Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1766 ggr
MalinL
0

LCHF - farligt?

"Exempel på två intressanta studier som visar att en kost med mindre kolhydrater och mer protein är associerade med ökad dödlighet. Båda studier löper över 10 respektive 12 år och är genomförd på ett stort antal människor."

Källa: http://www.annaottosson.se/blogg/?p=15#comments

Kan detta verkligen stämma? Förvånad

Någon som hört/vet något om detta?

Aniara4
0

Beror väl på hur mycket protein de har ätit. Väldigt mycket protein kan vara farligt, ja. Att skippa kolhydrater är det inte.

[Karro]
0

Atkins typ….

medans LCHF ersätter man ju kolhydraterna med fett, i Atkins utesluter du bara och i slutändan äter du bara massa protein…. å då är det ju farligt

MalinL
0

Men de flesta äter väl mer protein nu än innan de åt LCHF?

Hur mycket är farligt?

Aniara4
0

Jag äter faktiskt lite mer protein nu eftersom jag åt alldeles för lite tidigare när jag levde på typ pasta. Nu kommer jag nästan upp i de av etablissemanget rekommenderade mängderna, om jag bara anstränger mig lite! (Kan förklara varför jag plötsligt börjar få muskler både här och där)

MimLan
0

Malin, om du läser kommentarerna så är det flera från KiF som kommenterar, bl.a. Doc_/Kostdoktorn som bemöter inlägget.

Aniara4
0

#0 Läs alla kommentarerna till flumdietistens blogginlägg också. Det finns väldigt kloka och pålästa invändningar mot att använda just de två studierna, inte minst den lilla detaljen att de öht inte handlar om LCHF…

MalinL
0

Jag äter defentivit mer protein nu, äter väl en 3-4 ägg om dagen vilket jag inte gjorde tidigare, frukosten består i huvudsak av ägg. Lunch och middag består av fisk el kött med grönsaker och sås.

Först tänkte jag att jag inte alls åt mer protein eftersom jag inte äter så mycket större mängdre kött, men sen insåg jag att jag äter ju flera ägg också. Förr åt jag aldrig ägg till frukost utan bröd och musli och sånt.

Är alltså Atkinsdieten behäftad med högre dödlighet?

MalinL
0

Jag har läst alla kommentarerna. Och visst äter jag mer protein nu än tidigare, det är därför jag undrar. Jag tycker att LCHF är ett intressant sett att äta på, har ätit nu i 4 veckor, men sådana påståenden om högre dödlighet vill man ju kolla upp lite extra naturligtvis.

Vicks
0

Det var ju riktigt kul att läsa alla kommentarer. Tungan ute

En del verkar verkligen fått det här om bakfoten om att det är högproteinkost detta!

Jennix
0

Tja, det är väl bara att hålla koll på mig då, jag äter ju lite mer Atkins kanske än LCHF ibland… Skrattande Jag lovar, jag ska säga till om jag är död inom 10 år! Oskyldig

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MalinL
0

#9 Men är det inte högproteinkost då? Jämfört med t.ex tallriksmodellen (vilken jag inte tror på). Man äter ju mer protein, i alla fall gör jag det, se ovan.

dufva
0

Förutom det faktum att de flesta av oss knappast ökar andelen protein i kosten utan bara skiftar kolhydrater mot fett så är studierna rätt tveksamma eftersom de räknar in allehanda charkuterier och halvfabrikat som kött.

Dessa varor innehåller ju förutom en hel del stärkelse tillsatsämnen som inte är nyttiga och som säkert bidrar till ett betydligt sämre utfall.

Baserar man sin kost på i huvudsak naturliga råvaror (kött fisk ägg etc så får man säkert ett helt annat resultat både vad gäller cancer och hjärtsjukdom..

Naturfolk som äter väldigt mycket kött och fisk typ innuiterna har traditionellt uppvisat nära noll vad gäller kärlsjukdomar..

MalinL
0

Men om man byter ut bröd, musli etc (typisk frukostmat) mot ägg så ökar man ju andelen protein eller hur? Sedan så består ju ofta resten av dagens måltiden av protein också, (mend sås eller grönsaker till). Är denna proteinökningen kanske så försumbar att den inte spelar någon roll eller?

Jag tycker att detta är väldigt viktigt och intressant så därför frågar jag er som hållt på längre och vet mer.

Att vänta 10 år och se om jag är död eller inte som #10 skrev känns tyvärr inte som ett bra alternativ för mig Flört.

Jennix
0

#13  Nej, jag sa ju att du skulle kolla MIG! Ät vanligt själv och vänta 7 år, jag har redan ätit så här i 3 år. Flört

#12  Nja, jag tror dom flesta äter betydligt mer protein idag än dom brukade. Det gör jag iallafall eftersom vissa måltider enbart bestod av kolhydrater förr.

Iallafall, jag har inte sett några bevis på att Atkins leder till ökad dödlighet eller att det finns några risker  med vare sig mer protein eller mer fett.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MalinL
0

# 13, ja jag vet, skojade lite.

Men det ev beviset för att atkins skulle leda till högre dödlighet är ju den undersökning jag länkar till ovan http://www.annaottosson.se/blogg/?p=15#comments

Det är därför jag undrar om någon vet något om detta, eller har en förklaring till varför det är så? Eller att det INTE är så, och i så fall en förklaring till det?

Jag vill ju veta Glad.

MimLan
0

#15 Har du inte läst kommentarerna ännu? Doc_ svarar på det.

MalinL
0

# 16 Jo jag har läst kommentarerna. Men många utav de svar som finns hävdar att lchf inte alls är en ökning av proteinintaget, vilket den ju i allmänhet är. Alltså flera hävdar att en mer proteinrik kost inte är lchf, men de flesta som äter lchf verkar ju äta en mer proteinrik kost, i alla fall om man läser vad medlemmarna här äter om om jag ser till vad jag själv äter.

