Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4659 ggr
Emlan
0

Mode for gravida: dagens mode

Jag letar efter en vit kortärmad topp, helst utan gravidmage. Jag har varit i manga affärer, men det verkar som att alla har övergatt till mammamode (hände väl för ganska längesedan). Jag undrar, är det nagon som vet ifall det kommer bli modernt med "vanliga" toppar, linnen och kläningar? Det finns väl nagra i klädaffärerna, men utbudet är klart större för folk som tycker om gravidmodet (jag har kläder i denna stil, men tycker att det hade varit kul att variera). Nu när de flesta pa forumet börjar tappa kilona/har natt normalvikt sa kunde det ju vara kul att sluta gömma sig.

Maia
0

Ja, nu är det också på väg in med extremhöga byxor så som det egentligen bara var under en kort tid på 70-talet. (Någon som minns Sisley-jeansen?) Där kan man inte gömma någon mage.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

clajo
0

#0: menar du att skärningen under bysten är "mammamode"? Det finns olika snitt på det också, med figursytt osv, som gör att man inte ser gravid ut. Men man får leta… 

#1: Jag föddes på 70-talet, så jag fick nöja mig med brun/orange sparkdräkt och plysch-overaller…Skrattande och Kina-skor.

Edit: Köpte en fin blå-vitrandig skjorta på KappAhl idag i fint figursytt snitt, t.ex.

hupp
0

Jaha då kan jag inte köpa brallor heller på ett tag jag som gillar "normal"  till låg höjd på midjan. Men å andra sidan har jag inte heller köpt någon "gravid" topp. Man får leta men det går att hitta annat!

sofiaw
0

egentligen är det redan ganska passé, får väl se när affärerna fattar det också.. :)

MiaKia
0

#2 Åh, Kinaskor!! Jag hade röda i sammet. *nostalgi*

enba
0

Ja tänk när man var gravid då fanns det inga kläder som passade och var snygga. Nu finns det hur mycket som helst. Bara det att jag inte vill se gravid ut längre. Modet är gjort för pinnar.

Agenda
0

Vet inte vad som är på g modemässigt, men Gina Tricot har kortärmade toppar. Vanliga figurnära alltså. Om just vit finns vet jag inte, men det är ju en basfärg… Lycka till!

parsley
0

Tror att det har blivit allt vanligare att folk har "put"- eller sockermage pga av matvanorna. Därför säljer affärerna kläder med skärning som döljer magarna, eftersom folk efterfrågar den typen av kläder.

Emlan
0

Nr 8 Det tror jag ocksa, om man tittar pa dagens tonaringar (iaf svenska) finns det manga som ár smala, men mánga av dem har mage! Máste bero pa obalans i hormonerna, det finns manga spinkiga ungdomar här i Spanien, men nástan alla har putmage, hur spinkiga de än är (+ dálig hállning). Detta har ju saklart affärerna fattat. Det är normalt att ha mage, gravid eller inte. Och det ar ju väldigt praktiskt för modekedjorna att ha mammakläder, kläder till överviktiga och dessutom till "normalviktiga" i en kollektion.

Marylina
0

#8 Jag tycker snarare att skärningen framhäver magen. Man ser helt enkelt gravid ut. Jag med min jättemage kan knappt handla någonting av dagens mode. En lång t-shirt, (svår att hitta) med öppen skjorta/kavaj eller sjal som hänger för magen känns vettigast. Jobbigt nu när det är så varmt att inte kunna gå ut utan något över.

Wildrat
0

#10 Även om kläderna är rymliga måste man vara oinnsmal för att de ska sitta bra. Minsta mage förstoras och man ser just gravid ut… Hopplöst.

Emlan
0

Jo, jag jobbar i en klädaffär och vi har en hel del toppar av stilen "gravid". När folk provar dem säger de : jag ser gravid ut! Men om nágon som verkligen är gravid provar dem är de snäppet för smá. De är till för folk med begynnande sockermage. Eller, folk som svälter sig själv med lágfettsdieter och ändá har lite mage. Jag har fortfarande lite mage fastän jag är smal. Innan jag borjade med p-piller hade jag ingen, den kom när hormonbalansen stördes. Tyvärr har den inte gátt ner helt sedan jag slutade med p-piller för ett par ár sedan, men det är heller inte sá att jag máste dölja den….. Den försvann ett tag när jag höll pá med Pilates, det borde alla här prova, jag har börjat sá smátt igen. Det är lite som yoga fast enklare, man jobbar mkt med andningen och hállningen. Ryggen már mkt bra av pilates. Nágon annan som har provat?

