Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 8346 ggr
Charlotta_Osterberg
0

LCHF kokbok?

Hej alla härliga LCHF-are!

Är ny medlem och jätteglad att jag har hittat till ert härliga gäng! Helt otroligt vilken sammanhållning ni har och vad peppande ni är!

Är själv en sådan som älskar att dra igång projekt och älskar att utveckla nya saker. Tanken har slagit mig att jag inte har lyckats hitta någon bra kokbok för LCHF-are. Någon som har hittat det?

Bara här på sidan finns det ju hur mycket bra recept som helst. Skulle jätte gärna med eran tillåtelse och hjälp vilja försöka sammanställa en riktigt bra kokbok (om det nu inte redan finns en?) vad tror ni? Är beredd att jobba hårt för att få den riktigt bra och omfattande. Skulle ni vara intresserade av en sådan? 

Tacksam för svar och respons!

Kramar Charlotta

Elaichi
0

Låter jättebra, jag skulle vara intresserad!

Wildrat
0

Jag skulle också vara intresserad.

Laurel
0

Bra idé! Tänk en kokbok med bilder och recept på härliga LCHF-rätter!

Rita-S
0

Självklart skulle jag köpa en sådan på störten :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Charlotta_Osterberg
0

Kul att responsen är så bra!! Är verkligen jättepeppad själv att dra igång och börja jobba med den nu på stört! Kanske den även skulle kunna innehålla andra intressanta LCHF-relaterade saker som lite omväxling bland recepten. Har ni idéer så skriv jätte gärna!

Hade tänkt mig en bok med lätta användbara recept för vardagen men kanske även något fest avsnitt och ett avsnitt med tipps på kolhydratlågt fika och godis.

Maila gärna alla bra idéer och goda recept! Ju snabbare jag hittar material destå snabbare kan jag komma igång!

Mail: charlottaosterberg@hotmail.com

Kramar Charlotta

Johanna-Soderlund
0

Det var en bok på gång som skulle heta "Smörstekt" av sambon till Lars-Erik Litsfeldt. Den skulle komma i höstas, jag vet inte vad som hände med den.

sussilo
0

smörstekts kokbok kommer ut i mars månad,,var in på hennes blogg o kollade

Charlotta_Osterberg
0

Har också hört talas om den men det sätter ju inga hinder för att det kommer ut flera. Vet inte vad hon får alla sina recept ifrån men bara här på forumet finns det ju massor med bra tips och recept som verklilgen borde sammanställas till något bra! Eller vad säger ni?

Marylojs
0

Var det inte någon annan forumare som skulle göra det förut, för ett år sen? Jag känner en kock som precis håller på att slå sig in på matstyling, kan kolla med honom om han är intresserad av ett referensprojekt om intresse finns?

Charlotta_Osterberg
0

Är jätte sugen på att dra ihop något bra. Speciellt recept eftersom där någonting jag själv saknar! Är ju som sagt jätte glad om jag får hjälp och idéer på vägen och vet du en kock som vore intresserad och som går att referera mot så vore det ju hur bra som helst!!

magma
0

#9: Sjukdom satte käppar i hjulet för den kokboken, vi får hoppas att läget ljusnar för henne.

#0: Välkommen hit! Jag tycker det är en bra idé, och skulle absolut vara intresserad av en sådan kokbok.

Royalwithcheese
0

Jag kan stælla upp som provsmakare ;)

Sagittaria
0

Det låter intressant. Har du någon fotograf? Annars har jag en som gillar att plåta mat.

Charlotta_Osterberg
0

Tack för den härliga responsen! Har ingen fotograf än så vet du någon som tycker om att fota mat så låter det super! Kanske du kan höra om hon/han skulle vara intresserad o sen ge mig numret?

Sagittaria
0

Jag ska kolla med honom och återkommer till dig i din inkorg.

Loria
0

jag har själv funderat på att skriva en kokbok, eller jag har faktist påbörjat den, finjusterar recept o fotar. Mitt projekt hade jag dock tänkt ge ut till mina vänner o familj i julklapp så ingen ska kunna säga "jag vet itne vad du äter" längre….

Men jag delar gärna med mig. Hur hade du tänt trycka upp den

teresaewa
0

hej kul idé,vad sägs om att boken kan "göras" tillgänglig elektronisk för oss alla.Som det är nu så finns massor med recept spridda här bland oss som testar olika varianter :) av maträtter.Om var och en sänder 2 till 5 favoriter så får du massor med svar.T

Margareta
0

Ju mer jag tänker på det - tycker jag att en webkokbok är bäst. Gör man den bra - kan man ha en bra utskriftsversion för var och en.

