Kolhydratfattig mat = problem
Hej,
Jag håller sedan ett år tillbaka på att gå ner i vikt och har alltid haft problem med kolhydrater. Jag rör mig inte jättemkt, det enda jag gör är att cykla till och från jobbet, vilket är ~2.5 km enkel tur genom stan och tar mig 20 min vardera. Ibland går jag en runda också, men max 3 ggr/vecka.
En klassisk dag för mig kan se ut:
05.30 Snabb frukost hemma: 2 wasa husman, lite ost (ca 3 tunna skivor på varje knäcke), mycket smörgåskrasse, inget smör. C-vitamin brustablett att dricka.
09.00 Frukost på jobb. 1 tallrik havregrynsgröt med jordgubbar. Te med mjölk.
12.00 Lunch. Ofta wokade grönsaker med ris eller ngn snål broccoligratäng/paj. Sällan kött i, ibland quornbitar/sojabitar eller mager korv. Mellanmjölk eller ibland vatten. Annars äter jag ofta en pastasallad på durumvetemakaroner, isbergssallad, tomater, gurka, majs, purjolök och konserverad tonfisk. Till detta vitlöksdressing.
15.00 1 tallrik havregrynsgröt med jordgubbar
~18.00 2 wasa husman, lite ost (ca 3 tunna skivor på varje knäcke), mycket smörgåskrasse, inget smör. Inget dricka.
Jag har deltagit i viktklubb.nu och enligt deras beräkningar ligger jag under min gräns för vad jag får äta varje dag. Men jag går inte ner längre. Jag gick ner som tusan i början, men det var mkt för att jag åt helt galet fel innan jag började.
Jag vet inte hur jag ska göra med kolhydraterna. Jag har precis bytt från att äta massa bröd och flingor till frukost/kvällsmat, till gröt. Men nu står det här att det är fel att äta gröt. Fel att äta ris. Fel att äta flingor. Fel att äta knäckebröd.
Vad sjutton ska jag äta?!
Jag behöver något mindre när jag vaknat, men sedan behöver jag en frukost till två timmar senare för jag blir hungrig efter 2-3h mellan målen. Jag måste även ha något på eftermiddagen samt något väldigt litet på kvällen vid 18.
Dokumentet LCHF jag läste föreslog till mellanmål: en skiva skinka eller ost.
What?! Vem fasen blir mätt på en skiva ost? Och det är inte kul att äta en plain skiva ost eller skinka, man vill ha det på ngt, t.ex. ett knäckebröd.
Till frukost föreslog dem 1 tallrik fil och linfrö. Det är sjukt äckligt alltså. Fil kan jag inte få ner, jag måste ha yoghurt, fettsnål sådan. Frö kan jag inte äta, det blir jag inte mätt på, jag måste ha flingor (föredrar viktväktarnas flingor). Men det får man inte äta.
Jag tänker inte gå runt och vara hungrig. Jag jobbar inte bra då och orkar inte cykla hem från jobbet då och då blir det fel om jag måste börja åka buss för jag är så hungrig och utmattad.
Jag vill inte må dåligt heller för att jag måste äta något som är skitäckligt.
Jag kollade precis Livsmedelsverkets hemsida och de föreslog en massa saker som LCHF satte sig emot. Jag blir kluven.
Snälla, hjälp mig, jag vet inte vad jag ska ta mig till längre.
Jag är 25 år, kvinna och annars frisk.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Jo det är svårt om man tror på en sak att göra precis tvärt emot. Om du skippar kolhydraterna och istället tar några ägg med smör till frukost ska du se att du står dig längre. Fettet mättar bättre, och längre, än kolhydraterna så du kommer nog att klara dig utan mellanmål bara kroppen ställt om sig.
Jag råder dig att testa lchf några veckor och känn efter själv.
Lycka till!
Hejsan och välkommen till Kif!
Här kan du få många tips om vad du kan äta, först vill jag rekommendera att surfa runt lite grann, se på rubrikerna till vänster, det finns speciellt för nybörjare, måltidstips och så foldern som Karin20 har gjort, med bra tips.
Och så den artikeln som Margareta har skrivit om LCHF för nybörjare, den är ett måste!
Lycka till!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
ja har ätit som du förut.. o tränade typ 2 timmar om dagen i 6 dagar o gick inte ner för det.. ja va ständigt hungrig.. det är för mycket kolisar och för lite fett.. det gick inte att äta så för mig.. jag skakade kännde mig uppstressad och toppar av humörsvängningar, sen nu när jag har dragit ner träningen till ca 4 dagar i veckan med ändast prommenader och äter fett och protein så kan jag hålla mig utan skakningar o är inte sugen eller så hungrig längre… men har haft enorma abstinens besvär.. som tyvärr håller i sig mellan 2-6 veckor. och under den tiden så tror man att det blir värre o så undrar man va fan man håller på med.. men det är bara att vänta ut skiten jobbigt men det kan va värt det

Om du inte blir mätt på en skiva ost, så ta 5. Rulla samman med lite smör, eller skinka (med fett på om du kan hitta det).
Äter du LCHF så blir du inte hungrig. Elle, jo, det är klart att man blir, men man ärter inte så ofta, och man slipper sockerattacker.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#4 Håller fullständigt med halvdansken. Du blir mätt på den här maten. Det är den stora skillnaden som alla märker i början. Jag står också still på andra dieter.
Men för att klara det behöver man faktiskt programmera om hjärnan. Fett är rätt. Inte helt enkelt, eller hur?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Det tar ett litet tag att programmera om sig så att syn- och magintryck av maten stämmer överrens med det energiinnehåll den har.
Självklart kan det verka futtigt med ett par ostskivor ; men tar man 2-3 skivor av en fet ost så får man ett energitillskott motsvarande en tallrik gröt (utan mjölk) med lite lingon.
Och har man grundat ordentligt med fett och lite protein så behöver man inte småäta för att hålla hungerkravallerna borta.
Mina matvanor är ungefär såhär en vanlig vardag:
05:45 : två skivor fet ost (ca 125 kcal)
09:00 Frukost på jobbet : En "ägg & bacon-muffins" (ca 240kcal)
11:30 Lunch på jobbet : "vanlig fet mat minus massa kolhydrater" (mellan ca 600 -- 800 kcal)
19:00 Middag : "vanlig fet mat minus massa kolhydrater" (mellan ca 600 -- 800 kcal)
Totalt intag alltså nånstans i häradet 1700 -- 2000 och det står jag mig alldeles ypperligt på. Som kolhydratdriven på samma kcalmängd var jag hungrig nästan jämt och hela tiden sugen på nåt oidentiferbart…
Tjänstehjon åt Bröderna Bus

Oj, vad arg du låter. Det får mig att undra över hur motiverad du egentligen är? LCHF fungerar, men som med allt annat här i livet är det ju allra enklast och bäst för en själv om man tror på det man gör. Innan du sätter igång, föreslår jag att du surfar runt ordentligt här på forumet - här finns jättemycket information, fakta, länkar och diskussioner som förhoppningsvis kan komma dig till nytta och skingra dina tvivel!
Håller med MissGaladriel, du låter lite arg….
och surfa runt. Läs också på Annika Dahlqvists blogg och Kostdoktorns så får du lite "kött på benen". En sak som är bra med lite kolhydrater och mycket fett är att man faktiskt blir lite mindre arg.
I början känns det lite futtigt att äta som vanligt men ta bort kolhydraterna, förutom grönsakerna förstås, men när man kommit in i det går det hur bra som helst. Tänk på att du fortfarande måste ha energi och om du tar bort all den energi som dina kolhydratkällor innehåller så blir det inte mycket kvar. Då måste du sätta till fett för att få din energi. Lite koll på vad som innehåller kolhydrater, proteiner och fett bör man ha och enda sättet att lära sig det är att med öppna sinnen ta del av den flod av information som finns här och på andra sidor.
Stort lycka till! 

Ta en skiva husmans med rejält med SMÖR och ost på till frukost i stället för två utan smör.
Prova Arlas ekologiska yoghurt med naturlig fetthalt , den är jättegod.
Om du inte vill gå in för LCHF kan du gå en liten bit åt det hållet.
Med denna kosten slipper du sockersuget du har nu, när din kropp kräver så mycket kolhydrater. Jag var själv väldigt fettskrämd i början, men har märkt att jag är mätt mest hela tiden och får tänka efter om det är dags att äta, som diabetiker försöker jag fördela målen någotsånär jämt. Äter fett nu och går ner i vikt! När andra äter fralla med ost, äter jag osten, när lunchtiden närmar sig är de helt utmattade och har ett stort sug efter mat eller sött!
Välkommen hit graleh.
Att komma insusande från vanlig tallriksdiet till LCHF utan att förstå varför vi äter som vi gör är inte lätt. Jag föreslår faktiskt att du köper eller läser en bok till att börja med. Det finns många vi kan rekommendera.
dr Annika Dahlqvist, Sten Sture Skaldeman och Lars-Erik Litsfeldt är tre författare du kan välja mellan.
Att äta LCHF är mer en livsstil än en bantningsdiet och Du behöver nog vara lite insatt i vad det går ut på. Det är mycket svårare att äåta bli att äta sådant man är van om man hela tiden tycker att man missunnar sig. Det brukar sluta med en krasch och överätning av kolhydrater i många fall.
Den som är påläst och vet vad som händer i kroppen utan kolhydrater är bättre rustad och kan lättare stå emot när suget kommer - för det gör det. Abstinensen kan vara rätt tuff i början och då längtar man extra efter det man är van.
Jag har ätit den här kosten i 3½ år nu och när jag hör dig prata om knäckebröd som underlag till ost - tänker jag att Du har en bit kvar innan du har upplevt att det är tvärtom - ost är aldrig så god som när man får ta kniven och skära en stor bit.
Lycka till och ställ gärna fler frågor och gör som de andra föreslagit - surfa runt i våra trådar och läs.
Tryck tex på fliken artiklar och läs det som finns där.
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej och välkommen! VILL du börja äta kolhydratreducerat- eller vill du helt enkelt gå ned i vikt? LCHF är så mycket mer än en enkel bantningskur, man behöver veta mycket om "hur, vad, varför" för att kunna bli motiverad och ha koll på vad som händer och varför.
Basen är fet, animalisk mat i form av fisk, kyckling, kött, skaldjur, ägg. Fett i form av fettet i proteinet samt smör, tillbehör vispgrädde och creme fraiche i såser. Grönsaker som växer ovanjord med lågt kolhydratinnehåll. Helst inget med mer än 5% kolhydrater, där väljer man själv vad som passar en men som ändå är low carb i slutänden. En näve nötter innebär inte att man inte äter low carb, men däremot en näve smågodis funkar inte i en LC-kost:)
Frukost för många är ägg i olika former- eller fet, naturell yoghurt för de som inte är så känsliga för laktosen. Med "fet" menar jag 10% fett. Om du måste ha fettsnål yoghurt med flingor och inte vill reflektera över andra lösningar, så är nog dina planer på LCHF dödsdömda är jag rädd… När du inte ger kroppen glukos (=kolhydrater) som bränsle så måste du ge den mer fett- och i ditt fall, eftersom du äter fettsnålt, så blir det antagligen en hel del mer fett. Lycka till!
Hej alla, tack för era svar.
parise (#3)> Hm, tur jag inte är den enda som är med om detta med andra ord.
FruFilur (#6) och Halvdansken (#4)> Intressant, men en frukost bestående av två (eller fem) skivor fet ost är ingenting jag kan leva på. Någon gång när jag inte haft så mkt mat hemma har jag börjat skära på osten för att bli mätt. Men det gör också att jag äter upp en halv ost. 2 skivor går inte. Vad menas med "vanlig fet mat minus massa kolhydrater"? Alltså en vanlig rätt, typ köttbullar och potatis fast utan potatis?
MissGaladriel (#7)> Well, jag kanske låter arg, men jag är upprörd. Upprörd över vad jag ska äta, vilket jag förklarade i inlägget. Jag läser en sak på en sida, en annan på en andra sida. Plus att jag inte bli mätt på någon skiva ost, det är absurt för mig.
papope (#8)> Det är precis vad jag har gjort, surfat runt och läst artiklar. Men det gör mig inte klokare, då det står olika överallt. På en sida ska man äta si och så, på en annan ska man äta på ett annat sätt.
Buppan (#10)> Jaa, jag är livrädd för smör och fett. Det enda fett jag äter är mjölk, då jag dricker mellanmjölk. Smör har jag inte ätit på flera år. Men osten jag äter är ofta 20%. Jag försökte gå ner till mager ost av viktklubb.nus rekommendationer, men jag kunde inte äta den.
Margareta (#11)> Tack för ditt svar. Jag har bara läst en artikel som jag tror var skriven av Annika. Det räckte för att jag skulle bli frustrerad. Det mesta jag hittat när jag sökt info om kolhydrater är just att man inte får äta sådant jag äter. Då undrar jag, vad ska jag äta istället? Jag behöver konkreta recept och inte bara en lista över ingredienser.
magma (#12)> Jag vill bara gå ner i vikt, men jag konstaterade igår att jag äter på tok för mkt kolhydrater och när jag nu läste om hur man ska minska det intaget såg jag att det jag äter är fel. Jag äter väldigt mkt kolhydrater men jag vet inte hur jag ska lägga om min kost. Men om jag äter yoghurt som är fet, då går jag väl inte ner i vikt? Om basen är fet mat, kan man väl inte gå ner? Jag har nu under ett års tid fått itutat via viktklubb.se att äta lowfatgrejer. Jag köper lightsaker hela tiden, low fat, low fat. Ska man inte göra det?
Graleh, det är ju just det som är grejen med LCHF. Du SKA äta fett. Massor med fett, Så mycket fett att 75-80% av ditt dagsintag kommer från fett. Jag har full föärståelse för att det låter jättemärkligt efter allt vi har fått oss itutat. Jag var också väääääldigt skeptisk till en början efter år av Viktväktare, viktklubbar, lowfat hit o lightprodukter dit. Men om du på allvar vill testa det här så ge det en chans. Jag LOVAR att du inte kommer att ångra dig - mina övergångsbesvär varade ca en vecka (yrsel, huvudvärk) - efter det har jag mått som en prinsessa. Gått ner i vikt, blivit av med gaser, hudproblem, värk. Och du vänjer dig vid den "konstiga" maten som numera är det självklaraste i världen för mig. Jag äter ju bara det som faktiskt är GOTT!!! Hur gott är pasta utan sås? Bröd utan pålägg? Ris utan gryta? Och all fakta hittar du här på sidan. Lycka till!!!!
/Anette
Jag överlåter åt andra att bättre förklara mekanismerna bakom varför man skall äta fett.
Däremot kan jag berätta att din frustration må vara berättigad, det är kunskaper som går tvärt emot vad vi ar blivit itutade hela våra liv, men antingen konstaterar du att det du har kört med tidigare inte funkar i längden och läser på om LCHF, Margareta nämnde några författare, och/eller så ger du det ett försök.
Det hjälper inte att sitta och vara tvärsäker på att du inte kan äta annat än viktväktar-yoghurt, eller att man inte kan bli mätt på några ostskivor till mellanmål. Vi är många som på en gång kunde konstatera att det där med hunger hela tiden, det får man inte med den här kosten. Man äter tills man är mätt, sedan är man mätt länge och mår bra under tiden. En varning finns dock för att omställningen till den här kosten kan ge övergångsbesvär under några veckors tid. Det får man ta med i beräkningen så man inte misstolkar det för ett misslyckande.
Några exempel: Äter jag yoghurt väljer jag fet turkisk/grekisk toghurt och blandar i lite vispgrädde så den blir lite lösare samt får mer fett, samt lite frysta hallon. Viktväktaryoghurt existerade inte i min värld ens innan LCHF, sådan mat är full med skit och kemikalier och är något ingen skall äta oavsett vilken kost man än håller på med.
Min matdag igår var: 2 kokta ägg med c:a 20 gram smör som smälte över de varma äggen till frukost. Lunch var en kycklingfilé med fetaoströra (feta, grädde, creme fraiche, svartpeppar och basilika) och två körsbärstomater. Kvällsmat var lax i kokosmjölk med limejuice och ingefära.
Inga mellanmål behövdes, under arbetsdagen är jag nog den ende som inte snaskar frukt och gnäller om hunger stup i kvarten. Hemma på senkvällen tog jag några ostskivor i ren slentrian för jag ville snacksa på nåt till tv:n, inte för att jag var hungrig.
Och seriöst, tycker du inte att det verkar konstigt att människan är så uselt skapt om hon går omkring och är hungrig stup i kvarten? Stenåldersmänniskorna hade knappast tillgång till kylskåp att nalla ur hela dagarna i ända..

