Högrev
Vad kan man göra med detta?
Ge gärna recept men uteslut Broccoli det klarar jag ej av att äta o varenda recept här nästan är det broccoli i. eller zuccini o den andra aubergine..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Om jag hittar en fin bit högrev så lägger jag den i stekpåse, kryddar på med favoritkryddorna och anrättar den som en stek.
Skyn som bildas i stekpåsen reducerar jag med smör och grädde till och tjock och mustig sås.
Sen äter jag det som det är, kanske med något litet salladsblad som garnityr, eller bara med en stor smörklick.
Hmm, jag kan ej äta kött utan ngt till..
Pasta, ris, potatis..
Dela den i lagom bitar och koka kalops på den! Det är jättegott kött att ha till kalops.
Eftersom det är rätt segt så blir det relativt lång tillagningstid, jag hade inte kokat det i mindre än två timmar.
I ugn som #1 säger är gott också.
Nyckeln bakom att lyckas med högrev (och annat kött med mycket bindningsväv) är låga temperaturer, relativt mycket vätska, och långa tillagningstider. Då bryts bindningsväven ner till gelatin, vilket ger en god smak. Till exempel ugnen på 125 grader i ett par timmar, i en påse eller inslaget i folie. Vätskan från köttet och eventuellt en smörklick är tillräckligt med vätska för att räknas som mycket vätska, samma om man kokar köttet, men att steka det i en stekpanna är nog inte så lyckat, då blir det för tort och för kort tlllagningstid.
Ta tillvara på spadet, massa nyttigheter i det.
Alternativet är att göra tvärtom, en extremt kort tillagningstid och väldigt hög temperatur. Skär i väldigt tunna skivor och wooka köttet på hög temperatur, i så kort tid som möjligt, inte många sekunder. Då blir det inte segt heller. Men jag föredrar den långsamma varianten, om inte annat så för att gelatinet smakar så gott.
#2 Är blomkål något som inte står på klarar-ej-av-listan? (Du nämner ju inte det i #0 och kokt blomkål, eller blomkålsmos är kanon till DaMums stek. Sedan vänjer man sig snabbt vid att äta "utan något till".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Kalops.
Skär köttet i bitar och bryn i smör i en stekgryta så det får fin färg. Häll på 4-5 dl vatten. Hacka en gul lök, skala och skär en morot i bitar. Lägg ner i grytan tillsammans med 1 tsk salt, 1 krm vitpeppar, 10 kryddpepparkorn, 1 lagerblad. Låt koka under lock c:a 1 timme eller tills köttet känns mört. Späd ev. med mer vatten. När köttet börjar bli färdigt och det mesta vattnet är bortkokat, häll på grädde och ev. crème fraiche och koka ihop.
#2, I så fall är du nog på fel sida, det här är en sida där vi pratar om allt som hör till så kallad LCHF kost där man minskar på kolhydrater genom att ta bort sådant som pasta, ris och potatis, och istället ökar på fettet. Vi pratar också om andra lågkolhydratvarianter i viss mån.
Kolla gärna runt på sidan om du tycker det låter interessant.
#3 Har helst i ugnen.. Stekpåse har jag aldrig använt.. Ska det vara ngn vätska i påsen? hur mkt?
#5, En timma är för kort tid för högrev, det är fortfarande segt efter en timma. Två timmar är oftast lagom. Något mer skadar inte.
Blomkåls stuvning gillar jag i alla fall den man kunde köpa på konsum som jag ej sett på länge.. Har testat göra stuvning men smakar bara mjöl.. Nej, jag är ingen husmor, laga mat är för mig nödvändigt ont..
#7, Spadet från köttet räcker oftast som vätska om man har i påse i ugnen. Om du inte har stekpåsar går det lika bra att ta en bit aluminiumfolie och slå in köttet i det. Gärna dubbelt lager. Du kan alltid tillsätta lite buljong eller liknande om du har det och är rädd för att det blir för lite vätska, men oftast räcker spadet.
Lämna ett litet hål så lite ånga kan komma ut om det blir för högt tryck så inte förpackningen exploderar i ugnen (men inget stort hål, du vill inte att för mycket vätska ska försvinna, 5 mm är väl lagom).
Om du tar aluminiumfolie så kan du inte använda för syrliga ingredientser, ingen vinäger, pressad citron, eller liknande, eftersom det reagerar med folien och skapar ämnen man inte vill ha i sin mat.
#8. Det kan du nog ha rätt i. Det var länge sedan jag gjorde kalops. Skrev av receptet från Bonniers kokbok.
#11, 1 timma går bra för andra bestyckningsbitar, det är säkert inget fel på receptet, men just högrev är extra segt, så det behöver lite längre. (inget fel i det, högrev är gott och nyttigt, men man får ha det i tankarna när man tillagar det).
#6 Jag är här för att ev gå över men kan inte bara tvärt gå över.. Jag är tyvärr beroende av coca cola har ett socker behov dock så går jag ej o äter sockerbitar.
Jag har även ätstörning dock så behåller jag maten men äter för mkt då jag väl äter. Problemen är många..
Men min vikt ska ner men mitt sk sockerbehov måste jag trappa ner kan ej sluta tvärt.
En alkolist, narkoman, rökare de kan bara lägga ifrån sig sitt behov men en med ät problem kan Inte lägga ifrån sig maten för äta måste man.
Jag lever med ångest, depression… Ätstörning…