Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1254 ggr
Skowne
0

Kolhydrat tabbe

Hej!

Har sedan 2 veckor börjat äta enligt lchf. De primära målen med lchf för mig är att gå ner nåt kilo i vikt sen bibehålla vikten och att jag vill må bättre.

Har lyckats väldigt bra än så länge, men igår när jag kom hem till min flickvän bjöds det pannkakor med sylt och glass. :P Där slank ner en del.

Min fråga är, om man äter enligt lchf och vill gå ner i vikt, är det ok och "fuska" ibland med t.ex pannkakor. Eller man kan räkna med en utebliven effekt genom att ha en så kallad ätardag i veckan?

Jenny84r
0

Hur mådde du efter pannkakorna? Det är väl frågan om fusket är värt hur du mår efteråt.
En del som fuskar i en kolhydratfattig kost mår dåligt efter att ha ätit fler kolhydrater än vad som är bra.

Och så är det ju helt upp till dig hur strikt du vill vara :-)
Det tar nog bara mycket längre tid att uppnå önskat resultat med för många avvikelser.

Du skrev att det slank ner en del pannkakor, du kanske ska låta det slinka ner mycket mindre nästa gång du vill "fuska" för att minimera konsekvenserna.

Maia
0

För mig skulle en fuskardag innebära att jag fick gå igenom den abstinens som jag hade när jag startade med kosten en gång till. Det kostar för mycket för mig, så att säga. Dessutom skulle då risken varje gång vara mycket stor att jag lade av med kosten helt och hållet, fick tillbaka alla kilona och fortsatte gå upp ännu mer. Istället för att vara mätt och nöjd. Sök på ordet "kokospannkakor" i sökfunktionen så får du fram ett toppenrecept som du kan äta utan abstinens.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MimLan
0

Kroppen är inte inkörd på fettdrift efter bara en vecka, så jag tror inte att det märks av särskilt mycket av det, såvida du inte hör till de som får problem av att äta mjölmat och socker ändå.

Enligt andra trådar här som pratar om avsteg, verkar det inte vara en bra grej att ha som rutin. Många talar om att dra på sig vatten/vikt som kan ta flera dagar att komma ur och utebliven effekt av välmående eller viktnedgång.

Du nämner inte vad för utebliven effekt du syftar på?

Trollcina
0

Jag tillhör de som pga lite "fusk" får betala priset av utebliven viktnedgång under långa perioder. En vitlöksbrödsskiva, några potatisbitar el lite fullkornspasta osv en endaste gång har fått min viktnedgång att stanna helt i flera veckor, ja ibland månader. Det har alltid tagit lång tid för mig att få igång viktnedgången igen och först nu har jag insett hur viktigt det är för mig att aldrig fuska om jag vill ha en viktnedgång. Däremot om jag vill stå still i vikt så kan jag unna mig lite fusk ibland det har jag ju sett under de här två åren.

När kroppen kommit igång med fettdrift så behövs det mkt lite för att stoppa upp processen och sen får man börja om igen det är min erfarenhet.

Jennix
0

Du kan räkna med en utebliven effekt när du fuskar, JA. Går det bra ändå är du en av de få som klarar det, men det är långtifrån garanterat.

Man ska vara väldigt medveten om att varje gnutta socker och stärkelse man får i sig kan påverka och hindra kroppen att ställa om sig. Sen får man avgöra om det är värt det eller inte! Glad

Jag har samma erfarenheter som #4 och det är det som de flesta verkar ha problem med.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Skowne
0

Tack alla för era svar!

MimLan

Det var effekten på omkretsminskningen runt magen jag syftade på.

Är nog också extra känslig för stärkelseprodukter, känns som magen svullnar upp på ett par minuter bara jag tänker på potatis.

birma
0

Så ett fullständigt uteslutande av dylika produkter (socker, stärkelse) kan vara det enda för lyckad viktminskning för några? Minimerande och gnuttor inte tillräckligt.

Har trott att minskningar, minimeringar, gnuttor och sällsynt varit åtgärder av betydelse och med faktiska positiva verkningar. Men då är det så att det finns några som måste utesluta sådant HELT för resultat om jag fattade rätt nu.

Då skulle t.ex enstaka bitar mörk choklad gå bort helt, med sitt innehåll av socker. Trots lågkolhydrat.

Då skulle t.ex enstaka finncrisp eller flatbröd gå bort helt, med sitt innehåll av stärkelse. Trots lågkolhydrat.

Kanske samma med mjölkprodukter och nötter, för några.

Total avhållsamhet då så att säga. Inte nu med tanken utifrån triggningar, sockermonster och sånt, utan renodlat relterat till viktnedgång då.

Man lär sig…

Jennix
0

#7  birma: har du gjort en egen tråd nån gång, där du kan få hjälp, råd och stöd?

På dina frågor: JA! Jag säger att nybörjare bör äta så ren mat som möjligt och undvika ALLT socker o stärkelse, speciellt tills man satt igång viktnedgången. Har man nästan normalvikt så känns det inte så noga men innan man ens börjat gå ner i vikt så bör man noggrannt undvika allt med socker i.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MimLan
0

#7 Du känner säkert till hur man utesluter "allt" när man kör fakiren? Så det är inget nytt, det handlar ju om att reda ut vad man _själv_ tål och på vilka nivåer. Om någon klarar allt, en annan lite och en tredje inget alls, så är det ändå något man måste ta reda på själv.

birma
0

Tack #8 och #9

Försökte hålla inlägget allmänt hållet med anknytning till tråden, istället för personligt. Men det är klart att frågeställningarna också inkluderar en själv. 

Jo det stämmer, jag vet hur fakiren ser ut. Det vore förstås klokt att gå den vägen, börja där.

Har några personliga trådar men de börjar bli långa. Den som handlar relativt renodlat om viktminskning/hälsa är den här

Kunskaperna, inspirationen…

och där finns även en beskrivning hur jag äter, samt hur menyn stramats åt ytterligare efter hand.

Jennix
0

#10  Jo, jag vill säga detta: det finns en stor nivåskillnad på FAKIR och på att äta saker med lite socker o stärkelse i… Tycker jag iallafall. Skrattande

Jag tycker inte man måste testa fakir, bättre då att testa att äta ren mat först och se om det funkar. Typ Atkins Induktion…