Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5426 ggr
Miyu
0

Värmen och fettet

Nu i Stockholm är det runt 30 grader varmt. Håller mig inomhus för när man går ut är det som att kliva in i ett växthus. "Normala" människor säger bara att det är lite varmt, men jag som LCHF-are håller på att dö av värmeslag. Är som vallningar kan jag tänka mig, helt borta, trött, orkeslös och svettis. Antar att det har med fettet i kosten att göra? Är det fler med detta problem i värmeböljan?

wine
0

Faktiskt.  Samma värme i Gbg just nu, och det känns mer obehågligt än vad jag brukar tåla (samt har jag fått en riktigt huvudverk).

MimLan
0

Absolut inte. Tvärtom.

ebet
0

Samma här. Otroligt jobbigt, tom det goda humöret sviktar

Effie
0

Jag vet inte. Jag har alltid haft ont av värme: trivs bäst runt 20 - drygt 25 grader. Så jag märker ingen direkt skillnad. Men jag fryser ju inte som förr när det är kallt, på jobbet brukar alla, i tjocka tröjor, klaga på att det är så kallt, och jag sitter i kortärmat och undrar "Kallt???!"

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

missaz
0

Samma här, svettas floder och klarar inte värmen lika bra som jag brukar.

Mervi
0

Lika varmt nere i Skåne. Jag gillar värme även om jag äter LCHF och har lite svallningar pga åldern. Skrattande

Miyu
0

Ska äta kalla rester idag, blir bara värre med massa varm lagad mat. Tror det är dags för ett dopp också!

Mervi
0

Perfekt med dopp och kall mat. Det kör jag med.

Zepp
0

Här lite utanför Gbg är det för stunden 32 grader på min termometer. Förvånad

Svalare inomhus med bara 27 grader.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Myrten
0

Jag tål inte heller värmen lika nu som förr, men jag tänker att jag ändå ska njuta av den när vi snart har regn och rusk över oss.

Så jag gör så lite som möjligt och bara njuter Skrattande

Miyu
0

frågan är om man kommer säcka ihop totalt om man försöker träna lite.

malamatina
0

Jag mår dåligt i värmen. Orkar ingenting. Inte har jag kopplat ihop det med kosten. Tror ni verkligen det? Jag trodde, att det är åldern, som börjar ta ut sin rätt. (63) Men det är klart, att 28 grader i sovrummet är ingen höjdare, det kan knäcka yngre och starkare personer än mig.

Sedan ett par timmar har det blivit allt disigare och molnigare här över Huddinge. Om jag orkade, skulle jag dansa en regndans. Men det kanske ordnar sig ändå.

KajsaVarg
0

Jag har aldrig varit en speciellt varm människa. Sover tex med duntäcken året om och har så alltid gjort.

Sen jag började med LCHF har jag blivit totalt överhettad! och det blir förstås sju resor värre i denna värme. Man ska tydligen vara glad åt det då detta är bevis på att man förbränner men jag har väldigt svårt att ens småle…

Detta har blivit så himla jobbigt så jag känner att det inte ens är värt det längre. jag slutade med lchf idag, pallar inte denna kroppshetta längre. Tyvärr!

Återkommer  till senare i höst.

nobban7
0

I två dagar har vi haft 28 grader i skuggan och vindstilla. Hemskt! Men jag tror inte att kosten gör det värre, jag har aldrig gillat värme.

MissGaladriel
0

Jag mår heller inte bra. Skönt att läsa detta, jag trodde helt ärligt att det bara var mig det var fel på. Jag svettas som en häst, har världens vallningar, skakar, är trött och slö och har nästan lite ångest - ångest som jag verkligen känner beror på värmen och inget annat. Får knappt luft!! Har fått för mig massa grejer, att jag håller på att bli sjuk osvosv. Skönt att läsa att det inte är så och att jag inte är ensam. Tack för det :)

ebet
0

Blir så irriterad när folk talar om hur skönt det är med värmen. Jag tänker på brandrisken, grannens bastu som vedeldas varje dag, vattenbristen, den stackars flämtande hunden. Jag vill hellre ha en disig höstdag, då man orkar ta en långpromenad.

Miyu
0

#15 Nej du är verkligen inte ensam med dessa plågor!

Men jag har hört att fettet gör en varmare. Var alltid frusen innan LCHF, nu aldrig mer.

Medlem
0

Om det är varmt kan man dricka varmt enligt folk som lever i öknen. Jag dricker varmt the när det blir mkt varmt och då känner jag att kroppen blivit svalare. Man kan även äta yoghurtsrätter, det svalkar eller så kan man göra Ayran (mixad yoghurt+vatten+salt) det är också bra.

