Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 9620 ggr
MissGaladriel
0

MissGaladriel - the one and only.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jahapp, då tar jag tag i detta med en egen tråd jag med. (Varför plugga, liksom!? :P)

Jag skall vara ärlig och erkänna att jag framför allt intresserade mig för LCHF då jag tyckte att det lät vettigt evolutionärt sett. Medvetenheten att man kunde gå ner i vikt kom nog i och för sig rätt samtidigt eller strax därefter, men vad gällde min IBS tänkte jag ju så klart 'Yeah, right'. Det hade inte varit första gången något jag läst har hjälpt den och den och DEN har blivit SÅÅÅ mycket bättre, inte hade hjälpt mig. Jag var van vid att ingenting hjälpte, och jag har varit mer och mindre svullen om magen i SÅ MÅNGA ÅR att jag trodde att det var så min mage såg ut, att jag hade massor med bukfett. Men det har jag inte! Sedan jag började äta enligt LCHF har min mage varit både lugnare och plattare än på flera år, och jag blir nästan arg när jag tänker på alla år jag har tampats med den och gått omkring med världens buk som jag mått dåligt över på alla plan helt i onödan.

Jag skall inte ljuga och säga att jag inte är fåfäng, för det är jag. Nu när viktnedgång är en så given del av resultatet med denna kost är det, plus att besegra min IBS, min främsta motivation.

När jag började med detta vägde jag mer än jag någonsin vägt någon gång tidigare i mitt liv. 112.5 cm runt rumpan och 80 kilo till mina 171 cm. 17 av de kilona hade jag gått upp sedan sommaren 2006. Då vägde jag tränade 63 kilo, men pga mitt dåvarande självförtroende hade jag ingen aning om hur snygg jag egentligen var. Låt oss säga så här: Nu vet jag verkligen hur snygg min kropp var i de kilona och måtten, och jag ser MYCKET fram emot att komma dit igen! :)

Jag har hittills gått ner ca 8 kilo och lite drygt 40 cm allt som allt. Officiellt mäter jag mig en gång i månaden, så egentligen vet jag ännu inte om att jag har gått ner 8 kilo Skrattande Det kanske har blivit ännu mer till nästa fredag, mätningsdagen!?

Min målsättning är ungefär 60 kilo och 100 cm runt rumpan, men jag är inte alls någon sådan som kommer att gråta och söka tröst här för att jag gått upp till 61 .. Så länge mina jeans sitter så snyggt som de en gång satt (och gör de inte det är det ju bara att köra fakir igen ;) ), kommer jag att vara mer än nöjd.

Det var det om det. Jag må gilla att skriva, men jag vet inte om en bok är  just det ni känner för att läsa .. Skrattande

Ps. Jag har bifogat en bild på mig själv från 2006. För er som är intresserade. (Då hade jag inga tatueringar, hihi :P.) Ds.

andreas0
0

Låter som du har en vettig inställning, och det är kul att höra att det verkar gå bra för dig. Välkommen hit!

MissGaladriel
0

#1. Tack andreas0!
Nej, inte sommaren 2006, nej!! Skrattande

MissGaladriel
0

Hehe, här editar vi våra inlägg friskt .. ;) Antar att du såg var du hade läst fel :D

andreas0
0

#3, Ja, och tydligen han du läsa innan jag redigerade. Räcka ut tungan

Magica1970
0

Vem är inte fåfäng? Jag är det i massor :D Grattis till dina framgångar!

MissGaladriel
0

#5. Tack så mycket, Magica!!! :)

MissGaladriel
0

En sak jag undrar över är hur länge jag kommer att stå ut med kokosfettet. I vanliga fall älskar jag kokossmak och -lukt, men fettet i det hela märker jag att jag tyvärr inte är så himla glad i. För någon natt sedan fick jag världens illamående av det, som man kan läsa om i min tråd Förstoppad - tips? (inlägg #94).'Fine, det är väl inget problem att inte inta det på kvällen', tänkte jag. Men tidigare i morse efter frukosten, när jag stod framtålutad och smörjde in benen efter duschen, fick jag upp världens 'sup' kokosfett blandat med magsyra. UÄCK! Ursäkta språket, men det var så jävla äckligt. Jag hostade jättelänge och kände fettet blandat med magsyran i svalget. Mums ..

Så, njahe, i tid och evighet kommer det nog inte att gå. Eller så får jag väl helt enkelt gå omkring med krackelerande torr hud, hehe ..

ebet
0

Grattis snygging!

Jo, det där med kokosfett… den och jag har tagit en paus från varandra. Vem vet vi kanske blir ihop igen så småningom.

MissGaladriel
0

**Förresten, om någon är intresserad av att i denna tråd fråga om något annat som ni tror att jag kan veta något om, så shoot! Det behöver inte ha med detta att göra - jag är bra på smink, hudvård internetshopping, tatueringar, grammatik och språk (de två sistnämnda är mina för närvarande största intressen) och en hel del annat .. Räcka ut tungan :)
**

MissGaladriel
0

#8. Tack raring! :P

Jo, jag känner på mig att jag kommer att pausa också, men först när jag känner att jag har fått balans i tarmarna och kan klara mig utan det .. Till dess är det bara att träna sig i att sätta nya rekord i att svälja .. :s

andreas0
0

#7, hoppa över det då om du inte gillar det. Jag gillar inte kokosfett heller, tog det lite i början, men inte längre.

Vill man ha extra fett går smör lika bra. Eller varför inte grädde i kaffe (om man inte tillhör dom som får viktmiskningsstopp av grädde som några enstaka får, eller dom som är laktosöverkänsliga).

MissGaladriel
0

#11. Nej, nej, det tänker jag inte göra för stunden. Jag har precis fått bra bajsresultat av det och det har jag haft problem med i alla år, så att äventyra det känns inte som något jag alls vore intresserad av just nu .. Grädde och sådant går inte nu då jag kör fakir. Ett tag intog jag mycket ost och grädde och då blev jag förstoppad. Slutade med båda och nu tänker jag inte utröna vad som orsakade det förrän fakiren är slut (jag tror på ost, men jag vet inte).

Nejdå, jag är sådan att jag kan svälja vad som helst så länge det är nyttigt för mig (spirulinaalgpulver var rekordet, helt otroligt sanslöst vidrigt), så det får helt enkelt gå an tills vidare .. Och i varmt te, öppna svalget och bara häva ner det - det går faktiskt okej ..

reamdn
0

Jag tror kokosfett är ganska överskattat på detta forum.

Visst är det molekylmässigt ett bra fett men knappast något mirakelmedel.

Förstoppningen beror till stor sannolikhet på osten. Ost är väldigt förstoppande, tror det är höga mängden komjölkprotein, kan dock ha fel. Men det är nog mest troligt att det är osten och inte grädden. 

Grattis till framgångarna från mig med.

ps. Ingenting som är nyttigt för dig är äckligt, svårt eller otrevligt att svälja. så kasta pulvret åt fanders! ds.

ebet
0

kul, nytt ord: 'bajsresultat' den var braGlad

MissGaladriel
0

#13. Jo, som sagt - jag tror att det var osten, jag med. Men icke det mindre äter jag 'fakirigt' nu, så det blir ingen grädde heller ett tag framöver.
Jag har haft problem med bajsande och förstoppning i ca/över 13 år, så för mig är det superviktigt att få ordning på det och det är där kokosfettet kommer in i bilden .. Åh, det är inte lätt detta med IBS - blir jag bra kommer jag inte att bry mig överdrivet mycket om vad som hjälper vad och vad som gör vad bättre. Jag måste köra samma ett tag nu för att se om resultaten för magen kommer eller uteblir, och först sedan börja skruva .. Kan ju inte hålla på och mixtra från en dag till en annan eller en vecka till en annan .. Då blir ju magen återigen inte glad :(

Jo, pulvret blev nedsvalt för länge sedan .. Och därefter aldrig återköpt :D

Och du - TACK!! :)

MissGaladriel
0

#14. SAOL är mitt mål!!! :D

reamdn
0

#15, Missförstå mig inte, jag propagerar absolut inte för grädde. Laktos är usch. Ville bara dela med mig av min erfarenhet/kunskap om att ost kan verka förstoppande. "Fakir" (om man nu måste sätta ett namn på det) låter vettigast. Skrattande

MissGaladriel
0

#17. Jag tog seden dit jag kom och började använda det namnet ;)

Håller i övrigt helt med dig! :)

MissGaladriel
0

Woohoo, jag blev precis jätteglad - kom på att SSS:s tre böcker ju anländer hem till mig i morgon .. Jag läser typ åtta böcker åt gången, men nu får alla åtta (eller vad det är) maka på sig - nu skall Skaldeman få hela min upmärksamhet!!! Skrattande

MissGaladriel
0

YR!

Jag förstår inte - i dag har jatg varit så himla yr att jag inte vet vad. Det går bra efteråt, men precis när jag reser mig upp får jag vackert stå en liten stund tills det slutat snurra .. Förstår inte varför. Jag har ätit frukost (3 ägg i smör, har slut på bacon) och jag har ätit lunch - ett stort kyckling lår med curry i olja (har slut på smör :D), men ändå är jag yr. Jag har druckit ordentligt och även intagit tre muggar te, varav två med 1 msk kokosfett vardera.

Vad kan yrseln bero på?? Det kan inte vara omställningsbesvär, i så fall är de ett halvår försenare .. Förvisso har jag inte ätit enligt fakir i ett halvår, det är bara någon vecka eller två gammalt .. Men det är väl lite sent även för sådana besvär? De borde väl ha kommit direkt och inte NU? Dessutom verkar jag ite vara den som lider av en massa sådana besvär - dels åt jag liknande så här i flera år (mer åt GI-hållet, men ändå) och dels hade jag huvudvärk och trötthet i ett par dagar, sedan var mina omställningsbesvär över (de för ett halvår) sedan. Jag har heller inte upplevt det där folk berättar om att de luktar aceton när de gått in i ketos - är det 'obligatoriskt'??? Jag har i alla fall inte upplevt det.

Jag hinner inte skriva mer nu och inte heller kolla mina mejl. Bussen till jobbet går om en kvart, så jag m¨ste pysa.

Ps. Hann heller inte korrekturläsa, sorry FundersamSkrikandes

MissGaladriel
0

Pps. Känner mig heller inte varken muskelsvag eller trött eller något annat alls, bara yr när jag reser mig upp.

Nu måste jag rusa!!

Tilda-T
0

Låter som att ditt Blodtryck kanske är lågt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

magma
0

…samtidigt som kanske 3 ägg och ett kycklinglår på en hel dag låter i minsta laget?

Zolunia
0

Hej hej. Blev lite nyfiken på…

#9 Vad kan du för språk?

andreas0
0

#20, Det låter som sagt som låg Blodtryck. Du kan ju testa att göra något som är känt för att vara blodtryckshöjande tills det går över. Dricka kaffe t.ex.

Hoppas det går över snart igen. Om den inte gör det så får du väl avbryta fakiren, och se om det var det som orsakade det.

Lägre Blodtryck är en vanlig effekt som många får av LCHF, och för dom flesta är det väl positivt, men några enstaka som redan ligger för lågt kan komma för lågt.

Acetonlukt är inte obligatoriskt, dom flesta får inte det, det är bara dom som producerar extra mycket ketoner så det blir överskott som får det under en tid.

Håller med #23 om att mängden mat låter lite väl lite.

Took
0

#20 Låter som blodtrycksfall, jag har fått det jättemycket sedan jag började med LCHF, men jag har bara hållit på en månad.

Fick ett tips av en tjej att om man vickar rejält på tårna när man reser sig och märker att man börjar bli yr, så kommer blodet igång snabbare -- och det funkar faktiskt!

MissGaladriel
0

#22. Ja, det kan ju stämma. Får väl hitta på något att höja det med (kaffe är uteslutet, om jag inte vill krevera av magsmärtor istället). Förslag???

Och det kan stämma på så sett också att jag redan tidigare (alltid) har legat på den lite lägre skalan av blodtrycksvärden - 120/60 eller 120/70, typ. Fast hellre det än för högt!!

#25. Ah, vad skönt att höra det om acetonlukten! Ett litet tag klurade jag på 'Herregud, tänk om jag inte ens har gått in i ketos?', hahaha =D

#23 & 25. Håller absolut med!! Men jag orkade inte få i mig mer, DÅ .. När jag kom till jobbet tryckte jag i mig tre stekta ägg med massor av fett, typ 2-3-4 msk .. Sedan var jag inte yr mer, varken under kvällen eller natten - möjligtvis lite under morgonen.

Nu skall jag gå sova en stund, vi hörs senare!! Tschüss peeps!!

MissGaladriel
0

#24. Well .. Svenska, engelska, tyska, spanska (kan dock ej tala, längre), serbiska, kroatiska osv.

Förstår: spanska (i stort sett helt och hållet, vad gäller läsförståelse), norska, danska (läsf.), en del franska, ryska och diverse andra slaviska språk.

Har läst latin.

Har kanske glömt bort något, är trött.

reamdn
0

Salt lär höja blodtrycket. Hurvida salt är vettigt eller inte kan ju dock diskuteras.

MissGaladriel
0

#29. Förvisso, men jag har faktiskt inga större problem med eller invändningar mot det personligen. Jag vet att jag inte intar några mängder, så det är bra att ha det att tänka på om(/när?) jag skulle bli så där snurrig igen.

Eremitha
0

Vilken underbar tillgång att kunna och ha kännedom om så många språk! Att kunna läsa, se film, med mera, på originalspråk ger trots allt mest, hur bra översättningen än är.

Fair Winds and Following Seas!

MissGaladriel
0

#31. Fast läsförståelse är ju ofta enklast, i alla fall för mig :)

Och vad gäller språken i rad nummer två kan jag inte påstå att min kunskap ger mig mer än filmtextöversättningen, hihi =)
Vad gäller franskan är det faktiskt mest att jag känner på mig vad som betyder vad, jag känner av ett sammanhang. Trots att jag aldrig har läst det och trots att franskan är med på min topp fem-lista över världens fulaste språk. Fråga mig inte hur det fungerar och jag säger inte att det alltid är så, men på något vis lyckas jag hänga med ofta ändå .. =)

MissGaladriel
0

PEEPS!

Jag har ett problem. För mina sista 33:- var jag nere på Lidl för ett par timmar sedan och köpte ett finskt paket smör och en tysk salami. I kylen har jag nu det plus två råa och ett kokt ägg, ett oöppnat paket filmjölk (det sistnämnda skulle jag ha gett bort, men glömde), ½ burk dijonsenap och en skvätt Eldorados majonnäs (köp inte den, någonsin).
Vad sjutton skall jag göra? Jag åt mitt sista kycklinglår för en stund sedan och jag är egentligen inte hungrig, men det IBS-suger så fruktansvärt i magen på mig. Jag övervägde att göra en sats nötbröd (det har jag aldrig smakat), men dels är det väl kolisar i det (??) och dels blir jag då av med ett av morgondagens frukostägg. Jag har en burk makrill i väskan och en burk tonfisk i skafferiet - där jag nyss även hittade en burk musslor (!!).
I frysen har jag ett par halva paket quorn, plus en MASSA grönsaker och mammas hemlagade pajer (med vetemjöl av allt elände!!) som jag inte äter. Och, för att nämna fler onödigheter - i skafferiet har jag så mycket pasta att jag skulle kunna öppna en affär .. :D

Jag vet inte själv om detta är ett inlägg som ber om tips eller beklagande eller 'Det är klart att du överlever och inte kommer att gå hungrig!', så avgör själva ..

MissGaladriel
0

Ps. Och en radda burkar krossade tomater ..

MissGaladriel
0

Jo, och så är jag rätt svullen - inte dödssvullen, men en del - och till 'frukost' kl ca 15 intogs två ägg med (äckliga) kantareller. Jag fattar inte folks hype kring kantareller, har aldrig tyckt att det varit gott. Men är man fattig får man inte vara kräsen, ett yttryck jag myntat själv ..

andreas0
0

#33, Kokta ägg mosade i smör är gott (äts ofta i finland, kallas för äggsmör). Du kan ju ha salamin som tilltugg vid sidan om.

andreas0
0

#35, Kantareller kan vara goda om dom är tillagade på rätt sätt. Men dom flesta tillagningssätt är dom inte särskilt goda på enligt mig. När jag var mindre stekte mormor dom i smör, och sedan stuvade hon dom. Vet inte om hon hade några kryddor. Men sedan hade vi det som pålägg på smörgåsar, och det kommer jag ihåg att det var jättegott

Svampsås är gott det med, det har jag tyvärr inget recept på.

Men särskilt mycket näring innehåller dom inte, i stort sett inget alls. Så om man är fattig så är det nog bättre att man lägger pengarna på sådant som har många kalorier per krona, så man inte behöver äta så mycket fö ratt bli mätt. Och där platsar ju många högfettsprodukter.

Tilda-T
0

Kolla vad din mammas hemlagade pajer har för fyllning, den kan gå att äta och strunta i pajskalet.

MissGaladriel
0

#36. Hmm .. Om det skulle bli min frukost i morgon (kan ju även slänga i majonnäsen, gillar inte att kasta bort mat), då har jag ju de råa äggen tills på onsdag. Skall även kolla upp hur många kolisar mandlar innehåller, bara så att jag vet ..

Mardrömmen vore ju att bli TVUNGEN att äta något som inte är bra, varken ur LCHF-synpunkt eller för magen, bara för att ALL mat är slut.

MissGaladriel
0

#38. Tilda, det där var faktiskt grymt smart!!! Dock vet jag redan vad de innehåller, och det är typ fårost/vassle .. Tror inte att jag har några med kött. Undrar vad min mage skulle tycka om fårosten? Jag kanske får kompromissa - bra ur LCHF-synpunkt, eventuell magsmärta kan jag stå ut med i en dag .. Det vore ju inte direkt första gången :)

MissGaladriel
0

#37. Nej, jag gillar inte själva kantarellsmaken, du vet den där som en specifik för dem .. Nej, nej. Och särskilt är de inte goda om de har stått i frysen i två år (helt sant!), haha .. Åt de bara för att jag verkligen inte hade något annat, och inte hade råd att göra omelett på tre ägg .. Jisses, ja :D

andreas0
0

#39, Ett ägg bara låter som lite väl lite, jag menade att du skulle ha alla tre äggen. Men det är klart, är pengarna slut så är det inte så mycket du kan göra, då får du försöka dryga ut.

Matvarorna du tänkte slänga, du kanske kan hitta någon släkting eller vän som vill ha dom och byta dig till något som är mer ätbart?

Ser att du bor i göteborg i din profil, skulle du lyckas låna 80 spänn av någon så så har dom billig fläskkare i bit just nu på coop bäckebol, 39 spänn kilot, bitarna är på 2 kg styck, och en bit sådan blir minst 4-5 måltider.

MissGaladriel
0

#39. Tre ägg, vilken lyx det hade varit!! Hehehe =) Kan ju tillsätta smör på salamin, då får jag ju fler kalorier/mer mättnad ..
Jag får nog ta mig en riktig matplanerardag i morgon - ta fram allt och se över hur jag skall få det att räcka till onsdag kväll (torsdag morgon är jag bortbjuden på frukost).

Ja, jag skulle kanske kunna byta till mig mat, det var en tanke. Slänga det hade jag inte tänkt göra, utan ge (tillbaka) det till min mor. Men vi bor rätt långt ifrån varandra (hade hon också bott i Göteborg, hade jag ju inte haft några som helst matproblem :D)
**
Åh, du saliga lycka - jag kom precis på att jag även har 500 g lever i frysen!!!** Då var ju 3 måltider säkrade, och oddsen ser plötsligt mycket bättre ut! TJOHO! Då kanske jag till och med kan ta alla tre äggen :D

MissGaladriel
0

Och Coop kan jag ju bege mig till efter lön, gillar inte att låna pengar plus att jag nu verkar kunna klara mig ändå ..
Åh, om man ändå hade kärlek att leva på, hihihi Räcka ut tungan Cool

magma
0

Om din IBS-mage tål tomater så kan du kanske göra någon slags gryta på krossade tomater och tonfisk. Helst skulle det ha varit creme fraiche i men man kan ju inte få allt.Flört

Har du provat äggmjölk? Om du fläskar i redigt med smör så kan du få ihop till två "portioner" beroende på hur hungrig du är, om du har i två ägg och 100 gram smör.

Har du slut på cocosfett? Hur funkar magen?

Tilda-T
0

Offra inte äggen om du inte är säker på att du gillar äggmjölk!

MissGaladriel
0

#45. Men en burk kr. tomater innehåller ju 12 kolisar :( Och mjölkprodukter är ändå bannlysta just nu .. Jisses, dessa pengar :)

Äggmjölk har jag inte testat än. Blir det inte alldeles för fet smak med för mycket smör i? Jag är ju inte den som är den, men om det skall smaka som att dricka flytande smör, då skulle jag nog (garanterat, rättare sagt) tycka att det var odrickbart ..