Empe
0

För er riktigt stora, som jag själv, kan jag bara varmt rekommendera Ulla Popken. Här i Sverige bara som postorder men de finns i bl.a Tyskland som butik. De har strl 42-62 har jag för mig och de är duktiga på att anpassa längd och vidd och sånt till större storlekarna - till skillnad mot tex. Lindex, H&M mfl.  De förstått att inte alla tjockisar är max 1.65 som i Sverige där byxor oftast hamnar på halvflagg på mig som är 1.82 med låånga modellben ;) …

Jag var i Celle, 20 mil från Kiel, i höstas och blev behandlad som en kunglighet i UP-butiken! Affärsinnehavaren frågade om jag skulle ha fest- eller vardagskläder och vilka färger jag tyckte om (jag förklarade när jag steg in i butiken att jag typ skulle titta på en en halv ny garderob - så de inte skulle tro man var konstig när man började plocka massvis av plagg) sen sprang hon runt och plockade med säker hand plagg som passade min figur och levererade till provhytten. Jag behövde bara stå där och bli uppassad och prova allt som hon kom med. Passformen är oftast helt suverän i rejält stora storlekarna, tycker jag iaf. och de har insett att vi stora kan behöva lite färglada roliga moderna saker på oss. Ett tips från mig sålunda…happy shopping!!!

kaisakavat
0

Kul att du tar upp detta Emlan. Jag har länge varit irriterad på ensidigheten i klädutbudet. Två miljarder olika, fast likadana ändå, hysteriskt mönstrade, puffade och rynkade tunikor.

Jag hör till dem som INTE passar i vare sig puffärm eller rynkade empireskärningar. Jag är nog "bullig" som jag är, det ser bara för hemskt ut på mig. T o m munkjackor och sportkläder har puiffärm! Det är som om vi ska gå omkring och se ut som småflickor alla (eller idioter, eller höggravida..). Baby-Doll! Jag blir rentav arg.

Sedan gillar jag inte hysteriska mönster heller. Då förstår ni - det är kört! 

Längtar efter mjuka svepande linjer i lätta tyger, med lugna harmoniska mönster. Både färger och mer diskret.

Halvdansken
0

"Jag hör till dem som INTE passar i vare sig puffärm eller rynkade empireskärningar."

Nej, urrk. Det är det ingen som gör,

Har ni kollat 2.a hand? Där finns det annat än dagens mode.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aniara4
0

För mig är det modet rätt bra, eftersom jag är relativt liten över axlarna, har oproportionerligt kort överkropp, och sen ENORMA höfter+nedermage+lår. Allvarligt, jag tror 2/3 av min kroppvolym finns mellan midjan och halva låret! Så de där bulliga "gravidkläderna" sitter tajt över min rumpa ändå!

Sen håller jag inte med Empe om att de större kläderna är anpassade efter kvinnor som är högst 1.65, tvärtom! Jag är 1.60, och när jag väl hittar något som går runt mig, ungefär stl 50, så tycks plagget vara sytt för en tvåmeters amazonkvinna! Som om de bara har ökat alla mått lika mycket från de mindre storlekarna. Nu har jag som sagt en rätt kort rygg och enormt höftmått, vilket gör att alla blusar, klänningar etc som är det minsta figursydda korvar sig i ryggen och hakar upp sig på rumpan. Dessutom är de alltid för breda över axlarna.

Att lägga upp långbyxor har jag blivit expert på, men såna halvlånga kan jag glömma - de ser ut som aningen för korta långbyxor på mig, och oftast har de detaljer i nederkanten som gör dem omöjliga att lägga upp för en (aldrig så duktig) amatörsömmerska.

Och ärmhål - don't get me started!!! Vet inte hur många år sen det var jag hittade ett linne eller en ärmlös klänning som inte har ärmringning ner till midjan. Jag har stor häck, det betyder inte automatiskt att jag har armar som trädstammar!

Jag saknar Debenhams. Gråter Men jag får väl kolla upp Ulla Popken, även om jag inte gillar att köpa kläder på postorder just eftersom jag har såna ovanliga proportioner.

Empe
0

Tjaa. det är ju iaf lättare att lägga upp ett par byxor/kjol än att förlänga… Förvånad

UP passar iaf mina former och det är tur det när resten av "svensk" klädindustri är så sopiga.

PS Danmark har mycket snyggt i större storlekar men jag kan ingen affär på rak arm.

Buppan
0

Jag skall till Köpenhamn i morgon, för att kolla om det finns något snyggt för mig. Efter viktnedgång vill jag inte ha det så kallade gravidmodet längre. Har letat på två stycken stora köpcentran de senaste två lördagarna och kommit hem med endast en apotekspåse, med "magmedicin" båda gångerna. Så jag hoppas på min tripp i morgon!

Någon som känner till någon, inte för dyr klädesaffär i CPh?

Aniara4
0

#17 Visst är det lättare att lägga upp, och det är väl också därför byxorna görs lite längre än vad som passar medellånga kvinnor. Hörde av någon på KappAhl att åtminstone 2/3 av deras kunder måste lägga upp byxorna! Men att vara riktigt lång måste vara ännu svårare, för som du säger är det ju knepigare att lägga till än att dra ifrån.

Fast ett tag hade alla byxor broderier och knappar och tjafs längst ner, och var sydda i såna former att det var helt omöjligt att lägga upp dem, då var det inte så kul att vara kort heller! 

Man skulle vara en medellång lagom kurvig stl 38:a…. *drömmer*

Empe
0

Jag undrar varför inte Sverige kan ha flera storlekssystem som en del andra länder med; petite och tall förutom det "normala"… svenskt mode är så enkelspårigt.