Vi har många gånger pratat om vem som har rättigheterna till recepten. Om någon ger ut en bok med andras recept och tjänar pengar på det - är det inte så kul för receptmakarna.

En webkkokbok blir något annat - den kan vara hur proffsig som helst och gå i vår vanliga LCHF-anda - tillgänglig för alla.

En tanke bara!

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
0

Om de som jobbar på boken skulle kunna tänka sig att bara få lön för mödan skulle ju resten av pengarna kunna samlas i en fond som de som vill göra LCHF-forskning kan söka pengar från tex…

Margareta
0

Det är en klok tanke som jag stöder Wildrat!!!
Absolut!

Numer pensionär i Nynäshamn

sussie
0

Jag skulle vilja ha en riktig bok med både bra recept och fina bilder på bra papper. Att skriva ut själv blir som inte samma sak.

Iden att vi alla som hittat på egna rätter skickar in recept är bra tycker jag.  

Gillar böcker….. skulle både köpa till mig och som present

Charlotta_Osterberg
0

Tack för alla svar! Självklart kommer jag att kolla så att det är ok för dem jag tar recepten från. Räkner absolut inte med att göra någon förtjänst på boken utan snarare tvärt om. Tror kanske att det kommer innebära lite utgifter men tycker absolut att det vore värt det.

En webbkokbok är absolut en bra idé och det ena utesluter ju inte det andra. Men är lite sugen på att ha recepten i en riktig bok eller vad känner ni? Går ju självklart att sammanställa recepten på internet också. Men för boken hade jag tänkt kontakta ett tryckeri och även försöka få tag på några eventuella sponsorer för att minska kostnaderna.

Ni på detta forum är min största insperationskälla och vill ni dessutom bidra med era favoritrecept så vore jag mer än tacksam. Kanske vill ni till och med att jag skriver ut namet (det namnet ni har i detta forum) på den som bidragit med receptet? Gör som sagt inte detta för att gå med vinst och skulle den med all förmodan sälja bra (hoppas ju förståss att vi lyckas sprida den ordentligt!) så tycker jag idén med en fond låter som en kanonidé!

Loria - har du recept och idéer som du vill dela med dig av så är jag jättetacksam. Tycker bara det är kul om så många som möjligt kan bidra. Självklart måste vi ju även hänvisa till forumet i boken.

Hade tänkt att den skulle innehålla lite annan matnyttig info också!

Vill ni skicka tankar, idéer och recept så är min mail: charlottaosterberg@hotmail.com

Santhe
0

Jag är intresserad av att köpa en riktig bok.

Gärna en med alla möjliga olika recept som plockmat, förrätter, varmrätter, soppor, sallader, röror, efterrätter mm.

Wildrat
0

Jag vill också ha en bok med fina bilder.

Charlotta_Osterberg
0

OK! Eftersom responsen varit kanon så har jag nu tagit ändan ur kvarnen (eller hur man säger!?) Och börjat sammanställa de recepten jag fått in. Vill inte ta recept jag inte fått klartecken att de är ok att använda så skicka mig gärna era favoriter!

Brinner verkligen för projektet och det som kommer att bli resultatet! Glädjer mig till varje sekund jag hinner jobba med det! Har själv många idéer men bollar dem gärna o kommer på fler!

Ville i alla fall bara meddela att jag har satt igång (startskottet har gott) och tackar och tar emot allt jag kan få! Är en del jobb kvar med att  försöka hitta bokförlag och sponsorer innan allting är klart. Eventuella pengar den här boken kan dra in tycker jag att vi sätter in i en fond som Wildrat föreslog. En fond med pengar för forskning innom LCHF. Tycker det var ett jätte bra förslag!

Charlotta_Osterberg
0

Tack för de recept som strömmar in! Skulle behöva ännu fler för att boken ska bli riktigt bra! Vill inte ta några recept från forumet utan att ha fått klartcken på att det är ok! Så skicka gärna era favoriter!

Tar kontakt med ett bokförlag nästa vecka. Lovar att hålla er uppdaterade om vad som händer sen!