Magen är okej! Jag intar 750 mg Mg varje kväll; i går hade jag diarré och samma i eftermiddags, men inte så farligt. Skall inta det ett tag och se vad som händer. Plus två msk kokosfett/dag, fast i dag hann jag faktikst inte få i mig mer än en. Vill inte inta det för sent, och nu ÄR det för sent ..  Men jag har gott hopp om livet (bajset) allt som allt!! :)

MissGaladriel
0

#46. Tilda, den kloka - hihi .. Måste vara allt fett du äter, va!? Flört

MissGaladriel
0

NU MÅSTE JAG RUSA TILL JOBBET, MEN SKRIV PÅ NI! HA EN FIN KVÄLL, KRAM!

Wildrat
0

Äggmjölk smakar som vattnig grädde om man inte kryddar ordentligt.

Tilda-T
0

#48 Det är klart att det beror på det!Flört

reamdn
0

Kantareller är väl bara gott för att det är det enda man brukar våga steka i smör..

Tycker du gör helt rätt som skippar tomaterna. Det innehåller nästan enbart kolhydrater.

Så gott som alla grönsaker innehåller mer än 70% kolhydrater. Att många här sedan tycker det är OK förstår jag inte - precis samma sak som potatis eller så - bara i mer utspädd form, menförhållandet mellan näringsämnen så gott som detsamma, dvs övervägande kolhydrater, mindre mängd veg-protein, spårmängder veg-fett.

Visst kan jag förstå om folk med skörbjugg-skräck äter något hekto c-vitaminrik grönsak (eller lever) i veckan, men att "fylla på" med hektovis med grönsaker varje måltid är enligt mig inte motiverat på denna kosthållning, även om var och en givetvis gör som de själva behagar.

MissGaladriel
0

God morgon allihopa!!

#50. Det låter inte så gott ..

#52. I det stora hela håller jag med dig. Men å andra sidan kanske vissa använder det som ett sätt att stoppa sin viktnedgång? När jag är klar med min kan jag tänka mig att utöka måltiden med lite zucchini, aubergine (älskar det), spenat, lite blomkål och så. Men alla de är grönsaker som innehåller lite kolisar (sedan får jag ju så klart se hur magen och vikten reagerar) och då kommer det verkligen inte att handla om något grönsakslassande.

En anledning jag kan tänka mig till företeelsen du nämner (om vi skall kalla den det) är att många följer Annikas råd. Hon verkar vara mer vänligt inställd till grönsaker än SSS, även om han också (vad jag har läst, har inte hunnit läsa så mycket) allt som allt inte verkar vara SÅ strikt. Alltså, han har ju med grönsaker i (åtminstone) GI Noll och i hans plan för de i grupperna -10 och -25 säger han ju att man skall äta grönsaker med. Rätta mig gärna om jag har fel här, jag har som sagt bara hunnit läsa kanske 50 sidor i GI Noll - de andra böckerna har jag inte kommit till än.

Hur som. Det var min lilla tes. Nu måste jag gå sova en stund. Ha en fin dag!

Ps. Champinjoner är MYCKET godare att steka i smör! MMM!

Tilda-T
0

Färsk nyplockad blandsvamp fräst i smör och med lite finhackad gul lök!!Räcka ut tungan Det är en smaksensation!

MissGaladriel
0

#54. Lever med stekt hackad lök - mmm! Även om det numera inte blir någon lök för mig .. :)

Wildrat
0

Skaldeman rekommenderar spenat, burksparris, rättika och rädisor även för gruppen 50+. Även sallad då det inte innehåller så mycker kolisar.

Zuccini (2,5g kolhydrater per 100g) och aubergine (3,1g kolhydrater per 100g) borde du kunna använda redan nu om din mage håller med, kanske inte i så stora mängder men som lite krydda.

Äggmjölken kan användas i kaffe och the istället för grädde. Vissa gillar äggmjölk väldigt mycket, andra är inte så imponerade. Jag har testat att göra det två gånger men inte använt det i the där jag tror det gör sig bättre.

andreas0
0

#52, Du kan väl ändå inte likställa potatis och ovanjordsgrönsaker? En normal portion potatis ger väl en 60-100g kolhydrater, medans en normal portion ovanjordsgrönsker ger högst 4-5g.

Visst, dom ger inte något speciellt viktigt näringsmässigt sett. Men en del tycker att grönsaker smakar gott helt enkelt. Visst, man måste inte äta dom, men dom gör inte särskilt stor skada heller om man inte tillhör dom allra känsligaste, så varför skulle man inte göra det om man tycker det är gott? Själv tycker jag inte att en grönsak för sig själv är något att ha, men blandar man i det i någon maträtt så kan det höja smakupplevelsen ganska rejält om man kombinerar på rätt sätt. Det blir en stark kontrast mot köttet eller vad det nu är man äter, så att man inte vänjer sig vid smaken, vilket gör att man känner den där extra goda smaken som bara finns i första tuggan i vanliga fall i varje tugga. Det behövs inte särskilt stora mängder.

Varför helt strunta i denna kulinariska fördel när den finns där och inte gör någon större skada?

Kunde man mäta mängden smak och ta få fram någon slags kvot, smak/kolhydrater, så skulle du se att grönsaker inte alls är lika potatis för det är en mycket större smak/kolhydrater kvot. Fördelningen av makronutrienterna är inte allt.

(Förlåt att jag kapar din tråd lite MissGaladriel)

MissGaladriel
0

SNABBT!!! Kan någon tala om för mig hur länge fakirbiffar skall vara i ugnen? Och på vilken temperatur?

Jag har precis kört in biffar på enbart fläskfärs (mitt bedrövade jag glömde att ta med mig mitt kort till stan i dag; min kompis pröjsade och jag ville inte belasta hennes konto alltför mycket).
Hur som helst - fläskfärsbiffar, 200 grader (är det rätt?) - HUR LÄNGE???
Jag har aldrig tillagat köttfärs i ugn förut.

Tiden tickar, kom igen och svara ;)

Jennix
0

Inte länge, tror jag. Bryt itu och kolla inuti efter några minuter.

200 grader låter rätt mycket också…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MissGaladriel
0

Ja, jag vet inte - 200 grader är, i min värld, standard för allt man inte vet temperaturen på :D

Bröt nyss itu dem och kollade, efter 27 minuter .. Vände på dem och slängde in dem några minuter till - tyckte att de såg liiiite kleggiga ut i mitten, plus att jag ville ha lite grillyta på andra sidan med ..

Äsch, gör inte så mycket om de blir lite över'bakade' .. Jag är van vid att misslyckas i köket, det är så jag lär mig :D

Jennix
0

Jag tänkte mest att dom inte ska vara alltför rosa inuti, mig gör det inget att dom är kladdiga men vill du ha utan kladd så kör längre. ;)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

magma
0

Jag brukar köra allt som steks i ugnen tills det har en fin, gyllene yta. Köttsaften som kommer ut om du sticker i köttet och sedan "trycker till" litegrann ska vara genomskinlig och ej rosa.

MissGaladriel
0

#61. Nej, nej - jag är 'allergisk' mot kött som inte är helt och hållet färdiglagat! *urk*

#62. Nu råkar jag ha en svart plåt och även vara 'allergisk' mot rosa .. Hahaha, skämtar bara. Jag körde mina i ca 30 minuter och jag var nöjd med resultatet, så det tänker jag fortsätta med! :)

#56. Nehej du - nu kör jag fakir-fakir, och inget skall få stoppa mig!! :P
**
#57.** Du har också en poäng i ditt inlägg - och det gör inget att du kapade min tråd :)

MissGaladriel
0

Hej, kära ni!

Nu har jag återigen varit frånvarande i ett par dagar, men jag har jobbat mina nätter och pga dem varit så himlans trött att det inte har varit någon idé. Att sitta framför skärmen och tänka och engagera mig ligger inte för mig i ett sådant läge - som jag skrivit i min presentation tål jag trötthet mycket dåligt.

I morgon är det midsommar och sättet jag skall avvika från min väg på är att klunka i mig vitt tetrapaksvin. Skall leta efter lägsta möjliga antal kolhydrater och jag tänker absolut inte klunka mer än den litern jag tänker köpa, om ens det. Jag har ingen lust att bli full och siktar på att åka hem innan bussarna slutat gå, ca 00-01. 'Skönt' nog ställdes den ursprungliga festen in och det som blir är min bästa vän+hennes pojkvän+jag och eventuellt högst ett par personer till. Det blir nog precis lagom skoj.

I morgon är något ännu viktigare, nämligen min månatliga vägning och mätning. Jag är lite nervös. Eh, antagligen mer än bara lite. Men inte dödsnervös heller! Förra veckan fuskmätte jag lite (dagen efter kokosfett+magnesium-dunderresultat, jag var ju tvungen :D). Räknar med att väga 71 kg i morgon, det känns rätt logiskt. Vägde 71.5 kilo förra veckan, men då hade jag ju precis .. Jaa :D. Så om man lägger till 0.5 kg och drar bort 1 kommer man ner till 71. Så det är vad jag tror :)

Och vet ni? I dag köpte jag jeans, i samma storlek som de jeans jag redan äger som jag ser fram emot att kunna komma i igen när själva viktnedgången är färdig. I vanliga fall skulle det aldrig ha fallit mig in att köpa jeans utan att vara säker på att de passar, men hallå - jag sprang på ett par Cheap Monday för 50:-(!!!), som dessutom var i samma storlek som alla andra Cheap Monday jag äger. Det kändes så riskfritt som jeansköp utan provning någonsin kan kännas.

Nu skall jag avsluta detta inlägg, ta bort sminket, borsta tänderna, plocka fram vågen till i morgon och sedan lägga mig i sängen, läsa och så småningom sova. Just nu läser jag Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami.

Puss och kram på ALLA er och tack för att ni är så hejdundrande vänliga. God natt!!

andreas0
0

Aldrig hört talats om någon som gör fakirbiffar i ugn, utan har bara stekt dom, kanske borde testa dom i ugn, se hur det blir.

200 grader låter rätt högt för något köttbaserat. 175 har jag som maxgräns vad gäller kött, och då bara om jag har bråttom. Gärna nere så lågt som 100-125 grader, det tar lite längre tid, men smaken blir bättre, och köttet blir saftigare (men inte kletigare..). Använd ugnstermometer för att kolla när kött i ugn är klart, det går aldrig att säga en viss temperatur/tid om man vill få det riktigt bra. Det varierar väldigt mycket från ugn till ugn till att börja med, så man kan inte tro att någon annans tid fungerar för sig själv. Sedan beror det på storleken och formen som köttbiten har. Använder man termometer så slipper det bli bra vissa gånger och dåliga andra, utan man kan se precis när det är klart och få köttet perfekt varje gång.

Vad gäller rosa så är det ingen fara, speciellt inte om det är nötkött och färskt. Faktum är att lite rosa kött kan var både godare och nyttigare, eftersom värme förstör en del vitaminer och smakämnen. Färsbaserade produkter bör dock alltid vara genomstekta, om man inte maler färsen själv precis innan tillagningen, så fakirbiffarna är helt riktigt att dom bör vara genomstekta.

Hm.. man kanske kunde testa att fritera fakirbiffar?

MissGaladriel
0

#65. Tack för dina råd! Själv är jag matlagningshitler - det som funkar, om så bara med nöd och näppe, räcker för mig. Jag orkar inte anstränga mig, matlagning är bara ett nödvändigt ont i min värld. Men ditt inlägg är bra att ha, om jag skulle känna mig inspirerad någon dag ;)
Dock kommer jag att sänka temperaturen nästa gång :)

Vad gäller fritering, njahe .. Jag vet inte. Det kan ju funka så sett, och ur fettsynpunkt är det ju bra! Jag körde in dem i ugnen av ren lathet - orka stå där och steka ett par-tre åt gången, och orka med allt fettskvättandet, städningen efteråt osv osv. Jag gillar som sagt inte att laga mat =D

Så, färsbiffar i ugn, det är dagens matlagningstips från mig!! :D

MissGaladriel
0

GAAAAAHH, VET NI VAD?

JAG HAR KOMMIT I MINA JEANS, JAG HAR KOMMIT I MINA JEANS, JAG HAR KOMMIT I MINA JEANS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

TITTA, TITTA, JAG HAR BIFOGAT BILDER!

Mina båda favoritjeans är numera möjliga att knäppa! De svarta är som synes bara möjliga att knäppa. De sitter än så länge rätt illa: dragkedjan går inte hela vägen upp, jag kan bara ta 20cm-steg osv. Men ändå! :D Men de mörkblåa, de kan jag få upp hela vägen (även om dragkedjan är LITE spänd där med) och gå omkring i som vanligt!!! Gosh, jag är så LYCKLIG!!! Gissa vad jag skall ha på mig i kväll?????? FlörtSkrattande

Och vågen visade, precis som jag trodde, på 71 kg. Har minskat 9 kilo sedan mars! HURRA! Rumpan mäter 107 runt, så nu är det bara 7 cm kvar. Har tappat 5.5. Jag är jätteglad och vill bara hoppa och skutta runt - tyvärr går inte det, det var inte tillräckligt länge sedan jag åt frukost :D

Ha nu en fin dag allihopa, jag måste skynda mig att duscha och sminka mig så att jag kan åka till stan och handla lite grejer. Vill inte riskera att få spel på folk, så ju tidigare desto bättre!
Tror banne mig att jag skall ha på mig mina jeans redan till stan :D

Smalishälsningar ;) // MissGaladriel, lyckligast i stan.

Ps. Det gick visst inte att bifoga mer än en fil/inlägg, så jag får väl publicera tre inlägg då :D

MissGaladriel
0

Bild nummer två :)

MissGaladriel
0

Och bild nummer tre, mina mörkblåa Cheap Monday som jag numera kan ha på mig!!! :)

MissGaladriel
0

Aaahh, dessutom kommer jag till och med i mina nya jeans som jag köpte i går! Töjde dem en liten stund medan jag satt här och skrev och surfade .. Och tadaa, nu är de också på! Så nu har jag hela TVÅ par jeans jag kan ha på mig! LYCKA :)

Lär ju BARA gå i jeans ett bra tag framöver - på grund av min övervikt har jag bara kunnat gå i klänningar och kjolar sedan våren/sommaren '07 .. Ha, in your face klänningar och kjolar!!! :D

magma
0

Grattis!Skrattande

Margareta
0

Grattis tjejen! Jag har läst igenom hela din underbara tråd och skrattat gott. Du har en härlig inställning som är smittsam och bra för oss andra!

GRATTIS till jeansen - härlig känsla!

Numer pensionär i Nynäshamn

negar
0

Du ser jätte fin ut :)

MissGaladriel
0

magma. Tack, rara du, tack!!

Margareta: Nämen! Tack så himlans mycket!! Det var väldigt snällt sagt av dig, det värmde massor!! TACK!!

negar: Tack så jättemycket!!

Vad glad jag blir av er allihopa!!!

MissGaladriel
0

Halloj i stugan, mina trådläsare!! :)

I dag är en ny dag, och i dag är även midsommardagen. Till min stora lycka blev det inget midsommarfirande alls för min del i går. Eller tja, säg så här: Jag hade blivit lycklig oavsett hur det hade blivit. Festen vi skulle ha gått på skulle först bli av, sedan ställdes den in och dagen innan midsommarafton skulle den återigen bli av. Då blev jag och min kompis ganska less - hur skulle de ha det? Så vi struntade i den, och skulle istället dricka vin bara hon och jag. Men mitt på midsommaraftonsdagen började det dock storma, åska och störtregna och då blev min kompis i sin tur superless och frågade om det var okej att vi struntade i allt. Det var det för mig, så istället firade vi midsommar var för sig men tillsammans i varsitt hem genom att läsa böcker och dricka te och kaffe. Fine for me! Jag läser ju fortfarande min bok Fågeln som vrider upp världen, och vädret VAR förjävligt i går, så jag klagar inte. Kl 21 såg jag filmen Chocolat: den var underbar och det var en fin avslutning på en fin dag. Och visst är jag glad för att jag inte 'behövde' dricka i går.
Nu vill jag bara förtydliga att jag inte MÅSTE dricka, men det är precis detta jag menar med det jag skrev precis i början - jag blir lika glad vilket som, men på olika sätt. Så :)

Nu är det enda alkoholtillfället i sikte tvådagarsfestivalen jag skall på nästa helg. Vet inte riktigt hur jag skall göra där - det enda som kommer att finnas där är antagligen öl, så vi får se vad som händer och sker och hur allt blir.

Angående min dagliga dos kokosfett och magnesium: Den fungerar bra. FÖR bra, så i dag skall jag vara utan kokosfettet och bara inta magnesium. Jag intar 750 mg på kvällen, och i stort sett varenda kväll får jag lite diarré någon halvtimme upp till två timmar efteråt. Mitt mål var ju aldrig att gå från förstoppning till diarré, så jag måste hitta någon väg mittemellan :)

Förutom det mår jag bra. Toppen!!!
Och: Jag, som alltid dött av magsmärta efter kaffeintag, har druckit kaffe både i går och idag. Lite ont har det gjort precis i samband med intaget och strax efteråt, men sedan har det gått över och jag har mått bra. Detta är fantastiskt - dock tänker jag inte börja dricka kaffe varje dag för det. Inte ännu, bör nog inte push it. En sak förstår jag mig dock inte på: Espresso. Vad fan är grejen - 1,5 klunk kaffe??????? Nej, skall jag ha kaffe vill jag ha en hink, annars kan det kvitta.

Och med dessa visdomsord tänker jag avsluta detta inlägg och istället ge mig på lite forumssurfing. I natt skall jag jobba, men det får gå det med.

Pusselipuss på er, hoppas helgen blir fin och att ni som drack inte är för bakis!!! :)

Wenn
0

Grattis !!Skrattande

MissGaladriel
0

Tack, Wenn!! :)

Jennix
0

Härligt att höra, MissGaladriel!

MissGaladriel
0

Tack så mycket, Jennix!! Kram!

[Karro]
0

Håller med grattis!

MissGaladriel
0

Tack så mycket, Karro!! :)

greensis
0

Jättehärlig tråd, grattis till dina framsteg.

Instämmer om espresson - det enda kaffe jag gillar i så små doser är grekiskt/turkiskt/balkan-kaffe - men då ¨får man beställa flera koppar med en gång. (hälsar koffeinisten)

Fabricati diem, pvnc!

MissGaladriel
0

#82. Tack så mycket greensis, roligt att du tycker det!

Ang. kaffe: då blir det ju en hink ändå Skrattande

MissGaladriel
0

Okej, så här är det nu: Jag mår dåligt. Så, så dåligt. Illamående, trötthet, mer illamående, skakighet och huvudvärk. Jag jobbar natt och är så trött denna trenättersomgång att jag inte vet vart jag skall ta vägen. Jag tror alltså inte att det på något sätt är LCHF:s fel - jag vill bara gnälla av mig.

Och vad gäller LCHF, gör jag även i dag uppehåll med magnesiumtabletterna. I går struntade jag i både dem och kokosfettet, men i dag tog jag (det allra sista i burken) 1 tsk i mitt te. Till 'frukost' åt jag 200 g fakirbiffar med en del fett i tillagningen, plus strax under 40 g smör tillsatt under uppvärmningen. Jag har hela denna tid, ända sedan jag började med mg+kokosfett, bajsat vatten. Jag körde ändå på ett tag, för att se om det skulle stabilisera sig eller om det faktiskt var för mycket. Nu vågar jag nog konstatera att det nog helt enkelt är för mycket. Dock gnäller jag inte över detta! För första gången i mitt liv är jag nämligen inte förstoppad och - ännu viktigare - jag har hittat något som fungerar för min mage. Jag som var obotlig!!! Nu måste jag bara hitta den exakta mängden som fungerar.

Men herregud, jag mår så illa. Jag tål trötthet så dåligt att det inte är sant och det är verkligen inte roligt. Fattar inte hur jag skall stå ut att jobba en natt till, i natt. Dock får jag försöka hålla huvudet uppe för efter i morgon bitti har jag semester ända till nästa torsdag. Aah, jag hoppas att morgondagen skyndar sig.

Puss på er, alla snälla och trevliga LCHF:are.

Denna kommentar har tagits bort.
magma
0

Vad tråkigt!! Jag har fått uppfattningen att du tyckte det gått bra med magen, men kanske du snarare behöver börja väldigt lågt nu när din mage gjort uppror- åt andra hållet denna gång, med diarré??? Dvs kanske bara ta en tablett magnesium till att börja med, när du känner att diarrén ger med sig? Och bara en tsk cocosfett, om du vågar fortsätta med det? Eller en sak i taget? Håller tummarna för att det stabiliserar sig snart!

MissGaladriel
0

#88.

