Studentmat
Hej!
Har inte skrivit har innan, men ofta varit inne och last. Ar jatteintresserad av att borja med LCHF, men jag vet inte hur jag ska ga till vaga riktigt. Ar student och har en matbudget pa ca 500kr/manad, sa om nagon har tips sa riktigt billiga recept (garna lattlagade ocksa eftersom jag knappt vet skillnaden pa stekpanna och kastrull) eller varor att inhandla sa far ni garna ge tips!
Tack pa forhand
/Amanda
// Amanda
Jag har också funderat på det, vore kul att testa men hur ska man få råd? Jag är i och för sig liten i maten, och visst, man behöver mindre mat med lchf, men ändå. Vore kul om någon insatt kunde svara på detta och ge tips! :)
Tja, ägg är väl det man tänker på i första hand som billig lchf-mat
Sen är det ju inte de dyrare köttbitarna etc man köper som lchf-are eftersom de är för fettfattiga. I min affär hittar jag ofta fläskkarré för 39.90 :-/kilot, det blir mycket mat av det… Fläskfärs är bättre och billigare än nötfärs - gör en stor sats med pannbiffar (gärna med ägg i) och frys in. Jättepraktiskt att ta fram en i taget och värma i mikron eller att ha i kylen och ta en när man vill ha snabblunch.
När man ätit den här kosten ett litet tag brukar kroppen dessutom ställa om sig till ett mindre intag av mat, man blir mättare på mindre helt enkelt. Ganska ekonomiskt tycker jag 
Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!
Ett tips är fläskfärs som faktiskt kan fås till väldigt lågt kilopris jämfört med annan färs. Då behöver man inte tillsätta extra fett för att få bra biffar. Men kan också göra köttfärssoppa, som är drygt och mättande.
Ägg är inte heller särskilt dyrt.
Sedan köper man storpack av broccoli och blomkål och haricots verts och har i frysen. Just nu när skördesäsongen är inne kan det vara billigare att köpa färskt, men det kommer ju en vinter. En grönsakskonserv som är OK är haricots verts. Rätt mycket tråkigare än fryst, men fungerar.
Som student vinner man på att planera sin mathållning.
Då kan man handla storpack av kött och frysta grönsaker i början på månaden och spara pengar. Det kanske är tråkigt att planera, men… så är det iaf. Frys in köttfärs i platta paket, så går det snabbt att tina i stekpannan. Köp storpack av skivad fläskkarré och frys in i separata förpackningar så att du kan ta fram en och en.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tack sa mycket :)
Dock blir det inte sa mycket storhandlande kanske.. Delar hus med 4 andra studenter och har bara en hylla i kylen, ett fack i frysen och en hylla i skafferiet :/
// Amanda

Min första tanke är ju snarare, vilket afrikanskt land bor ni i?
Ffs 500 kr / mån?!!!!!! Kan inte tänka mig att man kan leva hälsosamt på den summan oavsett kost! Men jag är iofs inget budget geni.
Det kanske var felslag på tangenten…

Nej, 500 ungefar ar vad jag har rad att spendera pa mat ungefar. Pluggar foto i England och lite mera an halften av mitt bidrag gar till hyra, resten till materialkostnader och terminsavgift. Ska forsoka att hitta ett nytt jobb nu efter sommarledigheterna, men annars sa ar 500 ungefar det jag har over till mat, plus ca 5000kr som jag har i "reserv" om ovantade utgifter skulle dyka upp.
Jag har inte haft problem att hitta jobb tidigare, sa jag hoppas pa att det ska ga bra igen, och da har jag ytterligare ca 2000kr/manad om jag jobbar deltid. Men just for tillfallet lever jag otroligt snalt, speciellt nu nar jag inte ens fatt mitt bidrag an och lever av pojkvannens mat :P
// Amanda

När jag pluggade utomlands för ett antal år sedan kunde man söka extra studielån till terminsavgifter och sånt. Har du kollat upp det?

#4 Ägg kan du förvara i en hylla i ditt rum, de behöver ingen kylning. De tenderar att gå åt fort och då hinner de inte bli dåliga…
Köpte en platta (24st.) ägg för 33 kr häromdagen. Det är billigt! Drygt en krona per ägg! Lägg till lite smör/majo, lite skinka och en kopp te så har du en frukost för ca. 5-10 kr!
Vitkål är den klassiska lågprislösningen på grönsakerna i England.
Men du måste ju bara få fram lite mer pengar till mat, LCHF eller inte…
Att leva på snabbnudlar är ju inte heller något alternativ om man vill vara frisk.