Aniara4
0

Jag har sett extra korta byxor, kan ha varit på Lindex. Fast då bara upp till stl 38/40 ungefär, förstås! Långa har jag inte sett.

Debenhams hade flera olika byxlängder också. *suckar igen*

monkan
0

Vad har skett med Debenhams - har de lagt ner?

Aniara4
0

Ja, de bara la ner och försvann. Gråter Jag som äntligen hade hittat någonstans där jag faktiskt kunde hitta fina kläder som passade!

MillisB
0

Debenhams stängde i Sthlm 23 mars enligt deras hemsida, men de finns i England… Men tyvärr levererar de inte utomlands

Även Debenhamns på Kastrup i Danmark har lagt ner sin verksamhet.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

sussie
0

Man kan u undra varför byxor är butiksfållade, det vore bättre om de bara var kastade kanter, har för mig att jag sett det förut och i thailand får man jeansen fållade i lagom längd på en gång!

kaisakavat
0

Min kropp är kurvig/bullig. Har bred ända och tjocka lår (och armar), men har tämligen smal midja. Hur bra är inte jag på att sy in byxor upptill i midjan? Kan "allt" om byxlinningar! Skrattande 

Häromdagen hittade jag ett par sommarbyxor för 149 kr. Såna där med lite kortare byxben man knyter ihop och resår i midjan. I lite finare, linneliknande tyg. SOM JAG KUNDE HA PRECIS SOM DE VAR!! Lycka! Kyss

Aniara4
0

#26 Kan inte du lära mig att sy in byxlinningar? Till skillnad från benuppläggningar har jag aldrig riktigt fått kläm på det. Och mina byxor glipar alltid i midjan om jag får dem över rumpan!

kaisakavat
0

En till tanke..

Jag är ju "sykunnig", men har stora problem med att hitta snygga tyger häruppe (Piteå). Utbudet är så ensidigt. Bastyger finns förstås, men lite roligare saker - nej! Det är jättesynd.

Har ni tips på var man kan tyg-frossa i detta land? Alltså: Bra utbud och snälla priser… Har några kompisar utspridda i Sverige, kan ju våldsgästa dem medan jag gör en liten inköpsrunda…

Drömmer om att ha en massa pengar. Då skulle jag resa och köpa vackra tyger i andra delar av världen….Penga mun

Jennix
0

#14  Jag är precis som du…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kaisakavat
0

Aniara - Jo, visst kan jag lära dig. Det är ju inte "svårt" egentligen, men kan bli lite av en brottningsmatch, beroende på byxtyp och tyg. Svårt förklara här, i textform, hur man gör… 

Jag brukar göra det lätt för mig och köpa sådana som redan har delad linning. Då "syr man ju in" i den redan befintliga sömmen, gud vad konstigt jag formulerar mig… Sen finns det ju såna där linningar som är flerdubbla och tjocka med massor av sömmar och jätteklumpiga att ta lös.. Typ blåjeans… Såna brukar jag helt enkelt undvika. (Bra metod, vaa??)

Om linningen inte är "delad" sedan innan måste man tänka efter var man "kapar" den ifall man t ex vill ha linningsskarven på samma ställe som en sidsöm.  Sedan syr man in själva byxan tills den sitter bra och sedan anpassar man linningens mått efter det.

Ungefär såhär: Syr ihop den tvärs över, SVETTAS, pressar isär sömsmånerna för att få den platt, SVETTAS, viker på längden, SVETTAS och syr sedan fast på själva byxan. Lite tricky men man vänjer sig efter ca 150 gånger…SkrattandeFlört

Äh, detta sa nog inte dig så mycket…Ledsen  Vi kan ha en LCHF träff med sy-tema nån gång… då kan jag visa "live"..

Aniara4
0

#30 Jag har nog köpt för bylsiga byxor helt enkelt. Jag tittar på linningen och tänker "hur fan ska jag kunna få ihop den där igen om jag börjar sprätta och klippa?"! Skrattande

Wildrat
0

#28 De här har roliga och fina tyger. Priserna är väl sådär men de är iaf inte jättedyra. Tillbehören är däremot ganska billiga medan mönstren är dyra. Men de har det bästa (blankt) mönsterpapper jag någonsin använt. Smalt men billigt och jättebra kvalitet. Det är synd bara att tråden de har inte är nåt vidare och att de bara har polyeter och acetatfoder (jag vill ha viscosefoder).

Kapptyger kan man få ganska billigt här, äkta vadmal, linnetyger har de också. Hur bra som helst men vadmal är lite jobbigt att klippa och sy i.

Här finns det sidentyger som är helt underbara. Kanske inte billiga men när jag handlade där sist var de inte ohemult dyra, jag menar det är ju iaf siden vi talar om… Jag har sytt en kavaj i råsiden med ganska grova trådar. Klippa i tyget var som att klippa i plåt! Stenhårt!