Nu verkar det som den stora övertalningskampanjen här, menj ag vill förklara lite till, nybörjare som jag är.
De första två veckorna åt jag jättemycket, framför allt kalorimässigt om man jämför med när jag åt fettfattig kolhydratkost.
Jag åt många gånger om dagen, började med frukost hemma, gärna ägg och makrill, för att återupprepa något liknande på frukosten på jobbet. Sedan lunch och mellanmål (kanske grillad kyckling med blomkålssallad) och åter kokt ägg eller brie med något gott. Kvällsmat - kotlett och mer blomkålssallad. Kvällsfika brie och ost och kött eller nötter. (Du får gärna titta i min dagbok). Det kändes som om jag åt jättemycket mer än jag skulle och jag gick givetvis inte ner ett gram. Lite frustrerande, men jag noterade att jag behövde mindre och mindre och mitt sötsug varh elt borta efter två-tre dagar. Jag började försöka med GI, men gick över till en slags LCHF (modifierad)-variant.
Nu har jag börjat förlora lite vikt och jag behöver inte alls så mycket mat mera.
Nu äter jag frukost och sedan eventuellt några skivor ost och skinka till extra-frukost. Lunch och kanske lite ost till mellanmål (eller inte) och kvällsmat. Snacks på kvällen är min stora egenhet, så här knaprar jag ofta något.
Jag trivs bra med det, men eftersom min mage inte tål för mycket fett så har jag min egen variant. Jag tror det är så att du får lära dig känna dig för, men som andra sagt här, det är ingen kortsiktig mirakelkur, det är ett sätt att förhålla sig och leva. Det behöver inte göras så komplicerat.
Läs på lite, men inse att det tar ett tag att komma in i det.
Lycka till!
Axol

Mina matdagar ser ut ungefär så här:
Frukost
1 kopp kaffe med en msk vispgrädde
2 kokta ägg med en smörklick
Fika på jobbet - 1 kopp kaffe
Lunch
Kött eller fisk med aromsmör eller fet sås
Eventuellt lite stekta ovanjordsgrönsaker
Fika på jobbet - 1 kopp kaffe
Middag
Samma som lunch (lagar mat så det räcker till matdosa dagen efter)
Om vi är sugna på kvällen kan det bli en halv avocado med majonnäs och skaldjur, lax eller rom eller några ostskivor
Man står sig fantastiskt bra på detta.
Om du behöver recept kan du scrolla ner i vänstra kolumnen så hittar du massor.
Lycka till!
Hej Graleh, visst är det förvirrande !?!? Jag är ganksa ny på det här tänket också och varit fast i light-träsket många år (vilket lett till att jag fått ca 70 kilos övervikt)
Med vanlig fet mat minus kolhydrater så menar jag precis som du gissade. Exemplet med köttbullar t e x så steker jag 10 köttbullar, har på ca 100 gram wokgrönsaker och slår på ungefär en deciliter 40% grädde. Blir mätt, nöjd och glad på det.
Igår blev det korv stroganoff. Till fyra portioner hade jag en lök, 450 gram korv, 100 gram tomatpuré och 3 dl grädde. Serverades med grönsallad och gurka.
Under en övergångsperiod kan det säkert bli så att du känner hunger p g a att magen är uttänjd av alla energifattiga men volumniösa kolhydrater, men för mig fungerade det att energiberäkna min mat så jag visste att kroppen fick precis vad den behövde ha energimässigt, sen fick magen knorra bäst den ville…
Fysisk hunger har ingen dött av…. Äter du fet mat får du bränslet du behöver på mindre portioner, och det är ett elände till att börja med….
Många som börjar med LCHF upplever att portionerna krymper av sig själva efter några veckor. När kolhydratabstinensen, som parise nämnde, släpper, så lär man sig att äta när man behöver, inte när det suger, och då minskar mängderna av sig självt.
Så här äter jag en vanlig dag:
Frukost 2 ägg + smör, kan bytas mot 2 ägg + 4 skivor bacon. man blir garanterat mätt på detta
Lunch: Äter ofta fisk, stekt lax tex. Cirka 125-150 gram + lite sallad med olja. Istället för sallad kan man göra spenat-stuvning med philadelhia ost. Jag brukar ta frysen spenat och tina upp den i en liten kastrull med mycket smör, sedan blandar jag i philadelpiaost (ej light) och kryddar, jag gillar vitlök så det tar jag och salt.
Middag: kött eller kyckling eller fisk igen. Ofta med smör. man kan göra sås och äta blomkål till tex. blomkålsmos.
Det finns massa recept på forumet och det mesta där är kalasmat, jättegott och ofta enkelt att laga.
På kvällen äter jag lite ost, typ brie till mitt kvällskaffe.
Till frukost kan man äta turkiskt yoghurt om man gillar det, eller göra keso/mascarpone röra med en skvätt vispgrädde och vaniljpulver eller kanel. Liknar risengröt och smakar jätte gott.
Lycka till!
Tack igen alla ni som skrivit.
Anettis (#14)> Jaa, jag läste det, läskigt som tusan att äta så mkt fett! På viktklubb talades det endast om att äta mat utan fett men de talade inte så mkt om kolhydrater. Jaa, precis som du har jag också problem med gaser. Jag har haft det väldigt länge. Men för mig innebär fett = gå upp i vikt. Fast det är väl värt att prova, jag går ändå inte ner i vikt av alla lightprylar. Jag har ofta problem med min gallblåsa och det enda positiva med dieten jag påbörjade för ett år sedan med lättprodukter, var att min galla fick mindre fett och därmed mindre problem. Äter jag stekt, tung mat, som kött eller korv, så reagerar min mage direkt, exempelvis. Om jag äter grädde eller feta kakor, så sätter den också igång. Så jag vågar inte riktigt blanda in för mkt fett ändå, då min galla riskerar att kollapsa.
MimLan (#15)> Tusen tack för ditt utförliga inlägg med konkreta exempel! Jag tycker precis som du, de är udda om folk följer detta och går runt och är hungrig. Jag själv blir som sagt hungrig efter 2-3h efter varje måltid. Jag måste alltid ha mat med mig när jag ska ngnstans för jag avskyr att vara hungrig.
Exemplen du angav, går du ner i vikt på att äta det du skrev? Det låter som ren lyx att äta det där, men frågan är, går man ner i vikt? Eller rättare sagt, går DU ner i vikt, då det antagligen är individuellt. Jaa, viktväktarmat är inte direkt god egentligen men vad gör man inte när man är desperat :/
Äter du bröd någon gång?
Axol (#16)> Tack för ditt svar med bra exempel. Jaa, det verkar sannerligen svårt att komma in i, men det var det för mig också när jag började med vitklubbdieten för ett år sedan. Total omläggning av min kost var det. Och nu blir det så en gång till. Men men, allt för att få bort fettet från kroppen. Jag är som du med fett, min mage (galla) klarar inte av grädde, stekflott och liknande. Lättprodukter känns som säkra kort för gallan men det är värt ett försök att sluta hela tiden jaga lightgrejerna.
FruFilur (#18)> 70 kilos övervikt av lightprodukter!!!!? Jisses! Det enda som gynnat mig med dem har varit att min galla hållt sig passiv, men det är bra, då slipper jag mao lägga ner dyra pengar på att köpa lightvarianter av precis allting! Ja, precis, korv stroganoff enligt ditt recept brukar jag också tillaga, dock har jag mjölk eller matlagningsmjölk istället för grädde till hänsyn av gallområdet. Men hmm, det känns konstigt att inte ha ris till stroganoff. Man kan kanske ha grönsaker istället.
Gronstedt (#19)> Tack för förklaringen, då förstår jag bättre :)

Mina portioner har krymt något helt otroligt! Igår åt jag två mål (6 timmar emellan). Det är rekord och något jag inte trodde jag skulle klara när jag började med lchf :D Har ananrs legat på 3-4 mål. Var mätt, belåten och pigg hela dagen.

Hej graleh,
Det finns massor med tips här i forumet, men för att du i lugn och ro skall kunna förstå vad/hur vi tänker tycker jag att du skall skaffa dig en bok.
Jag har ätit LCHF i ca 6 veckor nu, och håller precis på att avsluta Sten-Sture Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt". Jag hade någorlunda koll på metoden från början genom att läsa på nätet, men inte förrän jag började läsa Skaldemans bok började alla bitar falla på plats. Den är inte särskilt dyr (ca 130:- inkl frakt har jag för mig) och upplever du sen att det inte är något för dig att börja med har du i alla fall fått dig en intressant (och lättläst) bok till iivs!
Under tiden hoppas jag att du känner dig välkommen här på forumet! Och som du har märkt är det bara att fråga om vad som helst så får man massor med hjälpsamma svar.
Min frukost idag bestod av:
2 stekta Bockwurstkorvar (från Lidl)
2 vändstekta ägg (jag steker naturligtvis i smör!)
På äggen skivade jag Brieost som blev lite härligt mjuk av värmen.
En rejäl klick majonnäs (ca 3 msk)
7-8 Kalamataoliver
Till lunch går jag och sneglar på ett paker rejält fett sidfläsk jag köpte igår. Till det blir det nog någon form av improviserad cole-slaw men mycket majonnäs och fet creme fraiche. Kanske lite avocado får slinka med. Eller så spar jag den till ikväll och frossar i mig en massa räkor till den. Ett par glas gott rödvin slinker nog också ner efter middagen i kväll.
Hustrun börjar förresten kalla mig "majonnäsknarkare"
Som du ser så behöver man inte svälta en enda sekund! Om man inte gillar det förstås - vårt lutherska ok vilar tungt… Men jag kan förstå av det du skriver att du är less på att vara hungrig.
Trots (eller egentligen tack vare) min feta och kolhydratsnåla kost har jag gått ner nästan 8 kg på mina 6 veckor. Började med ca 40 kg för mycket på kroppen. Jag är aldrig hungrig. Aldrig godissugen (det har min fru mycket svårt att tro på, men det är faktiskt sant). Och framför allt - det känns som jag kommer att orka fortsätta!

