Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1819 ggr
solroskajsa
0

Frukt fråga

Hej,

Jag är ny i LCHF-djungeln. Hur ser man på att äta frukt? Är det okej, alla frukter eller vad gäller. Jag äter idag Cambridge men funderar på att gå över till lågkolhydratskost efter detta.

Tacksam för svar

//Kajsa

MissGaladriel
0

Nej, ingen frukt. Frukt innehåller fruktsocker och fruktsocker är socker som är =kolhydrater och kolhydrater höjer blodsockervärdet och det vill vi inte.
Kort sagt :)

MiaKia
0

Hej Solroskajsa,

Välkommen hit! En bra artikel att läsa ar

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=41

då förstår man vad frukt är uppbyggt av. Likaså att surfa omkring härinne, använd sökfunktionen.

Jag e rätt ny själv på det här, så jag hoppas du får bättre och urförligare svar ang. LCHF från de andra medlemmarna, men artikeln förklarar frukt och dess roll i kosten väldigt bra.

Margareta
0

Lite längre svar är att man bestämmer själv. De flesta som äter 20g kolhydrater eller mindre per dag avstår från frukt, eftersom den är kolhydratrik, de som väljer en högre nivå kan få med en frukt/bär per dag.

Läs mer om frukt

Numer pensionär i Nynäshamn

navarro
0

Hej och välkommen! Jag har efter nästan 2 år helt utan frukt kunnat äta 2-3 jordgubbar dagligen från litet eget jordbubbsland, utan att det inträffat någon viktökning. I början, har jag förstått, måste man ha tålamod och låta kroppen vänja sig vid allt detta nya. Njut av allt gott du kan äta utan gränser!

[Karro]
0

När man väl har kommit in det i LCHF går det väl bättre men i början så är det inget att rekommendera eftersom frukt triggar sockersuget så det skriker om det….

solroskajsa
0

Tackar för svaren, lite trist att få skippa frukten men jag förstår att det är mycket socker..

Kia
0

Lustigt det där med frukt… Jag har i säkert två veckor nu gått och suktat efter frukt men jag vet var det slutar om jag tar en frukt. Fruktsockret gör att jag inte kan sluta och då slutar det aldrig med frukt utan med en massa annat skräp.

Jag tror man ska vara försiktig med just frukt . Om man vill vara i ketos ska man nog låta bli den helt om jag förstått rätt för bara ett äpple kan göra att du lämnar ditt tillstånd som gör att du bränner fett.

Jag som sockerberoende kommer aldrig äta frukt igen men jag förlikar mig nog mer med tanken att idag kan jag inte äta frukt sen låter jag det gå så varje dag och dagarna blir fler och fler utan frukt och det fungerar ju faktiskt. Så fort jag får tankarna runt frukt som jag hat den sista tiden så fokuserar jag på annat för att bli av med tankarna….