuellt kan vara i kosten som bygger på den?

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Maia
0

Här finns faktiskt en liten enkät om detta. I inlägg #0 talass om den ökade tandstenen första året som sedan börjar avklinga. Själv vet jag inte, men mina tänder var mycket bättre sist jag var hos tandläkaren.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

malamatina
0

En av de allra första effekterna av LCHF, som jag märkte, var att jag inte kunde känna någon plack på tänderna. Därför tänkte jag, att jag nog skulle få mindre med tandsten. Jag var hos tandläkaren i maj, och nog hade jag en del tandsten, som togs bort. Lite besviken kände jag mig. Men om ett år, när det är dags för nästa kontroll, kanske det ser bättre ut.

sarag
0

Samma här, mer tandsten. Hoppas det avklingar. Men tandhälsan är klart förbättrad. Får heller ingen plack. Är säkert jättebra för tänderna.

nobban7
0

Jovisst, tänderna känns rena och fina men tandstenen frodas

MimLan
0

Kommer inte tandsten av mjölkprodukter? Jag hade inte fått tandsten när jag var hos tandläkaren, men jag drack ju en hel del mjöl innan och hade inte tandsten då heller, så kostomläggningen skulle ju inte gjort skillnad i det avseendet.

Medlem
0

Flera här har märkt betydligt mer tandsten med LCHF. Det enda som hjälpte mig är att ta bort den hos tandhyg och borsta tänderna med en bra eltandborste.

Zepp
0

Vad säger ni om att en förklaring skulle kunna vara att kolhydrater ofta kommer i en form som ofta måste tuggas rätt rejält och därmed oxå polerar tänderna?

Kött kräver som regel oxå en del tuggande men det har ni väl inte ökat på.. eller??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Puhlo
0

Enligt min tandläkare så finns det två olika sorters saliv. En som ger tandsten, och en som ger hål i tänderna.

Om man vanligtvis har hål i tänderna-saliv och lägger om kosten så är det kanske inte så jättekonstigt om man får den andra salivsorten? :)

Det är rätt intressant iaf.

Men hur motverkar man tandsten bäst? .. Jag vill inte ha tandsten. :(

MimLan
0

#8 Jag har vare sig hål i tänderna eller tandsten. Vare sig före eller efter LCHF.

Zepp
0

Konstig förklaring tycker jag.. av en tandläkare?

Kanske skulle vara någon pedagogisk förklaring men hål i tänderna bildas av plack som bygger upp tandsten!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tandsten

http://sv.wikipedia.org/wiki/Plack

Puhlo
0

#10 : kan vara jag som är snurrig också. Eller tandis som försöker klå i mig nåt på skoj.

Jag menade mer att det inte är två sorters saliv i munnen, utan en sorts saliv, men att vissa hade mer tendens att få tandsten och andra fler hål.  Och att det hade med saliven att göra.

Zepp
0

Har för mig att några har lättare att bilda plack än andra på grund av mer mineraler i saliven.. antagligen det han/hon menade??

piri-piri
0

Jag har också hört det där om att antingen har man en benägenhet att få tandsten eller hål i tänderna. Det har med ph-värdet i munnen att göra. På hälsokosten finns ett preparat som bygger på alger och som kan minska tandsten upp till 80%, det heter Plaque off.

Tilda-T
0

Mina tänder har blivit mycket bättre sedan jag började med lchf, förr hade jag alltid minst 3-4 hål varje gång jag var till tandplågarn, dom sista gångerna har jag klarat mig med bara en undersökning hos hygenisten, det blir framförallt väldigt billigt!!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

starhawk
0

Mer tandsten? jag har fått betydligt mindre tandsten sen jag gick över till den här kosten, fick beröm av tandläkaren "nu har du varit duktig" det hade jag inte alls, snarare tvärtom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Kalle-B
0

Var hos tandhygienisten igår. Tror att jag hade mer tandsten än innan LCHF. (5 månader LCHF)

Men hon såg att jag hade gått ner i vikt - och hon delade min uppfattning om kolhydrater, hon körde med begränsad mängd långsamma kolhydrater och var inte "fettskrämd".Glad

Pasi
0

Jag får definitivt mer tandsten av kosten.

Tandsten består, vad jag förstått, av basiska salter.
Äter man en kost med mycket syror (frukt, läsk, saft) så löses säkert dessa upp, men även tandemaljen luckras upp….men resultatet - mer hål och skörare tänder men mindre tandsten.

Tandsten är nog inget sjukligt tillstånd, men stämmer dåligt överens med våra ideal.

En annan skillnad mot förut. Förr hade man alltid en hinna på tänderna på morgonen….denna existerar inte mer för min del, utan tänderna känns blanka, rena och fina.

Pasi
0

Zepp - Jag tror inte alls på den teorin #10!

Tandsten skall alltså byggas upp av kolhydratätande bakterier…och tandsten är mer vanligt förekommande om man inte äter kolhydrater. Logiken stämmer inte.Flört

Caena
0

här en till som inte har samma "päls" på tänderna på morgonen.. 
skönt!.. men jag oroar mig lite över tandstenen och hålen helt klart.. 
har ärvt mammas och papps "dåliga" tandanlag.. men hoppas på att sockerberoendet har gjort sitt också..