Bookjones
0

Vi har äntligen fått en H&M här i San Diego. Har inte varit dit än de är i So. Bay och det är en bit att åka men tycker det är kul i alla fall. Ska kvista ner nästa gång jag ska shoppa. Nu när man krympt lite kanske man kommer i nåt av plaggen också :).

clajo
0

Jag gillar ZIZZI; de har både egna butiker och återförsäljare. finns åtminstone i Sverige, Norge och Danmark.

Emlan
0

Bookjones, jag bodde med en Australianska som berättade att dÄr existerar inte H&M. Blev chockad ganska länge, antar att 2/3 av alla svenskars garderober kommer frán H&M. Hon sa att Kookaï är deras H&M, i Sverige är det väl svindyrt? Ska iaf komma ihág det ifall jag ngnsin áker till Australien.

Alla som tycker om Mango och Zara : deras saker har dálig kvalité, iaf topparna och tröjorna, här i Spanien har de nästan samma priser som H&M, men sämre kvalité.

Till dig som skulle till Kphmn - LYCKA TILL. De har ungefär samma saker som i Sverige, bara mkt dyrare, danskarna áker ju till Sverige för att köpa kläder. (jag är halvdanska…)

Längtar till rean som börjar om en mánad - dá ska jag till Benetton, Sisley och Ethic. Italienarna vet minsann hur man gör snygga kläder, och i Spanien är det lite billigare än i Sverige (dock alldeles för dyrt för min lilla plánbok om det inte är rea). Tvivlar starkt pa att alla toppar har gravidmage, här finns ett bildspel frán Ethic: http://www.ethic.it/

kaisakavat
0

#32 Tack Wildrat för tygtipsen. Hade glömt bort Stoff & Stil. Skrattande

Wildrat
0

#36 Dom är bra men jag har aldrig råd att handla. Det har en tendens till att bli så dyrt när jag vill beställa Generad nästan allt är ju intressant…

Emlan
0

Ett nytt forsok till en shoppingrunda, det blev valdigt billigt eftersom jag kom tomhänt hem igen! jag vill inte ha en láng klänning i en massa konstiga blommönster, inte heller vill jag ha höga shorts eller byxor, och jag hittade som vanligt bara gravidmage-toppar. Det intressanta är att det är bara de kortärmade som har gravidmage, de vet hur man syr normala magar pa lángärmade tröjor och linnen utan ärmar. Annars fár jag väl bli gravid, verkar inte finnas ngn annan lösning!

monkan
0

Ta en kärringrunda till Borås/Mark. Där är alla tygknallar och det finns massor av tygbutiker att frossa.

Jag  bodde där en del år och det fanns en runda som faktiskt hette Kärringrundan som gick till alla tygbutiker och andra ställen. Här är en link till Marks härad

Vet att det går bussturer från hela landet till Borås - jag tror det är 5 milj turister där varje år - bara på shopping! Favoritbutiken var Tygskroten i Kinna. Där köper man tyg per kilo.

Aniara4
0

#38 Jag försökte också shoppa idag, det gick inget vidare men till slut hittade jag något som fick duga. Jag var ute efter något till synes väldigt simpelt, ett par enkla jobbyxor som är svalare än jeans. Jag jobbar inte på kontor, så det ska inte vara finbyxor utan helt vanliga jävla vardagsbyxor. Jag kunde tänka mig nästan vad som helst, cargobyxor, linne, bomull, chinos, långa, 3/4 - vad som helst utom shorts eller jeans. Mitt enda krav var att de skulle finnas i stl 52.

INTE ETT ENDA PAR BYXOR I STL 52 I HALVA STAN!!!! (tänkte skriva hela, men jag letade ju faktiskt inte i riktigt hela stan).

Jag hade inte så mycket pengar att spendera, så jag tittade på de stora kedjornas avdelningar för större storlekar. Men alla de stora storlekarna var utplockade, det tog slut vid 46-48. Hallå, hade jag storlek 46 skulle jag väl för fan inte leta bland de där trista kläderna, då skulle jag ju frossa i hela det vanliga utbudet!

Har alla butikernas inköpare fått kollektivt hjärnsläpp? Borde de inte ha märkt vid det här laget hur mycket det brukar gå åt av varje storlek?

Och nu har jag också börjat reagera på "gravidtopparna", jag trodde ju de skulle vara bra för mig som är rejält stor över höfter/rumpa/nedre delen av magen, men allt de gör är ju att trolla bort den midja jag faktiskt har. De sitter liksom lagom över bysten, trångt över rumpan, och jättepösigt över midjan - smickrande värre!  

Till slut hittade jag faktiskt ett par linnebyxor i stl 50 som jag kom i, de sitter bara lite tajt i grenen och glipar bara lite i midjan. Bättre än så blir det inte. Och så köpte jag en stor t-shirt som jag faktiskt ser extra fet ut i, men det skiter jag i. På jobbet vill jag känna mig bekväm och osexig. 

Hoppas det blir kallt snart så jag kan ha jeans. Hemlis

kaisakavat
0

#39 monkan - Oh Lord!! Det där var FARLIGT för mig - jag blir ju alldeles HÖG. Visste inte att detta "paradis" fanns i detta land. Miljoners tack!

