Viltskav florentine
(2-3 portioner)
En liten middagslåda som inte blev så tokig!
**Ingredienser:
**4dl (fryst) bladspenat
200-250g viltskav(halvt paket)
70-100g bacon (halvt paket)
2dl valfria färska kryddor, tex oregano, timjan
250-300g blandsvamp(stora bitar)
1msk vispgrädde
1msk pressad citron
50g smör(minst)
1-2 tsk viltfond (kan utgå)
2-2,5dl riven ost (gärna kryddig)
Fräs upp skaven snabbt i smör. Klipp i baconet. Klipp eller riv kryddorna och blanda i. Örtsalt och valfritt med peppar.
Smöra en ugnsfast form, bred ut den tinade spenaten (häll gärna av den). Häll över ca 1 msk vispgrädde. Bred på skav&baconröran.
Om svampen är färsk, stek på den i stora bitar. Om färdig, värm i lite smör. Tillsätt citron och ev viltfond. Lyft över svampen på köttet. Koka ihop spadet till ca 1 msk, skeda ned det över formen.
Täck allt med ett generöst lager ost.
Gratinera i 200grader i 15-20min eller tills osten fått färg. Serveras med creme fraiche.
Är även god med lammfärs, prova då med lite vitlök i.
Fabricati diem, pvnc!
Det lät gott! Det ska jag helt säkert prova, jag har verkligen saknat lite nya ideér vad jag ska göra med viltköttet i frysen!

Mums fillibaba!
Ser toppen ut, en för mig ny kombination med viltskav och ost! Ska ner och rota i frysen, tror dock jag bara har färs kvar av älg så det får bli rådjur istället…

Funkar nog med finstrimlat kött också.
Man kan skifta lite som man vill, men behåll citronen, den gör väldigt mycket av smaken ihop med örterna och det rökta.
#5 Magma, jag har någonstans ett recept på älg och mögelost… Om jag hittar det eller kan rekonstruera gissar jag att du är intresserad.
Fabricati diem, pvnc!
Jag brukar skava av köttet med en vass kniv när köttbiten fortfarande är frusen, bara lite, lite tinad. Då blir det fina, tunna flagor.
oja, jag tar gärna emot fler recept!
Låter hur gott som helst, greensis!
Det är gott m gorgonzola-sås till älg…bara så att ni vet… Fast vad är inte gott m ost!? 
Så bra, det här ska jag testa också. Tack Greensis 
Fast jag utesluter baconen - har inte ätit fläskkött på så många år, och kan inte riktigt förmå mig att börja nu heller, även om det skulle underlätta nu när jag äter lchf…
..men eftersom vilt är mitt favoritkött - ska se om jag kan finkamma släktens frysboxar nu när det går åt extra mycket
-
så det blir toppen med ett nytt recept..
Jag brukar steka skaven med olika kryddor, rosmarin och vitlök om det är lamm, göra en äggröra till, och ibland om jag har kolhydratutrymme kvar smörfräsa haricot verts och brockolibuketter till..
Har någon flera varianter att tipsa om kanske…

#9 Baconet är enbart för att få lite röksmak - jag är inte heller någon större vän av fläskkött. Om du hittar rökt annat kött så ta det istället.
Standardreceptet på skav hos oss är någon enkel form av stroganoff, med grädde, kryddor, lite bortpillningsbar lök och kanske svamp. Det gör jag på fri hand, och olika varje gång.
Fabricati diem, pvnc!
Det går utmärkt att röka på kött i klotgrillen. Blir inte samma intensiva röksmak…beror ju lite på hur länge det får ligga.
Jag brukar oftast lägga på köttet rått o röka på det i ca 20-30 min beroende på storlek. 1-2 kg kanske. Sedan får det långsteka till rätt innertemp i inte alltför varm ugn, 75-100 grader. Den lägre temp till älg o annat som lätt blir segt, den högre till fläsk o kyckling mm.
Lax blir inte heller så dumt att grillröka!

#11 Kör du vanligt kol då, eller lägger du på typ hickoryflingor eller björk eller en för att få mer smak?
Fabricati diem, pvnc!
japp! grillningen ska testas
då kan man ju sitta bredvid och njuta av den härliga doften samtidigt
Jag gör det enkelt för mig. Då jag bor ute i bushen är det enklast att gå ut i skogen o plocka några kvistar enris. Dessa blöter jag, slår av det mesta vattnet o lägger på kolen. Snabbt på m locket…alla spjäll stängda…o hoppar undan från rökutvecklingen. 
Testade att grillröka indirekt en ggn, föste kolen upp mot sidorna på grillen o ställde en alfolie-korg m alspån i mitten men kan inte direkt säga att det blev bättre.
jag bor också nära skogen så det blir till att ut och plocka enriskvistar då
. Tack för tipsen!
Oh viltskav är grymt gott! åt ett halvt paket idag till lunch :D
**ska testas!
**
ja visst är det!!
Om du har nåt eget recept får du gärna dela med dig, för som sagt, här går det åt mycket skav, och det är ju gott att få roa sig med lite nya varianter
..
**Stekte renskav idag med smör, ört creme bonjour och krossade tomater. Yummie! Behövs dock mycket kryddor/färsk vitlök eller tomatpure för att det ska få lite sting ^^
**
Mmm.. låter gott, Miyu.
Ska bara kolla kolisar och sånt i den mjuka osten eftersom jag är inne i en "räknar noggrant"-period 

Tack för receptet greensis! Låter jättegott!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

är inte så förtjust i spenat så det blev bra ca 100 gr. eller exakt hundra gram.. hehe..
och ett helt paket bacon och ett helt med älgskav.. eller det blev 3 ränder av 5 av baconet..
och hade inga färska kryddor så det blev torkade- persilja, timjan och dragon. svartpeppar och örtsalt, lite cayennepeppar och forest blend (ja vet, smakförstärkare) men den e såå god..
en ringling av grädde över.
champinjonerna stektes i baconflott och en klick smör, en lite klick viltfond och sen squirt av citron och så över till formen. roven cheddar ost över in i ugn..
väntar med spänd förväntan hur detta ska bli..
ska nog äta antingen sparris med ost på till eller! en ½ avokado. avokado funkar ju till allt.