Tjenare magma!! Tja, fast jag tycker inte att det är tråkigt alls. Jag TYCKER att det går bra med magen :) Jag menar - detta fungerar ju alldeles uppenbarligen! Om det sedan skall vara en tablett eller fem är ju i sammanhanget mindre viktigt - huvudsaken är ju att jag vet att det skall vara tabletter överhuvudtaget :)

(Tabletter som ett exempel då :) )

Jag har tänkt ta just en sak i taget - skall först vänta ett par dagar så att detta lugnar sig. Skall dessutom på festival i helgen, då är det ju bra om jag 'slipper' Skrattande

Och det med tröttheten beror bara på nattjobbet. (&/#"/!&/!//!/!. Usch! Dock är jag ÄNNU tröttare nu - kom hem nyss efter den sämsta/jobbigaste natten av de tre. Typiskt att det skulle vara just den tredje ..

MissGaladriel
0

Morsning korsning på er alla ..

Min kära gästbok hade visst fått sig ett besök tidigare, med en förfrågan om vad jag egentligen äter under en dag. Lustigt att den frågan dök upp just nu, senast i natt tänkte jag på att jag skulle lägga ut det här :)

Nåja. Jag registrerade mig visserligen på minmat, men jag har aldrig någonsin lagt in något där. Hur många kalorier jag får i mig vet jag därför inte - jag bestämde mig från början för att helt enkelt köra på magkänslan (magkänslan, höhö :P) och äta när jag var hungrig och tills jag var mätt. Att hålla på där och fylla i osv osv, det är jag för lat för.

Ibland har jag - i och med att jag lever hälften av min tid på dagen och hälften på natten - lite svårt för att äta och känner mig mätt fast jag bara fått i mig ett mål mat den dagen. Sådana saker brukar jag strunta i och äta ändå. Kött och fett, vad kan vara lättare att få i sig? :D
Tror verkligen inte att det är bra att kroppen får för sig att jag svälter den - det var förvisso rätt många år sedan nu, men jag har en rätt diger historia av självsvält och bulimi. Och målmedveten/fixerad som jag kan vara, tror jag nog att jag skulle kunna 'bräcka' många svälthistorier ..

Nåja, nu var det inte detta jag skulle prata om!

För närvarande äter jag fakir - ärligt talat mest för att jag är otålig.

När jag är ledig och lever dagliv morgon till kväll, äter jag så här:

frukost: 2 ägg och ca 8 cm tysk korv från Lidl som jag skivar och steker efter äggen, alternativt två ägg och 6-8 skivor bacon alternativt 3 ägg. Smöret jag stekt äggen i skall hällas över äggen!!! Till det ett glas c-vitaminbrus (vet inte om detta är så jävla nödvändigt, men jag har det hemma och det är gott och jag vill ta slut på det) och en mugg te (vanligtvis med kokosfett, gör dock ett uppehåll nu), alternativt två fakirbiffar med extra smör, det åt jag i går.

lunch: två fakirbiffar, smöret de är tillagade i + extra smör tillsatt vid uppvärmning. Vatten.

Kaffe ibland, om jag känner för det. Kan ju numera dricka det, superjubel!!!

kvällsmat: två fakirbiffar alt 3 kycklingklubbor eller dylikt - med extra smör!! Alt en burk tonfisk med all olja eller makrill utan spadet.

Om jag däremot jobbar natt, gör jag så här:

frukost: två kokta ägg på morgonen kl o6 på jobbet. Kan även tänka mig fakirbiffar då, om det är lugnt - skall jag äta biffarna i två tuggor/biff, då får det vara. Brukar inte tillsätta något fett till äggen, då jag skulle tycka att fett+kalla ägg=äckligt.

lunch, en stund efter att jag gått upp efter att ha sovit på dagen: samma som lunchen ovan.

middag på kvällen vid ca 20: biffar, kyckling, något kött i varje fall. Och fett.

kvällsmat: ca 1 dm tysk korv från Lidl, skuren i stänger. Vid oo.
(Och så frukost kl o6, då.)

Så, det var det. Jag vet inte hur många kalorier det är och jag vet inte om det är för mycket eller för lite, men jag rasar i vikt och jag är inte hungrig. Skulle jag vara/bli det, skulle jag äta mer. Jag äter ungefär med 4-5 timmars mellanrum, men kan utan någon större svårighet klara mig ca 7, om det behövs.

När jag är klar med min viktnedgång (bara hälften kvar!) kommer jag att tillsätta grädde till min mat samt vissa grönsaker och turkisk yoghurt. Kanske även ost, men där får jag pröva mig fram - ett tag åt jag massor och då bajsade jag inte alls - men faan vad ont i magen jag hade!

Som det är nu har jag inte ont i magen alls och är väldigt platt. Jesus, här har jag i alla år gått och ansett mig vara fetast i stan med störst mage - tänk om jag hade vetat att det mest var svullnad!?!! (Ni kommer att få se alla bilder när jag är klar, de är horribla!!!)

Ps. Jag älskar uttrycket 'Fettet smälter bort', hihihi .. Flört

Nu måste jag gå nanna en stund!

Wildrat
0

Kul att det funkar så bra för dig och att fakiren funkar, det är inte alla kvinnor som klarar av det.

När det gäller magnesiumet och kokosfettet och reaktionen av det så vet jag inte vad som är bäst, har aldrig haft de problem du haft och därmed inte behövt åtgärda dem på det sätt du gjort. Vad jag vet är att normaldos magnesium är 250-375mg om dagen och att jag tar 500mg utan problem och så tar jag bara en till två teskedar kokosfett om dagen (inte heller det ger problem).

MissGaladriel
0

#91. Jag är ingen kvinna, jag är Terminator :D :D :D

Som sagt - skall vänta med allt helt i några dagar nu och se hur jag blir. Kan faktiskt tänka mig att jag får i mig nog med fett genom maten, för jag får verkligen i mig mycket, plus att jag märkt att jag - speciellt efter lunch eller middag - rätt snart måste gå på toa. Så jag tar det lugnt i några dagar och ser, och sedan kan jag utgå från det :)

Och skulle det behövas får jag ju lugnt och stilla pröva mig fram med mg + kokos - nu när man vet vad som funkar är allt så mycket lättare. Finjusteringar, liksom :)

NU skall jag sova, på riktigt!! SkrikandesSkrattande

molana
0

Grattis till dina vinster!  Skrattande

andreas0
0

#90, Oljan i tonfisk med olja är helt värdelöst. Rent av skadlig nästan. Den oljan oxiderar lätt, och har dessutom väldigt stora mängder omega 6 som kan verka inflammatoriskt i kroppen i för stora mängder. Köpt hellre tonfisk i vatten och tillsätt eget fett istället.

ruphus
0

Hej MissGaladriel!

Haha, vilken rolig tråd! Roligt med en till lite yngre här! Jag är grymt impad över jeansbilderna, vilken känsla alltså! Huvudet säger "nejfan inte kommer dem att passa" men så glider de ändå upp över rumpan. Hah, underbart! :)

Tatueringar sa du, hur många har du? Vilken stil? Var gjorde du dem? Jag har bara en än så länge, en stjärna med mitt stjärntecken i. Gjorde den på Tattoo Meltdown i Trollhättan i år, det var Johan (?) på black scar tattoo som gjorde den. Härnäst vill jag ha en text på underarmen och så ska jag ha åtminstonde en kvarts sleeve old eller newschool på vänsterarmen :)

Ha det gött!

MissGaladriel
0

#93. Tack så mycket, Molana!! :)

#94. Ja, du har faktiskt rätt. Får smälta smör över eller något ..

MissGaladriel
0

#95. Hihi, jag la märke till dig också ;)

Vad gäller mina tatueringar har jag bara två än så länge - om man nu skall mäta saker i antal och inte i värde. Vad gäller stilar har jag ingen aning om vad för stil jag har, sådant tänker inte jag på. Som allt annat med mig är det enda jag styrs av att det skall vara personligt. Jag kommer på alla mina tatueringar själv och vet hur de skall se ut i detalj :)
Just nu har jag bara en mindre på insidan av handleden (mitt namn i tengwar) och rosor på min väsntra vad, som symboliserar personlig utveckling och utblomning (för mig). Här har du en bild och här är en till - då var vi precis klara och, som du kanske ser, var jag svullen redan då. Det är alltså inte 100% hur den ser ut i dag. Får ta en ny bild snart!

2:e september har jag tid för att göra en tatuering på bröstet, en text. Skall även klämma in en liten tatueringstid till så snart som möjligt efter den, då jag skall tatuera in Rock 'n' Roll på min vänstra överarm. Det är så klockrent och så jag :)
De tatueringar som därefter kommer att stå i kö är min högra överarm (från armbågen till axeln, hela runtom), där jag skall ha en rockabillypinuppa, en amerikanare och leopardmönster, bl a. Och en annan i kö kommer att vara ännu en text. Själva tatueringen skall spänna över hela mina skulderblad och vara så stor som bara möjligt på den ytan.

Jag tatuerar mig hos Heidi Hay tattoo, dock inte hos själva Heidi. Mina rosor gjorde Sean Herman, som var gästtatuerare hos henne i våras. Bröstet skall Niki göra. Min rockabillypinuppaarm skall Sean göra nästa gång han kommer hit. Jag är inte alls lockad av Heidi - dock är jag intresserad av att låta Carl Löfkvist på Wicked Tattoo i Mölndal göra något.

Så, det var det om det :D

Ps. Njahee, det är väl fel att säga att jeansen GLED på .. Jag HOPPADE I dem, rättare sagt - hahahahahahahaha :D

MissGaladriel
0

Jag har tänkt en del på det Wildrat skrev i morse: 'det är inte alla kvinnor som klarar av det' (fakir).

Anledningen till att matintaget går så bra för mig tror jag ärligt talat är för att jag 'gynnas' av mina tidigare ätstörningar. Jag kan inte minnas att jag någonsin skall ha varit en person som varit begeistrad av mat, men efter alla år med självsvält, frosseri, självsvält, frosseri osvosv gillar jag helt enkelt inte mat. För mig är det bara ett nödvändigt ont. Jag tycker att mat är ett jävla påhitt, blir förbannad att det skall kosta mig så mycket pengar, att det skall släpas hem uppför backarna, att det skall ställas in i kyl och frys, tillagas, ätas upp och diskas efter. Jag tycker att mat är ett jävla påhitt, jag säger det igen. Således är jag inte alls road av att syssla med det och således gör det mig ingenting alls att slippa tänka på vad jag skall äta. Mig passar det ypperligt att köpa några kilo köttfärs, tillaga det i ugn (minsta motståndets lag :D) och sedan slippa tänka på vad jag skall äta för ett tag framöver.

Jag är ingen matnjutare. Jag skall vara helt ärlig och säga att jag inte förstår människor som älskar att äta. Alltså inget som helst fel på det, men för mig är det lika främmande som om någon skulle komma och påstå att larver, det är mumma. Jag begriper det bara inte. Och jag tror också att det är av samma anledning jag inte kan förstå hur svårt det kan vara att låta bli sådant som är onyttigt eller som man vet om att man inte borde äta. Själv kan jag spotta ut vad som helst sådant, när som helst - till och med när jag står (stod) i begrepp att svälja.

Att ta med mig ut på middag på en dejt är alltså inte något jag blir till mig av :D**

Jag kan dock inte nog betona att detta på intet sätt är något hån eller diss mot någon som har dessa problem, jag menar inte alls att de inte finns eller att karaktär saknas eller något.** Jag inser att många har dessa problem och att det är skitjobbigt.
För min egen del är dock 'låta bli-andet' just en karaktärs-, disciplin- och självkontrollsfråga, men det grundar ju sig i att jag vill vara herre över min mat och min mun, och inte tvärtom. Jag menar verkligen inte att alla borde ha det så eller saknar det - detta är helt och hållet personligt och grundar sig i mina matproblem.
Jag har liksom alltid kunnat sluta äta, för att jag helt enkelt framför allt inte gillar att någon annan skall vara herre över mig och inte jag över den/det. På samma sätt har jag slutat röka och på samma sätt slutar jag dricka kaffe varenda gång kaffeabstinenshuvudvärken dyker upp igen. Jag skulle nog kunna bli militär :)

Jag säger det igen: Min avsikt med detta inlägg är inte alls att förolämpa eller göra någon ledsen eller upprörd eller något. Jag delar med mig av detta för att jag i min tur (som alla andra) söker förståelse och söker förstå mig själv. Dessutom finns det säkert fler människor som jag - människor som pga tidigare matproblematik fått sina ätmönster rubbade. Det kan ju inte bara vara jag.

Kram på er.

[Karro]
0

Kanonkul att läsa om dina framgångar MissGaldriel

jättebra skrivet i sista inlägget!

MissGaladriel
0

#99. Tack så mycket, Karro! Det känns så himla overkligt - att det går så här bra, det gör det ju för andra .. Och nu även för mig!?! Förvånad

Ang. mitt förra inlägg: Tack så mycket. Jag var himla rädd för att bli missförstådd eller för att någon skulle bli ledsen.

[Karro]
0

Visst är det en underbar känsla speciellt när helt udda folk börjar påpeka det (chefen på jobbet?!)

Jennix
0

#98 Det var ett bra inlägg, tycker inte man kan ta det som personlig kritik. Skrattande Det handlar ju om DIG och jag tycker det är bra att du analyserar dig själv.

MissGaladriel
0

#101. Du, skall jag vara helt ärlig har knappt en enda jävel på jobbet märkt att jag gått ner. Helt otroligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fast till saken hör väl att jag dels är relativt lång men framför allt att jag jobbar natt och tar mig till jobbet i samma gamla pösiga träningsbyxor som förut :D

Sedan, vad gäller kompisar och så - de vet ju redan om att jag håller på och om mina framgångar. Vore ju lite konstigt om jag sa: 'Jag har gått ner tio kilo!', och de bara, fem minuter senare: 'Shit, har du gått ner i vikt!?'. Hahaha :)

Hihi, den dagen jag gått ner så pass att det är omöjligt att inte lägga märke till .. Hihihihihi Räcka ut tungan GladOskyldig

MissGaladriel
0

#102. 'Analyserar mig själv' .. Hihihi, du skulle bara veta ;)

Tack dock, skönt att du också tyckte det!

ruphus
0

Åh, spännande! Det är så roligt att höra vilka folk har och (om de vill berätta) varför :)

Det är ju oftast så himla personligt och ibland så misstolkar folk till och med! Haha, de flesta brukar fråga mig vad H:et står för i min, men det är ju som sagt mitt stjärntecken!

Okej! Jag letar bra tatuerare, jag bor dock i norrland just nu men funderar på att flytta neröver landet i höst, eventuellt till Göteborg så jag frågar så många jag kan. Vill helst ha någon som är grym på den stil jag vill ha på min kvartssleeve, så jag får se vart det blir att jag gör den tillslut :)

Men ha du sett alla snygga Ed Hardy-kläder? Jag sa lätt köpa minst en tröja när jag nått min målvikt. Oj oj!

Men appropå LCHF, vet du många i din ålder som äter lowcarb/highfat? Berättar du det för dina kamrater? Jag har inte fått tillfälle men ska, när det nu blir. Jag försökte förklara fördelarna för ett par som är 40+ men de var så introtade i vad de hade lärt sig sedan barnsben så det blev inte så mycket av det. Tänkte om yngre människor är lättare att "övertyga"?!

Ha det gött :)

MissGaladriel
0

#105. Klart att du skall flytta till Göteborg! Bästa staden!! :)

Jag kommer att handla nya kläder när jag gått ner, jag med! Jeans, mer jeans :) Skall bli så kul att se vilken storlek jag kan klämma mig in i :) Fast jag gillar inte Ed Hardy, tycker att det är för plottrigt .. Jag är mer sober svart - har klätt mig i bara svart i flera år. Känner mig dock himla sugen på färg numera - electroblått, gräsgrönt (.. Kyss )och klarrött är de som lockar mest. Börjar som sagt halka in i rockabilly mer och mer :) Skall bli himla kul att utforska färgvärlden med min nya kropp!! :)

Jag vet ingen av mina kompisar som äter så. En del äter så när de är hemma hos mig och vi lagar mat. Mina nära kompisar har jag förklarat grejen för och de är inte negativa till den. Men i det stora hela gillar jag inte att prata om hur jag äter, typ till arb.kamrater och så - jag gillar inte att folk skall fokusera på min mat och känner mig nästan utstirrad i ett sådant läge, i alla fall bildligt .. Har väl också att göra med mina gamla ätstörningar, jag blir obekväm när det fokuseras på mat ..

Min mor har jag också försökt förklara för och hon förstår allt, alla kemiska principer i kroppen osv - i teorin. Men så fort det skall omvandlas till praktik får hon typ halvpanik över mitt fettintag och kan ibland bli riktigt arg på mig och börja skälla att jag kommer att dö, få högt kolesterol och återigen dö osvosv. Riktigt otrevligt.

Ps. Jag vet inte hur gammal du är, men 'yngre' människor i min ålder är redan obstinata, lika mycket som 'gamla' .. Tycker jag, överlag och generellt. Inte rörande just denna kost, utan bara allmänt. Jag tror snarare att folk som vet om att man är 'vettig', är lättare att övertyga :)

MissGaladriel
0

Fy fan, fy fan, fy fan .. Fyyy så trött jag är! Och irriterad! Sov mina nio timmar i natt, men det var fan ingen skön sömn .. Jag frös hela natten, och på morgonen när klockan ringde satte min jääääävla katt igång att jama och kräva mat .. Jag var dock så jävla trött att jag verkligen inte kunde vakna och gå upp. Jag snoozade i en och en halv timme, och under den tiden blev jag väckt av både snoozet och hennes jävla jamande om och om igen .. Så när jag till slut klev upp var jag fan tröttare än om jag hade klivit upp o7.3o när kl ringde för första gången! Skrikandes Usch, usch! Börjar få lite huvudvärk nu, plus att jag är astrött och gäspar och huvudet är jättetungt och det enda jag längtar efter är att få gå lägga mig tidigt i kväll Gråter

Till dess har jag massor att göra .. Gråter

Shit, vet inte hur jag skall stå ut hela denna dag .. Får väl gå sätta på kaffe nu, så att jag äntligen får ta del av dess egenskaper och inte bara dricker det för att det är gott, som jag hittills har gjort :) Usch, känner mig helt rörig - sorry om ni tycker att det jag skriver bara är blaj .. Det är det förmodligen också, känner jag själv ..

En till .. : Gråter

ruphus
0

Hihi ja jag får se :)

Ahokej, ja alla är vi ju olika! :) Men det är mycket med kläder, för mig i alla fall. Det är liksom.. en tröja som man vet att man är snygg i och som sitter bra blir ju alltid "säker". Sen så är det, tycker jag, lättare att hitta sådana kläder om man är närmare sin normalvikt!

Mkay, jo jag kan väl känna lite så också. Eller, det känns som om, bara för att kosten är så kontroversiell i en dels ögon, att man måste förklara sig och ha riktigt bra argument till varför man äter som man gör. Om en lågkaloribantare säger att den bantar ja då är det inga problem. Men om man äter mättat fett, ja då jäklar! Då ska helt plötsligt alla veta om allt. Det var lite därför det sket sig för mig första gången, jag mötte idel motgångar i den familj jag bodde hos då (via jobbet) och jag hade inte så mycket kött på benen så jag hade svårt att stå för det att jag åt LCHF.

Men nu bor jag hemma med min mamma tillfälligt under sommaren och hon är påläst och mycket positiv till kosten och vill köra med mig! Min syster är också medveten och fast hon logkaloribantar så tycker hon det ska bli spännande och det känns ju bra! :)

Jag är inne på dag 2 nu förrsten, och det känns så bra. Jag märker redan skillnad!

Hihi, jag är 20 år och visst ligger det någonting i det du säger. Vi får hoppas bara att folk ser skillnaden på mig nu så att de blir nyfikna så att jag får predika litegrann, haha. Jag Läste Annika Dahlqvists bok igår och det känns eftersom som att margarin och kolhydrater borde förbjudas och bannlysas!

Läste ditt senaste inlägg, hopps att du får en bra dag ändå!

Kram!

MissGaladriel
0

Gosh .. Skall hålla mig borta härifrån i dag. Mitt dåliga humör gör ingen gladare.

Stackars min kompis Jonas, som skall få umgås med mig nu .. :D

Försöker svara på alla inlägg i kväll, om jag inte har tagit död på någon eller något till dess. Jag tänker Dackefejden, Stockholms blodbad - åt det hållet. Kram.

Johannika
0

Way to go, miss Galadriel! Gillar din tråd oerhört mycket, garvar och ler igenkännande hela tiden! Och wow vilken fin gaddning på vaden! Kanonsnygg. Ville bara ge dig litet pepp och säga att du både jädrigt snygg och alldeles otroligt duktig!!!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

magma
0

På bättre humör nu MissGaladriel, så man kanske kan våga sticka in näsan här hos dig?Räcka ut tunganFlört

MissGaladriel
0

Hej, mina små raringar!! :)

Jag hör av mig när jag kommit hem igen och svarar då på alla era fina inlägg! Skall till stan nu och handla blomma till håret till Metaltown i morgon .. Pusselipuss!