(är redan igång med att kolla vem bland mina vänner och släktingar som bor närmast…)Flört

Övrigt - jag köpte jeans idag - SOM JAG INTE HELLER BEHÖVER SY OM. Otroooooligt. Sämre gick det med top-inköp. Säger bara: puffärmar och åter puffärmar…. Räcka ut tungan

Aniara4
0

Puffärmar är fuuuuult. Och på mig blir de extrafula, eftersom alla toppar som går över mina höfter blir alldeles för breda över axlarna, så puffärmen börjar liksom strax nedanför axeln. Piffigt!

kaisakavat
0

#42 Eller också Inte! Skrattande  Oj, vad jag känner igen mig…Räcka ut tungan 

Dessutom hamnar puffet där jag är som fetast på armen, längst upp.

Tänk er en sumo i blommig puff!! That´s me!

*LOL! åt mitt eget skämt! Sån är jag…

Aniara4
0

#43 Jag är övertygad om att det finns en plats någonstans i världen där en sumokvinna i blommig puffärm är det sexigaste man kan tänka sig.  Tyvärr har jag inte den blekaste aning om var…

Gusan
0

jag blir så konfunderad över vissa byxmärken, bl.a Gina Tricos och Cubus.

Jag har smala ben och midjan mäter 90cm (alltså mer än vad man borde ha) och byxorna är tajta i benen men ca 7cm för vid i midjan! Fattar inte vem som skulle kunna ha dom byxorna.

Är man bredare i midjan brukar man ju ha lite tjockare lår också men dom här var tajta på mig.

kaisakavat
0

#44 Tack Aniara. Du tröstar så bra. Gäller bara att hitta det där stället då…Skrattande

#45 Gusan - har gått förbi de där jeansen och med en snabb blick konstaterat att det inte finns en chans att jag skulle kunna ha dem. Ilsk blir jag också. Alla ser ju som bekant inte ut som sytrådar.. kanske de passar om man är spikrak…??

pamina
0

Hej!

Jasså, man är inte ensam att ha "fel" kropp för att passa i dagens kläder, jag började nästan att tro det! Hur sjutton får butikerna något sålt? Jag fattar det inte.

Jag är inte jättestor men väldigt oproportionerlig; liten upptill och stooor om låren och rumpan. Så om jag hittar några brallor som går över stussen så finns det plats för en limpa (eller vad man nu ska ha där???) eller två i midjan. Då undrar jag bara, hur vanligt är det med tjejer som har midja och rumpa? Det kan ju inte vara så ovanligt, eller?

Å andra sidan så minns jag att när jag vägde sju kilo mindre (viktväktande för ca sex år sedan) så var det inte omöjligt att hitta brallor, även om det aldrig varit lätt. Så det är dit jag kämpar.

För övrigt sällar jag mig till dem som ogillar "gravidmodet" och det av två skäl: De döljer midjan som ändå är någotsånär smärt och så risken att någon ska utropa -Grattis! är du gravid! Nej, det vill jag inte utsätta mig för.

Lindex har brallor med "halvnummer" (19 istf 38) som är vidare i låren och har kortare ben. Jag har inte sett dem nämnas i tråden men jag kanske har missat det? Hälsningar Pamina

kaisakavat
0

pamina - välkommen i den s k "päron-klubben"! 

Oproportionerlig är ordet. Jag har korta ben och armar, lår och överarmar är feta, smal lång hals, litet huvud och smalt ansikte. Smal midja, BRED över ändan, även grova vader, jättesmala snygga fötter.

Vette sjutton vem som skruva ihop mig…. De använde nog "de delar som blev över"…Flört

Bra med tipset om Lindex halvnr.

Gusan
0

Dessutom så är nästan alltid storlekarna 40 och 42 slut av dom kläder jag tittar på, och storlekarna 34-38 finns hur mycket som helst. Är det någon fler som upplever det?

På H&M var jag ute efter en tröja men st 42 var slut. Dom skulle få hem fler om ca en vecka men det dom fick hem var bara st. 36 och 38 som dom redan hade massor av!!!

I REAställen finns det alltid bara dom små storlekarna eller jättestora och det måste ju betyda att dom tar hem för mycket av 'fel' storlekar.

Ett tag tänkte jag att det kanske beror på vilken storlek man har, att det skulle vara likadant om man hade mindre storlekar så skulle dom större finnas men jag har verkligen tänkt på det nu och tittat mycket på kläder.

Jag förstår inte varför dom inte beställer större storlekar om dom ofta tar slut. Det skulle dom ju tjäna på.

kaisakavat
0

Gusan - Jag skrattar. Känner verkligen igen mig i ditt resonemang. Skrattande

Fast jag har inte haft 40 el 42 på länge, men när jag ser nåt snyggt då finns bara small och x-small kvar. Å då finns det 10 såna!!