Rita-S
0

#26 skicka gjärna mejl i fall det är nåt särskild typ recept du är ute efter, kan jag kika i min hög om ajg har nåt som passar

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Charlotta_Osterberg
0

Härligt! Tar emot allt jag kan få! Rätter som går att laga till vardags, röror, såser, efterätter, LCHF-fika, frukostar. Rubbet! :D

dezie
0

Jag tycker detta med en kokbok låter kanon jag har från när jag började med den här kosten efterlyst en kokbok eller liknande med recept för jag tycker det är lite svårt med att hitta på maträtter.

Så jag är verkligen intresserad av en sådan bok.

Tjolanta
0

Jag tycker också att det skulle vara kanon med en kokbok i tryckt form då jag inte alltid har tillgång till dator och det är så trevligt med bilder på mat. Väldigt ofta väljer jag vadjag ska laga utifrån hur maten ser ut.

Så jag köper garenterat minst en.

Mimsivimsi
0

har inte läst hela tråden men tänkte bara säga en sak..

Det finns ju tusentals kokböcker med kolhydratmat.

Hur många rena LCHF-kokböcker finns det?

Ju fler kokböcker vi genererar desto fler kanske får upp ögonen för LCHF-kosten!

ragnhildar
0

Såg hos en bekant Atkins Kokboken och blev förtjust.

Fina bilder Varje rätt var beräknad i energi% kh, protein och fett.

Just det senare skulle vara viktigt i en ny kokbok för lchf-ätare

Charlotta_Osterberg
0

Absolut! Tack för tippsen!

Charlotta_Osterberg
0

Är i full gång med skrivandet! Letar efter några goda röror, tex. räkröra, tonfiskröra, kycklingröra osv. Någon som har något gott recept som jag får ta med?

Vänligen Charlotta

ebet
0

Yoghurt e creme fraiche, fransk senap, väldigt mycket finriven parmesan, salt peppar, riven vitlök och finhackad salvia. Ohh vad det är gott till stekt kött!

Lehane
0

#35 Låter underbart… Skriver av på en gång!

ebet
0

Ps. Låt stå i ngr timmar innan servering

Charlotta_Osterberg
0

Låter jättegott! Tack!

Nillalilla
0

Jag skulle också köpa en sådan kokbok, absolut! Ju fler fina bilder desto bättre.

Charlotta_Osterberg
0

Hej! Tänkte bara meddela att arbetet med kokboken är i full gång. Har fått hjälp från startcentrum att genomföra projektet!

Letar nu recept för full! Har lite svårt att hitta goda och inte allt för krångliga fisk/skaldjurs recept och köttrecept så har ni några sådana på lager så tar jag mer än gärna emot dem med öppna armar. Självklart är allt annat mer än välkommet också!

Har väldigt många grönsaks och sidorecept med broccoli och blomkol.  Kankse har ni fler förslag på sido och grönsaksrätter med andra grönsaker?

Vänligen Charlotta

gejsa
0

När du skriver en kokbok tror du att du kan ha med hur mycket kolhydrater det blir för varje måltid med? Sånt är ju alltid intressant att veta.

Charlotta_Osterberg
0

Absolut det har jag planerat! Alla recept ska innehålla kolydrater, fett och protein.

gejsa
0

#42# Det är ju kanon. Den vill jag med köpa isf.

Rita-S
0

Charlotta, skaldjur innkommande! :)

Bookjones
0

Stekt vitkål är jättegott. Jag brukar kalla det fried coleslaw för jag använder färdigrivna påsarna med coleslaw som finns här. Man knapersteker 5-6 skivor bacon klippt i småbitar och sen mjuksteker man helt enkelt vitkålen (mixet jag köper har lite lite rödkål och morötter i för färg) på låg värme i resterande baconfett. Mumsigt och enkelt.

ragnhildar
0

Var köper du skivad vitkål? Tycker det är svårt att skära den tunnt.

Yakamoto
0

#46 Skiva den med osthyvel!  Blir tunt som sören! Passa fingrarna.

Jag använder hyvlad vitkål som spaghetti!

Amiechan
0

#46: Bookjones bor i Kalifornien ragnhildar :)

Jag har inte sett nån färdigriven kål i Sverige, men det kanske någon annan har?

ragnhildar
0

Bor han i Kalifornien!?  Lyckost han. Får försöka med osthyvel då då.

bernil55
0

Om vitkål: Jag skär klyftor och trycker ner dem åt rätt håll  hålet på min lilla assistent. Jag använder skiv-verktyget och får till finriven vitkål snabbt. Någon större bit kan det bli, men i stort sett blir det perfekt.