Hej Graleh och välkommen! 
Jag förstår att du är lätt frustrerad för har man som du följt livsmedelsverkets rön om att äta fettsnålt och kolhydratrik kost så är det en kovändning att gå över till högfettskost.
Man får byta tänk!
Vad som är kul är att även etablissemanget har fått börja tänka om nu. Hörde på radion i går att israel var först ut med en stor studie om högfetts resp hög-kolhydratkost och dess långtidseffekt. Studien visade att de som åt högfettskosten gick ner mest i vikt, mådde bäst och hade utmärkta kolesterolvärden! Hoppas kunna hitta mer om denna studien på nätet sedan
man blir inte mätt ellr tillfredsställd på en skiva ost till frukost.
Min kost ser ut så här, och då är jag inte extremt lå på kolhydrater, äter uppskattningsvis 30-50 g per dag.
Frukost kl 05:30: en liten bit hårt tunnbröd ( råg eller korn) med rikligt med smör eller bregott+ skinka och flera rejäla ostskivor på. Kaffe med standardmjölk. Paprika, gurka eller champinjon på mackan.
Fika kl 09:00: 2 dl fjällfil med några hallon i + krossat linfrö, rostade solrosfrö och naturella pumpafrön. Kaffe eller te.
Lunch kl 12:00: färsbiff med sallad och olivolja eller sallad med fetaost oliver etc. ev en frukt till dessert.
fika kl 14:30: te eller kaffe
middag kl 18:00: testa nåt gott recept härifrån sajten. Oftast kött eller fisk (stekt i sikligt med smör)+ grönsaker.
Jag följer i huvudsak dr annika dahlqvists kostråd. Dricker rött vin ibland. Äter nästan aldrig vispgrädde men gärna fet fil.
Vispgrädde tycker jag att jag inte behöver får i mig mycket kalorier ändå och vill gå ner i vikt
Nå, ska jag vara ärlig så är det väl inte enbart lightprodukternas fel, jag har ju petat i mig ett och annat mer också, men de har ju i alla fall inte hjälpt till…. Det har ju i alla fall inte varit bra för mig att dra ner på fettet och fylla ut med kolhydrater.
Det är lite spännande att se ; idag äter jag samma mängd energi-mässigt (1800-2200 kcal per dygn) men förut när jag var kolhydratdriven gjorde det att jag i bästa fall stod stilla, vågen började krypa uppåt lite långsamt. Nu, som fettdriven, har jag gått ner ca fem kilo på lika många veckor.
Visst, jag kan sakna mina stuvade makaroner en smula, men rent krasst är det nog inte makaronerna jag saknar, utan den härligt slabbiga konsistensen, och den kan jag få med stuvad blomkål eller vitkål istället.
Min största vinst som jag ser det är att jag inte längre är hysterisk efter att få något att stoppa i truten. Har inget eftermiddagssug att tala om längre (såvida inte lunchen råkat ligga lite högt i kolhydratandel). Jag går utan problem förbi godishyllan i affären, tidigare var det som om det satt ett resårband som drog mig dit.
Tidigare såg mina dåliga dagar ut ungefär såhär :
frukost : macka (baguette m ost/skinka) & apelsinjuice, sockerstinn automatchoklad, ev. en bulle
lunch : spagetti & köttfärssås e dyl
eftermiddagsfika : nån söt kaka eller godis eller glass, kaffe med socker
på väg hem : McDrive : En bigMac och en liten läsk
Middag : Ris och kycklingröra e dyl
En bra dag var väl ungefär som ovanstående fast minus bulle och McDonalds-besök
Fett mättar och kolhydrater ger ökad sug/hunger. Proteiner behövs för att kroppens muskler inte skall brytas ner. Så lätt är det.
Läs mer på sidorna här och titta runt bland inläggen så får du många berättelser om hur andra har gjort och vilken effekt kosten haft för dem. Inte bara viktmässigt utan även hälsomässigt.
Framför allt så tror jag att man inte skall tro blint på vad "alla andra" säger. Skaffa dig en egen uppfattning. Om viktklubben sagt att lösningen på viktproblem är att hoppa från en skyskrapa så hade du kanske ifrågasatt det.
Välkommen!
Visst kräver det en total omvärdering av allt man har lärt sig. Men när man läser på och förstår hur fel vi har fått lära oss och hur rätt och naturligt LCHF är för våra kroppar, faller allt motstånd platt!
När jag äter som jag skall, behövs inga som helst mellanmål. När jag äter som livsmedelsverket rekommenderar är jag konstant hungrig och grinig.
Ungefär så här ser min dag ut när jag äter enligt LCHF och då håller jag mig mätt, nöjd och glad hela dagen:
Frukost: 3 kokta ägg mosade med smör
Lunch: kött/fisk/kyckling stekt i smör, med grädd- eller creme fraichesås och lite grönsaker till (ofta gör jag gryta och får allt i samma "röra" för jag älskar gryta!)
Middag: samma upplägg som lunchen
Kvällsfika (för smakens och vanans skull, ej för hunger): 1 dl frusna hallon med 2 dl ovispad vispgrädde och lite valnötter eller macadamianötter.
Ibland en kopp te med lite kokosolja i! Jättegott och värmande när det är kallt!
Jag använder bara helfeta mejeriprodukter och köttprodukter, skyr sötningsmedel och lightprodukter och mår kanonbra! Jag har aldrig mått så här bra i hela mitt liv! Gaserna är borta, hungern är för första gången naturlig, suget är borta, humörsvängningarna är borta, mina naglar växer som ogräs och är jättestarka, jag är inte trög i magen längre och hamnar inte i lunchkoma! Lovely!

Det märkliga med den här kosten är att min galla håller sig lugn om jag inte kombinerar fet mat med bröd!
Jag har tagit bort gallblåsan för ett tiotal år sedan, men har ändå haft känningar av den. I och med LCHF försvann ju brödet och i min diet ligger 75-80% fett. Det enda bröd jag kan äta är finncrisp nån gång/vecka.
Slutsats: LCHF är t o m bra för gallsten.
Jag har upplevt att min galla klarar sig mycket bättre nu än före LCHF!
Den har tydligen mått bra av att slippa kolhydraterna. Jag hade känningar i början, men aldrig nu längre.
Att äta LCHF betyder för mig idag att byta ut kolhydraterna mot mättat fett. Det innebär att portionerna blir mindre, och färre eftersom du håller dig mätt betydligt längre. 
Jag vill säga att jag uppskattar alla svar jag får. Jag ser ett samband i vad man kan äta och vad man bör undvika och jag tänkte redan idag börja. Ska handla lite mat på ICA och tillreda lite rätter enligt recept och hoppas på det bästa. Tack alla som delar med sig av sina erfarenheter, det betyder mkt :)
holy_gittan (#24)> Wow, tusen tack för ditt utförliga inlägg. Ja, precis, jag ifrågasätter också hur man blir mätt på ett par skivor ost till frukost. Jag gjorde dock en intressant upptäckt. Tidigare åt jag massor till frukost när jag vaknat, t.ex. en tallrik yoghurt + flingor + 2 skivor bröd med ost. När jag började på dieten för 1½ år sedan lade jag om kosten till 2 skivor wasa husman + 2 tunna skivor ost + smörgåskrasse. Jag blir mer behagligt mätt på sistnämna och oavsett om jag äter förstnämnda eller sistnämnda, så blir jag hungrig igen kl 09.00. Förstår inte varför jag blir hungrig direkt. Jag har verkligen prova allt. Men men, jag löser det med att äta frukost på jobb också, ngt litet då vid 09. Intressant du har med det i din dag med, att du äter frukost en gång hemma och sedan en gång på arbetet. Många har sagt åt mig att inte äta en gång till på jobbet, men det är ulteslutet, jag kan inte gå från 05.30 till 12.00 utan mat.
FruFilur (#25)> Ah okej, ja det kan lätt bli så. Jag står bara still. I början gick jag ner 5 kilo direkt på någon vecka men jag har gått upp 1 kilo igen. Och nu står det still, fast jag har 6 kilo kvar innan jag är nöjd. Mitt mål är att väga ~60 kg, vilket jag vägde sist när jag var 18 år. Min mamma menar att jag aldrig kan gå ner till 60 kilo, det var en vikt jag hade för 8 år sedan och då var jag barn, säger hon. Jag vet inte, jag tycker jag är tjock och vill gå ner. Jag tror visst jag kan gå ner. Det måste inte just vara 60 kg, men jag måste få bort fett från kroppen.
Oj, jisses, det var en saftig dagsmeny det där. Fast jag åt nog också sådär innan. Jag jobbade tom på kondis under en period på ~3 mån och gick upp hela 5 kilo. Jag åt tårta till lunch rätt ofta *skäms innerligt*. Men, då har man gjort det också. Snacka om att min gallblåsa var i problem då, men jag förstod aldrig sambandet på den tiden.
SvartKaffe (#26)> Ha, det var som tusan. Kolhydrater ger ökad sug/hunger. Det var just snyggt, då kan jag sitta här och trycka i mig min gröt i all evighet utan att förstå vad det är frågan om. Glad du skrev det.
linda-pinda (#27)> Intressant, det är fler som också sagt det, att när de äter enligt LCHF behöver de ingen mellis. Jag är absolut inställd på det här nu, att prova och slippa alla dessa **** mellanmål jag måste ha annars blir jag okoncentrerad. På möten är det opraktiskt dessutom, smita ut för att trycka i sig något i matform. Tack för att du delar med dig av din dagsmeny :) Kokosolja i téet? Fräckt, måste testa.
Du skriver att du inte använder sötningsmedel. Jag har googlat på kanadensiska recept inom lågkolhydratmat. Överallt används sötningsmedel istället för socker (http://www.lowcarb.ca). De har tom en lista över produkter de rekommenderar och där är då sötningsmedel. Inget socker förekommer i deras recept, endast sötningsmedel. Och de är glada för att blanda i proteinmixer i sina bakverk. Udda, anser jag. Hur kan sötningsmedel vara bra?
Bernice (#28)> Åh! Du har känningar än, trots den är borta? Suck, jag som tjatar på sjukvården att de ska plocka bort gallan, men de vill inte. De hittar inga problem med ultraljud och de menar att eftersom jag inte reagerar så mkt på ägg, är det inte gallan. Hmm, jag kanske skulle prova att utesluta mitt bröd också mao, för att se om gallan coolar ner sig. Jag vet att om jag äter mkt vetemjölsmat, t.ex. pannkakor, reagerar den och jag får enorma gaser, pinsamt nog :(
Blenda01 (#29)> Det låter lovande, himla kul för dig. Tack för att du delade med dig :) Ska nog sätta igång med det här nu.

Här i Sverige är vi nog i allmänhet mer negativa till sötningsmedel än på andra sidan pölen… Lågkolhydratkosten är dessutom mer "hälsokostinriktad" här än där som jag uppfattar det.
Jag hoppas verkligen att du ger det ett seriöst försök Graleh. Liksom dig så åt jag tidigare frukost innan 6.00 på morgonen och vid 9-10 tiden så var jag hungrig igen. Givetvis blev det ett mellanmål av något slag, ofta frukt eller gröt. Kl. 12 var det dags igen. Mina kollegor brukade skratta åt mig när jag började stampa runt ute i korridoren och försöka stressa iväg alla till lunch så snabbt som möjligt. Nu för tiden, 2 månader efter att jag startade med LCHF, så finns inte detta längre. Nu är det kollegorna som kommer och hämtar mig. Min mage som tidigare konstant var uppblåst och gasig har inte orsakat mig minsta obehag sen jag la om kosten. Ok, det har hänt men då har det varit för att jag gjort snedsteg och ätit något som innehållit socker. 

En liten brasklapp bara… Det är inte alltid helt oproblematiskt att lägga om kosten till LCHF, om man har problem med gallan.
Dvs, det är inte kosten i sig, som är fel, utan det är själva omläggningen, som kan ställa till det lite… Det verkar vara så att om man tidigare har ätit sk "normalkost", med mycket kolhydrater och lite fett, så kan det bildas stenar i gallblåsan. Om man då börjar äta mycket fett (som i och för sig är bra för gallan, då gångarna spolas rena) så kan stenarna börja röra på sig, och man kan få ont…
Jag har själv inte haft problem med gallan, så jag är inte så insatt, eller påläst.
Mitt tips är att använda sökfunktionen, sök på t ex "gallsten", "gallbesvär" "galla", så får du upp en massa trådar om just detta… Förhoppningsvis kan du då ta ställning till om du vill lägga om snabbt och tvärt, eller ta en gradvis kostomläggning…
"still lost in space and time"
Jag hade precis tänkt skriva det odezza skrev i #33.
Om Du äter mager mat och mycket kolhydrater kan det bildas det sten/grus i gallan. Så länge det ligger still märker du inte av det.
När Du äter fet kost arbetar gallan, dvs den gör det den ska med fettet och du får omlopp på gallan i gallblåsan. Då kommer dessa stenar/grus att följa med ut och det kan göra ont. De som har känt av detta i samband med att de äter fett - tror så klart att det är fettet som är problemet - trots att det faktiskt är tvärtom. Hade du ätit fett hela tiden hade gallan sköljt igenom hela tiden och inga stenar hade bildats.
Baklänges? Jo jag vet - men fundera en stund så kanske du ser logiken.

Hej och välkommen.
Om du tycker det blir långt mellan frukost vid 05.30 och lunch vid 12-snåret kan det ju vara klokt att planera in en andra frukost/mellis på förmiddagen, bara under en övergångsperiod. Ett kokt ägg, kanske? Baby-bel ostar eller en bit brie? En 5-10 nötter? Hellre det än att vara hungrig och säga att LCHF inte funkar. Efter ett tag kanske du märker att du inte behöver mellis längre.
Själv har jag periodvis väldigt svårt att äta frukost dirket på morgonen - ju mer stök och stress det är desto sämre går det - så då tar jag ofta med mig frukosten till jobbetoch äter när jag startar datorn. (Det ska uppdatera en massa varje morgon).
Och jag kan intyga det som flera sagt att man kan bli väldigt hungrig de första veckorna. Det går över.
Fabricati diem, pvnc!

Jag äter frukost kl 5.00 och är inte speciellt hungrig vid 11.30 då det är dags för Lunch, det beror väl på vad man äter till frukost, jag äter bacon (äkta engelsk bacon, inte det där billiga skämtet som Scan kallar bacon) ägg, svamp och tomat sedan är jag mätt och nöjd fram till Lunch. En del kollegor hävdar att dom inte orkar laga mat på morgonen men om man tar på sig det lilla besväret så slipper man ju bli hungrig och tvungen att käka frukost en gång till
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag äter också tidig frukost mellan 5-6 på morgonen. Lunchen 12.30 och är inte direkt hungrig men det smakar bra.
Middag blir det när jag kommit hem och lagat den, ibland ganska sent.
Folk i allmänhet, om man skall lita på det man ser i deras kundvagnar, orkar inte laga någon mat överhuvudtaget.
Jag kokar äggen, det tar 5 minuter, ungefär lika lång tid väl om man steker dem och baconet. Det gjorde jag ofta i början.

jag äter kalla, kokta ägg till frukost. Kokar dem kvällen innan för att få det så lätt som möjligt på morgonen. På helgerna däremot kan det bli både bacon, stekt svamp och äggröra.
Jag "lagar mat" varje morgon och det går betydligt fortare än familjens smörgåsjox
#30 Man blir lika fet av fett som man blir söt av socker och grön av grönsaker.
Fet blir man av mycket kolhydrater och fett gör en smal(are) och oftast friskare. Så konstigt är det, uppochnervända världen men om du testar så ser du att det visst funkar så.
Det är frustrerande i början innan man förstår. Jag rekommenderar att du läser Annika Dahlqvists bok "Dr Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll" och L-E Litsfeldts "Fettskrämd". Där står vad som händer med kroppen när man äter fett och kolhydrater. För recept och mattips är Skaldemans "GI-noll" jättebra att börja med och sen kanske "Smörstekt" som är en riktig kokbok med fetare om än inte riktigt LCHF-recept.
odezza (#33) Margareta (#34)> Jaa, jag vet bara det som står i alla böcker, att gallan inte klarar av fett. Jag har läst att stenarna innehåller packat fett och kolesterol och om man äter mkt fett, så bildar fettet stenar. Det är så jag fått det talat för mig av böcker, läkare och andra, sedan jag var 18. Så jag är lite rädd för fett, att det ska stelna och bli stenar. Jag vet inte om det är 100% vad läkarna säger, jag tycker ofta de har fel. Men jag har aldrig hört ngt annat.
greensis (#35)> Jaa, jag kan inte gärna gå 6h utan att äta, det gillar inte min mage, eller koncentration. Men det kanske blir lättare senare. Däremot tror jag inte ett kokt ägg eller en liten bit brie räcker, jag lär bli hungrig igen efter 30 min. Men kanske senare i processen räcker det med ett ägg.
starhawk (#36)> Ojdå, det är ju bra. Jag önskar jag kunde hitta ngt jag kunde äta som står i magen. Däremot klarar jag inte stekt mat när jag vaknat, då sätter magen igång och gör uppror :/
Wildrat (#40)> Tack för boktipsen. Annikas verk tyckte jag inte så mkt om dock, jag blev mest upprörd och arg, men på bibblan hade de Litfelds böcker som jag ska låna och läsa :)

Nu blir jag nyfiken. Varör blev du arg när du läste Annikas bok?
#41 Du skriver: "Däremot tror jag inte ett kokt ägg eller en liten bit brie räcker, jag lär bli hungrig igen efter 30 min."
Du använder verbet "lär" vilket antyder att du gissar hur det skulle vara. Vad sägs om att testa? För mig fungerar det utmärkt med en kopp kaffe med 1 msk grädde och en bit Brie eller Camembert som minifrukost. Och ta med dig något att stoppa i dig som mellanmål ifall det nu skulle vara så att du blev vrålhungrig efter en halvtimme.
Om jag åt kolhydrater i form av stärkelse till frukost som du (oavsett mängd) skulle jag – som du – bli sugen väldigt snabbt igen. Så fungerar jag och det är därför jag äter LCHF.

#41 Jo, vi har nog alla fått oss en massa myter itutade… t ex att det är fett som orsakar gallstenar… Men sök och läs lite trådar om gallbesvär, så får du ta del av andras erfarenheter av det… 
"still lost in space and time"
Det är mycket som står i läkarlitteraturen som måste revideras.
Läs gärna Uffe Ravnskovs bok - den var på TV4 i morse. Den handlar om mycken läkarvetenskap som måste ändras på.
graleh, jag citerar dig "Många har sagt åt mig att inte äta en gång till på jobbet, men det är ulteslutet, jag kan inte gå från 05.30 till 12.00 utan mat."
Jag äter frukost kl 6.30: en liten biff, liten bit smör till, ett kokt ägg med majonnäs till. Nån gång har jag haft 2-3 bitar bacon med. Jag har frukost på jobbet vid kl 9, tar en kopp kaffe (om jag är sugen, så tar jag ett flatbröd med bregott och mkt ost. Men det har inte hänt ofta)
Sen har jag lunch vid kl 13 och då är det gott med mat. Så det är samma tider som du har, fast du äter en timme tidigare.
Jag var med skeptisk förut, men p r o v a. Du har verkligen inget att förlora. Jag har aldrig ätit så här gott eller mår så bra som nu.
graleh, jag äter 2 ägg och ett halvt paket bacon och en mugg the med grädde, kokosfett och smör till frukost, ca 150g kött eller fisk med lite fet sås (grädde, smör och krydda) och lite grönsaker till lunch och middag, en ölkorv eller nåt på kvällen och det klarar jag mig hur bra på som helst. Jag är 173cm och har gått ner från 75kg till 67kg och har blivit av med min trilskande mage.
Precis som de andra sagt, prova och se efter själv. Du har absolut inget att förlora utan allt att vinna. Sötsuget försvinner eller minskar, man mår bättre i magen och MAN SLIPPER VARA HUNGRIG HELA TIDEN. Man slipper både högt och lågt blodsocker och maten är ju så himla god. Det är festmat tre gånger om dagen 7dagar i veckan.

Hej graleh - välkommen! Det är många kloka tankar som skrivts ovan - jag tänkte komplettera med några tankar om varför vi människor mår bäst av kosten som vi lever på här på forumet. Och varför kolhydrater ger fettinlagring (att vi blir feta). Det är också beskrivet bra i flera av de böcker som rekommenderats ovan.
Häng med nu…
Kroppens funktioner regleras till stor del av hormoner varav insulin är ett av de absolut kraftfullaste. Insulinets funktion är att lagra överskott av energi och näring i kroppen, som bieffekt regleras också blodsockerhalten i blodet.
Vad händer när du äter kolhydrater (kolhydrater är ett samlingsnamn på alla sockerarter)? Jo… ditt blodsocker går upp och kroppen börjar utsöndra insulin för att:
- lagra blodsocker i levern, och när den är fulllagrad
- lagra blodsocker i musklerna, och när de är fullagrade
- lagra resten av blodsockret som kroppsfett i kroppens fettceller - som ett bränslelager helt enkelt.
Blodsockerdepåerna i levern och musklerna är till för snabba energiuttag (typ springa från tigern reflexer) och det går fort att både fylla och tömma det lagret - max ett dygn att tömma det.
Depån i fettcellerna (det till kroppsfett omvandlade blodsockerlagret) är till för den vardagliga energiåtgången. Kropppen omvandlar en lagom mängd kroppsfett tillbaks till blodsocker vartefter det behövs - utan att BS (blodsockret) svajar. Kroppen använder också fett som bränsle genom en annanprocess. Fettdepån tar väsentligt längre tid att tömma - förstås beronde på hur stor den är, men det kan ta veckor eller mer (vid svält alltså).
Men - och det är viktigt! För att kroppen ska kunna använda kroppsfettet - bränslelagret - som bränsle måste insulinhalten i blodet vara låg - om inte insulinhalten är låg kan inte kroppen använda sitt kroppsfett som bränsle. Och… för att insulinhalten ska vara låg så krävs..? Ett lågt blodsocker = ett lågt kolhydratintag - eller hur?
Det är fler hormoner inblandade som vi kan beskriva mer om du vill - men alltihop är ett mycket känsligt system och om man har ätit mycket kolhydrater länge kan det ta ett tag att få kroppen tillbaks till ursprunglig hormonbalans.
För att du ska få det här systemet att fungera måste du dra ner på intag av kolhydrater och ersätta energin i kolhydraterna med fett. Obs att fettet du äter kommer att användas som bränsle av kroppen och inte lagras som kroppsfett - om du inte äter väldigt mycket förstås, men det är rätt svårt, man blir fort mätt på fett.
lycka till / Johan

Bra skrivet Johan!
Hej alla ni som har skrivit till Graleh!
Jag fick en ordentlig flashback till mina första dagar med LCHF-maten, och nu en riktig vitaminkick att börja om riktigt ordentligt med bra LCHF-mat igen. Har slarvat i ett halvår så nu är det dags att ta tag i det igen.
PS. Förlåt Graleh, men jag bara måtte skriva det här! Lycka till med nya matvardagen!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Tackar Pasi! Ibland är det kontakt mellan hjärncellerna - beror det på all fet ål jag ätit på sistone tro
.

#51 ååååååh….vi har inte så mycket ål (tror jag) här i inre norrland. Skall fiska upp massor så fort jag kommer ner till sörlandet.

#52 Efter kusten i norr borde det gå att få tag på ål. Dom vandrar väl hela vägen upp och upp i älvar och bäckar. Vet inte hur man fiskar dom bara - jag hämtar ju hos fiskarn!
Annars har ni väl snart färsk surströmming däruppe !

(hm… "färsk" … surströmming - är inte det en självmotsägelse?
funderar gåsen som älskar surströmming oavsett!
)
Hej,graleh! Ang. besvär med gallan, sådana har jag haft i ca 15 års tid. Känningar efter som jag trodde var för mycket fet mat. Äpplen kunde jag äta skalade. Ägg åt jag ytterst sparsamt. Innan jag började med LCHF för drygt 2 år sedan hade jag gjort försök med South Beach-metoden och därefter GI-rivstart. Efter en kväll med utsvävningar på chokladkaka, glass och kakor, fick jag ett fruktansvärt gallstensanfall som varade i 17 timmar. Jag åkte in till akuten och ½ timme innan doktorn kom in slutade kramperna lika tvärt som de börjat. Jag blev remitterad till ultraljudsundersökning, som inte visade på några stenar eller grus. 3 månader senare började jag med LCHF och det har gått bra och jag har inga känningar från gallan.
Jisses JohanBaltic
!
Precis så där lättfattligt skulle jag vilja kunna förklara för dom som undrar över min kost, men jag kan inte riktigt komma ihåg alla detaljer och fakta när jag försöker… fast snart kanske, eftersom jag har blivit bättre i hjärnan sedan jag började med lchf
Hoppas det är det ok att jag kopierar och skriver ut din sammanfattning, så kan jag ha den i fickan när jag behöver stöd..!
#48, JohanBaltic - jag håller inte med. Insulinets primära effekt är att sänka blodsockret. Alls inte en sekundär grej i bara farten. för att lagra energi. Höga blodsockernivåer är dödliga, så Du har gjort en logisk kullerbytta. Vi ska vara försiktiga med hur och vad vi skriver - det kan uppfattas som absoluta sanningar.
Insulinets funktion är att lagra överskott av energi och näring i kroppen, som bieffekt så regleras också blodsockerhalten i blodet.
Alltså, ovanstående stämmer ej.

#56 Varsågod och ta vad du vill av det jag skriver.
#57 Hej, vad jag har läst mig till hittills - och jag tycker att det är logiskt så är insulinets primära roll vad gäller blodsockeröverskott att ta hand om överskottet och lagra det. Det har aldrig varit meningen att vi ska ha höga BS halter överhuvudtaget. Vår största utmaning genom evolutionen har varit att få upp blodsocker - det är därför vi har flera system för detta. Men vi har bara ett system för att sänka BS.
Om vi äter animalisk föda finns egentligen inget som höjer BS mycket (i maten alltså) och insulinets roll (i BS sammanhang) blir att reglera ytterst små BS överskott och i de fall där vi hittat mer kolhydrater - att lagra överskottet som kroppsfett.
Insulin styr en massa andra funktioner i kroppen också - att öppna celler för fettinlagring är bara en uppgift. Insulin styr tillväxthormoner och är i sig ett tillväxthormon så att muskler byggs upp och lagrar protein. Insulin lagrar också magnesium och magnesiums roll är (bl a) hur insulin kommer i i cellen och också hur insulin tillverkas. Insulin påverkar lipider i blodet - enklaste sättet att påverka lipider är att minska insulinhalten i blodet. Insulin påverkar kolesterolet. Insulin påverkar cellens livstid och celldelning. Insulin påverkar ökar blodets förmåga att levra sig vilket kan leda till problem. Insulin ökar utsöndring av kalcium vilket kan leda till benskörhet mm.
Insulin är ett av det första hormoner som celler utvecklade under livets tillkomst. Alla andra tillväxthormoner är beroende av insulin men insulin kan "jobba" själv i kroppen.
Insulin hjälper till att kontrollera hormonerna estrogen, progesteron och testesteron (fortplatningshormoner). Insulin hjälper till att vid produktionen av kolesterol och alla fortplantningshormoner har sitt ursprung från kolesterol. Sättet fortplantningshormeoner tar sig runt i kroppen är med hjälp av horminbindande globulin - som i sin tur kontrollers av… insulin.
Insulin gör fler saker också…
Så…
. Insulinets primära uppgift är inte att sänka BS. Det har en mängd uppgifter. Själva BS kontrollen sker framförallt av att glukagon och några andra hormoner höjer BS när kroppens olika organ behöver glukos - förutsatt en animalisk föda. Och insulinet tar hand om eventuellt överskott och lagrar det som kroppsfett (depå).
Så jag tror nog att min text stämmer - fler som har kommentarer ? Inte bra om jag har missuppfattat detta, vi ska som vikingmormor nämner ovan vara så korrekta vi kan.
/ Johan
Åh vad jag älskar att lapa i mig sådana här kunskaper så att jag får argument som håller i diverse diskussioner! Tack!
Jag vidhåller att insulinets primära uppgift är att sänka blodsockret.

#60 Håller med att för den moderna människan så är en av insulinets mycket viktiga roller att skydda oss från allt socker vi sätter i oss - systemet måste ju få en chock efter en stadig pastamåltid. Men vi får inte glömma att insulinet prinmärt är ett tillväxthormon som styr hur våra celler kan ta emot näring och energi + en massa annat enligt ovan.
Min tolking av det jag läst blir ju då att insulinets uppgift (vad gäller kolhydraters inverkan på vår kropp) är att vid enstaka tillfällen lagra undan sockret till de olika depåerna samt att se till att vi bränner överskott - för att som du säger - skydda oss från sockrets skadliga verkningar. Men… och det är nog där min och din tolkning skiljer sig (kanske), jag tror inte att insulinsystemet är avsett för detta kontinuerligt. Det tyder ju all insulinresistens på med alla dess följdsjukdomar. Vad tror du?
Annars så tycker vi väl helt enkelt olika och jag fortsätter att forska vidare i detta mycket intressanta ämne. Vad jag förtstår hittills så är vårt jobb att se till att hålla insulinhalten i blodet så låg som möjligt - och det är ju rätt enkelt - bara att låta bli kolhydrater.
Maia (#43)> Well, jag har inte provat med just äggrejen, men jag baserar det på att om jag äter t.ex. bara en banan till mellis, blir jag inte mätt på det. Eller om jag äter en morot, blir inte mätt på en enda morot. En liten bit brie.. näe, jag tror inte på det. Inte nu i alla fall.
Jaa, jag vet inte hur det är att inte bli hungrig igen efter 2-3, jag är uppväxt med mackor till frukost, alltid. När jag var liten var det gröt. Så jag har alltid haft det så :/
odezza (#44)> Jo, men det är det jag har gjort, gallstensbesvär ligger i släkten sedan generationer tillbaka + att jag som sagt haft besvären sedan 17-18års ålder och idag är jag 26. Jag har ju märkt vad magen reagerar på och det är just fet mat. När jag gått till läkaren och läst böcker om detta, vilket jag gjort mkt av, har det alltid stått att det är fettstenar bland annat som skapar problem :/
LouiseJonsson (#46)> Men jag kan ju inte, ngn gång har jag glömt ta med mig frukost till jobb och då blir jag ju hungrig kl 09 och kan inte jobba om jag inte går ner till affären och köper en frukt eller bulle att äta. Magen kurrar och jag kan inte koncentrera mig. När det gått en timme börjar magen ömma och när jag sedan äter lunch kan allt komma upp igen pga att jag gått och varit hungrig i 3h, det funkar inte :/
Jag kan nämligen inte direkt äta så mkt precis när jag vaknar, så två ägg funkar bra då vid 05.30 men sedan måste jag ha ngt mer då två timmar senare, annars blir det som sagt problem. Så den där biffen skulle jag kunna ta då vid nio, för det går inte vid 05.30.
Wildrat (#47)> Jisses, det låter väldigt fett, men funkar det, så funkar det :) Jaa, det är just knaset med magen och sötsuget jag vill ha bort, och så gå ner då.
JohanBaltic (#48)> Tack för det utförliga inlägget :)
MillisB (#50)> Tack för att du delade med dig, lycka till med att fortsätta :)
EvaB (#55)> Whoa! Det var som tusan. Men äter du mkt ägg, för det tipsar ju folk om och jag har börjat äta ägg igen. Jag får inga direkta känningar av ägg, endast fet, hårt stekt mat. Skönt du slipper känningarna..
Och åter igen, tack alla ni andra med som skriver :)
"62 Förlåt att jag tjatar, Graleh, men en bit camembert/ett ägg/några ostrullar går inte att jämföra med en morot/en banan. För mig är det rena skämtet att jämföra dessa livsmedel. Det är inte samma sak. Morot och banan är lågfett/högkolhydrat vilket leder till blodsockersvängningar och du blir sugen direkt igen. Jag hade blivit sugen på väg ut från köket om jag åt det till frukost.
En bit camembert/ett ägg/några ostrullar däremot är fett och protein. Det betyder mätt länge. Våga testa. Och jag talar inte om en liten bit camembert. Kanske 60 gram? Inga kolhydrater att tala om, bara cirka 200 kcal och 12 g protein och lika mycket fett. Våga testa…

Ett litet tips i all välmening;
"Det tycks ha tillhört allmänkunskapen fram tills 1970-talet att mer fett i kosten gjorde att man stod sig bättre på några timmars sikt [1]. Detta gjorde att man inte drabbades av den häftiga hunger som idag ofta leder till att man "måste" äta mellanmål, snacks eller godis. Följande stod att läsa i en debattartikel under hösten 2005."

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#62 Det blir minst 2 ägg om dagen. Frukosten består nästan alltid av 2 stekta ägg med bacon -och eller skinka. Ett par gånger i veckan äter jag äggröra eller omelett på 2-3 ägg till middag.Har inga som helst problem med stekt mat. De få gånger jag känt av gallan (kramp i gallgångarna - doktorns förklaring) är när jag fallit av banan och tryckt i mig för mycket kolhydrater.

Johan - Jag får nog hålla med Vikingmormor…den primära rollen är att sänka BS eftersom socker inte kan lagras i kroppen (inte i större omfattning). Att det sedan omvandlas till fett och håller kvar fett i fettcellerna är en sekundär följd.
Detta kan man till vissa delar härleda från Taubes bok, där han skriver att ökat E% av kolhydrater minskar fettcellernas insulinresistens och gör dem på så sätt mer mottagliga för att ta emot socker. Hade lagring varit det primära så borde insulinkänsligheten inte varierat!?
En nödåtgärd för att hålla nere BS helt enkelt (iallafall tolkar jag det så).
Att insulin är ett tillväxthormon är en överskattning av dess effekt. Visst hjälper det cellerna att ta emot aminosyror….men ytterligare höjning ger ingen extra tillväxt på musklerna. Inte vad jag sett trots att jag verkligen letat. Det insulin som utsöndras vid ätande av protein räcker så att säga…att inta extra kolhydrater ökar inte effekten ett dugg.
Det är heller inte nödvändigt för alla anabola hormon utan motarbetar faktiskt det kanske viktigaste - GH…som främst utsöndras när insulinet är lågt och glukagonet dominerar.
Däremot ger insulin fin tilväxt på fettdepåerna (vilket däremot kan räknas som en anabol effekt)!
Maia (#63)> Jaha, är det skillnad på det? För jag jämför bara mängden, jag vet inte vad det innebär egentligen rent energimässigt att äta en morot resp. en bit ost och bacon t.ex.
Huuh det är så läskigt det här, jag är så van vid att räkna kalorier via viktklubb.. men det funkade ju inte riktigt, utan bara i början. Jag är så rädd jag ska lägga på mig som f*n om jag äter fet mat. Jag är verkligen riktigt, riktigt rädd. Men jag håller på att läsa böcker nu om LCHF och de säger ju samma sak som ni gör här. Jag får väl ge det en chans..
Zepp (#64)> Tack för länken :)
EvaB (#65)> Jaha, jaa man är kanske olika och reagerar på olika. Har du reagerat på banan? Jag åt väldigt mkt banan förr men sedan jag gick med i viktklubb och räknade kalorier i en banan slutade jag. Jag kunde äta tre bananer på raken och det är tyvärr ett av de enda få fruktliknande (även om det är ett bär) grejer jag kan äta. Jag är allergisk mot äpple, päron, plommon, persika, bigaråer och likande pga pollenallergi. Hur som helst, det gör mina mellanmål väldigt begränsade. Jag kan äta dessa frukter om de varit i ugnen men det är inte samma sak som att ta fram ett äpple och äta.
Förresten, jag har läst lite texter nu om kolhydrater osv. Hur är det egentligen med gröt? Det står såhär på ett ställe:
Måltidsförslag
Frukost
* Fil (5% kolhydrater): Kefir, Mellanfil, Onaka
* Flingor (så lite socker som möjligt)
* Bröd: Rågflingebullar - RECEPT
* Pålägg: leverpastej, saltgurka, paprika, skinka m.m.
* Istället för fil och flingor kan man äta havregrynsgröt med mjölk och lite sötningsmedel.
Jag har ju precis läst att man ska slopa mjölkprodukter, flingor, bröd och gröt. Jag blir konfunderad. Får man äta gröt eller inte? Jag brukade som sagt förr äta gröt till frukost på jobb, men nu har jag gått över till yoghurt med fröer över (solrosfrön, linfrön, quinoa etc.) Vad är bäst?

Vart har du hittat måltidsförslaget? Låter inte riktigt lchf i mina öron.
#67 Var hittade du det förslaget någonstans? Jag sökte på rågflingebullar men det gav inga träffar.
Nej, gröt ingår inte som en del i LCHF. Det skulle förvåna mig om någon rekommenderar flingor. Det finns ingen poäng med att äta sådant.
Varför äter du olika fröer på din frukost? Linfrön kan ha sin poäng om man lider av förstoppning, men ett första steg är att äta tillräckligt med fett för att häva det.
Förslag på frukost är snarare ägg i olika former; kokt ägg med smör; omelett med lite grädde och kanske ost eller skinka i, äggröra med grädde, stekta ägg med bacon, osv. Vill man ha yoghurt så tar man turkisk/grekisk fet sådan, blanda med lite grädde och ev. lite bär. Man kan blanda keso med grädde också, krydda med kanel, osv.
Jag hittade måltidsförslaget i en webbapplikation/tjänst som heter "Formgivaren" där man registrerar sina måltider. Där finns olika förslag på kost och då var där med kolhydratdiet. Så det stod inte att det var LCHF, utan bara att det var för diet om man inte vill få i sig kolhydrater.
MimLan (#69)> Jag började med yoghurt (kan inte äta fil) för att jag fick sluta äta gröt. Jag måste ha ngt mer bastant i min yoghurt (bär räcker inte) annars blir jag inte mätt. Jag läste att linfrö är accepterat enligt LCHF, och ngt annat vet jag inte vad jag kan ha i, då flingor inte heller var accepterat.
Jag är van att äta gröt och håller mig mätt på det från 09.00 - 12.00. Men nu har jag gått över till yoghurt (tog ett ägg till också) och är redan hungrig, trots det bara gått 1½ timme sedan jag åt.
Jag måste ha något litet när jag vaknar, i tre dagar har jag ätit 1 ägg och 1 knäckebröd med ost och alfalfagroddar. Två-tre timmar senare kan jag äta ngt mer bastant, men eftersom jag inte kan steka på jobbet kan jag inte ta bacon och omelett här. Och jag kan inte vända på måltiderna, då jag inte kan äta stekt mat det första jag äter om dagarna, pga gallan.
Jag vet att knäckebrödet är fel att äta, men jag vet inte riktigt vad jag ska äta annars som första frukost; ett ägg gör mig inte mätt i tre timmar.
Så jag har lyckats slopa ris, pasta och sådant i lunchen, äter mer fisk och kyckling nu och grönsaker istället för ris, pasta och potatis. Men det är frukostarna som är svårast.
#70 Ok, min enklaste rekommendation är att skippa Formgivarens rekommendationer. :)
Äter du keso? Testa att blanda keso och t.ex. philadephiaost eller mascarpone. Spä ut med grädde och krydda med kanel, vanilj. Det är en ganska mäktig blandning om man behöver ha något som tynger mer än yoghurt.
Annars är det ju inget fel i att komplettera din yoghurt med ägg, skinka och ost, Det mättar en hel del. Jag är t.ex. mätt på två ägg med smör i c:a 6 timmar. (Men givetvis, det kan behövas en omställningsperiod innan man vänjer sig.
MimLan (#71)> Jaa, jag får väl det, skippa rekommendationerna där. Jag blev bara väldigt förstummad, tänkte att formgivaren är gjord av dietister så de borde veta. Men tydligen inte :)
Mja jag är inte så glad i Keso som det är, jag kan blanda i det i mat som grytor osv., men inte äta det rent. Jag har försökt ett par ggr men det går inte ner pga smaken. Finns det inget annat man kan ha i Keso för att det inte ska smaka så mkt Keso? Om man blandar i sylt? Fast sylt är nog inte så nyttigt med massa socker. Grädde är tyvärr inget alternativ då magen går igång på grädde.
Jaa, fast frågan är om det håller sig, jag åt ju ett ägg till men det verkar inte hjälpa. Fast om jag tar lite ost och skinka också så kanske det fungerar.

Kalla, stekta ägg är ju smaskens så det kan du ta med dig till jobbet om du vill.
Har du provat nötbrödet? Snabbt och lätt att slänga ihop.
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=36b0f924-e65d-4240-8452-ed3eb83020a2

Det är ju som MimLan säger, ät mer! Om du inte blr mät på ett ägg, ät tre ägg med smör. Ett par skivor ost och skinka.
Det jag reagerar på är att du inte får i dig något fett, och det är därför du blir hungrig igen. Det verkar som om du är rädd för att äta för mycket, förmodligen sen "gamla dar". Men försök tänka bort det. När du vant dig till denna maten, så reglerar du hur mycket du äter. Det kan ta lite tid att omställa sig.
#72 Keso med philadelphiaost eller mascarpone är ganska mäktigt osh smakar inte keso. Men givetvis, du skall inte tvinga i dig saker du inte gillar smaken på.
Och som Halvdansken nu senast nämnt, det behövs fett för mättnad. Ägg och ost är suveräna på att ge mättnad som känns, tycker jag.
#72 Här finns en massa frukostförslag. Läs igenom detta så ser du vad som är bra att äta. Lunch och middag är enklare bara kött/fisk/fågel eller nåt annat protein och helst fettrikt, lite fet sås, varm eller kall och kanske lite grönt om du vill men mest som krydda.
Jag förstår inte dina protester. Det är väl bara att testa? Blir du inte mätt är det bara att äta mer, eller hur? Ät tre ägg istället för två eller 5-10 st bara du blir mätt? Eller så låter du helt enkelt bli att testa LCHF och fortsätter vara hungrig med det du äter nu. Nu har du fått massor med tips, råd och hjälp, gör nåt nu istället för att bara tro att det inte funkar. Tro passar bäst i kyrkan.
nobban7 #73> Det är ju sant! Kalla, stekta ägg är smaskens :) Inte tänkt på det :) Whoa! Nötbröd, toppen, tusen tack :) Ska genast prova. Hittade massa andra bröd också när jag ändå var i farten. Men det stod ngt om att man inte fick äta dessa bröd för ofta, då de ändå har en del kolhydrater..? Hur ofta är "inte så ofta"?
halvdansken #74> Ja, jag vågar inte riktigt äta så mkt fett, speciellt inte eftersom jag åt ett halvt paket ballerinakex igår *skäms* och sedan stoppade jag i mig ett par skivor bacon. Men bacon ska ju vara bra, trots allt. Jag bara känner mig som en heffaklump när jag äter fet mat. Jaa, det är en del omställning.. ständig itutning från tidningar när man var yngre (Frida, VeckoRevyn, Cosmopolitan) att man ska köpa allt light.
Hur är det med hamburgare? Där är förvisso bröd på det, men om jag skulle smälla ihop ett nötbröd och göra hamburgare av det med kött, dressing etc., hur är det att äta till lunch? Eller blir det kanske fel sorts fett med dressing? Jag måste förvisso inte ha dressing, kan ta keso eller kesella i istället..
#77 Använd salladsblad istället för hamburgerbröd, funkar hur bra som helst (fast låt burgarna svalna lite först). På Max-restarurangerna finns en low-carb burgare som de serverar så.
Kolla att dressingen är sockerfri eller iaf så lite socker som möjligt. Ha ost och gärna bacon till, jättegott.

Du ska nog inte äta dig mätt på nötbrödet men om du tar en kvart eller en halva med mycket smör och ägg eller kött på tror jag inte det är några problem.
Färdig dressing som passar lchf är nog svårt att få tag på. Själv har jag laddat upp med massor av färska örter som jag mixar med smör eller creme fraiche. Hemmagjord bearnaisesås är inte heller dumt.
Finns recept här nånstans, ska leta…

#66 Bra med mer kommentarer Pasi! - som sagt det är ju min tolking av vad jag hittills läst som jag skriver om. Egentligen så spelar det ingen roll eftersom vi är överens om att högt BS inte är bra, av en massa olika skäl.
Förresten Pasi - jag tror att det var du som länkade till en artikel av Rosdale som ingående pratar om bl a insulinets funktioner - den artikeln har mycket intressant läsning och har balanserat min bild av insulinets roll.
Min text i #48 skulle kunna redigeras så att den blir mer neutral avseende inuslinets roll (sen kan var och en läsa på själva i referenser etc och bilda sig en egen uppfattning).
"Kroppens funktioner regleras till stor del av hormoner varav insulin är ett av de absolut kraftfullaste. Insulinets funktion är att lagra överskott av energi och näring i kroppen, som bieffekt regleras också blodsockerhalten i blodet."
Skulle kunna ändras till:
"Kroppens funktioner regleras till stor del av hormoner varav insulin är ett av de kraftfullaste. När blodsockerhalten stiger utsöndras insulin varpå inlagring av överskott i depåerna sker och blodsockerhalten regleras ner till normalnivå."
Fast jag tycker fortfarande att det är talande att vi bara har ett system för att parera högt BS men att vi har ett flertal för att höja BS. Dessutom kan vi ju äta för att höja BS, men det finns inte mycket vi kan äta för sänka BS (historiskt). Det tycker jag fortfarande tyder på att insulinsystemet inte är avsett för att reglera kontiunerligt höga BS halter - utan att en av dess primära funktion(er) är att lagra energi.
Ett annat argument som jag tänkt på är att vid högt kolhydratintag - t ex en kraftig pastamåltid - så stiger BS snabbt varpå kroppen reagerar med att sända ut mycket insulin. Så mycket så att det blir en översväng i regleringen, förtärkningen i systemet verkar vara kraftig - BS sjunker snabbt men vi har fortfarande höga insulinhalter kvar i blodet.
Varför fungerar systemet på det sättet? Varför är regleringen inte anpassad så att insulin skickas ut i den mängd som behövs för att ta hand om överskott av BS - utan att en överreglering sker (lätt att mäta på sig själv och ännu lättare på en typ 1:a)? Varför är systemet konstruerat så att vi får "sockerkänningar"?
Jaa…
… jag fortsätter att läsa på om ämnet. Ha det bra / Johan.
PS. Alla som läser detta - oavsett vem som har "rätt" av oss som för diskussionen (som ju är akademisk avseende insulinets primära funktion, att insulin fungerar som det gör är det nog ingen delad åsikt om) så går det ändå bra att använda förklaringen:
- Kolhydrater höjer blodsocker (fort)
- Insulin utsöndras
- Insulinet sänker blodsockret genom att,
- Lagra in det som energi i 1) levern 2) musklerna 3) som kroppsfett.
Min förklaring i #48 är ju en förenkling avsett att använda i diskussioner med bekanta etc när man pratar om detta.
Wildrat> För mig innebär detta enorm inställning och går starkt emot allt jag levt efter i ~2 år. Därför motsätter jag mig detta och ifrågasätter, samt är skeptisk. Jag har dessutom en galla som reagerar på stekt mat och grädde. Det gör också att jag är rädd, jag vill inte sluta på akuten igen.
Jag vill bli bättre, men jag vill ha svar på alla frågor och undringar innan jag ger mig in på detta till 100%.
Tack för tipset om hamburgaren.

Johan!
Vikingmormor har helt rätt!
Insulinets primära roll är att sänka blodsockret.
Betänk att om du väger 70 kg så har du lika många gram socker i blodet som blodsockervärdet anger. Har du 4 i blodsocker så har du 4 g glukos i blodet. Ät sedan 300 g socker/kolhydrater (som SLV rekommenderarper dag) så stiger blodsockret till uppemot 300 utan insulin. Detta är inte förenligt med överlevnad.
Alltså är insulins primära uppgift att sänka blodsockernivån. Alla andra insulinets egenskaper är bara olika möjligheter för insulinet att skyffla undan sockret från blodbanan. Alla hormoner i kroppen samarbetar för att se till att vi mår bra.

#83 Spirit… Men det är ju fortfarande ingen som bemöter mina argument för insulinets ursprungliga roll… dvs vad det var tänkt för innan nåt smarthuvud kom på tallriksmodellen och nyckehålsmärkning.
Det är ju klart att insulinets roll idag primärt, med SLV:s kostråd - är att så fort som möjligt få ner BS - och det klarar det ju insulinet med ett nödrop… ett tag, sen kommer följdsjukdomarna…

#80 Att det bara finns ett system för sänkning av BS + att det är känsligt för stora mängder kolhydrater (skapar obalans/självsvängning) tyder väl snarast på att vi inte är gjorda för att äta speciellt kolhydratstinna produkter. Det har väl helt enkelt inte behövts ett mer invecklat system med flera återkopplingar och hög dämpning (jämför med t ex elektroniska styr-och-reglersystem*), då det troligen inte funnits så mycket kolhydrater i kosten under människans evolution.
* De tidiga förstärkarna (en typ av styr-och-regler-system) var enkla och utan återkoppling och därför mycket känsliga för självsvängningar etc…..men utvecklingen har drivit på så att dagens stereoförstärkare blivit mycket stabila mha hög dämpning och oftast flera typer av återkopplingar. Inte så stor skillnad mellan människans hormonsystem och elektronik.

# 85 Tänkte också på industriella regleringssystem
och tycker att likheten är slående.
"känsligt för stora mängder kolhydrater (skapar obalans/självsvängning) tyder väl snarast på att vi inte är gjorda för att äta speciellt kolhydratstinna produkter"
Nej… det är ju just det som är grunden för min argumentering - att vi inte är gjorda för stora kolhydratintag och att insulinets primära roll då skulle vara att lagra energi… men jag kommer inte lägga min hals på stupstocken för att försvara detta argument
.
Det är bl a den här artiklen http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2001/07/14/insulin-part-one.aspx som startat min tankekedja kring insulin och andra hormoners funktion i kroppen.
#81 Graleh, detta har varit en stor omställning för många av oss, som levt fettsnålt i många många år, för min del ca 35 år. Men det går. Ta det pö om pö om det är för tufft med en rivstart. Det gäller ju att hitta nivån där man mår bra.
JohanBaltic och Pasi m.fl. - det där är en jätteintressant diskussion, men har den inte hamnat lite fel?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

# 87 Joo… det har den nog
.
Insulin och dess funktion kan behöva en egen tråd - mitt fel - det var min förklaring i # 48 som drog igång det.
Ursäkta Graleh, att vi semikapade din tråd… Pasi mfl Insulinintresserade - vi fortsätter diskussionen på egen tråd om intresse finns. / Johan

graleh : "Jag vill bli bättre, men jag vill ha svar på alla frågor och undringar innan jag ger mig in på detta till 100%."
Det kan du inte. Alla reagerar olika på detta. Vi är okså olika strikta, vi har olika problem och besvär. Du kan inte få nåt facit, tyvärr. Det är bara att kasta sig ut i det, så kommer det nya frågor. Jag håller helt med Wildrat "gör nåt nu istället för att bara tro att det inte funkar."
Det är en omställning för alla, inte bara dig. Jag tycker det är enormt modigt av folk som har sjukdomar, allvarliga sådana, som vågar prova om detta fungerar. Kan de så kan du.
#89 Och jag knuffar in en kommentar om att när man glufsar i sig ballerina-kex, då är det nog inte så att man tänker på sin hälsa.. :) Som det nämnts någonstans är det ofta i knoppen och inte i kroppen som den stora omställningen sker.
Vad kloka kommentarer och råd du får graleh, har du vågat "det stora språnget" ännu?
Tänkte bara bidra med mina erfarenheter, såsom fd vikväktare x flera, viktklubbsmedlem och lightare. Dessutom uppfödd på mackor och O´boy….
För några år sedan åt jag ungefär som du, var stressad och arg för det mesta. Dessutom hade jag svår magkatarr och ideligen återkommande "energikriser", blodsockerfall med kallsvett, yrsel och total matthet. En toalett behövde finnas lätt tillgänglig eftersom jag plötsligt kunde få magknip och behöva gå NU!
Smög in på LCHF via GI och ett tips från en ortoped om stenålderskost (så som jag fick den om foten passade det inte mig men det ledde mig vidare till Annika Dahlqvist och LCHF, tack!) och nu har jag ätit naturlig mat i mer än ett år.
Hur jag äter? Frukost - 2-4 ägg mosade med rejält med smör (antalet ägg beror på när jag kan äta nästa gång eller hur hungrig jag är) Lunch - oftast efter 5-6 timmar, består av kött/fisk/fågel med någon sås (hemgjord och baserad på smör, grädde, creme fraiche) och någon matig grönsak typ broccoli, sparris eller haricot verts. Har jag ingen sås tar jag en rejäl klick smör på grönsakerna och sovlet. Middag - jag lever inte så idealiskt så jag kan åka hem efter jobbet och laga mat så det blir sällan middag. Istället äter jag en liten matlåda, baserad ungefär som lunchen vid 17-18-tiden, alternativt en stor bit ost och kanske några oliver. Eftersom jag sen alltid tränar mina tre hästar är jag oftast hungrig igen när jag kommer hem vid 21-22-tiden och då blir det något som går fort att fixa, kan vara någon rest av kött, en liten omelett eller bara ost och oliver igen.
Det händer (naturligtvis) att jag slår på autopiloten och "syndar" med godis, fikabröd eller något annat onödigt ibland men det är inte så ofta och kroppen brukar alltid protestera efteråt. Brukar ge den lite extra mat och mer smör då så lugnar det ner sig. Undviker i de lägena att ställa mig på vågen, det ger bara stress och dåligt samvete och är det något man INTE behöver så är det sådant.
Hur jag mår? Kanon! Lugn mage, inga panikbesök på toa, ingen magkatarr, inga energikriser, betydligt mindre arg, sällan stressad. Blir glad av att handla ekologiskt, närproducerat och säsongsenligt.
Man låter lätt lite "frälst" som LCHF-are men det beror nog på att många fått ett så mycket bättre hälsoläge. För mig är det också en otrolig befrielse att inte behöva gå omkring med nödmat eller lägga upp hela livet efter när jag ska få mat nästa gång. Blir jag hungrig, och det händer ofta, är det ingen panik, jag klarar mig på mina fettreserver. Det har till och med blivit så att hungern känns bra. Ofta presterar jag som bäst med en lätt hunger.
Så kom igen nu graleh, smyg igång och känn dig för. Tänk NATURLIGT för det är det LCHF är!
Jag säger precis som halvdansken. Du kan inte få svar på alla frågor. Här på forumet kan du få förslag på måltider. Undvik bröd, pasta, flingor, gröt, potatis och ris. Undvik frukt och bär (ev. kan du äta lite hallon när vi vill krydda med nåt med den typen av smak). Undvik i möjligaste mån majs och rotfrukter.
Kör igång. Vi hjälper dig på vägen.
nobban7 #82> Tack för såsreceptet, ska prova det :) Hemmagjord bearnaise är suveränt! Och det verkar inte så svårt heller. Jag som hade absolut för mig att sådan sås är svår att få till hemma.
JohanBaltic #88> Ingen fara, jag läser och läser ändå. Däremot är det helt nytt för mig så jag kan inte komma med så mkt motargument eller frågor just nu.
Halvdansken #89> Ja, det är ju sant, förvisso. Men det är väl lite så att man lätt blir rädd för ngt man inte har så mkt kunskap om. Detta är helt nytt tankesätt, som sagt, därav många (och ibland samma, återkommande) frågor. Jag har börjat sedan i helgen, allt för min hälsas skull.
MimLan #90> Jaa *skäms*, det får vara nog med kaffekex och kaffebröd. Min stora kärlek.
papope #91> Oj, tack för ditt utförliga och trevliga inlägg. Ja, men precis, så du har också varit viktklubbare? Mitt medlemskap gick ut nu juni och jag har ju levt starkt i ett år att kränga lightgrejer, mkt frukt och mkt mörka bröd. Jag har en del pointsböcker också och i de står det 0 points på äpple, har jag för mig. Mao kan man kränga äpplen bäst man vill ..men kolhydraterna då? Jag har aldrig förr hört talas om att för mkt kolhydrater är illa för kroppen. Väldigt, väldigt illa att fler inte tar upp detta utan istället gör fettet till bov.
Det låter som en schyst meny du har. Vitklubb hade inte gillat den, sådan skillnad det är! Jag har börjat med att steka bacon och rulla in i ostskivor, stekt ägg till med en klick smält smör. Helt underbart gott var det!!! Jag har inte ätit fet mat på.. jag vet inte hur länge! Jag blev sedan hungrig igen på kvällen och då tog jag mig ett par skedar keso och 3 jordgubbar och kletade runt så det blev en härligt rosa färg och god keso (jag avskyr egentligen keso men den lilla smaksättningen med jordgubbar blev otrolig). Så jag är glad hittills. Jag känner mig bara fortfarande som en heffaklump när jag äter så mkt fett. Sumobrottare nästa. På tal om sumobrottare så skriver ju Lars-Erik Litsfeldt i sin bok "Fettskrämd" om sumobrottarens kost jfrt med Livsmedelsverkets rekommendationer. Väldigt intressant. Jag tycker om boken och på tur står Skaldemans böcker..
Precis som du hade det förr, måste jag också ha tillgång till toalett. Inte så att jag är lös utan magen bubblar, krånglar, det kommer gaser och magen känns uppsvälld, öm och allmänt vresig. Ofta går jag 2 ggr på toaletten om dagen för längre besök, ibland 3 (utan att gå in för mkt på ämnet). Det är inte roligt, speciellt inte när man är borta och inte riktigt "kan" gå på toa.
Maia #92> Tack så mkt :) Jag har som sagt kört igång nu och känner mig som en heffaklump, men det är väl omställningen som ska till. Jag är glad att kunna äta smör igen, jag hade nästan glömt smaken :( Vilket smör är bäst, förresten? Jag köpte Bregott i helgen och har börjat använda. Tidigare har jag köpt minsta möjliga fettmängd men nu kan man väl ösa på med lite mer fett :)
#93 Smör är smör och inte margarin. Bregott är ok för det är gjort på en blandning av smör och olja. Övriga saker som ingår i margarin-gruppen skall du sky som pesten, det är otjänligt som människoföda oavsett fetthalt.
MimLan #94> Aha man tackar
hur vet man om det är smör eller margarin?
Står det normalt på paketet eller är det ett visst innehåll eller fettmängd?

Är det smör står det smör. Margariner får inte kallas smör, även om det blir så i dagligt tal.
"Matfett med smörsmak" är margarin. Det är bara att läsa på etiketterna.
Fabricati diem, pvnc!

Smör är väl ett skyddat varumärke, så smör = smör som MimLan säger.
Läs på innehållsförteckningarna så ser du vad som är vad. Det har inte med fettmängden att göra, det är inehåll och tillverkning som är det viktiga.
Och undvik även det flytande "smöret" på flaska. Det finns ju en sort som det står SMÖR på, men den är utblandad med en massa slem.

#98 Precis, jag gick också på det där först, men vad det står är "smör- och rapsolja". Observera det lilla bindestrecket, det är alltså "smörolja och rapsolja". Och gissa vilket det är mest av? Hur det sen är behandlat vet jag inte heller… men jag har slutat köpa det i alla fall!
greensis #96> Ah, allright, jag har aldrig studerat smör/margarinpaketen så noga, men då vet jag, tack.
Adur #98> Aha? Vad ska man ha när man steker? Jag brukar ta bregottsmöret och hälla i stekpannan innan, alt. olivolja.
Förresten jag har en fråga ang. vikten. När ni började, vad hände med er vikt då? Jag har tydligen gått upp 1½ kilo sedan jag började, på bara 3~4 dagar alltså. Snacka om att jag blev både ledsen och chockad. Men vikten kanske även ingår i förändringen som sker under de första veckorna?
Jag läste på http://www.markazits.com att många går ner 2-3 kg den första veckan, annars finns det en risk att man äter för mkt fett. Jag gör inte det, mig veterligen. Igår såg mina värden ut enligt:
Protein
68 g
Fett
46 g
Kolhydrat
21 g
Kostfiber
8 g
Jag åt 764 kcal och gjorde av med 2178 kcal. Eller enligt diagram såg mina intag ut enligt: http://www.minmat.net/pie.php?s1=73&s2=230&s3=463&s4=0&ix=150

#100, 764 kcal?
Svältkost! Du borde äta minst dubbelt så mycket fett som du gör.

Inte undra på att din kropp gör motstånd mot att släppa en enda reserv. Du äter för lite fett och för lite kalorier. Allt du äter går åt till att överhuvudtaget hålla dig vid liv.
Som en jämförelse - jag läser en bok om Europas historia. När man i slutet av första världskriget skar ned matransonerna i Berlin blev det stora hungerkravaller. Vad skar man? Från 2000kcal till 1100kcal per person och dag. Du äter lite mer än 2/3 av kravall-rationen. Låter det hälsosamt?
Skämt å sido, LCHF handlar mycket om att få sin kropp och sina hormoner att hjälpa en att bli friskare och uppnå/behålla en normalvikt (vilket inte är alltid samma sak som en idealvikt
) Det är svårt att åstadkomma det om man far fram alltför hårdhänt med kroppen - den får inga byggstenar att reparera av. Istället börjar den bryta ned musklerna för att komma åt näringsämnen…
En gissning - om du nu börjar med LCHF-kost - är att du antagligen kommer att stå stilla i vikt eller gå ned ganska långsamt, men om du mäter midja, höft, lår kommer måtten att förbättras.
Fabricati diem, pvnc!
Aniara4 #101> Ja, jag förstår det inte. Jag äter och jag äter, ju. Jag har provat att lägga in det i olika såna kalkylatorer som räknar ut ens kcal, men det blir verkligen bara den summan kcal/dag. Jag glömde iofs lägga in 1dl kokosmjölk och 1½ dl mjölk dock, fast det höjer nog inte upp så mkt.
greensis #102> Hm, kan det vara så? Kanske därför jag börjar bli förkyld.. Men alltså jag äter ju så mkt jag behöver, jag tycker tom jag äter mkt :/ Fast det är väl baconet och osten som gör det. Fast det är nog mina luncher som är för kassa, jag äter t.ex. en bit lax med grönsaker. Det blir inte så mkt det skulle jag tippa? Det är säkert där det ligger. Eller bland annat. Intressant "kuriosa" också :)
Graleh, kan du lägga in en lista på vad du åt den dagen då det blev 764 kcal + mjölk och kokosmjölk (som lade till cirka 300-400 kcal till)? Det skulle vara intressant att se vad det är som du "äter och äter" ;-).
Till lunch kunde du äta två bitar lax och grönsaker och en rejäl klick med crème fraiche blandat med majonäs och fransk senap. Det skulle nog hjälpa upp det hela lite.

Graleh! Jag har följt tråden och vill bara säga HEJA HEJA och välkommen hit!!
Det är otroligt starkt av dig att ha insett hur du blivit ljugen för i alla dessa år.
Att du gått upp lite i början ska du inte bli ledsen för. Det är din kropp som inte är van att ha fett som energikälla och då du svultit din kropp med jämna mellanrum tidigare betyder det att du måste lära din kropp att nu kommer det inga mer kolhydrater, så nu är det bara att börja använda fettet som energikälla!
**Kom ihåg att LCHF inte är en bantningskur, det är en ny livsstil. Sen kommer man aldrig vilja gå tillbaka till mat som gör en sjuk.
**
Det kommer ta tid. Men ha tålamod. Släng vågen.
Ät gott och tänk på annat än mat. Helt plötsligt kommer kläderna sitta lösa och du kommer lysa av energi och välmående.
Välkommen in i gänget! KRAM
Maia #104> Ah, visst, creme fraiche kan man ju ha till, inte tänkt på det. Jag har inte ätit såser på säkert ett år (förutom vitlökssåser om jag ätit kebab eller sallad) pga fetthalten och att jag inte kan (pinsamt nog) hur man gör egen sås. Jag är lite emot halvfabrikat och pulvergrejer.
Jaa, min lista från igår, då jag kom upp i summan är:
5 skivor 28% ost
1 Wasa Husman
1 quornfilé
2 skivor bacon
2 ägg
~5 msk keso
4 jordgubbar
~1½ dl kokosmjölk
1 dl mellanmjölk
Jaa, jag skulle absolut kunna höja till 2 bitar lax eller fler quornfiléer. Vad är bäst att äta, quornfiléer eller kycklingfiléer?
Mimsivimsi #105> Tack så mkt :) Ja, det är en rejäl omläggning det här. Jag har börjat få ett enormt sötsug också men jag kämpar på. Nej jag har ju inte ätit fett så direkt som jag gör nu, på ett år. Visst, jag har behovsarbetat på McDonalds så visst har jag ngn gång stekt en burgare och tryckt i mig, fast det hände yttest sällan då jag inte tycker McDonalds gör god mat egentligen. Så att nu kunna äta smör, bacon, rejält med ost.. det är underbart på sitt sätt. Ett tag köpte jag lågkaloriost på under 10% fett och det smakade vedervärdigt. Att kunna äta "normalfet" ost igen känns bra.
Jaa, jag kanske inte ska fokusera så mkt på vikten utan mäta mig istället? Jag började dessutom träna igår, ska springa på band och styrketräna för att få bort fett. Muskler väger ju.
Tusen tack för ditt stora pepp! :)
#106 Quornfilé innehåller i stort sett bara fibrer och nästan inget fett. Ska du äta det krävs att du tillsätter en hel del fett. Kyckling är också magert och behöver fett sällskap.
Ät mer kött, det är mitt råd. Leta här på forumet, det finns massor med enkla recept på både varm och kall sås man kan ha till. Ät minst tre stora måltider, ca 100-150g kött till lunch och middag, med fet sås och kryddat med lite grönsaker. Köttfärs är hur bra som helst. Den är fet utan att det märks och det är väldigt enkelt att lägga till extra fett som äggula och smör eller grädde.
Jag skulle dessutom skippa brödet, helt.
Ja, det ser man nog direkt att det är lite lite mat… Du kan gott plussa på med att hyvla smör och lägga i ostskivorna (och skippa husmanen ;-D tycker jag…). Ta gärna standardmjölk om du inte kan tänka dig att skippa mjölken. Har du den i kaffet kan du ta vispgrädde istället. Blanda ut den med lite vatten om du tycker att det blir för stor smakskillnad. Jag tror omedelbart att du skulle lägga till fett först och proteiner sedan.
Jag skulle säga att kycklingfiléer är bättre. Quorn har 5g kolhydrater/100 gram, kycklingfilé har normalt inga gram kolhydrater. Men det är lite magert, så skär upp och lägg i t.ex. mozzarella eller blåmögelost innan du steker och servera med en crème fraiche-klick eller coleslaw (hemlagad).

Hej! Ny här på forumet, och ny lchf:are. Har precis läst igenom hela tråden.. *pust* Mycket bra information!
Jag tycker också att jag bara äter och äter, sådant som man är van vid att skära ned på, massor av "dåliga" saker; vispgrädde, korv, smör, fet OST, massor av ägg, bacon + baconflott. Jag använde min gamla inloggning på viktklubb för att se hur illa det var ställt med kaloriintaget. Dagen som jag tyckt varit så hemsk hade jag ätit 1100 kcal.
Så nu registrerar jag min mat där bara för att hålla koll på kolis-procenten och för att se till att jag äter tillräckligt med kcal. Och idag hällde jag baconflottet från stekpannan över mina ägg. Det var jobbigt.. Men det gick ner och det var gott!
Jag har hållt på i en och en halv vecka ungefär, fast de första dagarna var jag försiktig, körde inte fullt ut. Nu gör jag det, men testar en snäll variant till att börja med, mellan 5-15% ska kolisarna ligga på!
Wildrat #107> Tack för tipsen. Jag äter dock quorn främst för det är billigare + godare än kyckling. Jag är väldigt glad för asiatiska grytor med kokosmjölk, fast man kan ju förvisso ha i biffkött :)
Jaa jag önskar också sluta med knäckebrödet men jag vet inte vad jag ska byta ut det mot som funkar. Jag måste ha ngt då vid 0530 när jag äter frukost, dvs. knäckebrödet. Jag kan inte äta bacon och ägg så tidigt på morgonen, jag mår illa då :/ Och någonting måste i magen för att stå till 09.00 då frukost på jobb är och jag brukar äta lite mer som ägg och liknande. Har provat med Keso men det går inte heller riktigt när jag vaknat där precis, utan först ngn timme senare.
Tack för tipsen, igen :)
Maia #108> Jaa, jag får se till att öka på lite då. Som jag skrev ovan så hittar jag inget substitut till knäckebrödet men så fort jag gör det och det passar min känsliga mage tidigt på morgonen, så byter jag ut. Jag brukar ha mjölk i téet, kaffe dricker jag aldrig. Funkar vispgrädde i té? Eller man kan kanske ta kaffemjölk? Ah! Tack du också för tipsen om kyckling, jag får byta ut.
LillaLaban #109> Hej, välkommen hit :) Aha, du är också vitklubbare. Visst känns det läskigt med bacon och sådant :/ Men det går :) Ah, så du menar att fast du ätit massa bacon etc. så kom du bara upp i 110 kcal?

#110 kompensera knäckebrödet med mer ost, vetja….massor med ostrullar fyllda med lite smör. Doppa i kaffe!
#110 Håller med Pasi. Som jag skrev kan du enkelt hyvla en smörskilva och lägga i osten. Då blir man mätt ska jag säga.
#110 Vispgrädde i the funkar jättebra.
Har du tänkt på att man faktiskt inte måste äta särskild mat till frukost? Det kanske skulle funka bättre att äta middagsrester på morgonen, även om det inte blir så jättemycket är det iaf bättre än knäckebrödet.
Fettet vänjer du dig vid om du fortsätter att äta det. Det känns väldigt ovant i början, säkert upp emot en månad. Sen kan du öka på mängden lite till om det behövs.
Äter du köttfärs? Ganska billigt och som sagt fett utan att det märks. Välj blandfärs och så fet som möjligt.

graleh, nu kommer det tips hit och dit från alla håll. Här kommer lite från mig om vad man kan äta.
**Frukost:
**alt1 - "äggmjölk", låter skumt jag vet, men det smakar ungefär som skummad varm mjölk, mixar man i frysta bär blir det som en kall bärsmoothie. Sök efter äggmjölk i forumet för recept.
alt2 - mosat ägg med smör
alt3 - kokt ägg med majonäs
alt4 - bacon, ägg, tomat, ost -omelett
alt5 - fet yoghurt med bär eller linfrön
alt6 - "polarbrödet" (sök på forumet), är ett bröd helt utan kolhydrater man kan göra själv hemma.
**Lunch:
**alt1: någon köttbit med grönsaker och gräddsås
alt2: kött med avokado och fetaost
alt3: kycklingsallad med fet dressing, oliver o fetaost
**Middag:
**Gå under recept på forumet så finns massor av fina o goda recept.
#110 Nu finns där ju produkter man kan baka som kan ersätta bröd. "polarbrödet" tex, är lätt att laga, innehåller ägg, kezo och riven ost, du kan grädda dom i ugnen som småpizzor med strimlad skinka och riven ost på tex, och förvara i kylen, en til två i handen som springa-till-bussen-mat eller bara mellantugg tex, jag gjör även ett eget "bröd" som består av lite kli, lite frön, riven ost, ägg, creme fraiche som funkar hyfsat bra och mättar mycket, sen kan man ju gjöra kokosvåffler osv osv :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Min nya frukost, lunch, middag består av en 1,5-2mm tjock skiva skinka ( kalkon, rostbiff, vilket kött som helst) tjockt med smör, som stått i rumstemperatur för smakens skull ( man kan ha tunt med smör också, men varför snåla?), sedan en god ost, ju mildare, desto fler skivor kan man ha på, även osten har stått i rumstemperatur för smakens skull ( äter upp en 500gramsost på 1-2 dagar, så den blir inte dålig).
Rullar ihop denna härliga matbit, - står mig gott på den länge. Hade jag inte gillat att äta, så skulle en sån kunna vara dagens enda måltid. Man skulle kunna rulla ett salladsblad runt om, lägga till nåt blad basilika, det finns obegränsat med idéer.
Obs, det är STOR skillnad i smaken om man äter en sån rulle kylskåpskall eller med rumstempererade ingredienser. Perfekt med en kopp kaffe med en tesked kokosolja och en dl grädde.
Pasi #111> Ja, fast jag vill inte bara kränga ost till frukost :/ Jag är väldigt kräsen, speciellt med dagens första mål. Väldigt få saker går ner då.
Wildrat #113> Jo det är sant men sedan är frågan vad man orkar med. Jag mår som sagt väldigt illa om jag äter för tung mat 05.30. Ett knäckebröd med alfalfagroddar är lätt och går ner. Bacon och ägg gör det inte och tyvärr inte middagsrester. De ggr jag provat har jag mått illa och fått gå och lägga mig igen :/
Jaa, det är sant, köttfärs är gott. I små mängder. Jag äter hellre små strimlade biffbitar och fisk :) Tack för tips.
Mimsivimsi #114> Oj, äggmjölken låter intressant! Ska kolla in. Yoghurt kan också fungera, dock håller det inte så länge. Ska kolla in polarbrödet :) Kycklingsallad låter bra, om man tar bort oliver och fetaosten ;) Men gurka, tomtat och sådant kan man väl ha till I guess. Innan åt jag alltid jättmkt majs, men det ska jag skippa. Ägg brukar jag ha i också i sallader, det är smaskens:) När det gäller dressing läste jag att köpedressing inte är rekommenderat. Kan man göra ngn fet typ viklöksdressing själv?
Rita.S #115> Ah tack=)
vikingmormor #116> Intressanta tips, tack :)
En mycket god och busenkel vitlöksdressing :
- 1 dl creme fraiche
- nån dryg matsked majonäs
- nån dryg matsked grädde (kan uteslutas, beror lite på hur rinnig man vill ha såsen)
- lite salt och vitpeppar
- 1-2 pressade vitlöksklyftor
Svårare än så är det inte!
#117 brödet jag bakar har mer konsistens av vanligt grovbröd, medan polarbröden blir mer som en tekaka :) När man stekar dom i stekpanna blir dom som pannkakor för mig! :)
Ett till frukosttips: en eller två burkar makrill i tomatsås, gärna med ett kokt ägg med majonnäs eller en liiten gnutta kaviar? Till det kaffe eller té - men grädde eller äggmjölk i så klart!
Sedan kan det också vara så att illamåendet efter en stadig frukost är något övergående - kanske du kan prova igen om ett tag när din kropp har vant sig vid kosten? Jag mådde också rejält illa den första tiden - tyckte att smöret och grädden stod mig upp i halsen… Det gick över ganska snart och nu har jag aldrig några sådana problem.
Lycka till och ge inte upp - det kan vara tufft i början när allt är nytt!
FruFilur #118> Tack :) ska testa
Tintaglia #120> Jaa jag vet inte, jag har haft det sedan jag kan minnas.. även när jag var 14 år och åt för fett och tungt till frukost. Fett o sådant funkar efter jag varit uppe i ~3h, men det är just tills dess det är kritiskt :/
Halloj! jag undrar över vispgrädde och creme fraiche, är det bara att köra på!

Jag hade okså svårt med frukosten i början. Det var frukostmackan som saknades. Enligt Skaldeman kunde man äta finncrisp nån gång. En bit innehåller bara 4 gram kolisar. Med tjockt med smör och ost på, kändes det mycket bättre. Jag antar att krasandet mellan tänderna gjorde att jag vaknade till.
Jag prövade också flatbröd, som har 5 gram/skiva,men det klarade inte magen. Enligt min tro är det fibrerna som jag inte tål, så nu går det på rutin att inte äta fibrer.
Man måste nog pröva en ny maträtt i taget för att klara ut vad man tål och inte tål.
Tack, Bernice (#123), bra tips :) Jag provade polarbrödet igår, gjort på keso och ägg. Det var.. otroligt gott. Jag är skeptiker till naturen och var såklart otroligt skeptisk i början när jag rörde samman allt.. men detta "bröd" var otroligt!! Mycket, mycket godare än vanliga bröd måste jag säga.
Här finns receptet för er som är nyfikna :)
Min frukost består av 2 koppar kaffe m vispgrädde. Ungefär 2 dl kaffe och 1/2 dl ovispad vispgrädde per kopp.
Det står jag mig påi 2-3 timmar och då kan jag äta något litet, kanske 10% youghurt m några bär, eller ett kokt ägg med majonäs och det klarar jag mig på fram till lunch utan problem.
Jag försöker alltid ha kokta ägg i kylen, går snabbt och lätt att få i sig. Toppar varje bett jag tar med lite majonäs från tub.
Ibörjan gjorde jag äggmjölk som mellanmål men det blev för mastigt, blev mätt för länge. Gör det ibland när jag inte orkar laga mat eller när jag är på språng och behöver hoppa över lunchen.
Med tiden kommer du på vad som passar just dig. Om ett par veckor kanske du överraskar dig själv med att börja dagen med ost- och smörrullar 
Jag läste precis en artikel om LCHF varpå en läsare kommenterat: "Jag köper att man kan rasa i vikt och allt dedär med det höga fettintaget men hur påverkar det hur artärerna ser ut på insidan då? Behöver man inte en balongsprängning innan man är 50 på den dieten?"
Hur är det med detta?
Eller förbränns allt fettet så det inte lagras?
#126 Rekommenderar att du köper eller lånar Uffe Ravnskovs bok "Fett och kolesterol är hälsosamt". Det är en myt att fett sabbar kärlen.

Läs på Uffes sida;
#124 toppen att det kan funka för dig!! :D \o/ Hur gjorde du dom? Bara naturelle? Med kryddor? Åt dom kalla? med eller utan nåt på? Nyfiken är jag! Kalla kan du nog ha ost och skinka på dom eller nåt skulle jag gissa! :D

graleh! Jag sitter och tittar igenom hela tråden och blir nästan tårögd. Det är bara en dryg vecka sedan du skrev inlägget. Du kändes desperat och irriterad och ville inte ta till dig de svar du fick på dina frågor. EN VECKA SEN! Nu är du snart specialist på lchf, du lyssnar och läser och lär. Du vill förstå och du förstår. Var ordentligt stolt över dig själv!
Hej
Jag saknade hårdbrödet mycket i början, har alltid ätit betydligt mer hårt än mjuktbröd. Under en övergångsperiod åt jag en näve nötter till en rejäl bit briost når suget att ha något hårt att sätta tänderna i. Nötter är inte så jätte bra men bättre än spannmålsprodukter.
nobban7 #130> Aw, tack :) Jag ser det ju inte själv, men det är kul att höra att framsteg görs. Dock har jag bara gått upp i vikt och känner mig riktigt, riktigt äcklig och osexig, men men .. får hoppas :)
Jag undrar dock fortfarande samma sak som jag skrev i inlägg #126. Hur blir det med åderförkalkning?

Sök på åderförkalkning uppe till vänster så har du läsning ikväll!

" Med modern forskning visar det sig nämligen att det naturliga mättade fettet inte är farligt men att det är transfetterna som givit alla hårda fetter dåligt rykte. "
http://blogg.paulun.se/permalink.asp?blogContentId=124
"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt- kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier. "
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291
Och så har du länken till Ravnskogs sida lite längre upp, på #128, räcker detta för att du skall känna dig lugn?
Tack Zepp och nobban7 :) Ska ge mig på att läsa det här direkt.