[Karro]
0

Halvstorlekarna finns även på KappAhl Glad

Gusan
0

#50 Vad bra att jag inte är ensam som upplevt det :)

Man kanske skulle tipsa affärerna hur dom ska dra in mer pengar ;)

Thistle
0

#47För några år sedan när jag fortfarande var rätt smal men ändå hade gått upp i vikt en del fick jag höra från en släkting att:nej men är du gravid!!!

Jag var på jobbet just då och detta slutade med att jag gick runt och försökte hålla in magen resten av dan.

Jag handlar helst inte på de vanliga affärerna längre, möjligtvis blir det H&M men efter barnarbetes "chocken" så vill jag faktiskt inte stödja dem. Å andra sidan plugar jag och H&M är ju den billigaste klädaffären det är ett dilemma det här. Jag har turen att ha en stor loppmarknad en 10 min ifrån där jag bor. Jag är stammis och igenkänd där vilket bara är kul för att alla är så trevliga där. Jag är van vid att vara smal är 1.54 och brukade väga 45 kilo. Problemet är då att alla storlekar är konstiga och jag har ingen aning om vilken storlek jag har. Jag vet att storlekarna har ändrats men ibland så kan 36 passa och i andra fall får jag inte ens såna tröjor över axlarna. Jag tror att jag har gått från 34/36 till 42 men av någon underlig anledning så väljer jag alltid kläder som är för små och jag mår bara dåligt när jag hittar  något jag bara måste ha och sedan inser att det är för litet. En sista dålig sak med H&M är deras provrum, jag hatar att stå i deras provrum och bara må piss över hur jag ser ut.

parsley
0

Ang provrumsångest. I många provrum ser man förfärlig ut i de kläder man har på sig när man kommer in i provrummet, kläder som man alltså tyckte man såg någorlunda vettig ut i när man klädde sig hemma. Det har något med belysningen i provrummen att göra, tror jag.

Ett provrumstips: Kolla passformen och förträng resten. Har plagget en OK passform och ett OK utseende fö så passar det förmodligen.

Omlottskärning ska ju vara bra om man vill klä sig 5 kg smalare, som det står i veckotidningarna ibland. Med en omlott får man ju både byst och midja.

När det gäller second-hand kläder så tycker jag inte man ska hänga upp sig på  storleken. Olika klädmärken kan ha olika uppfattning om hur stor en storlek 40 ska vara och  storlekarna har ändrats över tid. Plaggen kan vara använda och feltvättade så de har krympt, plagget kan vara felmärkt från början osv. På secondhand kollar man på passformen och ser om plagget verkar passa och vara lagom i storlek. Inte på storlekslappen i nacken.

kaisakavat
0

parsley - jag tror också att det har med ljuset att göra.

Mer om provrum: Något som irriterar mig OFANTLIGT är när det hänger upp speglar som förvränger. Både KappAhl och HM har såna, fast inte i provhyttarna utan strax utanför. Plötsligt är man två meter lång och sytrådsmal. Jag känner mig faktiskt förolämpad av det, är väl ingen idiot heller, jag fattar att det inte är sanningen jag ser och vill jag då lura mig själv!!?? Nej!

Stackars den som redan känner sig för smal, de måste ju bli ledsna av sådana speglar…

greensis
0

Vet någon om KappAhl och Lindex har byxor i halvstorlekar som är mindre än 20?
Det är ett h-ete att vara ett LITET päron. Skrikandes
Är man kort och kurvig är det kris - det finns halvstorlekar, men i standardbutiker börjar de i stl 20(=40), annars är man hänvisad till barnkläder eller anorektisk-tonåring-modeller i 34/36 och XS - och de får inte mina lår plats i på något sätt.

Min brudklänning  - när jag var min vanliga storlek förra gången - var sydd i storlek 17…

Omlottskräningar är trevliga, men man måste alltid ha något under för annars ramlar tuttorangen ut.Generad

Fabricati diem, pvnc!

Emlan
0

Suck, billigt blir det iaf, jag tror att jag ska vänta till nästa sommar - fár väl se om de gör normala kläder till oss som inte vill se ut som blommiga tanter, gravida hippimammor eller puffärmade dockor. Fast när rean börjar (1 juli i Spanien) ska jag köpa minst tre par byxor  - jag har växt ur mina gamla Gråter. Det sorgligaste är att jag köpte tre par i början pá váren, när jag precis hade börjat med LCHF. Sedan började jag träna och ojsan, allt blev för litet! Är nöjd med min kropp, antar att det är det viktigaste, men det hade varit trevligt att kunna klä den med ngt snyggt och kanske t.o.m. lite sexigt, dagens mode verkar ga ut pa att inte vara sexig överhuvudtaget….. (jag menar inte att jag vill gá ut med minikjol och visamagentröja, men lite figur skulle väl inte skada?)

Jennix
0

#56  Lägga upp byxor är man expert på om man är 1,56. *asgarv*

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

greensis
0

#58 Jotack, till sist blir man så förbannad att man klipper och limmar!Skrikandes

Det räcker ju inte att köpa byxor i reguljära storlekar för är de lagom över häcken är de förstora i midjan - och ska jag sy in BÅDE midja OCH ben kan jag lika gärna sy de förbenade byxorna själv! (Gissa tre gånger varför jag ofta ofta har kjol på kontoret!)

