Hallonvatten
Såhär i värsta flämtvärmen kom jag ihåg en sommarfavorit:
Ta en näve hallon och lägg i botten av en tillbringare el dyl
Fyll på med vatten, gärna hemmagjort bubbel om du har kolsyramaskin
Låt dra en kvart
Då har du en hallondoftande/smakande "läsk". Helt osötad men supergod. Kanske en eller annan microkollis letar sig över i vattnet, men inte många tror jag. ill man vara riktigt avancerad kan man garnera med isbitar där man fryst in hallon, gurkörtsblommor eller rosenblad
Hoppas det smakar!

Oooo va gott!!!!

Jag gjorde något liknande med skivad lime och jordgubbar häromveckan! Vattnet blev alldeles rosa av jordgubbarna och det smakade gudomligt. ^^Men jag hade inga grabbnävar, bara en eller ett par skivade jordgubbar och ett par tre limeskivor i en literbringare. Efter några påfyllningar blev det dock mindre färg och smak på vattnet, men det höll några varv.
Nej grabbnävar behövs inte av hallon heller. Och min erfarenhet är densamma - efter ett par påfyllningar är det liksom urlakat..
Man borde kunna göra det på rosenblad oxå. Jag är lite tveksam till rosensmaken - tycker det smaka lite väl "Alla stjärnor använder LUX" (dvs tvål) Men jag vet att det finns rosenbladsmarmelad och så. I en sallad elle så tycker jag däremot att det kan vara gott att krydda med rosenblad…

Kul att fler har provat med naturligt smaksatt vatten, skrev i fm i tråden "svårt med LCHF på sommaren" om just detta och gav några kolhydratssnåla tips. Kom precis på att även några gurkskivor som får ligga och dra en stund smakar gott och släcker törsten.
Om man nu tillhör dom som äter lite mer kolhydrater så har man hela frukt och bär skafferiet att mixa sitt vatten med - det är bara att testa och prova ut sin egen favorit. Min dotter brukar göra en typ av isglass där hon mixar frukt och bär tillsammans med lite vatten som hon fryser in - Det kallar hon för sorbet! Mao också en variant på smaksatt vatten ;)