(undrar om någon förstod det där? Förvånad)

Skaldeman
0

Slipa kniven, halvera vitkålshuvudet och strimla en halva i taget. En mm tjocka skivor. Det går på ett nafs. Sen kapar jag dem på mitten också.

/SSS

kalkontupp
0

Har inspirerats många gånger av Airams matblogg med underbara foton. Kanske redan någon har kontaktat henne ang LCHF recept?? Vet inte om hon är med i forumet.

Förutom Airams matblogg finns det ännu en tjej som lagar god LCHF mat med fina bilder på sin blogg. Måste försöka komma ihåg vem det är..

magma
0

#50: Ett litet ps: Kul att få se dig på bild bernil55!

Vimsan
0

mer fisk/skaldjur i din mail

Amiechan
0

#54: SkrattandeSkrattandeSkrattande 

Skynda dig att plocka upp det ur brevlådan - annars börjar det lukta.

Charlotta_Osterberg
0

Tack för alla bra tips och recept! Är verkligen tacksam! Ska skynda ig att kolla mailen vill inte att det ska lukta rutten fisk där :P …är inte så mkt för surströmming!

Airam1
0

#52 - Jag har varit medlem på KiF sedan 06-07-16. Man har tagit bort länken till min matblogg, men den finns på "Min Sida".  För övrigt har jag valt att tacka för visat intresse på förfrågan om jag vill bidra med recept och insipration till den kommande kokboken. Det finns en del på min blogg som ju kanske skulle kunna räcka till något eget. Så jag avstod det här gången.

Jennix
0

#57  Ja, men det kan ju bero på att den var avstängd för allmänheten rätt länge… Vi hade flera länkar till dina recept men folk blev irriterade på att dom inte kom in på den och såvitt jag vet fick vi aldrig något besked om när du tänkte öppna den ingen.

Har du bett om att få den uppsatt igen? Det är bara att säga till så skriver vi in din blogg här igen! :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tezz
0

Två kötträtter och En rätt med kyckling på vägtill dig nu =) ..

Vimsan
0

Hur går det ? =)

Charlotta_Osterberg
0

Hållerp å och jobbar med boken för fullt och kan snart börja sammanställa allting jag har :) Nu återstår det snart att hitta en bra fotograf och stylist som kan hjälpa till att ta fram fina bilder innan jag letar upp ett förlag :) Hoppas att allting ska gå vägen!

mulligast
0

Kan jag få komma med ett förslag?Skrattande

När jag läser kokböcker så gillar jag när det är sammlat..

Alltså man hittar

påskmat för sig,

julmat för sig,

fest mat för sig,

fakir mat för sig,

snabblagat för sig… etc etc:-)

Charlotta_Osterberg
0

tack så jätte mycket för tipsen! är jätte tacksam föralla förslag o försöker verkligen att ta till  mej allt. Hade tänkt samla tex. färsrätter för sig, kycklingrätter för sig osv. och sen kanske sorterat efter hur mycket kolhydrater de innehåller.

Raring
0

Jag har en kokbok hemma som jag gillar formatet på väldigt mycket (länk) även om jag inte använt den så ofta för receptens skull. Den är häftad med ringpärm så att man kan öppna och vika boken enkelt. Väldigt behändigt - inga 'automatiska' sidbyten, och boken tar mindre plats på arbetsbänken.

Bara en tanke från lilla mig.

MiaP
0

Det finns en kokbok färdig för utgivning på förlaget Bilda. Den är skriven av Mi Nachtnebel och heter Smörstekt. Pressläpp den 27/3.

magma
0

#63: Ta gärna med, förutom kolhydraterna, hur mycket protein och fett receptet innehåller. Ser fram emot resultatet!

sussie
0

Hur går det? Jag längtar efter kokboken att mysa över…. och laga efter!

BitteS
0

En kokbok vore toppen!

Nu skriver jag ut de recept som verkar intressanta och sedan letar jag förtvivlat efter ett specifikt recept i alla mina högar när jag tänkt göra något nytt. En bok är alltid bra. Kör hårt. Kunderna står på kö för att köpa boken.

Charlotta_Osterberg
0

Tack för den positiva responsen och jag jobbar på det för fullt! Tar fortfarande med glädje emot alla recept och alla tips jag kan få!

hejbaberiba
0

Jag kan rekommendera Smörstekt som nämndes tidigare, har hunnit laga några recept och de är enkla och riktigt riktigt goda! Jag ser fram emot fler kokböcker i LCHF-stil så kör hårt! :)

Melindrea
0

Vill lägga till ett erbjudande: Om folk är intresserade av en webbkokbok kan jag skriva en sida där man kan lägga in recept på ett (förhoppningsvis) lätt och överskådligt sätt. Är det av intresse för folk?