Ps. Ja, jag är på bättre humör idag ;)

Johannika
0

Sonen på väg till Metaltown i morgon oxå… Glad

MissGaladriel
0

God dag, peeps!!

Nu är jag med er igen och skall ta och svara på alla era fina inlägg.

#108. Underbart med en sådan mamma! :)
Törs man fråga vad du började på för vikt och så?

#110. Tackelitack, kära du!! Jättemycket!! :)
Vad roligt att du gillar min tråd och jag bugar och bockar för alla fina ord!!

#111. Jepp, som sagt - nu är det bättre! Men jag är trött i dag med - skall gå lägga mig tidigt i kväll igen. Så jag orkar med helgen, också :D

#113. Ooh! Spännande! Är han snygg? HAHAHAHA, skämtar bara :D SkrattandeSkrattandeSkrattande
Undrar hur många som egentligen skall dit?

MissGaladriel
0

Så, nu är jag som sagt hemma efter dagens blommor i håret-jakt. Hittade så klart inte alls det jag egentligen var ute efter - en röd blomma modell större - men jag hittade en del adnra saker på vägen. Istället för den enda blomman jag från början hade tänkt mig köpte jag två mindre svarta, två mindre kornblåa (på väg att bli en favoritfärg, efter åratal med baaaaara svart), två mindre röda med snodd på som jag skall våldsträ hårnålar igenom och en större klargul med snodd som jag skall göra samma sak med. Nu genast :)

Åh, önskar att vi hade köpt biljetter till West coast riot med!!! Min, eh, 'person' och min bästa kompis pojkvän är båda där (dock inte tillsammans) och jag har fått dem båda att lova att se Flogging Molly åt mig. Men jag hade velat se dem sjääääälv :( :( :(

Nåja. Nu skall jag gå öva mig i våldsträandets (???) ädla konst. Efteråt sätter jag mig här igen!

Ps. Gjorde 4x10 fakirbiffar tidigare. Och vet ni vad som hände? Jo, när jag skulle salta den sista satsen lossnade locket till saltkaret (jävla plastskit) och den stackars satsen fick mer salt på sig än alla satser tillsammans. Skakade av det hela så gott jag kunde, så vi får se hur det smakar när det är klart .. Ds.

ruphus
0

MisGaladriel: Jag har faktist ingen aning alls, vet inte heller vad min "normalvikt" är. Men jag väger nog över 80 i alla fall, är 167 lång. Anledningen till varför jag inte vet är för att vi inte har någon våg. Men det gör ingenting, jag ser hellre i spegeln och blir nöjd när mina kläder passar som de ska igen :)

Ooh, salt brukar kunna racklas mer än vad man vill. Hoppas att de blir ätliga ^______^

MissGaladriel
0

Fy satan .. Två dagars festival .. Puh!!

Tyckte ändå att jag var så duktig som jag kunde vara - fem eller sex glas vitt vin första dagen/natten och 1.5 glas den andra. Dock ingick fyra eller fem shots tequila, galliano och lite annat dag nr två.
Mådde inte så bra natt nr två - kan ni fatta att jag glömde bort att äta!?! Mellanlandade hemma kl 12 mellan första och andra festivaldagen, intog en omelett på fyra ägg och lite kaffe och sprang sedan hemifrån igen. Ca kl 22 började jag må rätt så jävla illa, och då frågade en tjej: 'Har du ätit något då?' Helvete!!! Så jag bad hamburgerståndtjejen om två hamburgerköttskivor istället för en vanlig hamburgare till samma pris. Kirrat! Sååå jävla goda var de också!!! Jag slutade dock inte riktigt må illa och blev till slut tvungen att kräkas när jag kom hem vid 01 (inte ens efterfesta orkade jag =( ) - inte för att jag var alls full utan för att jag, när jag hade lagt mig, började må illa i stil med den gången när jag hade intagit för mycket kokosfett. Dock kräktes jag inte den gången .. Vet inte riktigt varför jag mådde så illa, antagligen var det en kombination av brist på mat och att kroppen fick vara igång alldeles för länge i sträck. Man är ju inte purung längre plus att jag körde bortamatch mellan fredagen och lördagen, med ca tre timmars sömn som följd .. Hehehehehe. Mer än så här säger jag inte =)

Nu skall jag äntligen gå sova igen. I dag var jag inte det minsta bakfull och tröttheten smög sig på först frampå kvällen. Dock får jag väl erkänna att jag varit hungrig hela dagen .. Eller egentligen kan man nog säga att jag varit sugen också. Föll dock inte för frestelsen annat än genom att äta en liten portion grönsakssoppa jag hittade i frysen (när jag letade efter kycklingfiléer). Nu skall jag äta två fakirbiffar á 100 g, ge katten mat och sedan sova.

Ps. Jag vet att vi alla här är olika, men jag måste ju dela med mig av mitt: detta lyssnades det bland annat på och dessa hade bästa spelningen enligt mig. Festivalen jag var på var Metaltown och nu är det ett helt år fram till nästa. =(

Pps. I går imponerade jag på många genom att oväntat kunna growla (ni vet så där skrikvrålsjunga med den djupaste, mest skrämmande, rullande basrösten ni kan tänka er). Det visste jag inte ens själv att jag kunde! Resultatet i dag var att jag inte hade mycket till röst. Det är bara att konstatera: man är ingen Angela Gossow .. (Hon är ju blond, hahahahaha =D)

MissGaladriel
0

Ppps. Och det är ju inte illa att jag bara vägde 71.5 kilo i morse .. Vägde ju 71 när jag mätte mig för en vecka sedan, så jag kan som mest ha gått upp 1.5 kg! Mitt avsteg denna helg var högst planerat och inget jag alls ångrar, men klart att det känns ännu bättre när effekten av det hela blev så liten! Hurra för Metaltown :)

magma
0

Du verkar ha haft kul ivarjefall, grattis till det:) Och till den minimala viktökningen!Räcka ut tungan Det var länge sedan det var något skitsnack, hur fungerar magen nu?

MissGaladriel
0

#119. Jaaa, magma, jag hade så kul att du inte kan tänka dig det!! Eller ja, hehehe .. Du fattar nog vad jag menar :)

Magen fungerar sisådär. Håller ju fortfarande på att försöka finna den gyllene (dvs bruna Skrattande) medelvägen. Började med magnesiumtabl. i går kväll igen - dock tror jag att de följde med resten ut en stund senare :/ Nu skall jag bara köra 750 g magnesium/dag ett tag och se vad som händer!
I går natt var jag på toa en sväng, och innan dess var det fyra dagar sedan. Det har jag förstått inte är sååå mycket i LCHF-världen, och dessutom har min mage en mycket kraftig tendens att låsa sig när jag gör roliga och/eller viktiga saker. Det är som att den förstår när jag inte har tid med att bajsa eller med att den skall krångla med bajset.

Som synes har jag inte kommit i säng än, men jag är på väg NU.

Och förresten, ALLA: JAG HAR KOMMIT PÅ EN SKITSMART GREJ. SKRIVER DET MED VERSALER FÖR ATT DET ÄR SÅ VIKTIGT. JAG HAR KOMMIT PÅ DET BÄSTA MAN KAN SÄGA NÄR FOLK TJATAR OM VAD MAN ÄTER OCH SÅ DÄR: JAG SA HELA HELGEN ATT JAG VAR ALLERGISK MOT STÄRKELSE ELLER INTE TÅLDE STÄRKELSE, när folk tjatade om varför jag inte drack öl utan bara vitt vin eller varför jag bara åt hamburgerköttet. De flesta vet ju inte ens vad stärkelse är. Det är ju det bästbästa att säga och jag kommer att fortsätta säga det. Ni skulle bara veta hur smart jag är, hehehehehe .. FlörtPenga munRäcka ut tungan

greensis
0

#120 Ibland lönar det sig att lära sig det kemiska nämnet på saker. Diväteoxid låter ju riktigt läskigt, till exempel.Oskyldig Så kolla vad stärkelse eller någon valfri sockermolekyl heter (wikipedia) och kläm till med det.

Fabricati diem, pvnc!

MissGaladriel
0

#121. Jag råkar veta att C6H12O6 är sockermolekylens kemiska beteckning. Moahahahahaha :D

MissGaladriel
0

ÄRLIGT TALAT, PEEPS: HUR LÄNGE SKALL DETTA JÄVLA SUG HÅLLA I SIG??? Jag vet att det är övergående och att det beror på helgen och alkoholen, men jag är hungrig igen trots att jag åt så sent som kl 16, och då åt en MASSA fett till mina biffar. Funderar nu på att ge mig på lite nötbröd för första gången i mitt liv, men kommer det att hjälpa eller stjälpa???

MimLan
0

Käka ost istället. Det gör inte så mycket om du äter "för mycket", se bara till att det är fett och bra.

Johannika
0

När det känns så där brukar jag ta en kopp te med kokosfett (ja, jag vet!) Har ingen alls lust att dricka det egentligen eftersom man längtar efter nå´t helt annat, men det brukar i alla fall lugna ner sig efteråt.

Vad var det du sa? Ett uttalande som jag tycker var genialiskt: In your face klänningar!

MissGaladriel
0

#124. Jag har ingen ost hemma. Äter ju bara fakir nu, och nötterna jag hade tänkt mala hör egentligen till mitt stora skafferilager av saker jag inte äter för tillfället ..
Edit: Dessutom blev jag himla förstoppad av ost när jag åt mycket av det, så när jag slutat med fakiren kommer osten vara det sista jag återinför och det jag kommer att vara mest försiktig med ..

#125. Ang. det sista: Hihihi =)
Ang. det första: Mitt kokosfett är slut, men jag tänker följa ditt råd och göra mig en stor jävla kopp te med en jätteklick smör! In your face, sug!! :D

MissGaladriel
0

Det som vore gott nu vore en rejääääl bit riktigt feeeeeeeeeet superkrämig Brieost - jag riktigt ser den framför mig, med skalet lite sprucket (av någon anledning). Så där att man bara kan möla i sig den och den smälter på tungan och man får sig en liten krämig Brieorgasm .. Men nänä, det som skall intas nu är ca 110 g tysk Lidlkorv och 1 stor mugg myntate med 1 msk smör. Take that, (förmodligen alkoholorsakat) sug!!

MissGaladriel
0

Äh, nu känns suget bra mycket mindre och lättare att hantera. Hanterbart var det förvisso hela tiden, men klart att det är lättare när det har taggat ner lite ..

Men .. Denna lilla sugtripp har fått mig att verkligen längta efter en massa mat, och trots att suget inte är så mycket att battla med längre inser jag rent rationellt, kallt och objektivt att jag do längtar efter en hel del mat och att det skall bli förjävla gott att få äta den igen. Creme fraiche, majonnäs, turkisk yoghurt, ost, grädde, vispad grädde, kaffe (slutade med det i dag igen, läste att det triggar insulinproduktionen och jag vill ju gå ner i vikt så snabbt som möjligt - MissOtålig borde vara mitt namn), finostar och gud vet vad mer .. Kan inte komma på allt jag varit sugen på i dag. Jo, det där nötbrödet låter ju så gott .. Och FiberHusk och några andra bröd jag nosade upp medan jag sökte igenom arkivet på detta forum. Hehehe :) Tänk: frukost med sådant bröd, massor med smör och pålägg, en kopp te och en kaffe i termosmugg att ta med .. Eller de där kokosvåfflorna!!! Räcka ut tungan  =)

Mmmmmmmmmm, vad gott allt skall bli när jag får äta det igen! Skall jag vara helt frank mot er allihopa räknar jag med att det kommer att dröja endast ett par månader till .. Räknar på en höft ungefär med 4 kg minskning/månad, eller kanske (iaf) 3. Nu ligger jag på 71 och på två månader bör jag i så fall vara nere på 63-65. I slutet av augusti då, alltså. Har jag väl kommit dit tror jag att jag kommer att kunna tänka mig att tagga ner aningen då. De sista kilona behöver inte gå så snabbt - i alla fall inte om man jämför med fördelen med att lätta på fakirtrycket, dvs att få äta mer varierad mat. Jag tror faktiskt inte att man kan palla att äta fakir huuur länge som helst, och dessutom är jag rätt säker på att jag har läst att man inte skall göra det.
Nåja, nåja - jag får ju se när jag kommit dit, hur jag känner och vad jag är sugen på! Jag kanske rentav kör till slutet, det kan också hända.

Jag fyller 26 år i slutet av oktober, och tanken slog mig precis att det kanske kan vara kul att få äta någon god lchf-tårta på sin födelsedag!? Och så lite tacogratäng på det, och den där spruckna briebiten jag skrev om i inlägget högre upp, och chokladtryffffffel .. MMMMMMMMMMMMMMM.

Jag längtar helt enkelt tills det inte är lika noga med kolhydraterna längre, och tror ärligt inte att jag kommer att räkna dem lika noga sedan. Att smaken och upplevelsen av vissa saker kan vara värd några extra kolhydrater. T ex älskar jag ärtor ordentligt tillagade på låg värme i smör eller olja (originalreceptet säger olja) och paprikapulver (tar någon halvtimme eller något, vet inte riktigt) och med creme fraiche tillsatt efteråt. Mmm, den där mjuka ärtsmaken och krämiga creme fraichen .. Mmmm!! Samma sak går att göra med harricot verts (de innehåller även färre kolhydrater) och säkert med blomkål och annat också .. Längtar även efter kycklingsoppa med lite grönsaker, allt kokt i kokosmjölk och smaksatt med curry .. Det är mycket som är gott!!

Nej, jag är faktiskt inte sugen-suugen nu, detta är bara en sammanfattning av dagens mattankar och -önskningar. Det hela tog rätt lång tid att sammanfatta, tro inget annat ;)

MissGaladriel
0

Okej, nu blir jag sur. Vägde mig nyss (innan frukost, efter toalett) och nu väger jag plötsligt 72 .. Skrikandes

Maia
0

Vågar går i vågor, vet du väl! Inte väger du 72 inte. Det är bara darr. Håll humöret uppe och häng i!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Johannika
0

De där små snedstegen tar vanligen ett par dagar innan de kommer på vågen. Men är ju mest bara vatten som du snabbt fixar bort! Jag säger som Maia; Häng i!

Jennix
0

Ha tålamod, MissGaladriel! Skrattande

MissGaladriel
0

#130. Japp, jag väger nog 60 när jag tänker efter .. Det var nog en tsunami på min våg i morse :D :D :D

#131. Jo, jag tänkte på det efteråt och det känns rimligt att det kommer vara borta inom typ en vecka ..

#132. Jag tror inte på dygder Räcka ut tunganFlört

MissGaladriel
0

Förut när jag letade efter kycklingklubbor i frysen sprang jag på en bortglömd portion lax-&grönsakswok. 'Jaja, varför inte?', tänkte jag. 'Lite variation'. Slängde i en liten skvätt soja (Jo, jag vet ang soja, men laxsmak är egentligen så äckligt) och åt upp det mesta (det var en liten portion, I might add). Resultatet? Törstig, ont i huvudet, aningen svullen mage. Inte jättesvullen, men inte o-svullen heller. Tycker även att jag känner mig småtrött.
De grönsaker som ingick i min wok var broccoli, champinjoner, gul lök och vitlök.Tror inte att det var några andra, men det var i alla fall de jag lyckades identifiera :D

Jaja. Jag hittade i alla fall kycklingen - visste väl att den var där någonstans!!

Edit: Den enda lax jag gillar är sådan där gravad kallrökt. Men den gillar jag så sanslöst mycket att det kompenserar för alla andra laxformer, som jag hatar :D

MissGaladriel
0

Jeeeeses. Jaha, då har jag gjort det också. Fick för mig förut att jag också skulle testa de där jävla bröden som varit på tapepten så länge .. Nötbrödet och ägg+linfrön-brödet (eg. FiberHuskbrödet, men jag hade bara krossade linfrön hemma).

Njahe, alltså .. Njahe. Linfröna la sig på botten, jag hade i aningen för mycket salt och konsistensen var .. Skum. Konstig. Det var liksom tunna, tunna lager av ägg .. (Har bifogat bild.)

Nötbrödet .. La jag i 3/4 msk kakao, då jag tänkte mig det lite som en efterrätt (hade ju ätit linfrönbrödet innan :) ).

Njahe, alltså .. Njahe. Här också. Inte så gott.

Jag förstår att vissa är i behov av brödsubstitut och vissa andra säkert tycker att detta är gott .. Men inget av de här bröden är något jag skulle vakna på morgonen och längta mig hungrig efter. Nej, nej. Kanske om man körde nötbrödet i våffeljärnet och lät det bli riktigt krispigt .. Och/eller uteslöt kakaon, så att nötsmaken får komma fram mer (jag älskar egentligen nötsmak, mmmm!! Förvisso älskar jag kakaosmak också Glad). Men som det var nu var det varken gott, roligt att äta eller något bra substitut. Men jag är å andra sidan (tack och lov) ingen brödmänniska.

Jaja, då har man testat det också. Proppmätt blev jag i alla fall.

MissGaladriel
0

Nötbrödet med kakao. Det ni ser på bilden är det jag inte åt upp.

Miyu
0

Har inte kakao väldigt högt k-värde?

Wildrat
0

#137 Jo men man använder så lite…

Dicken
0

Tråkigt att det inte funkade med Fiberhuskbrödet. Mitt blir kanonbra. Skall försöka fixa till en bild…

Det kanske är min pedagogiska förmåga som brister?

Summertime
0

linfröbrödet så ut som om det stått  i  kylet i två månader urkSkrattande

Dicken
0

Här kommer en bild på mitt bröd. Det får ju ingen gräddad yta precis, men konsistensen är ungefär som sånt där "hälsobröd" med frön och sånt i. Eftersom linfröna sjönk gissar jag att dina ägg inte var särskilt hårt vispade. Ha i salt och vispa till hårt skum först. Var sedan riktigt försiktig när du vänder ner torrvarorna i ägget.

MissGaladriel
0

#137&138. Mängden jag använde landade på typ 2 kolisar ..

#139. Njaa .. Det brukar vara min matlagningsförmåga :D

#141. Åhh!! Vad fint det ser ut!!
Men jag vispade!!! Jag vispade som en jävla sate, och till slut tyckte jag att 'Nä, nu får det räcka'. Då var äggen förvisso inte stenhårt skummade, men en del .. Och jag hade i salt. Hur länge skall man vispa egentligen? Hur länge brukar du vispa? Jag körde med min stavmixer i några minuter .. Kanske tre, fyra? Typ .. Skall det bli jättehårt, hårt som i hårt, typ hårdvispad äggvita-hårt?

Att jag sedan inte tyckte att det var särskilt gott, det är ju en annan diskussion :)

MissGaladriel
0

Blääääääääääää .. Vilken trist dag!! Denna dag med ..
Usch, alla dagar sedan Metaltown har jag varit helt lä .. Jag har inte gjort någonting, jag har inte träffat någon, jag har inte varit ute. Bara hängt runt här hemma och varit allmänt slö och smått apatisk. Jag är sådan - jag behöver rutiner. Jag må inte vara någon rutinälskare, men jag BEHÖVER rutiner om jag inte skall bli alldeles förryckt och tappa alla koncepter - precis som jag har gjort nu ..

Maten har jag heller inte skött. Jag har förvisso inte gone all crazy och bara ätit en massa skit, det har jag inte. Men jag har å andra sidan inte hållit mig strikt till enbart mina biffar - jag har ju ätit båda slags bröden (de jag gjorde i går) och en del kolisar. Inte många, men med tanke på GI=O .. Det har jag inte följt. Nyss åt jag ärtor och två bantarbiffar, och jag kände mig lite grann som tillbaka i gamla ätstörningsmönster .. Ni vet så där - just det där är det ju inte meningen att jag skall äta, men jag skulle, skulle, skulle ha det och jag väntade inte ens tills det hade svalnat så att man verkligen skulle kunna känna smaken av det man åt och njuta av det, utan jag bara åt, åt, åt så snabbt jag bara kunde. Jag kanske fick i mig typ 10-14 kolisar totalt så det är ju inte hela världen, men det känns ju sisådär inombords nu. Jag höll mig ju inte till min plan i dag.

Men tack och lov är min lilla semester slut i morgon, då återgår jag till jobbet. Hur jobbigt jag än tycker att det är att jobba natt, kommer det att vara skönt att komma tillbaka in i mina rutiner. Och sömnen .. Jag har lite problem med den eftersom jag jobbar natt, så somna innan 01.30 har min kropp på sistone fått för sig att den inte vill. Och Metaltown, det rörde ihop allt till max, även det som fortfarande var 'vettigt' innan. Så i går natt tog jag en liten del av en liten sömntablett jag har .. Sov i tolv timmar och vaknade 13 i dag. Usch!!! I kväll får jag ju ta den igen, då jag måste somna tidigt så att jag kan vakna tidigt och återställa detta till normal dygnsrytm så gott det bara går. Med tanke på hur jag har sovit i dag skulle jag säkert inte kunna somna förrän vid 04-05 på morgonen annars .. Och det går ju inte!
Dessutom blir man så groggy av de där tabletterna i efterhand så hela dagen i dag har jag varit WIIIIHH typ .. Om ni fattar. Yr och inte riktigt vaken och tankarna är lite luddiga och inte så skarpa som de brukar vara .. Jag har helt enkelt inte känt mig helt vaken och med i matchen. :(

Och det är tur att jag har en dejt på fredag, annars hade jag med stor säkerhet ätit av mammas paj som jag har liggande i frysen - som förvisso är svingod men innehåller vetemjöl som får min mage att KABOOM-växa och mig att svälla och gå över på fel drift osvosv .. Så det är tur, som sagt!!