Jag har teorin att de sk kläddesignrarna tror att om man är tjock på ett ställe är man tjock på alla och tvärtom.  Själv klär jag i krinolin - jag har ägt en balklänning som var smalast på mitten om man så säger.Ledsen

Fabricati diem, pvnc!

Jennix
0

Jag har teorin att de sk kläddesignrarna tror att om man är tjock på ett ställe är man tjock på alla och tvärtom.

Ja, det tror jag också. Eller att dom helt enkelt förstorar upp mönstret dubbelt utan att tänka… Tröjor är svårast för mig eftersom jag har stora bröst men inte så stor i övrigt och smala armar som 17! Skrattande

greensis
0

För övrigt kan jag instämma i att ondgöra mig över gravidmodet: urringat upptill, löst på mitten som döljer ens smalaste bit och så lösast där man själv är som bredast.

Jag är visserligen rätt nätt numer, men den skärningen klär inte ens mig.

Fabricati diem, pvnc!

Aniara4
0

Ni minns de där linnebyxorna jag hittade (i #40) som var trånga i grenen? Det är de inte längre. På 5 dagar har de alltså gått från obekvämt tajta (förutom i midjan) till säckiga. Jag tror det är vätskesvullnaden efter resan som äntligen har släppt!

Antar att det var dumt att handla kläder just när jag var som mest svullen, men jag behövde verkligen jobbkläder. Inte undra på att stl 50, som brukar vara lagom, plötsligt var för litet.

Tur att jag inte hittade några 52:or då! (Även om jag fortfarande tycker det är idiotiskt att de inte köper in mer än typ ett par i den storleken, rent principiellt)

kaisakavat
0

#56 o 58 HÄftapparat är ett bra sätt om det är jättebråttom. Funkar till gardinfållar också! Skrattande

# 62 Jag köpte ett par småtuffa jeans häromdagen. När jag hade haft på dem i ca tre timmar så hade de ökat massor i storlek. Ändå var det inte stretchtyg. Sur. Ville ha dem lite tajta och nu är de säckiga. Ledsen

Aniara4
0

#63, ja, det där irriterar mig också. När jag köper jeans brukar jag alltid köpa dem så tajta att jag får svettas i en kvart i provhytten för att få de båda gylfsidorna att mötas. Den första veckan ska de vara plågsamma att ha på sig, annars funkar de inte mer än just en vecka!

Emlan
0

ja, det där irriterar mig också. När jag köper jeans brukar jag alltid köpa dem så tajta att jag får svettas i en kvart i provhytten för att få de båda gylfsidorna att mötas. Den första veckan ska de vara plågsamma att ha på sig, annars funkar de inte mer än just en vecka!

Just därför passar ett par som jag köpte förra sommaren igen, jag köpte dem lagom, sedan blev de för stora, men nu är de perfekta. Man ska nog köpa jeans om man förväntar sig att gá upp i vikt…… Tror att jag ska dissa jeans ett tag, orkar inte genomlida den första uttöjningsveckan. Det är mest jeans som inte har stretch som uppför sig sá förresten, jeans med stretch beháller formen ganska bra, men oftast brukar jeanstyg utan stretch vara finare…..

Jag har nog blivit för bekväm för att köpa jeans, och tror att det är LCHF som har gjort mig bekväm pá mánga olika sätt. Innan trodde jag att "ibland máste man bita i det sura äpplet" - jag ska för fasen inte äta fler äpplen, och om jag máste det sá ska det vara som fyllning i en grillad kalkon! Mitt nya motto är att det är dáligt att lida, man ska inte "bli stark av smärta" - man ska bli stark av att má bra….. Eller?

greensis
0

"Om man vill bli fin får man lida pin" är för mig en av de vidrigaste klichéerna någonsin. Tänk på korsetter med förvridna revben till följd, vitt puder med arsenik eller kinesiska dock-fötter.

Jag skippar jeansen ett tag, tills det blir modernt med hög midja och rymliga lår.

Fabricati diem, pvnc!

Wildrat
0

"ibland máste man bita i det sura äpplet" - jag ska för fasen inte äta fler äpplen, och om jag máste det sá ska det vara som fyllning i en grillad kalkon!

- Underbar kommentar! Skrattande Mer bekväma kläder åt folket!

sussie
0

#32 Tack för finfina tips! Mönster för en spottstyver!

Jag älskar att sy och sticka är inte riktigt duktig på att sy men gör det ändå köper tyger när jag reser, brukar också få tyger av min föräldrar när de varit på resande fot. Sticka är jag en fena på men måste lugna ner mig för jag får ont i fingrar och en arm.

Wildrat
0

#68 Jag kan nästan inte sticka alls numer pga värk i ena handen-armen-axeln. Ska börja styrketräna så jag blir bättre så kanske jag kan sitta en liten stund varje dag igen. Saknar det väldigt mycket.

Tänk på att mönstren hos Stoff och Stil bara är en eller två storlekar (jag är van vid Stil och Burda som har en massa storlekar på en gång).