Mumrikshumla
0

En webbok låter super! Jag läste på airams blogg att hon skulle ge ut en kokbok snart. Det kommer jag också att köpa för jag gillar hennes recept!

Sen kan man ju alltid använda vanliga kokböcker och byta ut saker i recepten mot mer LCHF-friendly stuff :)

Qamilla
0

Hej,
Ja, jag vill ha flera kokböcker. Sen om dom ligger på nätet eller kommer ut i affären spelar ingen roll. Lite nya tips och idéer är alltid bra att få.

lindhis
0

åå en sån ide´ kommer köpa den direkt!

hade varit kul om det funnits med ett litet mer "barnvänligt " kapitel i boken och med det menar jag tips på vad man ge de små som man vill hålla från de flesta kollisarna men ändå inte helt kan få att "köpa" hela konceptet då de i bland måste äta annan mat borta och på dagis/skola.

Har svårt att komma på bra frukostar till mina barn… 3 0ch 5 år, den store äter med glädje turk. yoghurt, ägg, bacon mm men den lille inte är förtjust alls i detta. Han drömmer nog om mackorna :-) som han saknar…

Lippi
0

Jag köpte boken "Smörstekt" av Gun-Marie Nachtnebel för 174 pix på Adlibris.

Har precis fått hem den och bara hunnit testa ett recept, gissa vad? Jo - efterrätt förstås Cool

Här kommer det - Chokladbollar med kokos 4 port.

Ingredienser:

80 g mörk choklad (70%)

50 g smör

2 ägg

1½ dl kokosflingor

ugn 175 grader

Smält chokladen i vattenbad. Smält smöret i en kastrull på svag värme. Ta av kastrullen o tillsätt kokosflingor, ägg o smält choklad. Klicka i muffinsformar, ca 2 msk i varje form. Grädda i 7 minuter.

Kolhydrater: 5,2 g/portion

Jag tror i och för sig att man kan hitta lika bra, om inte bättre recept, här på forumet, men jag är en sådan där som gillar böcker…

Melindrea
0

Då ska jag börja sätta upp något. Hmm. Tror jag startar en ny tråd, eftersom det har mer med design och mindre med själva matlagning att göra i början.

Charlotta_Osterberg
0

Håller på med precis samma sak. Kokboken som jag jobbar med kommer att bli webbsida til att börja med. Hade hoppats att den redan skulle vara klar nu men behövde lite hjälp med e sista justeringarna så därför tog det lite längre än planerat. Webbsidan innehåller redan msor med recept och där kommer ala som vill även kuna att lägga upp sina egna.
Men som sagt! Ju mer det finns som är LCHF destå bättre!

Neeelia
0

Läste ovan att du Charlotta ansåg att den som lämnat receptet fick sin signatur, det tyckte jag lät kanon om man vill det. Så blir ju recepten för min del lite mer personligt. Hade jag tyckt var kul iaf….

Buppan
0

Har sett en köttfärs rätt som såg fabulöst smarrig ut, hoppas att du fått den. Det var Mervi som lagt ut receptet. Fråga henne, men den var mmmmmmmmmm!

sussie
0

Jag längtar verkligen efter kokboken, hoppas den finns till salu snart. Kolla recept på nätet kan man visst göra men jag vill  HÅLLA i en bok bläddra fram och tillbaka, njuta.

Neeelia
0

Kokbok låter kanon. Recept är bara välkomnat

Anna fd 137kg Skriver just nu med en kokbok som kommer ut i september. http://www.pickabook.se/ Bara ett tips för som sagt, recpet är alltid välkomnat :)

sussie
0

Det är en "äkta" LCHF bok till jag längtar efter. GI i all äre men det är inte vad jag är ute efter utan nya roliga vackra recept och bilder på LCHF mat.

Qamilla
0

Den boken verkar helt ok men innehåller endast 24 sidor med recept. Det är recepten jag är ute efter. Har faktiskt helt fått idé torka på sistone.

Neeelia
0

#82. Självklart. Dock äter Anna rätt LCHF inspirerat. Och hennes recept är helt fantastiska även för oss. Kolla bloggen, där är en drös med recept. www.metrobloggen.se/vagenfran137kg

Vimsan
0

PUTT…. ;)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.