Guuuud, vad skönt det skall bli att helt sluta jobba natt, börja plugga och leva dagliv istället ! Och reda upp allt det här med dygnsrytmen permanent. SÅÅ jag längtar!!! Kyss

Från och med i morgon kör jag fakir och bara fakir fram till den 20/7, då jag har en ny mätningsdag. Japp, så är det!!! Någon som hänger på?? Ingen tävling alls, bara pepp!! KOM IGEN NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Johannika
0

Självklart hänger jag på! Jag kör till den 25 juli. "Egen" fakir, utan en massa keso, yoghurt, blåbär, sukrin, ost etc.

I morse stod vågen på 68,5 (Hjääälp!) den ska ner till minst 65, kanske litet till…. Var nere på 66 alldeles nyss ju! *snyft*

MissGaladriel
0

#144. Ahh, gött! Sällskap är alltid bra! :)
Min våg stod på 71-71.5-72 i morse - den kunde inte riktigt bestämma sig, så jag säger 71.5. Jag var ju nere på 71 innan MT och bara rasade i vikt .. Men så som jag har skött mig de här par dagarna har jag ju inte gett kroppen en chans att återuppta den där 'elden' .. Men från och med i morgon, så .. Även om jag (högst tydligen) har ett visst sug kvar i kroppen och knoppen .. =/

Jag räknar förvisso med att köra även efter den 20:e, men har ändå det datumet som förstahandsdatum, då min mätning är då .. Men vi är med varandra i vilket fall!! :)

Min fakir är bara ägg, biffar, smör och vatten. Kanske bacon och definitivt tysk korv från Lidl - köpte på mig typ 5 sådana sist :D Dessutom tonfisk och makrill då och då. Innehar även en burk musslor som jag tänker ta död på :)
Så:

ägg
bantarbiffar
smör
vatten
kyckling
annat kött, om det kommer i min väg
bacon
makrill
tonfisk
musslor
tysk korv

Så .. :)

NU KÖR VI!!! KÄMPA PÅ NU, JOHANNIKA! DET HÄR KLARAR VI!

Johannika
0

KLART VI GÖR! Skönt med en medbrottsling! :D

För min del blir det:                                                         räkor                               ägg                                                                                smör                                                                             vatten                                                                          makrill                                                                         tonfisk                                                                        kyckling                                                                           tysk korv (har oxå vart på Lidl)                                                                           Prosciutto                                                                    majonäs                                                             Gräddskvättar i omelett och eventuell sås

MissGaladriel
0

Ojdå, jag glömde kyckling .. Nu har jag lagt till det!! :)

Kommer jag över räkor, kallrökt gravad lax eller andra proteiner av intresse, så .. :)

Johannika
0

Mmmmm… lax oxå ju kallrökt är bäst! Men jag gillar kokt också

Sen glömde jag kokosfettet i te på morgon och kväll.

Dicken
0

Prova med en vanlig elvisp i stället. Jag tror inte mixerstaven trycker i tillräckligt med luft i smeten. Och det skall vara stadigt, men hur beskriver man konsistens…? Nästan hårdvispad äggvita-hårt… Ja. 3-4 min med vanlig elvisp. Vad det fäller smaken så är i alla fall jag inte så petig. Huvudsaken att man få en känsla av macka och att det "liknar" bröd i smaken.. Sen kan man skiva på ägg och majonnäs i massor. Eller salami, ost och oliver.

MissGaladriel
0

#148. Näää, bläääää, inte kokt! Jag älskar bara den kallrökta, resten tycker jag är skitäckligt :( :(  Kallrökt, mmmmmmmmmm =)
Kokosfettet skippar jag för tillfället - har inte råd (kör med smör istället) + att jag försöker reglera, eh, 'magen' .. :D

#149. Okej, kör med vanlig elvisp nästa gång!! Och då vet jag ju hur konsistensen skall vara, det blir nog bättre nästa gång =)
Ååhhh, salami, ost och oliver .. *dreeeeeeegel*
Du, jag måste fråga en kanske dum sak: Skall man ha på mikrolocket??? (Tre minuter, full effekt?)

Johannika
0

Så allright, i morgon är en annan dag… direkt i säng nu (upp halv sex i morgon bitti) Den som sover syndar inte!

Stort start-pepp till oss i morgon!

MissGaladriel
0

#151. Absolut!!! **STARTPEPP!!!
**
Jag skall också gå lägga mig nu, skall bara inta min ½ burk tonfisk med smält, varmt smör över .. Mmm, så gott!! Du borde testa det, om du inte redan har gjort det!

Kollade din sida nyss - det var ju förjävla synd att du inte bor runt Gbg! Då hade vi ju kunnat ordna en västkustsk grillshit :)

Sov så gott, Johannika!!

Ps. Synd kommer väl i många former, hihi ;)

Dicken
0

#150 Inget lock. Jag har i alla fall inte haft det. Man ser på fönstret i ugnen att det blir immigt, så det skall väl ur en del vätska.

MissGaladriel
0

Är himla stolt över mig själv! Trots att jag var väldigt groggy av sömntabl. (nu blir det inga fler!!!) masade jag mig upp kl 08.46. Har förvisso legat i sängen ända sedan dess och läst, men så börjar jag ju inte jobba förrän 23 i kväll =)

Nu har jag precis gjort frukost av omelett på 1 ägg och ca 1 dm tysk korv från Lidl. Till det ett glas C-vitaminbrus, en mugg te med 1 tsk smör och en stor kopp svart kaffe. Till 'förfrukost' vid 09.30 drack jag en kopp te (utan smör).

Så, Johannika och alla ni andra, ser min morgon ut :)

Nu skall jag tillbaka till sängen: bläddra i kataloger, läsa bok och drömma om en USA-resa! :)

MissGaladriel
0

#153. Antagligen. Fast att vätskan skall ut ser man väldigt bra på mitt mikrolock också FlörtGlad

Johannika
0

OKI, morgonen (halv sex) bestod av omelett på två ägg, en skvätt grädde och riven parmesanost, te och kokosfett.

Lunch (I munnen just nu) 2 hårdkokta ägg ihopgeggade med majonäs.

Ska ta till tysk korv från Lidl, lite prosciutto, spenatblad olivolja och litet remouladsås till middag tror jag. För varmt att äta varm mat…

anki1
0

Beträffande att vispa uppäggvitor,  så får  inte någon gnutta äggula komma med och kärlet du vispar imåste vara rent och helt fritt frånfett.Annars går det inte att vispa upp vitan hårt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Miyu
0

Johannika: Damn vad liten i maten du var.

Johannika
0

Öhhhh… liten? Tycker att det var ganska mycket?

Middag: Tysk Lidlkorv, 5 tunna skivor (ca 50 gram), Kycklingfilé ca 60 gram, en avocado, bladgrönt (spenat) litet hackad purjo och två coctailtomater, olivolja över samt remoulade (Lidl, 3,5 gr kolh./100 gram)

Miyu
0

2 ägg till lunch är väl knappast mycket?

och din frukost var ju samma sak nästan.

Johannika
0

Mmmm brist på fantasi…

MissGaladriel
0

#156 & 160. Tyckte att din lunch var liiite liten, men den tog du igen med middagen :D

Min lunch: Två bantarbiffar och en tsk fett för varje tugga (16 tuggor, typ)

Kvällsmat blir ½ burk tonfisk med ca 25-30 g smält smör och samma kl o6 i morgon bitti.

#161. Inte lätt att vara stor i maten när det är så här varmt. Dessutom mättar fett finfint :)

#157. Jepp, du har helt rätt. Fast nu handlade det om hela ägg som skulle vispas upp till skum :)

**NU MÅSTE JAG TILL JOBBET! TSCHÜSS!!
**

Johannika
0

En halv burk tonfisk??? Snacka om liiite! Skrattande Men blir du mätt på det så är det väl OK antar jag…

Men nu har vi grejat första dagen i alla fall! High five på oss!

Johannika
0

Morgon igen med sedvanlig omelett ( 2ägg, riven parmesan och en gräddskvätt, te med kokosfett)

Körde styrketräning klockan 7 i morse tillsammans med sonen som sommarjobbar på mitt jobb. Samma i går morse… känns otroligt bra att börja dagen på det sättet.

Johannika
0

Resultat torsdag: Protein 14%, Fett 83%, kolisar 3% (Aningen för högt fett och litet för lite protein)

Resultat fredag (hittils): Protein 26%, Fett 71%, kolisar 3%. Ligger bättre fördelat än så länge…

MissGaladriel
0

Lunch, efter att ha vaknat efter jobbet: 2 ägg i omelett, två bantarbiffar. typ 80 ml smör, vatten och te.

Lägg till ett ägg till min frukost i morse, och ost till kaffet i går kväll.

Nu skall jag på dejt - håll i hattarna! :D

MissGaladriel
0

#164. Inte så lätt att äta just på natten, plus med ca 50 gr smör blir jag rätt mätt .. Hehehe, lilla piken där :P

Kram!!

Ps. Ja, HIGH FIVE, för fan!!! Kyss Skrattande

Johannika
0

Kram till dig med och "break a leg" på din date! :-)

Johannika
0

26% Protein, 71% fett och 3% kolhydrater bidde det i dag. 1417 kcl.

Laxfilé (kokt MissGaladriel!!) och CF/Creme Bonjour-röra till middag

MissGaladriel
0

#169. *tihi* Jag breakade nog hela kroppen, snarare .. Han är tööööt (hahaha, herregud) :)

Bra jobbat med mängderna där, Johannika!! :)

I går kväll, efter dejten/på jobbet: 3 ägg med massa smält hårdost (har blivit ost två dagar nu) och margarin (fanns inget annat i fettväg!!)

Under natten: 2 större bitar hårdost och 1 33cl Loka

Morgonen i morse: en mugg kaffe - halva kaffe, halva 12%-ig kaffegrädde (återigen: fanns inget annat) - och 1 burk tonfisk med ca 40 g smör (för lite, jag tänkte fel och orkade inte gå smälta mer sedan)

Nu är jag så trött att jag somnar skrivande. Pöss, vi hörs!

Ps. Kokt laxfilé, usch :( (Glad)

Miyu
0

#171 Hur gick dejten? Got any action? Oskyldig

Johannika
0

Aha… så kallad "Breakdance" He, he, he. Låter alldeles utmärkt!

I dag på morgonen, min gamla vanliga omelett på två ägg, en slatt grädde och riven parmesanost. Börjar bli en super-stekare på att göra omelett!

MissGaladriel
0

#172. Definiera action ;) ;)

#173. Hehehehehe. Vitsigt! :P

Lunch, efter att ha vaknat efter att ha sovit efter nattjobbet: 2 kycklingklubbor med massa smör till, 4 dl kaffe varav ca 1.5 dl vispgrädde (äntligen riktigt fett!). En cigarett.
Brukar äta tre klubbor åt gången, men det gick inte alls. Jag är så jävla trött och mår därför så himla illa - dessutom mår jag illa för att jag inte har bajsat på tre dagar. Gjorde det lite i natt på jobbet och lite efter att ha vaknat, men det känns inte alls tillräckligt. Det är bara att konstatera: 500 mg Mg är för lite, 750 mg är för mycket. Skall testa 625 (mellanvägen) och se hur det funkar. Dock blir det minst 750 mg i kväll - jag har en ny dejt i morgon (med samma Räcka ut tungan) och då vill jag fan inte vara förstoppad.

Tröööööööött .. =(

Puss raringar.

Johannika
0

Förstoppning är ett elände, men just nu funkar min mage ua! (Peppar, peppar…)

I går kväll var vi på Stampen och lyssnade på ett Rockabilly-band som heter Emil Estatics…. vilket drag! Bidde litet torrt vitt vinoch så långt var det väl OK, sen skulle jag beställa kaffe med vispgrädde och då föreslog kyparen (listig liten rackare) att jag skulle ha litet sprit i också. Jo, det var ju bra tyckte jag då, så kom han med kaffe Dom (det är ju med Benedictinerlikör!!!! Tänkte ju knäppa jag inte på!). Sen fick jag väldigt ont i magen (gissa varför, likör med massor av socker!!!). Då blev det bara vatten, sen ställde de fram nåt som jag trodde var fläsksvålar, gott och bra! Men någonstans efter tredje näven insåg jag nog att det var en sorts chips… uhhh!!!

I morse var fötterna som små svullna klubbor! Bläääää…. hur dum får man bli egentligen? Ungefär så dum som jag var i går. Men, men det är bara att kämpa på….

I morse blev det två hårdkokta ägg med litet tomat och mycket majonäs. Te med kokosfett.

MissGaladriel
0

Aaahh, det där lät ju inte så jävla pepp :( :(
Du får trösta dig med att det dels är över och dels att det ju inte var ditt uppsåt .. Och i dag är ju en ny dag!!

Mat på natten: Smält ost i micron (säkert 100 g) och ½ kopp värmd kaffegrädde. En skiva salami som jag snodde från någon i personalkylskåpet (en!!!).
Frukost: 1 burk makrill. Våldsåt, hade ingen lust.
Lunch, efter att ha vaknat: ca 6 cm salami. Är inte hungrig och skall ju dessutom träffa söt pojke snart. Vi får äta senare, han och jag. Så här innan är jag bara uppspelt och längtande - varken lätt eller kul att äta då. (Tihi .. Glad)

Nu måste jag sminka mig! Pöss, Johannika!

Ps. FÅr googla bandet!
Just nu hör jag på Ride the lightning med Metallica :)

Johannika
0

Metallica rules! Håller tummarna för att du får en hot date och en kul kväll. Skriver jag under det att jag mumsar på litet Kvibille Gräddädel… Men bara lite, snart kommer sonen hem och då ska vi göra middag.

Miyu
0

#174 Ett litet nyp? ;)

Johannika
0

Frukost; samma gamla parmesan-omelett.

Lunch: En burk tonfisk i olja med litet tomat och en rejäl skvätt majonäs.

MissGaladriel
0

#177. Metallica och System of a down är de allra bästa grupperna ever!!!

Vad gäller min mat har det varit lite si och så med den. Inte farligt, men heller inte strikt fakir. I går åt jag 4 satser nötbröd allt som allt, tillsammans med ca 2/3 av 400g burk skagenröra, smör, några tsk philadelphiaost och ca 8 cm tysk korv. På hela dagen alltså - frukost och middag. Åt ingen lunch, frukosten var kl 14.

I förrgår åt jag kycklingklubbor till middag, tre stycken. Med två olika såser till, innehållande creme fraiche och grädde.

Jag dricker även kaffe, och det med grädde. ca 1/3 av koppen/muggen/glaset. Samma vad gäller te, med grädde. (Skall precis gå göra kaffe nu, håller på att gäspa käkarna ur led.)

Så .. Ja. Det är typ så jag äter nu, de här dagarna. Dejtar ju den här snubben nu, och då är det kanske inte så kul att: 'Jaaa, vad säger du - biffar i ugn med ingenting till?'. Hehehe :)
(Han äter i alla fall som jag äter när han är med mig - pluspoäng till mig!! :) )

Ha en fin dag och sorry för mitt frånfälle!!

Jennix
0

#180 Har du provat olika sorters kött? Det kan variera kosten lite. Hemgrillad kyckling, fläskkarré, rimmat fläsk, sidfläsk, nötkött osv.  :)

MissGaladriel
0

#181. Problemet sitter inte i bristen på fantasi, problemet sitter i bristerna i plånboken, hahahaha :D

Johannika
0

Tror att "dejtandet med snubben" är en bra grej! Får dej att må gott och gilla livet. (hoppas jag) Jag tror stenhårt på att det är viktminskande i sig! :-)

Själv harvar jag på med omeletten på morgonen, tonfisk och majonnäs med litet tomat nu till lunch och sen ska jag steka litet biffar i kväll. Hittade 19% (fett alltså) blandfärs (70% fläsk och 30% nöt) i går på ICA. Så nu kör jag steksvängen i fina gjutjärnspannan som plötsligt blivit som ny när den får fint fett hela tiden! :-)

I går råkade jag smälla i mig litet grädde blandat med CF (41%) och sukrin. Hmmm… det var väl inte så genomtänkt kanske…

MissGaladriel
0

#183. Vi får se, vi får se :) :)

Ang det sista: är det verkligen så hemskt, då? Jag har ju smällt i mig grädde varje dag de här dagarna - fast det lär ju inte pågå länge till. Eller har du fått upp sötusuget med sukrinet, är det det du menar?
Jag tänkte att vi kanske skulle göra kokosvåfflor i kväll, och då tänker jag mig att jag kan köpa ½ l grädde till .. Sedan får det vara bra för min del. Hallå, jag har tio kilo kvar och inget tålamod, hallåååå :)
Mätdag nästa söndag, den 20:e!
**
Jag tycker att du är duktig i alla fall, Johannika!! :)**

(Men fläskfärs i sig är ju 20% fett? Tänkte att då behöver du kanske inte leta förtvivlat efter blandf.?)

Det enda är att jag, när jag skall träffa honom, måste göra uppehåll med Mg-tabl. Vi är ännu inte där att jag kan bajsa inför honom och jag reagerar olika på Mg - ibland direkt, ibland nästa morgon, men alltid 'sprutigt' (Fundersam) - så jag låter bli att ta dem när vi träffas. I går kväll sov jag hemma (själv) och då tog jag 750 mg, men trots att jag känt behovet i dag har inget hänt, och det tror jag är pga att jag inte tagit dem regelbundet som hittills.

Dock känner jag snarare att då får vi kanske ses lite mer sällan än då får jag väl lära mig att bajsa inför honom. Någon kanske tycker att det är dumt och jag är verkligen ingen som inte kan prata om bajs egentligen (jag och mina kompisar, vi pratar bajs hela tiden), men jag råkar samtidigt tycka att sprutdiarré är förjävla osexigt och jag slipper allra helst höra hans eventuella med. Men det är jag, det.

Jennix
0

Fryst otillagad kyckling är bland det billigaste köttet som finns. Det kan ligga på 20-25 kronor kilot!

Tro mig, jag är arbetslös och ständigt pank, ibland såpass att jag plockar pantburkar…

MissGaladriel
0

#185. Det har du förvisso rätt i, Jennix! Skall tänka på det nästa gång jag skall handla (efter lön :/).

Hörru, en fråga: Jag har fastnat lite i tänket att fakir, det är enbart bantarbiffar, smör och vatten. Går kyckling och annat kött överlag egentligen lika bra??

Det låter som att du har det värre än jag pengamässigt :( Jag har förvisso en lön, men hela vårterminen har jag betalat av mina kreditskulder, så jag har egentligen levt på snäppet över CSN-nivå sedan januari. Denna senaste månad var också den saftigaste, men nu är jag KLAR med alla jävla betalningar och jag har uppnått mitt mål (att bli klar med avbet. till midsommar) så nu väntar jag bara på nästa lön. Då blir det fan inga fler indrag och kantnaggande på matpengarna!!! Detta års resterande månader kommer jag förvisso att vara lika fattig som under våren, men då kommer pengarna å andra sidan att gå till andra, betyyydligt roligare saker: tatueringar (två st, en mellanstor och en liten), julklappar och spar inför körkort och - inte minst - framtida levnad. För nästa år, då börjar CSN-livet på riktigt ..

Wildrat
0

Kyckling och annat kött går precis lika bra. Det är bara magrare än köttfärs så du behöver ha lite mer fett till…

Johannika
0

Fläskfärs är ju i sig fetare, men min knäppiga affär hade bara "Extramagert fläskfärs" på 9%. Hur dumt får det bli?

Det där med nya herrbekanta (som min mamma säger) är faktiskt litet känsligt. Jag drar mig i det längsta för att sitta å pressa på muggen i min killes sällskap. Men han har en gästoa långt borta utom hörhåll och det är bra, där frår man litet lugn och ro.

Du är ju superskärpt som håller i kosten ändå!!! *Applåderar stillsamt på mitt lilla kontor*

Johannika
0

Å, förresten, jag håller på att testa en grej som Venuseva introducerade för något år sedan, lymfrensningdryck. Har kört i tre dagar än så länge, ska hålla på i två veckor är det tänkt.

Johannika
0

Middag, biffar på 1 kg 19% blandfärs, tre ägg och grädde, samt en kapsyl whiskey i smeten. Salt och peppar förstås. Bidde en hel massa biffar som jag sedan styckfrös så jag kan ta med dem till jobbet och slippa tina en massa biffar i samma fryslåda.