Pasi
0

#15 Läs matfrisks blogg…och särskilt den sista läkarkommentaren!

MalinL
0

Vill förtydliga att jag inte är emot lchf på något sätt, tvärtsom är det ju något jag själv äter och dessutom förespråkar (eftersom jag själv äter det) Glad. Men när jag diskuterar med någon som opponerar sig mot kosten vill jag själv ha alla fakta på hand, om det finns några risker så jag vill vet om dessa, och vilka argument som är emot.

När man lär sig om något så tycker jag alltid man ska försöka se det från 2 sidor. Inte bara lyssna på ena sidan, då blir det ju helt ensidigt, man måste höra alla argument för att kunna bilda sig en egen uppfattning.

MalinL
0

#18, jag jag håller verkligen med om att denna studie verkar vara mycket oseriöst gjord, i alla fall om den gjordes på detta sätt som här beskrivits.

Men något jag inte riktigt förstår här är varför många här skriver att lchf inte är en högproteindiet, det är den väl visst?

MimLan
0

#20 LCHF i sin grundform är inte högprotein. Vilken gräns har du för nivån högprotein när du säger att kosten är det? Det behövs lite faktiska siffror/nivåer om man skall kunna diskutera det vidare tror jag.

Magica1970
0

#20 Det heter lchf inte lchp. Det vi äter är en högfettskost och det finns ingen som säger eller har påstått att vi ska äta större delen protein. Anna O vill gärna ha det till en högproteinkost eftersom hon är fettskrämd och vet inget annat än att kolhydrater är "the thing". Vilket vi vet är helt åt helskotta skadligt i höga doser.

MalinL
0

ajg menar att man äter protein i högre utsträckning än vanligt. Lchf bygger ju på att man äter fett och protein.

Vad menar du är gränsen för att en kost ska bli en högproteinskost?

Magica1970
0

#23 Troligtvis när proteinintaget är i nivå med fett. En vild gissning. Gissar att kroppen säger ifrån innan den kollapsar.

Jennix
0

#20  Jag antar att det beror på vad man menar… Det är så olika hur mycket fett och hur mycket protein man äter. Men jag tror att dom flesta ändå äter fett kött, även om man inte lägger till fett så blir det ändå fett - med bacon, fläsk, fläskkarré och ev. en klick smör på.

Jag vet inte vilket kött som menas med magert kött men jag tror som sagt var att riskerna med proteinintaget är rätt överdriven, oavsett om man kallar det Atkins eller LCHF och oavsett var fettmängden ligger.

Äter man lite smör på köttet så kan jag inte se att det finns en risk för att få "rabbit starvation".

Sen skulle jag kunna kalla det högproteinkost också… Jag ser ingen skillnad egentligen. Jag tror inte högproteinkost är farligt heller.

Aniara4
0

Vad är "vanlig" utsträckning av proteinätande? När vi diskuterar vad som är lagom brukar vi hamna någonstans runt 1g protein/kilo kroppsvikt. Vad rekommenderas av SLV, Socialstyrelsen, eller vem som nu utfärdar såna rekommendationer?

maxiq
0

Lägg särskilt märke till att Anna kastar ur sig några undersökningar när hon blivit hårt pressad genom kommentarer på sin blogg men hon har ingenting att försvara sig med när undersökningarna pulveriseras. Inte en enda kommentar till försvar har hon skrivit!

vispop
0

Livsmedelsverket tycker att en lagom mängd protein är 20% av det dagliga näringsintaget. De flesta som äter LCHF brukar tala om exakt samma mängd. Det betyder alltså att LCHF inte alls kan betraktas som någon högproteinkost. Har man sen ökat sin personliga andel protein så betyder ju inte det att LCHF är en högproteinkost.

Jennix
0

Så, frågan är: räknas ca. 6 skivor fläskkarré om dagen som högproteinkost eller inte? Skrattande

Vicks
0

#28 Exactly!Glad

vispop
0

Hur långt är ett snöre?

MalinL
0

Jag såg att mitt eget matintag idag, vilket jag tyckte hade en hög proteinhalt bara bestod av 18 % protein så det var ju inte så farligt då.

Hemsken
0

MalinL: Jag tänker att frågan om protein handlar lite om vad man brukade äta innan kostomläggningen.  Vissa "vanliga" människor äter ju både lunch och middag i form av lagade måltider (med kött eller fisk) och kanske även något kokt ägg till frukost (utöver bröd mm.) Andra människor är mer smörgåstyper och äter endast en lagad måltid om dagen (och då kanske ett lass pasta och lite korv). För den senare typen blir ökningen av protein ganska stor med LCHF-kost medan den tidigare gruppen äter ungefär samma mängd som innan. Upplevelsen av att man äter jättemycket protein stämmer alltså inte med den verkliga mängden - precis som du upptäckte…

maxiq
0

Eftersom det är procent vi pratar om, alltså delar av helheten, så gör det att ju mer fett (vi) eller kolhydrater (dom) man äter desto mindre blir andelen protein. Äter man fettskrämd bantarmat så kommer andelen protein att öka fast mänden kanske är densamma.

Snurrigt? Läs en VeckoRevyn istället! :-P

Maybelline
0

Läste lite på Anna Ottossons blogg och reagerade på att hon aldrig verkar svara på kommentarer. Var sedan någon som tyckte att man blev aggressiv av LCHF för att man förväntar sig svar på frågor. Tycker hela debatten där tydde på att det var kolhydratshjärnorna som hade problem - de som går på fett verkar mer slipade :)