Miyu
0

#18 Really? För det blir bara värre av te iaf.

Tzatziki (kall yoghurt och kall gurka) är perfekt

Jennix
0

Visst är det varmt, speciellt om man är ute i solen. Men det är ju nästan 30 grader också, så det är kanske inte så konstigt att folk reagerar. Skrattande

Själv mår jag bra så länge jag får kallt vatten i mig och helst runt mig också. Jag tappar däremot matlusten när det är så varmt och vill helst äta kall mat… Typ kallt kött eller i sallad. Glass blir det av frysta blåbär och llite grädde över. Mums med kallt! Kyss

DÄremot lider jag inte mer nu än innan LCHF. Känner ingen skillnad alls faktiskt, utom på vintern för DÅ är det skönt att vara varm! Men det kanske är för att jag ätit ett längre tag och kroppen ställt om sig? Ingen aning…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Magica1970
0

Fötterna i en balja vatten och/eller handdukar doppade i vatten och urvridna svalkar skönt :) Jag gillar inte för varmt och så var det även innan lchf. Sitter inne med gott samvete. Köpte en glassmaskin i fm och imorgon blir det glass (på första semesterdagen!).

MissGaladriel
0

Jag skall gå skölja ur toningen ur håret nu .. Då blir det till att skölja huvudet länge i kallt vatten .. Såå skönt!!
Sedan bums ut till balkongen, där har det varit skugga i flera timmar nu. Det blir nog skönt!!

Ulf-S
0

Jag klarar värme bättre nu än tidigare!

Dessutom lär den svenska sommaren aldrig slå min första sommar i Milano… Det var 2003 med värmeböljor över hela Europa. I Italien var det 40-45 grader på dagtid och sjönk ned till 30 som svalast på natten. Hettan höll i sig hela sommaren, från början av juni till slutet av augusti. Riktigt kämpigt faktiskt.

Sedan dess är jag rätt nöjd med svenska värmeböljor…

Medlem
0

#19 Yes! Jag kommer från ett land där det blir upp till 50 grader på sommaren. Visst klarar vi värmern bättre än svenskar men vi har även egna triks för att ha det svalare så som att dricka varmt the på sommaren Skrattande

birma
0

Tänk att här finns så många icke värmeälskande folk i inläggen. Trodde det knappt. Tycker alla i ens omgivning tjatar om sin längtan efter sol och värme (inklusive hettan tror jag). Men aldrig jag. Tjatar aldrig om det. Gillar vinter, höst. Gillar  egentligen alla årstider, men inte sommarhetta. Jag avskyr när det är så varmt som nu. Min irritationströskel är i allmänhet hög. Men vid värme som den här nu, då är det precis som man sitter och "håller ihop sig" för att inte bli högirriterad över denna påträngande, äckliga, klibbiga, obamhärtiga hetta.

Blir man irriterad blir man dessvärre ännu varmare. Lika bra fortsätta försöka hålla ihop sig, stå ut.

Huruvida det är skillnad utifrån lchf eller icke lchf vet jag inte riktigt när det gäller mig. Inte tänkt på det.

Axol
0

Jag äääälskar värmen, men visst är jag svettig. Kallt kött, sallad och isvatten och ett och annat glas vin med isbitar i slinker ner. Just nu är jag dock gocissugen, så det blir nog någon röra med blåbär.

Sommaren är ljuvlig!

Annabbk
0

Jag tycker nog oxå att jag känner av värmen mer. Men jag blir som vanligt lite misstänksam mot mig själv: Vad är verklig skillnad och vad är "placebo". Fast det spelar kanske ingen roll, egentligen

Jobbigast är nog att man blir så trött. Är ju än i "uppförsbacken" pga omställning tänker jag (kört någon månad) och tycke mig märka precis det flera skriver:

Hjärnan mår bra och gillar numer kosten, men kroppen är så seeeg så seeeeg.

Men jag puttrar på - hej o hå

Nipp
0

Prestationsförmågan går väl ner kraftigt över 27-28 grader eller så, har alltid gjort för mig i alla fall.

LCHF märker jag inte någon skillnad med.

Men det är möjligt att minimum av kolisar binder mindre vatten i kroppen och man kanske blir mer känslig om man inte dricker tillräckligt. Typ kroppen har inte lika mycket att dunsta bort för att kyla kroppen. Men det är spekulation.

[Karro]
0

Annabbk heja heja puttra på så ser du ljuset i tunneln snart!

Ubban
0

Måste bara fråga er som varit med ett tag… är det bara i början som man blir så otroligt överkänslig för värmen eller är det något man får lära sig att leva med? Jag har alltid varit ganska varm av mig, men sedan jag började med LCHF - och framför allt de senaste dagarna - så svettas jag floder… i synnerhet på nätterna.