Sen gjorde jag en sås genom att vispa i litet grädde i stekpannan, smakade av med lite soyasås, litet rött vin och fransk senap. Gott blev det!

Axol
0

Hej.

Vill bara hälsa på dig, tala om att jag uppskattar din tråd och ditt sätt att skriva och hoppas det går bra för dig.

Jag är alldeles ny och fattar inte riktigt allt. Fakir-kost har jag enbart läst i trådar, inte riktigt förklarat någonstans. Har ni någon länk eller är det en bok?

Jag har nu hållit på i några veckor men äter grönsaker och är väl mest inspirerad av Annika.

Är gastric bypass opererad sedan flera år och tar det lite lugnt i början av LCHF för att se vad som passar mig. Jag kanske startar en egen tråd snart, men fattar inte riktigt var jag ska starta den…

Lycka till.

MissGaladriel
0

#188. Ja, precis! Man vet ju om att han bajsar, behöver man verkligen på riktigt få veta det? :D

#189. Om jag inte minns fel hade du ju probs med svullna fötter efter fusk - då kan nog en sådan dryck vara bra för dig! Inte för att du skall kunna fuska mer (hehe), utan för att stabilisera lymfsystemet som uppenbart har issues ..

#190. Ooh, whiskey! Måhända äckligt (tycker jag), men innovativt att ha det i biffarna =) Jag brukar också styckfrysa, fast jag gör det på en smet på 4 kilo :D
Det låter gott, alltihopa! Men jag har för mig att soja innehåller kh - kanske inte så mycket, dock?

Kram!

Johannika
0

Knappt en tsk i såsen, mest för färgens skull, har man litet rödvin i blir det liksom skärt/rosa annars. Ser inte så aptitligt ut! :-)

MissGaladriel
0

Okej, något är fel på mig i dag .. Och då menar jag fel-FEL. Har haft en skärande smärta i magen hela dagen, åt tarmarna till. Den har känts mest i mitten av magtrakten, tydligt mot baksidan till, delvis så där mot slutet av tarmen där poopet kommer ut, men även någon decimeter eller så högre upp .. Typ. Förutom där har smärtan vandrat lite fram och tillbaka överallt i tarmarna egentligen och emellanåt känts rätt ordentligt även i framsidan av magtrakten - dock då högre upp än motsvarande baksida, i höjd med naveln typ. Jag har varit på toa två gågner och allt som allt gjort ett A. Det började göra ont vid 13 och det gör det fortfarande, även om det lugnade sig rätt bra efter ett par-tre timmar. Numera skär det till då och då, och skär till hårt enbart när jag sätter mig ner för hastigt eller lutar mig fram för snabbt - klämmer ihop området, vill säga (antar att det är därför??). Förut, under dagen, när det gjorde som mest ont, kunde jag inte ens räta på kroppen, kunde inte prata eller något - jag satt bara ner ihopvikt eller ihopkrupen på sidan och pep av smärta.

Jag vet inte vad detta kan vara och/eller vad som kan ha orsakat det. Har ju en känslig mage. Har ju levt på fakir ett bra tag nu, för att för ett par tre dagar sedan (antagligen rätt hastigt) övergå till lite mer ostrikt kost. Det jag har ätit de här dagarna som jag annars inte brukar äta är: philadelphiaost, skagenröra, nötter (=nötbröd), grädde, kaffe (det har jag förvisso druckit i ett par veckor allt som allt), creme fraiche och vanlig hårdost. Kan inte minnas att jag skulle ha intagit något mer, tror att jag har fått med allt.
**
Vad kan detta bero på, har någon någon aning?** Min neurotiska, hypokondriska, överspända mor påtalar sjukhus och röntgen (mycket typiskt henne), men även den söta pojken har antytt VC-besök. Dock var han mer sansad och sa att det bara är jag som kan avgöra om det behövs. Jag tror inte att det gör det.
Jag är enormt trött och har varit det i stort sett hela dagen - ännu mer efter att ha härdat ut smärtan hela dagen, det gör en rätt trött. Inom max en timme skall jag gå lägga mig, men innan dess tänker jag sitta här en stund och se om jag får något svar som kan tänkas vara it från någon av er kloka människor. Puss så länge.

Axol
0

Du känner ju dig själv bäst, men i samband med snabb viktminskning är det vanligt att gallan kan reagera vid måltider med mycket fett eller syra. Ofta då ägg, nötter eller liknande. Det brukar komma mellan 20 minuter till någon timme efter du ätit, men är övergående efter några timmar. Det kan göra kallrejält svett-ont och du kan bli osäker på om du ska spy eller bajsa eller svimma. Det låter inte riktigt som detta, men det kan ju vara bra att veta om du ätit något ovanligt.

Fast, jag tycker det låter som att det vill ut något….

Johannika
0

Låter som peristaltiken kämpar med nåt! Inget Mg på ett tag… litet oro över att gå på muggen inför snyggo-snubben… stopp i rören liksom hmmm… plus litet mer ovan kost som typ ost….

Te eller kaffe med kokosfett eller smör kanske?

MissGaladriel
0

#195. Nej, en sådan där attack har jag haft i mitt liv och en sådan attack var det lyckligtvis INTE =(
Denna smärta kom ca 3-4 timmar efter att jag ätit frukost. Dessutom är det ju mycket fett i alla mina måltider, men det kanske är så att det just är nötterna eller grädden kroppen inte är så förtjust i, eller kanske inte i stora mängder i varje fall? Ägg har jag ju ätit varenda dag, så slutsatsen att det måste bero på några av de varorna jag nämnde ovan känns väl inte alltför osannolik ..

Det här var liksom mer som tarmspänningar. Ordentliga, mycket smärtsamma tarmspänningar.

Shejtans, jag kom på en sak! Det du skrev om 'efter ca 20 min' - när jag tänker efter - just det! - ungefär någon kvart innan det började hugga/skära intog jag 3 dl kaffe+1dl grädde. Det kan ju tänkas bero på någon av de två sakerna, men jag har å andra sidan intagit grädde i typ 2-3 dagar nu och kaffe i ett par veckor .. Detta var alltså inte första gången, så sett ..

Axol
0

Där hade du det!

Min diagnos blir således kaffe-tarm-rörelser i kombination med laktos-grädde-rörelser!

Dåså, lösningen blir helt enkelt att lösa proppen! Skit också!

Ytterligare en lärdom i livet!

MissGaladriel
0

#196. Men peristaltik, det är väl själva vägen ner till magsäcken, inte längre än så väl? :)

Nej, det blir nog inget Mg i kväll, hehe. Och ingen snubbe heller, vi båda blåste av det i dag .. Vi är så synkade :D
Men det är ju verkligen inget stopp i rören så sett, i alla fall inte efter att jag gick två ggr efter att smärtan kickat in .. Och den fortsatte ju även efteråt. Faaen, det kanske ÄR mejeriprodukterna - minns att jag i maj fick helvetes jävla ont och hade det i flera dagar pga ost, och nu direkt efter kaffe+gräddeintag (se mitt förra inlägg) .. ??????

Skall kanske inta en mugg te (till, har druckit typ 6 idag) och slänga i smör innan läggdags ..

MissGaladriel
0

#198. Det var jävlar vad snabb du var på att diagnosticera :D
Jag får se, riktigt lika snabb i mina övertygelser är inte jag .. Får väl se hur jag känner mig i morgon och inom ett par dagar, och då kanske testa igen för att se vad som händer .. Kan ju inte bilda mig sådana definitiva uppfattningar på engångshändelser.

Dessutom vet jag att jag inte är laktosintolerant. Jag har dessutom bajsat två ggr i dag och gjort ett A. Det är mycket för mig, i alla fall så pass mycket att jag tvivlar att särskilt mycket mer finns 'ready to launch' just nu.

Axol
0

Har du hört talas om fort och fel? Det kan ju vara jag…. Jag ville faktiskt bara bidraga till att lindra din oro och låta dig slappna av inatt! Lyckades jag???

Jag är normalt sett ingen diagnostiker, men jag kanske ska ge mig på den branschen?

Penga mun

Johannika
0

Peristaltik: (Enl Wikipedia)

Rörelser och sammandragningar i muskulaturen i magsäcken och tarmarna med vilkas hjälp födan transporteras genom mag-tarmkanalen och (i magsäck och tunntarm) blandas med nedbrytande sekret samt restprodukter i tjocktarmen bearbetas. Peristaltiken styrs av lokala nervsystem i tarmen men regleras också av autonoma nervsystemet och av peptidhormoner. Genom dessa påverkar stress och kostens sammansättning peristaltiken!!

MissGaladriel
0

#201. Jag sa ju förvisso inte att du hade fel, utan att det inte är riktigt så lätt att veta .. Därmed inte sagt att jag inte önskar att det vore så lätt, det skulle ha underlättat mycket för mitt magliv!

#202. Där ser man! Man lär sig något nytt varje dag. Jag trodde helt ärligt att det bara var vägen-till-magsäcken-rörelserna som avsågs, inte all matpassage hela vägen ut .. Där ser man, nu fick jag någon nytta av all denna smärta också Flört ..

Johannika
0

Mamma är sjuksköterska och pappa läkare…. :-)

Uppfödd med konstga uttryck till frukost, lunch och middag!

MissGaladriel
0

För att verkligen förtydliga hur en del av smärtan känns talar jag nu om för er att det känns som att få ett spett uppkört i rumpan. Ännu kan jag inte spänna någon nedre del av mig. Inte en chans. Den rörelsen, sättet man spänner sig på när man t ex skall kissa - njaheee, det går inte. Som att få ett spett uppkört i röven.

Har ju inte ont hela tiden längre, det får jag väl vara glad för. Hoppas att det är helt över till i morgon, då skulle jag bli ännu gladare. Nu skall jag i vilket fall som helst sova. Tschüss.

Johannika
0

Sov gott! Och hoppas det är över i morgon, vad det nu än är!

MissGaladriel
0

#206. Tack darling, det hoppas jag med att det är!!
Håll tummar och tår!

MissGaladriel
0

Alltså, jag vet inte vad jag skall göra. Vaknade för dryga 1.5 h sedan och jag har så ont, så jävla ont, bak i tarmen, nertill.
Vad skall jag göra? Jag har bajsat ännu mer och kanske hade Axol ovan rätt, att det är mer som behöver komma ut. Men det gör ju så ont - jag kan återigen inte räta på kroppen, kan absolut inte ligga på sidan och verkligen inte sätta mig på rumpan. Har legat på rygg i sängen med benen böjda i knäna ett bra tag, men hur länge jag än ligger så fixar jag ändå inte att lägga ner hela rumpan ordentligt .. Kan dock heller inte lyfta upp den, utan jag ligger typ nästan på svanken hela tiden ..

dahlith
0

Har du masserat magen något som lite hjälp på vägen liksom?

Det låter ju som om det är något stort och jobbigt som är på väg ut. Man kan massera ut en hel del faktiskt.

Först när jag läste om ditt problem så tänkte jag med en gång att det var blindtarmsinflammation. Men sen visade det ju sig att du hade haft  samma känsla flera gånger.

Och nu då att du känner det baktill. Nej, det måste ju absolut vara något med tarmarna.

Eller kanske det kan vara hemorojder? Vet att min pappa fick det när jag var liten. Han kunde inte ens sitta ner när han körde bil då.

Om du tror att det är mer poop som ska ut och magnesium och kokosfett inte hjälpt, så kanske du kan testa att dricka en öl. Mycket laxerande enligt mig iaf. Eller om du har treo hemma. Ta en sådan och  bara  invänta den laxerande effekten.

Vet visserligen inte ifall öl eller treo funkar numera, men före min lchf-tid så var det mycket verksamt.

MissGaladriel
0

#209. Shit, att röra min mage i natt, det hade nog dödat mig snarare än hjälpt! =(
Nej, tror varken på hemorrojder eller blindtarmen utan känner verkligen att det är något med tarmarna. Jag tror att det är de som reagerar på något jag ätit av det jag nämnt ovan.

------

Vaknade för en liten stund sedan; 02.22 gick attacken över i natt och jag sov 03-09. Känner mig skaplig - det spänner en del i tarmarna och hugger emellanåt, men jämförelsevis är det ändå relativt vagt. Förutom de sporadiska, rätt vaga huggen att buken är helt ENOOORMT SVULLEN, UTSPÄND och STENHÅRD. Testade att dra in den - det var varken en bra idé eller ens möjligt. Har dock inga gaser, som vanligt - det har jag inte haft problem med ända sedan jag började med lchf.

Jag har känt det lite grann så med min mage genom åren - det jag slutar äta, det blir den känslig mot. Det verkar som att det är så jag fungerar. Så en av frågorna när allt detta väl är över är hur skall jag äta egentligen? Fakir i all ära, men skall det vara så här jobbigt att återgå till vanlig mat (=mindre strikt, 'vanlig' lchf) .. En annan fråga är ju givetvis vad fan är problemet, vad fick mig att bli sådan här?

Nu hoppas jag bara på att detta är slut, att det inte blir mer smärta och fler attacker. Min mor tyckte att jag skulle ta mig till läkaren, men jag vill helst inte det. I en mycket smärtfylld period i natt funderade jag på ambulans, men herregud - tur att jag lät bli. Är inte på något sätt rädd för läkare, utan det känns dels onödigt och dels som ett jävla projekt att ta sig dit.

Nu har jag te på plattan och tandkräm på tandborsten. Håll tummarna för att det blir en bättre dag i dag. Är meningen att jag skall jobba i natt egentligen så jag ger mitt tillstånd fram till kl 12 för att säga hur det vill ha det. Skulle SÅ GÄRNA få ännu en natt i sängen, men jag är grymt fattig och ger inte upp 1000:- i första taget.

Nåja. Jag uppdaterar allt eftersom. Tschüss på er, ha en fin dag.

Johannika
0

Stackars Dig! Avundas dig inte alls, men dina besvär verkar ju komma från tarmen på något sätt. Om det nu är så att din mage ganska fort blivit känslig för det du slutar äta kanske det är idé att gå på "vanlig" LCHF-kost, den breda vägen så att säga, för det är ju så man vill äta i framtiden liksom, jag menar Fakir i all ära men man kan ju inte käka så för all framtid, det är ju som ett knep att ta till när vikten står stilla?

Hoppas att det klingar av och att du blir frisk och pigg igen snart! Själv är jag däckad i dag, vaknade klockan fyra i morse och fick flänga i väg på muggen med raketfart. Sprut-diarré och illamående, huvudvärk och en lättare släng av feber. Tillbaka i sängen igen, kallsvettig och helt slut. Sovit på förmiddagen och vid ett-tiden tog jag en kopp te med vispgrädde. Det verkade funka så nyss blev det en vanlig enkel omelett på två ägg och en skvätt grädde, men inget mer. Känner mig fortfarande risig i kistan, men klart stabilare än i morse. Måste gå över snabbt, vi ska åka till Borgholm på fredag. Med bil. Då vill man inte vara dålig i magen… :-(

MissGaladriel
0

#211. Hej, kära du!
Oops, inte meningen att smitta dig med magproblem :( Hoppas att du är bättre, är du det nu??? Har du någon aning om vad som kan ha fått dig att bli sådan där? Det är så hemskt när man vaknar med diarré, eller överlag när man får det. Då är det bråttom, och det är därför jag länge sagt att jag hellre är förstoppad, om jag måste välja .. Nåja, lite off topic :)
Jag vet i alla fall precis hur det där känns och jag lider med dig lika mycket som du med mig .. Men tur att du kunde vara hemma ändå!?! Och hur har det varit nu på kvällen??

Du har nog helt rätt i att det antagligen är bäst att gå över till vanlig lchf. Anledningen till min fakir var från början så klart att gå ner så fort som möjligt. Men i dag har jag funderat och om jag går ner det jag vill gå ner till årets slut, så är ju det egentligen lika bra som mitt ursprungliga mål, till slutet av min semester (början av sept.). Jag menar, så jävla bråttom behöver jag ju inte ha och dessutom är det ju inte så att jag först i december PAFF kommer att tappa alla kilon på en gång .. Utan det går ju ett kilo i taget, så gå ner i vikt kommer jag ju att göra i vilket fall .. Om du fattar hur jag menar :)
Ja, det är nog lika bra att göra så, och precis som du säger (helt rätt igen) - det är ju så man skall leva efteråt också.

Det jag har ätit i dag är två kokta ägg utblandade med ca 40 g smör och en hel kittel te. Det var min frukost och tog ett par h. Därefter sov jag en liten stund, mellan 13.00-14.30, ungefär. En stund efter det åt jag återigen ett kokt ägg utblandat med smör och ½ liter fiskbuljong. Vid 19 åt jag två satser nötbröd (tillagad som en i micron) tillsammans med en röra bestående av 3 kycklingklubbor och lite kebabsås som jag mixade med min stavmixer. + ännu en kittel te. I natt blir det bara te och eventuellt buljong. Jag vågar faktikst inget annat och skall jag vara helt ärlig har jag inte den blekaste vad annat jag skulle våga/kunna äta. Magen är fortfarande svullen och spänd och hugger fortfarande lite - dock inte tillnärmelsevis som tidigare. Tack och lov. Kan dock ännu inte spänna området där alls, det går inte. Är lite rädd för ett anfall i natt när jag skall jobba, men försöker att inte tänka så mycket på det. Den krassa sanningen är ju faktiskt att händer det, så händer det.

Nu måste jag gå tvätta håret snabbt och sminka mig lite inför jobbet. 1h innan jag måste röra på mig. Puss. Håller tummarna för din fredag!!! (Min gårdag blev ju inställd .. =( )

Johannika
0

Jodå, litet bättre är det ju men känner mig märkligt matt. Skönt att höra att din smärta gått över litet i alla fall, då är det ju på bättringsvägen i alla fall. Hoppas nu att nattjobbet inte blir för mycket… håller alla tummar och tår för at det planar ut och blir bra alldeles snart!

MissGaladriel
0

Tack Johannika, vad rar du är! Tycker att du själv skall göra dig en kopp te och lägga dig tidigt och läsa eller något annat avkopplande .. Det skall gudarna och satan själv veta att jag skulle göra, om jag bara kunde.

Ja, jag hoppas att det är på bättringsvägen. Dock trodde jag ju det i går kväll med .. Tills jag vaknade kl 01 av det körde i magen .. Igen. Så man vet ju inte ..

Förresten vill jag alltid skriva ditt namn som 'Johanniska' .. Haha :)

Kramar!

Johannika
0

Kram till dig oxå, hoppas du får en bra natt

(Annika+Johanna=Johannika) Cool

MissGaladriel
0

#215. Du, det hade jag faktiskt förstått Räcka ut tungan

MissGaladriel
0

Jaha, hur mår jag i dag då? Och hur har natten varit? Hmm. Jag mår inte bättre än vanligt. Möjligtvis lite sämre. Magen är spänd som ett trumskinn, den går inte att dra in ens 5 mm. Jag får ännu mer ont när jag rör på mig, står jag bara still är allt ändå skapligt okej .. Vilket gjorde det lite svårt att arbeta i natt. Jag låg ner så fort jag fick chansen (men skall inte klaga, det var ändå en relativt lugn natt). Jag kan dock ännu inte sträcka på mig ens. Magen gör överlag fortfarande ont och nu är jag alltså inne på smärtdygn nummer två. Jämna plågor som man säger, det är inte ett dugg bättre än hela gårdagen var. Jag har inte vågat äta något, har druckit en liter buljong natten igenom. I dag tänker jag inta blåbärssoppa (och buljong och te) och se vad som händer. Blåbärssoppa är förvisso lite stoppande och jag behöver nog inte just den effekten ovanpå allt annat just nu, men min filosofi har alltid varit att när man inte kan äta något är vad som helst bättre att få i sig än ingenting. Och, om vi nu skall vara sådana innehåller Ekströms blåbärssoppa 5 kh/1 dl. Magen gör hur som helst ont och jag har bestämt mig för att om det inte är bra fram till måndag går jag till läkaren då. En tredje person vars omdöme jag litar på har föreslagit koloskopi, så om det är likadant fram till dess får jag väl ringa VC. Varför just måndag? Jo, då är jag ledig från jobbet. Skulle det skita sig är jag ledig på tisdag dag också. Vad gäller denna omgång går jag av lördag morgon.
Det är egentligen meningen att jag skall tillbringa helgen med den söta pojken, men skall det vara så här får vi i bästa fall tillbringa dagarna ihop. Nåja. Den dagen, den glädjen. Nu skall jag vispa ihop lite blåbärssoppa och inta ett kokt mosat ägg med smält smör.

Funderar lite om det kan vara nötterna som är boven? Har intagit nötbröd varje dag sedan måndagen (inte i dag) och som sagt .. Det har ju inte blivit bättre. Hittills har jag ju trott att det var grädden eller osten, men jag vet inte. Det har jag ju inte intagit sedan tisdagen (grädde) och måndagen (hårdosten och andra mejerier). Får skita i nötbrödet ett tag och se hur magen reagerar. Känner lite grann att jag knappt orkar bry mig snart. Eller jo, men bara det inte blir värre så ..

