Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5883 ggr
hupp
1

Kanotmat!

Hej!

Jag ska ut med min familj och en till och paddla i fyra dagar. Mat…mat i kanot?? Vad är lättlagat, bra barnmat, hållbart och gott´?

Förslag efterlyses!

magma
0

Oj… Jaadu, säg det, det är jag också nyfiken på:) Hur skulle ni förvara vanlig mat, alltså icke LCHF om ni skulle ha sådant med er? Första dagen skulle väl gå med frysta matlådor som fick tina i en kylväska, men sedan vete 17…

Zepp
0

Ägg, kokt ägg, stekt ägg omellett!

Makrill och tonfisk på burk!

Smör håller sig i fyra dar extrasaltat!

Köttkonsever typ kalopps med grönsaker o lök!

Bullens pilsnerkorv!

Annars när jag är i fjällen brukar jag leva på rökt renbog och vita bönor!

Ute i skogen behöver man nog inte räkna kolisarn så noga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CarolineJ
0

Kanske ingen barnmat direkt men ölkorv är gott.

Och vanlig "matkorv" kan ju även var gott varmt som kallt.

Om ni har nån kylväska så är det bara att fylla på med isklampar till bara grädde och smör får plats hihi.

Svamp kan väl också klara sig.

Eller så får ni ha en förseglad plastpåse i vattnet i ett snöre haha *skämt* då hålls maten kall ;)

Mumrikshumla
0

Haha - jag läste kanonmat och trodde att det var ett recept Räcka ut tungan

Record
0

Du paddlar ju i matkorgen så förse dig med utrustning för att fiska glöm inte smör under durken.ev någon nödmat exv makrilfile i konserv om du inte paddlar på västkusten.

Trevlig resa

Margareta
0

Konserver är väl alltid bra nödproviant - kanske jag skulle ge mig på en skinka även om jag inte gillar dem annars.

Jag tycker du fått många bra förslag.

Numer pensionär i Nynäshamn

hupp
0

Tack för alla förslag. Nästa vecka bär det av och kommande helg ska användas för finplanering. Ägg är hållbart likaså smör och ost. Vi brukar ha med en kylväska men med den väderprognos vi har nu så blir den varm på ett dygs. Det får bli en del konserver, uphottat med kryddor och grönt. Rökt kött och fisk samt torkat funkar också fint

Pasi
0

När jag är ute har jag - Smör, ost, ägg, färskt kött (äts under första dygnet), torkat kött (t ex köttfärs som steks färdigt och sedan torkas på spisen på lägsta värmen) och några makrillkonserver…då står man sig några dagar utan kylskåp.Glad
Sedan finns det en serie tyska korvar på Willys med 124g kött per 100 g råvara (63:-/kg tror jag) som står sig i rumstemp. Goda!

hupp
0

Hallå! Det blev en lyckad utflykt! Soligt och varmt, trevligt sällskap och mestadels glada barn. Vi är uppe i 4 båtar på 8 personer i år. Två canadensare och två enmanskajaker.

Vi åt bl.a

Grillad kyckling med sallad och fetaost-yoghurtröra. Äggröra varje morgon. Ostsoppa. Renskav med sallad och nudlar för kolhydratiker. Våra vänner tyckte det såg lustigt ut med dubbet så mycket renskav i gräddsås som nudlar men jag förklarade att det var i linje med min kostsyn och att det fanns mycket grönsallad till alla. Det blev mest nudlar över….

Tyska korvar från lidl frossade vi också på 3 olika sorter samt ölkorv från ett annat ställe. Ingen öl för mig dock, lite rött passar skapligt till ölkorv.

Miyu
0

Babybellostar klarar sig flera dar utan kyla.