Det börjar bli riktigt jobbigt och jag har börjat fundera på att dra ner på fettet osv. igen, men vill inte ge upp LCHF bara pga detta när jag mår så himla bra i övrigt. Är lite rädd för att  hamna tillbaka i sötsugseländet igen, och det vill jag INTE!

Hur är det för er "veteraner"? Är ni lika överhettade som vi nybörjare är? Glad

Mervi
0

Jag är inte det, jag gillar värme och besvärars inte av det. Men jag fryser inte lika mycket på vintern som förr så jag måste blivit varmare av mig, men det tycker jag är bara bra.

Bengt-Olov
0

Jag älskar värme, och har inte mera problem med den med LCHF… Fast det är väl inte omöjligt att era värmeproblem har med LCHF:n att göra, ändå. Våra förfäder på dessa breddgrader gick väl inte lika utpräglat på animalier så här års, som annars… Fast frågan är hur mycket av värmekänsligheten som skulle kunna ha att göra med allmänna övergångsproblem, som någon var inne på!?

millus
0

Jag städade och bakade igår. Temperaturen visade på 39 grader i solen och jag svettades som en gris….Det droppade om näsan och pannan!

Johannika
0

Jag klädde på mig svarta skinnbrallor och tjock skinnjacka i går och satt på hojen i fyra timmar. Tyckte ändå att det gick bra även om jag förstås var supervarm och svettig, men inte just mer än de andra i gänget i samma klädsel. Mycket vatten och fartvinden gjorde nog sitt till! :-)

Känner

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Denna kommentar har tagits bort.
Johannika
0

Hupp…. där åkte det i väg innan jag blev klar. Känner inte att jag är känsligare för värme nu med LCHF än jag varit förr…. ingen skillnad alls skulle jag vilja påstå.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Halvdansken
0

Urrk, hatar naär det blir så varmt. Jag har 100 saker som ska fixas i trädgården, men man kan inte gräva och köra jord när det är så varmt. Ska ha semester 3 veckor i augisti. Hoppas på moln, småregn och max 20 grader!! Så kan det jobbas!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mimsivimsi
0

Tänk på om ni går på restaurang en varm dag som denna:

DRICKSA ER SERVITRIS/TÖR

Vi springer som galningar i den här värmen, det är enormt mycket just nu pga alla turister och semesterfirare, vi hinner knappt dricka vatten, vi hinner inte sitta, vi hinner inte äta annat än plockmat som ost och oliver (vilket är gör att det är bra att vara LCHFare)
Igår jobbade jag från 12-24 och satt sammanlagt ca 3 minuter. Idag jobbar jag 15-24 och imorgon 12-24.

Det värsta som finns är när man passat upp på ett bord i ett par timmar, varit glad och trevlig och nästan dött av värmeslag, och sedan får man inte en krona i dricks.
Vi jobbar för slavlöner och förtjänar verkligen de extra slantarna.

Får ni vänta lite på maten så bli inte sura. Alla andra runt omkring har förmodligen beställt mat samtidigt som er och i det varma köket sliter 2st personer för att laga mat till alla dessa människor. **Köket är ca 50 grader.

T**änk själva hur lång tid det tar att laga mat hemma?
Vi hinner inte sitta för att passa upp på alla gäster. Så snälla ge lite dricks som tack efteråt. Vi uppskattar det verkligen!

Took
0

#18 Faktum är att jag tycker det känns jättebra att dricka varmt te när det är varmt! Rent vetenskapligt hjälper det också -- kalla drycker lurar kroppen att det är kallare än vad det är, så den kyler inte ner sig lika effektivt. Dricker man varmt så får kroppen en extra kick att kyla ner sig. Kanske innebär att man svettas lite, men det är ju det som gör att man kyler ner sig! Bejaka svetten! XD (Värmesvett luktar ofta inte heller).

Dock är ju varma drycker vätskedrivande, så man får se till att få i sig vatten också -- inte iskallt, men svalt/rumstempererat.

Annabbk
0

Jag håller all med #18 o #43. Varmt the är läskande i solen. Gärna med ett par skivor citron i.

Och tack # 29, Karro för påhejningen. Här ska nog tuffas på… Envishet är jag oftast ganska bra på, och sån tur är har jag de närmaste veckorna ingen familj utöver katten - som klarar sig själv nöjesmässigt - och valpen - vars förtjänst det är att jag inte försoffas totalt. Men ingen som kräver att jag är mitt vanliga drivkraftiga, handlingsberedda, matfixande och aktivitetsordnande jag

Miyu
0

#42 Dricks? Jobbade på populärt, smockfullt trendfik nu tidigare i vår/sommar och det var inte tal om nån dricks. Dricksburken vid disken fungerade då det sinade med växel i kassan.