Äh, jag vet inte. Jag är för trött. Pöss på er, vi hörs i eftermiddag eller så.

Johannika
0

Hmmm… det verkar inte ge med sig så lätt med andra ord. Tråkigt. Jag tror också att om det inte blir bättre är det nog värt en vända till VC. Man ska inte gå och ha ont och besvär alltför länge. Och helt riktigt; att man får i sig något är bättre än inget, kroppen måste ändå ha föda, svält gör allting sämre ju! Jag fortsätter att hålla tuimmarna!

Själv var jag aningen matt i morse, men inte mer än att sonen och jag stod på gymmet klockan sju. Så nu hägrar fredagen och trippen till Borgholm med särbon. Kan ju inte skriva söta pojken om honom även om det låter mycket trevligare än särbo som jag tycker är ett otroligt boring ord. Fina gubben kanske jag ska börja med….

MissGaladriel
0

HAHAHAHAHAHAHA, Johannika, jag dör av skratt här!! Fina gubben, hahahahahahaha .. Nu gjorde du precis min morgon :D

Vad skönt att du i alla fall är bättre! Akta så att du inte tar ut dig så mycket mer i dag, är mitt råd. Nu när du är så nära fredagen!

Ja, ang. min inställning: jag har alltid varit den som förordat socker vid sjukdom. Detta för att kroppen ju inte har någon energi alls då man inte orkar äta, och då känns det ganska logiskt att tillföra energi som verkar snabbt. Inte för att jag nu kommer att möla i mig socker - jag vågar inte trycka i mig något jag inte har tryckt i mig på ett tag nu - men inställningen som
sådan är ändå densamma: Bättre vad som helst än ingenting.

Får se .. Nu skall jag gå ta av sminket och sova. Blåbärssoppan var skitäcklig, men allt går ner. Får fundera över vad mer jag kan inta i dag - buljong och det känns ju inte alltför näringsrikt egentligen, även om jag har tänkt spetsa buljongen med smör. Vet inte. Funderar på att undvika mejeriprodukter i några dagar för säkerhets skull, men då känner jag verkligen att jag inte har en aning om vad jag skulle kunna inta som är lätt och skonsamt. Ja, jisses ..

Ps. Skrattar fortfarande :D

Aniara4
0

Aha,här pratar ni ju om liknande saker, tack för tipset! Det du har låter ju skit(fniss)jobbigt. Den smärta jag kände häromdagen låter ganska lik den du beskriver, min liknelse var att det kändes som om det satt en morakniv på tvären i slutet av tjocktarmen/början av ändtarmen! Stundtals ilade det även upp en vass smärta på framsidan, via *ehm* en viss stor nervknut, och upp mot naveln. Tror dock inte det är där problemet sitter, utan det är nog bara nerver som blir provocerade.

Däremot var inte min mage uppspänd, och det gick över av sig självt en stund efter toabesöket - som i sig inte var så märkvärdigt, lite och normalt när det väl kom. 

Men magnesium, det hade jag inte tänkt på. Har tagit det senaste tiden, inga stora doser men nästan varje kväll eftersom jag haft problem med vadkramper. Kaffe med grädde dricker jag flera gånger om dagen - men det har jag å andra sidan gjort länge. Och jag är rätt säker på att jag tål mjölk, så jag tror inte det är det.

Hoppas din mage ordnar upp sig. Det är inte roligt med såna problem när man dejtar! Mitt förhållande (firade nyligen 1 år) genomgick sin första stora prövning när min pojkvän fick akut magsjuka när han sov hos mig, och INTE VAKNADE. Skrikandes Det var bara att kliva upp mitt i natten och byta lakan. Jag var lite orolig att det skulle bli payback när jag blev dålig häromdan, och kände mig så svimfärdig att jag inte vågade sitta kvar på toan utan raglade och la mig i hans säng innan anfallet var riktigt över, men jag klarade mig. Skrattande Men jag antar att vi vet vad förhållandet tål nu i alla fall!

MissGaladriel
0

Hej Aniara! Jag svarar på ditt inlägg när jag har vaknat, är alldeles för trött nu .. Förlåt :(

Tänkte bara uppdatera med lite info. I går var jag spänd och svullen och stenhård och magen mätte 94 cm på bredaste stället. Jag mätte precis nu och nu är jag ännu mer svullen och stenhård och magen mäter 96. Har bifogat en bild; så där som ni ser att jag tryckt in fingret .. Mer än så GÅR DET INTE ATT TRYCKA IN.

Herregud, blir livrädd själv när jag ser bilden. Så där stor är INTE min mage egentligen .. Vanligtvis. Herregud, inte ens i närheten ..

Johannika
0

Åh! Jag förstår att du känner dig spänd och svullen.Hu! När jag var liten och fick maginfluensa så tryckte alltid mamma sjuksköterska i mig en omelett när jag började piggna till, det var ju vad jag gjorde i går, en enkel med två ägg och litet grädde. Det känns i alla fall både skonsamt och näringsriktigt.

Kom och tänka på en meny på svenska från Kanarieholmarna som jag såg för många år sen, där stod det Urmulett istället för omelett! Glad Fixa i ordning en liten urmulett så blir det nog bra!

Aniara4
0

Aha, du är ju gravid!!! Flört

Nej, allvarligt talat, jag förstår att det där inte är skönt. Hoppas verkligen det ger sig!

Nu är det min tur att åka och jobba!

Miyu
0

Av egen erfarenhet: När det blir sådär hemskt med magen har det nästan alltid varit i samband med intag av nötter.

Took
0

Jag kan bli hård i magen av nötter. Men äter jag för mycket blir jag lös… Nötter tror jag man ska äta ganska begränsat av.

Miyu
0

#225 Vad är begränsat enligt dig i st? Och hur ofta?

MissGaladriel
0

Hej raringar!

Är ledsen att jag inte har svarat på några inlägg i dag, har inte suttit vid datorn. Skall till jobbet nu så jag hinner inte :( Tar det i morgon när jag kommit hem!

Jag mår likadant, är spänd och svullen och har ont. Jämna plågor.

Puss och sov gott!!

Jennix
0

Jag blir väldigt dålig i magen av nötter… Det är hårdsmält, har jag hört.

Johannika
0

MissGaladriel: ha nu en bra helg och hoppas verkligen att magspänningarna går över! Jag ska göra vad jag kan på "long distance" och tänka på dig så att det går bort! (Extraknäcker också som Madame Mim!)Flört

Jag åker till Borgholm i dag efter ledningsmötet som jag hoppas ska sluta vid tio. (Fick på mig mina älskade Acne-jeans utan slit och drag-process i morse så jag är nöjd) Fina gubben och jag drar i Cadillacen och lyssnar på Hub Caps mfl.

MissGaladriel
0

#220. Ja, som sagt - jag tänkte att du delvis skulle känna igen dig!

Magnesium är verkligen att rekommendera, i alla fall överlag. Jag tar det inte just nu, av förklarliga skäl.

Men herregud, vad din pojkvänsberättelse lät hemsk! Det var ju bra att det gick bra och så, men shejtans .. :D

#222. Urmulett,  hahaha! :D Jag har inte gjort någon urmulett än, däremot har jag ätit några kokta ägg utblandade i så mycket smör som möjligt (igen). Det är också skonsamt för magen, känns det som. Och te, och buljong.

#223. Jag, Jungfru Maria anno 2008! Visserligen har jag sex, min variant på det hela är att det går supersnabbt - TVÅ DAGAR!! SkrattandeSkrattande

MissGaladriel
0

**
#224.** Det hjälpte mig väldigt mycket att läsa ditt inlägg i går. När jag tänker efter är det fullt möjligt att det är de det beror på, då jag ju har intagit nötter varje dag mån-ons, i tron att det var grädden (eller så) som gjorde mig sådan. Men eftersom magen ju höll i sig, och likaså nötintaget, är det ju självklart mer logiskt att det kan vara nötterna. Jag är inte helt säker än, men jag har inte intagit några sedan i går. Tror att det kommer att ta ett tag innan svullnaden i magen går ner; det jag egentligen väntar på nu är att få göra mig av med de här som är kvar i systemet. Eh, ja .. =)

#228 & 225. Skönt att höra att ni är fler! Gör det ju ännu lite mer troligt att det var det som drabbade mig ..

MissGaladriel
0

Hej, Madame Mim! :) Åh, vad rar du är, tack!! Jag höll ju tummar och tår för dig och det funkade, så nu får du allt lägga på en extra rem eller två .. :D
Åhh, grattis till jeansen!!! Fan vad gött!!! :) :)
Och Cadillac, en riktig? Jag har bestämt mig - för att kompensera för någon slags riktig amerikanare som jag inte kommer att äga (i alla fall inte inom någon som helst överskådlig framtid, eller någon stund därefter), skall jag köpa mig en vanlig bil och .. Måla den i leopardmönster!!! En söt Toyota hmm .. *något på S eller A* körde förbi mig i morse - kanske en sådan? Sedan kan jag med stolthet parkera på den vanliga parkeringen på någon eventuell bilträff, istället för den där bilar innan t.ex. '56 får vara .. Räcka ut tungan
HA DET NU SÅ JÄVLA ROLIGT I BORGHOLM, OCH LYCKA TILL MED VÄDRET!!! PUSS OCH KRAM!!! Kyss Glad

MissGaladriel
0

Just det. Magstatus: Jämna plågor.

Nu skall jag sova efter jobbet. En natt kvar. Puss tills vidare.

MissGaladriel
0

Magstatus: +2 (+10=magen perfekt återställd). 2 cm minskning av svullnad (=94cm), inte ont (ännu?), inte hård och utspänd.

MissGaladriel
0

Saxat härifrån: 'IBS kan möjligen tolkas som ”tarmens astma”, då man har en ökad känslighet för olika stimuli såsom föda och utspänning. Många patienter med IBS uppger att föda förvärrar besvären. Mjölkprodukter, baljväxter, frukt och vetemjöl uppges ofta som vanliga utlösande födoämnen. Den gemensamma nämnaren för dessa olika födoämnen är att de är rika på kolhydrater, såsom stärkelse, laktos, fruktos och sorbitol.'
(Forts: 'En del är också känsliga för fet mat, kryddor, kaffe och alkohol. Man skulle kunna tala om en ospecifik födoämnesöverkänslighet i tarmen.')

Och från något smart till något jävligt dumt .. Detta, ärligt talat (härifrån):
'Hur kan man undvika irriterad tjocktarm?
Skaffa sunda kost- och livsstilsvanor.'

Jahaaaaaaaaaaa! Tänk, hade man bara vetat DET tidigare … (Jösses!!)

MissGaladriel
0

Så jävla trött efter jobbet. Efter tredje natten .. Fundersam

Förvånad <-- Jag som gäspar.

Skall sova nu; kl 13 är det meningen att jag skall ställa klockan till. Då är det meningen att jag skall ta mig upp, äta, duscha, tvätta håret, sminka mig, ta på mig kläder och (lyckas) befinna mig på stan ca 14.30-15. Där skall jag ta mig till Stadsbiblioteket och återlämna några försenade böcker och en skiva, och sedan möta upp den söta pojken och åka hem till mig och umgås lite. Däremellan är det också meningen att jag skall springa förbi någonstans och köpa mig några paket tamponger (mens nästa vecka+så man har)+nagellacksborttagningsmedel och egentligen skulle jag vilja leta efter de där MC-bootsen som gäckat mig i några veckor nu .. Jag skulle vilja orka, rättare sagt.
Har dock en vag känsla av att jag kommer att peka fuck you åt allt det där när klockan ringer och somna om.

Vi får se.

Magstatus: +4 (där +10 är perfekt återställd mage). Jag har inte längre ont, vare sig i sig eller när jag går och jag är varken stenhård eller utspänd som ett trumskinn. Jag är dock rätt så rejält svullen.
I går natt åt jag 2-3 dl glass (inte mer). Riktig, vanlig glass. Jag tyckte att jag var värd det, efter alla dagar med buljong, te, vatten och kokta ägg utblandade med smör. (Fick byta glasspaket när jag råkade läsa att en av dem jag hade gett mig på innehöll mandlar. Det var ju (förmodligen) det som pajade magen i början av veckan, BUMMER!) Innan dess åt jag ca 10-15 skivor smörgåsgurka och så mycket leverpastej jag bara kunde trycka i mig. Samtidigt åt jag ca 5 köttbullar delade i halvor och ca 1 tomat. Jag var värd allt det där och jag njöt och det var gott och jag ångrar mig inte. Men det kan vara därför jag är fortsatt svullen nu på morgonen, fast jag är övertygad om att tre nätters jobb bidrar.

Nu, sova. Ta-ta.

Margareta
0

Hallå där…

Jag har inte hängt med på ett tag och missat de sista dagarnas vånda. Allt du berättar låter som en repris av mitt eget liv. Precis så där har jag haft det i många år. Det har fått mig att sök med ljus och lykta efter vad som är fel.

I våras tog jag avföringsprover via Scandlab som skickades till USA för analys (finns inget motsvarande i Sverige). När jag fick svar visade det sig att jag tål inga nötter alls mer än vanliga peanuts. Det var en massa annat också som jag inte tål - men som inte är något bekymme eftersom det inte ingår i LCHF. Något som jag uppfattade tråkigt var att jag inte tål ägg.

Nu sen jag tagit bort alltihop har smärtan minskat - men jag är fortfarande svullen över buken. Jag skall göra koloskopi i augusti. Just känslan av knivar i tarmslutet är vidrig, för mig har det varit tömning av systemet som hjälpt. Ibland med hjälp av 800mg Mg eller mer.

Numer pensionär i Nynäshamn

Miyu
0

#237 Bra att det inte påverkade för mycket av din mat! Nötter ska man ju ändå inte äta så ofta så. Vad kostar det att skicka skit sådär? Vore mycket intressant med resultat.

Lycka till med koloskopin, en intressant upplevelse.

MissGaladriel
0

#237. Hej, Margareta!!
Jag känner till din Scandlabundersökning - önskar att jag hade råd med den själv. Men det har jag inte just nu, även om man ju kan spekulera i det där att ta sig råd för sin hälsas skull osv .. Vilket förvisso bara är spekulationer ändå, har man inte råd så har man inte råd. Det kostar ju ändå flera tusen, det är ju inget man bara gör på impuls :(

Vad gäller knivar i tarmslutet - ja, det är helt jättevidrigt. Det var nog ett av de konstigare sakerna jag upplevt med min mage och sjukdom, hela den där början av veckan. En tömning är dock något som verkligen inte hade gått att utföra i mitt läge - det är svårt att förklara hur det kändes, men jag kunde knappt spänna området runt omkring där för att ens kissa .. Det gick liksom inte, rörelserna gick knappt att utföra - så ont gjorde det. Det blev ju lite tarmtömning ett par ggr, men det var bara för att tarmarna drog ihop sig pga smärtan och rörde på sig under den - som jag skrev så var jag ju inte ens bajsnödig från början, så det var ju inte det. Vad jag menar är att jag inte upplevde att ett tarmtömningsbehov var det som var orsaken till smärtan, utan för min del var det något annat. Men VAD?????????

Nu när det lättat tillräckligt mycket har jag börjat med Mg igen. Medan jag väntat på att detta skall gå över har det ju ändå gått flera dagar, så dags är det i vilket fall. Nu gör det ju i alla fall inte ont, så det är åtminstone möjligt att utföra ett toalettbesök.

Men vad tråkigt att du trots allt är svullen ändå!! Man kan ju tycka att det borde ha löst sig (överlag tycker man det ibland, att vart fan är botten egentligen, finns det aldrig någon ände på detta elände!?!) nu när du har uteslutit allt 'otålbart'. Men .. En tanke slog mig: Märker inte du, även om det nu är saker du inte tål, att när du utesluter dem ur din kost, är det sedan kört? Att toleransen mot dem blir ännu sämre? Jag menar inte alls att man skall äta saker man inte tål bara för att (som min mor tycker, för att man 'skall'), men tåligheten minskar ju till nära nog noll (iaf för mig) när man utesluter, även om det var saker som ändå 'gick' att äta utan STORA besvär innan. Se bara på mig och nötterna .. Om det nu var det. (Jag tror i det stort sett det, om inte annat för att jag har ätit både ost och grädde sedan dess (i går; det var ju det jag trodde var problemet först) och det har inte hänt något.)

Oj, vad långt detta blev! Hoppas att du hinner läsa allt och att allt inte bara är pladder - jag är nyvaken (hur fan hamnade jag framför datorn ens!? :D).

Kram på dig och lycka till med koloskopin. Jag håller tummar och tår.

MissGaladriel
0

#238. Det kostar 2995:-, om jag inte minns fel.

#236. Som jag trodde. Inte en chans att jag orkar något i dag. Ingenting alls. Synd :(

susannafjant
0

öj MissGaladriel,

har du testat att OD med vitaminbrus eller liknande? Det har laxerande effekt. Du lär ju testa. Håller tummar för dig.

susannafjant
0

ps Svårt att skriva med två tummar hållna! Tur jag inte håller tårna också, då skulle jag nog får kramp eller krupp. ds

MissGaladriel
0

#241 & 242. Hahaha, vad söt du är :)
Jag intar ju magnesium, det har också en laxerande effekt. Fast man kanske skulle testa, själva effekten är kanske annorlunda med OD?
Så berätta, vad ÄR OD?

susannafjant
0

överdosera, Over Dose :P

Wildrat
0

Kokosfett och magnesium är nog nyttigare än att överdosera sötningsmedel, för det är väl de som laxerar i vitaminbrusen? Till och med riktiga laxermedel är väl bättre?

MissGaladriel
0

#245. Ja, Wildrat, du har rätt. I alla fall ang. det första - ang. det andra vet jag inte. Personligen tror jag att det är ungefär samma 'skit'.

MissGaladriel
0

**
Magstatus: +8** (där +10 är perfekt återställd mage). Det går framåt! Ingen smärta, ingen utspändhet, ingen stenhård mage, jag kan bajsa (2 ggr i dag Glad). Svullnaden är det enda som är kvar, den är fortf. på 94 cm. Attans, men det ger sig nog. 91-92 cm är vad magen brukar mäta (iaf innan magproblematiken som uppstod i veckan), på dess största ställe.

Mätdag nästa söndag, 20/7. Spännande!!

Johannika
0

Grattis till förbättrad magstatus! Det var skönt att höra att det bättrar sig så sakteliga.

Vi har haft en superhelg på Öland och jag har lyckats hålla en under omständigheternba strikt LCHF, fredags blev det några ostrullar på en mack på väg ner när Fina Gubben smaskade i sig en baguette. På kvällen blev vi bjudna på grillpartaj så då drog jag i mig två (!!!) fläskkotletter, tsaziki gjord på 10% turkisk yoghurt (jag kollade), Bea och coleslaw. Kunde ju inte varit bättre! De andra klämde i sig potatis också… På lördagen blev frukosten räckmacka utan macka med extra majo och vispgrädde i kaffet. (Damen bakom disken på konditoriet utbrast förvånat: Räckmacka utan macka???? Det har vi nog aldrig serverat här förut!) På kvällen blev det en Ceasarsallad med kycklingfilé (utan krutonger). I dag stekt ägg och bacon både till frukost och lunch.

Känns jättebra. Nu håller jag på att försöka få litet laddning i min hoj, klent batteri, så att jag kan åka en liten sväng frampå kvällskvisten…Vi får se hur det går.

Johannika
0

Måndag morgon 05.20 ringer väckarklockan och jag släpar mig upp ur den varma goa sängen. Rör till en snabb omelett på två ägg och en skvätt grädde och sen river jag ner parmesanost i. Kokosfett i te och sen är det klart. Seegt är det men efter att ha ätit upp frukosten känns kroppen som pånyttfödd och jag släpar med mig sonen till gymmet och vi är där kvart i sju. Bröst och axlar stod på programmet i dag. Tungt kändes det. Men det är ju så det ska vara…. sen hopp in i duschen och upp på morgonmötet. Så nu är jag i gasen igen…. har med mig två hårdkokta ägg och några cocktailtomater samt majo till lunch.

MissGaladriel
0

#248. Ja, Johannika, din matdag var ju skitbra! Det är så roligt när det flyter på så där bra, så att man bara kan äta och smälta in bland alla andra - inte riktigt som när jag var på Metaltown och åt två köttskivor ist. för en vanlig hamburgare .. :D
Tyckte sonen din att det var skoj där, förresten? Jag hade SKITKUL.