Lisabet
0

Om man använder rundsticka när man stickar, så tynger det inte alls lika mycket som med vanliga stickor. Och man måste inte alls sticka runt, det går precis lika bra fram- och tillbaka.

Sen får man ju dessutom se till att man inte stickar för länge i taget.

Men jag får inte sticka längre för jag har så många nästan färdigstickade tröjor som aldrig har blivit avslutade…

Wildrat
0

#70 Jo jag vet men det är inte tyngden som är det stora problemet utan rörelsen. Handleden och fingrarna säjer ifrån.

pamina
0

Hej!

Hur går det i kläd-djungeln? Jag har faktiskt hittat några par byxor som funkar riktigt bra för oss med lår, rumpa och midja. Märket heter Intown. Vet bara att de säljs i en butik i Nynäshamn men de måste ju finnas på fler ställen. Jag har också hittat byxor i Flash-butiken och det är ju en kedja som väll finns i de flesta lite större städer. Det känns riktigt bra att ha något som är lite fräscht nu till jobbhösten. Mina gamla brallor var inte riktigt presentabla längre…. Sedan hoppas jag förstås fortfarande att jag ska klara av att vara ihärdig så att jag går ner i mina gamla brallor men tills dess slipper jag i alla fall skämmas för att ha håliga brallor!

kaisakavat
0

Egentligen är det här en väldigt rolig tråd. Har läst igenom hela och sitter här och flabbar… Skrattande

Nu till "saken". Har letat byxor - igen. de som hänger på stan gör mig inte glad, vill ju ha nåt tufft, men det som finns pasar inte in i verkligheten, alltså min s k "figur". ..eller hur man nu uttrycker det… 

Så gick jag in på Röda Korset! Hittade såååå cooola jeans, håll i er - i svagt grårutigt tyg med blixtlås i fickorna och benslut med bootcut. Bakfickor i rätt storlek, på rätt ställe för just min sort ända! Utan att vara en km för vida i midjan! Lagom benlängd! Otroligt!

Fullt möjligt att de är totalt omoderna, men det tänker jag strunta blankt i! De blir skitsnygga i min höstgarderob, som bl a kommer innehålla höga svarta stövlar och mörkgrå yllerock!!!

greensis
0

#73 Jättegrattis till byxorna, kaisakavat!Skrattande

Själv hittade jag jeans med hög midja i stl 18 på Lindex - och plötsligt har jag ett 6-igt akterkastell (om jag skippar tunikor och gravid-toppar, alltså) Hur gick detta till?Förvånad 

Jag köpte tre par jeans på en gång och bevakar hyllan som katten framför gökuret för att hitta ojeans-byxor i 17 eller 18. (Får dock inte gå ned ytterligare, för då blir det barnavdelningen.)

Fabricati diem, pvnc!

tophondo
0

Jag kan också rekommendera Zizzi.

Jag som är lång (189 cm) har faktiskt äntligen hittat en affär där de har långa byxor, innersöm 36 inch. Drar man då lite större storlekar, strl 50 i byxor/kjolar och samtidigt är lång så är det inte lätt att hitta en svensk affär som har den typen av kläder.

När jag är i England brukar jag försöka handla hos Long Tall Sally som har kläder för långa tjejer. Tyvärr kan jag bara handla toppar där än så länge, har strl 46/48, och vissa kjolar men jag hoppas att jag snart kan börja köpa deras byxor också.

kaisakavat
0

#74 Tack!!

Har provat dem hemma två gånger och har svårt att fatta att de verkligen sitter så bra som de gör. Glad

Ser för min inre syn, hur du ligger och spanar mellan klädhyllorna, för att kunna hugga till så fort ett byte visar sig… platt tryckt mot golvet som kattor gör… Svansen Förvånad svänger lååångsamt från sida till sida. I övrigt är du blickstilla, fokuserad..

[Estellan]
0

Alla kroppsformer har nog sina problem kan jag tänka mig. Mitt problem är ju att jag är ett äpple istället för ett päron. Det innebär att gravidmodet faktiskt är det bästa för mig, för oavsett vad jag än har för kläder ser jag gravid ut.  Rynkar på näsan

Byxorna är ju då ett kapitel för sig. Eftersom magen är stor behöver jag en storlek runt magen medan benen behöver en betydligt mindre storlek. Så alla byxor fladrar kring benen.
Ändan som ju ska sitta där bak ser ut att sitta fram. Skäms

Var hittar man kläder till en äppelkropp?

kaisakavat
0

Sympatitankar till dig, Estellan.. Mitt problem är litet då, jag sprättar och syr in linningar för glatta livet, men vad kan du göra?? Förstår hur du menar med att "gravidmodet" är någelunda för dig.

Brukar du sy??

Jag gör det och har väninnor med de mest varierade kroppsformer. Har börjat fundera och experimentera med mönster och skärningar. Är inte duktig på det, men försöker rita och sy om kläder, passa ihop olika storlekar och kanske olika tygkvaliteter med varann.. får se vad det slutar med.. SkrikandesFlört