Men det är jobbet vi valde, medvetna om lönen. Så man kan inte ta något för givet. Det är bara byta jobb, inte värt det.

Lasselars
0

Hej, min erfarenhet är att jag verkar tåla värmen mycket bättre efter snart två år på lchf. Bor för tillfället i Athen i grekland och här har vi ofta runt 28-30 inomhus om vi inte sätter på air conditionen. Iofs då med lite korsdrag.

Det tog ungefär en två-tre veckor av konstant 35+ utetemperatur innan man vande sig. Men nu känns en innetemp på 28 ungefär som 20-22 kändes hemma i Sverige.

Tidigare gånger när jag varit nere här har jag alltid kännt av värmen och mina luftrör. Den här gången har jag till och med slutat med två astmarelaterade mediciner, numera blir det bara de två dagliga pulmicortinhalationerna vilket känns väldigt bra.

Skulle tro att motorvägen runt staden samt metron har bidragit till att luften har blivit bättre. Men främst är det nog kosten och andningsövning (kikat lite på Buteyko och det verkar funka) som ligger bakom.

MiaKia
0

Jag får sälla mig till skaran som inte mår bra av värme. Det som känns jättetungt den här värmeböljan är att de flesta av mina pre-lchf hälsoproblem som svullnad, värk etc har kommit av värmen och fastän jag äter bra mår jag uberdåligt. Usch, grät halva kvällen igår, för jag blev så knäckt. Har liksom fått känslan att jag kan "övervinna" mina hälsoproblem genom att äta bra, men detta har jag inte kontroll över och deppar lite över det.

MEN, jag har inte huvudvärk och migrän i alla fall och om jag vägde 40kg mindre? Då kanske jag skulle må bra? Jag vill tro det, men längtar efter lite svalka, så jag kan leka med barnen igen och njuta av min familj.

Sinain
0

Jag klarar värmen mycket bättre numera - lika med kyla. Därmed inte sagt att jag är oberörd givetvis.

andreas0
0

Jag gillar inte värmen, det har jag aldrig gjort. Inte för att jag mår dåligt eller blir trött eller så, utan för att jag svettas väldigt mycket när jag är varm.

Så för min del gäller det att dricka mycket kallt vatten och ta en kalldusch flera gånger om dagen.

På köpet så blir den här lägenheten extra varm.

På kvällen när det börjar bli lite svalare ute kan jag dock kyla ner  rummet jag sitter i rekordfart, med hjälp av en lösning som jag tyckte var smart:

http://www.tpwch.com/temp/ac1.jpg

MiaKia
0

#49 Ja den är smart! Vi har dock inhandlat en AC. Solen ligger på huset hela dagen och jag måste bara ha ett rum som är lite svalare, så IKEA rullgardiner som håller ute solen och sen AC på det.

Var på stranden nu på kvällen. Badade och sen i skuggan kl. 22 med en isklamp på huvudet. ;) Men skönt var det och nu känner jag mig avskyld i kroppen för första gången på flera dagar. Ska sätta mig och slå in paket nu, dottern fyller 3 år i morgon, så det blir upp med tuppen om vi ska vakna före henne och sjunga. :)

Aniara4
0

Tvärtom, tål värmen bättre i år än tidigare. Kan bero på att jag gått ner 10kg och fått ner blodtrycket som var lite högt förut.

Idun07
0

Jag mår så mycket bättre numera. Varken fryser eller svettas som förr. 25+ eller mer var helt olidligt förr även om jag satt helt stilla.

Nu blir jag svettig och lite trött om jag arbetar fysiskt på vår lilla gård i den här värmen. Men det går. Det var inte att tänka på förr…

Och just nu sitter jag barfota i draget från öppna dubbeldörrar till balkongen, det är kallt om fossingarna, det känner jag, men jag skakar inte och hackar tänder i "kylfrossa" som förr. Och jag kommer inte att behöva yllesockor på fötterna när jag strax kryper i säng.

Likaså när jag sover, nu i värmen bara med en tunn fleecefilt i påslakanet. Förr alltid med ett duntäcke, eller två… även på sommaren.

Jag fryser inte längre "ihjäl" om det är det minsta kallt inomhus på vintern, och min man slipper få två isblock insmugna mellan sina varma lår.  Han är tacksam!!! Räcka ut tungan

Äntligen fungerar min termostat!

HanneU
0

Jag kan känna igen värmesymptomen som du beskriiver Miyu om jag har glömt att äta salt. Lite salt på ost och smör-rullen gör att jag mår bättre. Det blir ju inte så mycket lagad mat när det är så varmt…..