Hur blev det med batteriet, blev det någon tur? Själv står jag fast vid min leopardmönstrade lilla bil :)

#249. Herregud, vad hurtig du är!!! Stå på gymmet kvart i sju .. Men ja, då vet jag det - det GÅR alldeles utmärkt att styrketräna på LCHF. Antar att du kör med tunga vikter? (Bara för att du verkar vara en sådan powerwoman ;) )
Själv kom jag hem fr. den söta pojken kl 23, alldeles utsvulten. Hade inte ätit sedan frukost. En kompis skulle sova hos mig, så vi tillagade LCHF-pizza med polarbröd express-botten och hade ätit färdigt kl 01.30. Lite väl sent, men så blev det denna gång. I säng kl 02.30 och somnade 03.30. Vaknade först 8, sedan 10. Känner mig inte trött, men i kväll blir kvällen tidig.
Har ätit två bitar pizza till frukost (1/4 långpanna) med sås av grädde, turk.yoghurt och majonnäs. Blir nog bara en måltid till i dag. Nu, just nu, dricker jag kaffe med 1/3 grädde.

Nu måste jag plugga lite. Pöss.

**Magstatus: oförändrad, +8. Fortf. 94 cm runt.

**

Johannika
0

Jag tycker du är så himla duktig med fixande av polarbröd express mitt i natten, jag skulle säkert ha varit superlat och grävt djupt ner i mascarponeburken eller druckit grädde och smaskat i mig litet ost.

Vad gäller batteriet så har snälla gulliga killen på HD-affären hemma i Täby fixat fram ett nytt batteri som han ska ställa på laddning så när jag kommer och hämtar det i morgon eftermiddag hjälper han mig med att pula in det på rätt ställe också!

[Karro]
0

Verkar som att det har vänt va skönt Glad

Johannika
0

Jaha, matdagboken i dag: Efter lunch som bestod av 2 hårdkokta ägg med majo och några cocktailtomater bidde jag hungrig igen framåt tre/halv-fyra. Gick till affären och köpte spray-grädde (jag vet att det är E-nummer i den, men ska jag ha den på jobbet vill det till att det är litet hållbarhet på den så detta fick bli en minst dålig-lösning). Och så ett nät baybel (emmentaler). Hela nätet gick åt och litet gräddsprut i kaffet. Sedan hem med sonen och stekte upp resterna av gårdagens kyckling i hop med litet pesto, 41% CF och Creme Bonjour, vitlök och örter (3 kolisar per 100 gr). Då blev jag mätt. Och ändå satte jag i mig litet grädde/mascarpone och ett par hallon, precis som glass gud så gott!

MissGaladriel
0

Hej peeps.

Ursäkta min frånvaro i dag, men jag är sjuk. Så där på riktigt. Ont i huvudet, ont i kroppen och ögonen. Kan knappt titta rakt fram ens. Jag mår illa och magen kör runt (min mage reagerar vad som än händer - om jag har ångest, är sjuk, glad eller ledsen). Jag svettas som en gris och har duschat två ggr sedan kl 06, och det blir säkert (minst) en tredje gång innan läggdags. I natt 'sov' jag ca 3 h, och alla 3 av dem tillbringade jag med att (hallucinera om att) testa mc-boots. Hahaha. Har dock sovit ordentligt från 07-16. I natt blir det till att sova mer, jag får ta en liten chillpill. Det må inte vara så bra att göra det, men att sova är däremot det (bra).

Nu skall jag ner till Lidl och handla lite - jag må vara sjuk, men jag misstänker att jag kommer att bli ännu sjukare och då kommer det ju inte att vara lättare.

Är hemma från jobbet i natt. Karensen gör MYCKET ont, men !(/&Y!(/T&!&! - då må det vara så.

MiaKia
0

Åh, fy vad jobbig. Hoppas du frisknar till snart!

MissGaladriel
0

#251. Jag vet inte. Jag är verkligen ingen hurtapa i köket, men tanken att inte tillaga den där pizzan och äta den slog mig faktiskt aldrig. Konstigt :D
Men det är ju inget fel på mascarpone (förutom att det är så jävla äckligt, urk), grädde eller ost. Så ät du det om du vill :)

Ah, snäll batterikille!! Det är ju i dag - gick det väl??

#253. Jag kommer att (försöka) sätta i mig ett par kokospannkakor senare, trots att jag ätit det sista av pizzaresterna i dag (=1/4 långpanna), fördelat på två måltider. Återigen hävdar jag att kroppen behöver all energi den bara kan få i sig, och även om jag rekommenderade socker när jag åt så, är ju principen och min teori densamma. Det man kan få i sig, det skall man få i sig. Extra god mat är dessutom lättare att äta än ex. en fakirbiff i smält smör. Fast vad gäller just socker som glass o dyl brukade jag enbart inta det när jag inte kunde äta något annat. Vad som helst är ju trots allt bättre än ingenting, även om jag numera skulle vispa grädde och tina bär istället.

Haha, känns som om jag har yrat ihop här :D

Krya på mig!!

#252. Magstatus: +9. Svullnaden upptill, nedanför brösten, är helt borta. Bara bulan på magen som fortfarande håller i sig på 94 cm.

MissGaladriel
0

#255. Åhh, tack!!

MissGaladriel
0

Jo, och så glömde jag säga att jag har min första mensdag i dag och till råga på allt har ont i sidorna i bak där nere i ryggen, ni (tjejer) vet.

Men att jag är sjuk, det förklarar faktiskt ganska mycket. Varför jag var så otroligt förbannad i går, varför jag mådde illa och hade pianotrådsont i huvudet, varför det var varmt-kallt-varmt-kallt och jag svettades och frös om vartannat (jag skyllde på blåsten och det kvava i luften när det inte blåste), varför min piercing i läppen har strulat med en liten infektion runt sig i någon vecka, varför jag haft det rörigt med sömnen ett tag. Vissa av de här sakerna kan ju förvisso vara ägget också (och inte hönan), men precis som i den diskussionen går det ju egentligen inte att avgöra vad som är vad. Sjuk är jag i vilket fall som helst. Och, som sagt - rörig misstänker jag att jag också är.

Puhh .. Och helt genomsvettig (igen) och färdig.

Johannika
0

Stackars, stackars dig! Det är inget kul att vara sjuk så där. Men när det väl brutit ut på det vis du beskriver brukar det gå över ganska kvickt. Vila mycket och drick mycket och glöm inte att äta och var självisk och ta hand om dig och vila till tusen! Så tänker vi på iFokus läkande tankar (Madame Mim igen).

Och batterikillen höll vad han lovat och bytte både batteri och baklykta så att hojen går som en trimmad köttbulle igen! Glad

MissGaladriel
0

Hej, kära Johannika!

Jo, jag hoppas att det skall gå över kvickt. Och det blir till att sova länge i natt, ordentligt. Tänker dessutom äta så mycket jag bara kan, det KAN bara inte vara dåligt. Om jag inte orkar göra kokospannkakorna i kväll (risken finns) tänker jag vispa ihop en massa grädde och tina bär till. Gott och energirikt skall det bli i vilket fall som helst!

Och det är faktiskt så - jag känner ju mig trots allt inte dödssjuk. Jag svettas, är jättetrött och fylld av ömmande smärta både här och där. Men jag har ju inte ont i halsen eller så, vilket ju brukar vara den stora knäcken (för mig). Så jag hoppas att jag - peppar, peppar, peppar, peppar, peppar, peppar - inte får det heller, utan kan sova bort det här på ett par dagar. Har funderat och nu när jag väl har tagit smällen med karensen kan jag ju lika väl vara hemma de andra två nätterna med. Det gör liksom inte så stor skillnad.

Nu har jag precis släpat mig hem från Lidl. Dagens tredje dusch skall precis till att ske.

Trimmad köttbulle, hahahaha .. Som en fläskkarré späckad med grädde? :D

Johannika
0

Prexis! Mattsvart och elak fläskkarré! Bra att du tar dig tid att vara hemma från jobbet. Det största fel man brukar göra (jag i alla fall) är ju att gå tillbaka till jobbet för tidigt. Dum idé!

Fast jag brukar också vara väldigt duktig att påpeka detta för folk men göra precis tvärtom själv! Generad Gör som jag säger och inte som jag gör! :D

MissGaladriel
0

Var det med flit du precis citerade Dyer's Eve?? :)

Nu har jag börjat få ont i lederna med. Åh, skoj.

Skall vispa ihop kokospannkakesmet nu. Tänker ta det lite lugnt med dem dock, i går kom jag på att kokos ju också är en NÖT. Jag vill ju inte upprepa det som hände i början av förra veckan :(

Det blir vispgrädde och bär i kväll.

Jag stannade hemma eftersom jag verkligen allt som allt känner mig kass. Och som min bästa vän sa: 'Du har ju varit dålig förut och ändå gått till jobbet. Stanna hemma.'
Det är sant. Inte ens när magen höll på att döda mig förra veckan stannade jag hemma (och då kunde jag ju inte ens räta på mig). In fact är detta (vad jag minns) första gången på hela detta år som jag är borta från jobbet. Kan inte minnas sist jag var det övh.
Men Johannika, det är inte tiden jag tar mig, det är råd jag fick ta mig :)

Johannika
0

I've Outgrown That Fucking Lullaby
Same Thing I've Always Heard from You
Do as I Say Not as I Do

Metallica! Tänkte nog desvärre inte riktigt på det…Oskyldig

Tid är pengar ju! Så det är klart, kan man inte gå till jobbet måste man ta sig både tid och pengar…. bläääää….

MissGaladriel
0

Ja, tid ÄR pengar .. Men om man delar upp de två - det är bra mycket roligare att plötsligt ta sig TID att vara ledig (även om man är sjuk), än att ta sig RÅD att vara ledig. Cool

Haha, själv tänkte jag genast på Metallica :)
Fatta att de skall släppa ny skiva i år! Undrar hur den kommer att låta!?! Förvånad

Nu har jag vispat kokospannkakesmet. Och jag har ändrat mig - tänker steka upp dem i kväll. Enligt vissa skall man ju låta den stå och svälla ett par timmar, men det struntar jag i. Dels är kl redan rätt mycket, dels brukar jag misslyckas i köket i vilket fall :D
(Och så har jag modifierat min plan. Till pannkakorna blir det vispad grädde och varma bär .. Hihihi :) )

Johannika
0

Kokospannkaka med vispad grädde och bär låter som en utmärkt sak att inmundiga när man är litet ämlig!

MissGaladriel
0

**
#265.** Ja, det var gott! Men det är så konstigt med recepten här (tycker jag): på något sätt smakar inget SÅÅ gott som jag innan tror att det skall göra. Det är väl säkert beroende på att jag i grunden inte är särskilt förtjust i mat och ätande, och även om allt låter smarrigt innan så - nej, det var ändå bara kokos. Eller - nej, det var ändå bara köttfärs. Det är ju liksom BARA MAT. Det enda som jag verkligen tycker är SKITGOTT är grädde och bär tillsammans.

Dessutom tror jag att min matrutin också spelar in. Jag kan inte laga mat. Jag menar inte att jag misslyckas, utan mer att jag inte har pejl på, intresse av eller kunnighet om smaker och matlagning.

Äh, jag vet inte. Jag fryser som en liten blå nu och skall gå sova. Känner mig så trött att det knappt känns som om jag skulle behöva sömntablett, men jag tänker ta en ändå. Dels har jag ju sovit hela dagen i dag och dels tenderar jag att sova dåligt när jag är sjuk, vakna ofta och slutligen bli liggande vaken. Men så kanske det är för alla??

En interaktiv puss och kram från mig till er (de smittar ju inte).

MissGaladriel
0

#265 igen. Ämlig .. Det var ett nytt ord. (Jag älskar ord!!! Glad)

MissGaladriel
0

**
Frukost i dag:** Massor! Tre skivor brieost, ½ mozzarellaost, ca 1 dm gurka, en stjälk selleri, en liten muffinform från Ikea med turk. yoghurt och majonnäs, två kokta ägg med smör till, två muggar te. Tror att det var allt. :)

Magstatus: +8. Min mage verkar ha bestämt sig för att stanna på 94 cm. Fundersam

Är fortf sjuk och har meddelat jobbet att jag stannar hemma de här två nätterna med. Har nu fram till måndag natt på mig att bli frisk.

Jennix
0

Jag föråt mig på macademianötter igår och fick stenONT i magen… Då tänkte jag på dig och kom på hur DUMT det var av mig att äta massor med nötter när jag just gett råd om dom…

Nej, några nötter är OK - en hel massa blir ONT! Skrikandes

MissGaladriel
0

#269. Hihi! Förlåt om jag fnissar lite här, Jennix, men det är ju lite roligt .. Precis samma sak som Johannika skrev i går: Do as I say, not as I do .. Hihihi :)

Hoppas dock att det går över snabbt för dig - jag vet ju hur smärtan känns, aj aj aj :( :(

Kram!!

Ps. Fast min mage verkar ha klarat sig eft. 1 dl kokos i går .. Har inte känt av något alls eft. det. Yay :)

Jennix
0

Det verkar vara över nu, men jag lärde mig en läxa. Flört

Fetrik-Snubbe
0

#264 Antagligen blir det albumet lika kasst som de senaste 3-5 eller så. De toppade med masters of puppets och deras sista hyfsade skiva var Black album imho. Kan ju hända att åsikten inte delas av alla, men kan bara säga ni har fel… :P

MissGaladriel
0

#272. Right back at ya - du har fel!! :D
Ett band måste utvecklas. Personligen skulle jag anse det ha varit mycket värre om de hade släppt samma skiva om och om igen, än att de utvecklas och släpper skivor med nytt sound då och då. Det är ju fortfarande Metallica och Metallica är kungar. I vissa fall (de väldigt seriösa, that is) är det helt enkelt så att har man bestämt sig för att gilla ett band så gillar man ett band. Punkt slut. Förvisso gäller inte den här teorin alla band, kärleken måste vara riktigt seriös :)
Och man kan ju ändå gilla ett band, även om man inte gillar alla dess skivor :)

Fetrik-Snubbe
0

Det sorgliga i mitt fall är ju att de var mitt favorit band förr (såg dem 86 några dagar innan Cliff omkom). St Anger lyssnade jag på 2 ggr och såg absolut inget att gilla. Men givetvis är smaken som baken, delad. Mitt tidigare inlägg var ju bara menat som skämt. ;)

Johannika
0

Metallica är litet husgud hemma hos oss, sonen speciellt kanske, han begick sin första konsert i GBG vid knappa 15 och har stjärnan tatuerad på underarmen.

Bortbjuden på födelsedagsmiddag (pappa 81). Den underbara värdinnan (pappas fru) hade gjort ungsstekt lax (man bara tar en massa citronpeppar över och hyvlar på smör och sen hyst in i ugnen!!) till det hemgjord hollandaise, till efterrätt jordgubbar och vispad grädde (Jag hade inget socker i eftersom jag vet att du är "low-carabare" sa hon!) Kan inte bli bättre! Supermätt men ändå inget fusk…. jordgubbar är väl inte precis optimalt, men godkänt i min värld så långe det bara blir nå´n gång då och då!

MissGaladriel
0

#274. Klart att du inte 'såg' något att gilla om du bara satt och stirrade på skivan .. Hahahahaha, fan vad jag är rolig :)
Okej, jag kan väl skriva under på att St Anger inte är LIKA BRA som deras riktigt gamla låtar (ja, jag kunde inte ha varit vagare :D), men hos mig finns liksom inget inte gilla Metallica .. Det är fysiskt omöjligt, är jag rädd :)
Och jag kan faktiskt inte tro att du plötsligt slutade gilla dem helt? Man kan ju använda mig teori även till att säga att man inte kan sluta gilla låtar man gillat :)

#275. Jag gillar dig mer och mer, Johannika! :) (Fan att det där s:et alltid vill smyga sig in när jag skall skriva ditt namn!! :D)
Snäll pappas fru, det där!
Jag håller helt med dig ang. jordgubbarna - det är helt okej! Det äter man ju inte varje dag, det skulle ju inte gå ens om man ville! Tycker faktiskt att det är väldigt skönt att vara off fakir - känner mig mycket mer avslappnad vad gäller maten. Inte för att det var svårt att äta biffar hela tiden, men det är minst lika lätt att äta en massa annat också! Flört

MissGaladriel
0

Okej, jag vet att min mat inte är någon Nobelmiddag direkt .. Och aldrig kommer att bli. Men till middag/kvällsmat/måltid nr två i dag gjorde jag pizza på Polarbröd. Det blev gott och jag har en till, större, pizza kvar. Den får jag nog dela i två delar, annars kommer den måltiden att bli den enda på en hel dag.

Nu skall jag slösurfa lite och sedan sova. Tschüss, peeps.

Johannika
0

Kors! Du snackar hela tiden att du inte är nån stekare i köket men jagtycker att det verkar vara precis tvärtom ju! Mästerkocken i stövlarna! (Eller var det mästerkatten? Jag tänkte nog mest på dina MC-stövlar…. har du provat än då?)

I eftermiddag sätter vi oss på hojarna, Fina Gubben och jag, så drar vi till Trosa för att titta på T-Cats som spelar på Fyren. Sover över på ett litet vandrarhem som heter Snipan och käkar finfrukost vid Trosaån i morgon bitti! Bättre inledning på semestern får man inte!

MissGaladriel
0

#278. Nu är det min tur att säga KORS! Haha :) Jag ÄR INTE duktig i köket - visst, jag kan väl få maten att hänga ihop, men jag har ingen som helst känsla för smakkombinationer, tillagningstid osv. Framför allt har jag ju inget intresse för mat övh. Jag gillar ju inte mat något vidare och jag gillar verkligen inte att lägga tid på den, pengar på den och tid på att sedan städa under efter den. Allt skulle vara jävligt mycket lättare och gå jävligt mycket snabbare om man inte behövde äta :)

Vad gäller MC-stövlarna letade jag efter dem hela dagen i måndags. I tisdags skulle jag ha tagit mig till Broadway and sons här i Gbg, som skulle ha stövlar, och Trailer Trash, men det var ju dagen jag blev dålig. Letar efter ett specifikt par Bullhead, som jag i stort sett har gett upp hoppet om. Hittade dem på nätet först, men strul efter strul efter strul senare hade jag fått reda på att tillverkaren håller på att stänga ner .. Skrikandes Skrikandes Skrikandes

Fy, vad lyxig din semesterstart låter!!! Min är först om fyra veckor! Men raring, din länk till T-Cats går till detta forum :D
Hur länge skall du vara ledig?

Kram!

Johannika
0

Jag ska bara vara ledig i två veckor nu, sen ska vi till USA i mitten på september för att köra Route 66 från Chicago till LA på Harleys! Ett äventyr som heter duga!

Provar igen då: T-Cats.

Snygga MC-boots, kanske finns de i amörrikat? Om nå´n du känner ska dit, he he

MissGaladriel
0

Åh, jävlar!! Fan vad roligt du kommer att få!
Törs man vara så dum och fråga hur ni skall få dit motorcyklarna? Båt eller hyra där? Åka båt till Chicago går väl inte, det ligger ju mitt på fastlandet? Nåja, upplys mig gärna :)

Så, nu funkar det!

Hehehe, missförstår jag dig nu eller erbjuder du dig, Johannika? :P

MissGaladriel
0

HerreGUD, vad ont i huvudet jag har i dag!! Kan knappt hålla huvudet uppe och ögonen öppna. Är helt slut. Somnade vid 02 i dag och släpade mig upp vid 10. Var monstertrött när jag vaknade, men tvingade mig ändå upp då jag inte ville sova bort hela dagen. Det tog mig över en timme att vakna, så kanske borde jag ha sovit en stund till .. I kväll blir det till att lägga sig tidigt och sova läääänge.
Fattar inte, jag som trodde att jag höll på att bli frisk!? Iofs, förutom denna enorma huvudvärk känner jag i stort sett inte av några symptom .. Likadant var det i går, fast värken var inte lika kraftig då. Nu är det som knivar som skär i huvudet, och nåde mig om jag råkar titta åt sidan .. :( :( :(

MissGaladriel
0

Jag kämpar på .. Sprang av en slump på denna bild, och tanken på att göra Polarbröd (som jag länkade till några inlägg ovan), grädde det ungefär så där tjockt och servera med tinade blåbär, hallon eller dyl. och vispad grädde .. Det borde bli väldans gott! Som scones, typ ..

molana
0

Krya på dig!   Skrattande  Tror det är dags att starta en ny tråd då den här blivit lång.   GeneradSkrattande

Kramar.

MissGaladriel
0

#284. Tack, skall försöka!! :)

Ny tråd? Är det så man gör här? En fråga ställd på fullt allvar - jag har hela tiden utgått från att man håller sig till sin egen tråd och inte byter .. Och det är inte så att jag inte märkt att den blivit lång, hehehe .. :) Så jag bör starta en ny nu?

Kram!

Jennix
0

Det kan bli lite svårladdad om det är uppemot 300 kommentarer. Flört Då gör man en ny, samma titel fast del 2 eller nåt. Och så ber man någon Medarbetare att låsa tråden för fler kommentarer.

MissGaladriel
0

Okej, Jennix - vill du låsa denna tråd? =)

Ps. R.I.P. Oskyldig .. Blir lite ledsen .. Min första tråd!! Förvånad Gråter

Jennix
0

Hehe, men det är för att du skriver så mycket och för att du är populär att läsa! Och det är KUL med folk som skriver! Skrattande

--Jag låser.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer