Snacks!!!!!
Jag är så otroligt sugen på snacks, och vill ha tips på goda, spröda snacks som ändå är LCHF!
Har letat bland recepten som finns här och testat. Ostchips (supergott!), oststicks (misslyckat, smälte bara i pannan) och skinkchips (fanns på affärn, rorkade skinkbitar, dyrt och rätt så illasmakande). Torkade fläsksvålar har jag inte hittat på affärer i min stad… :o(
Vad har ni för tips? Snacksen är det allra svåraste att hitta substitut för, tycker jag som tidigare var både popcorn- och chipsberoende och nu inte ätit detta på två månader… Men likväl finns suget kvar.
Hjälp, någon?!

Testa att göra egna kycklingchips. stek kycklingfile med kryddor som du tycker om men var försiktig med saltet.
Låt dom svalna och skär sedan i så tunna skivor som du kan och lägg dom på en långpanna och in i ugnen på 100grader tills dom har torkat, Jättegoda knapriga chips!! Billiga också!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Apropå snacks.
Ikväll träffar jag några vänner. Det blir lite mat (även snacks) och vin (för min del). Har en flaska rött, cabernet/shiraz.
Jag har redan ätit, kött, smör och en god fet sås eftersom jag vill inte ha det som erbjuds där.
Dessa vänner är klohydratfundamentalister som inte har förståelse för LCHF. Fast den senaste tiden, när de börjar se mina resultat av kosten och träningen, snackas det inte lika mycket om vad jag äter. De låter mig vara, vilket är skönt.
Men snacks vill jag inte ha ikväll, inga allsfast jag gillar det. Nu har tillfört kroppen en dos protein med bra mättat fett. Sedan när jag tillför kroppen den torra röda kommer levern att ha fullt upp med att metabolisera alkoholen.
Och eftersom jag har läst lite här och där att ketosen avstannar för att ta hand om etanolen. Då vill jag inte riskera för mycket.
Förr i tiden (för en månad sedan:-) åt jag gärna ostbitar, oliver, korvar vid festande.
Vi får se om omdömet ändras senare ikväll. Just nu är jag helt bestämt att inte äta snacks eller något annat förrän imorgon efter 12.
#1: Ok, jag får testa hos affären en gång till…
#2: Tusen tack för tipset! Låter ju suveränt! Hur länge ungefär, i ugnen? Och: hur ska man förvara sånt sen? I skafferi eller kyl eller frys?
#3: Lycka till ikväll… Jag är lite avundsjuk på att du inte har suget kvar efter snacks längre.

Kör dom tills dom känns torra och är dom inte riktigt torra så torkar dom i rumstemp också , mina brukar inte bli så gamla så jag har dom i en skål på bordet så länge dom lever!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Coop Forum, Netto, Ica Fokus och Willys är affärer som säljer fläsksvålar. (Göteborg och Linköping)
Coop skulle jag tippa har det överallt. (i chipshyllan)
Salta mandlar är för mig ett bra snacks, men dom innehåller en del kolhydrater och det är inte alla som tål nötter hur som helst…
Min mage tål dessutom inte för mycket, men jag kan äta lite iallafall. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#7: Just det ja, det hade jag glömt! Det är ju gott!
Nu har äntligen hittat torkade fläsksvålar, det fanns på Willys (men inte på någon av de andra affärerna, inte ens Coop). Smakade helt ok, men med smält ost ovanpå blev det riktigt gott!
Kycklingchipsen var också goda, men bättre andra dagen när de fått torka mer.
Stek fläskfilebitar och låt kallna. Doppa i creme fraice-majonäs-pesto-blandning. Yummie.

jag har köpt sån italienskskinka eller nått sånt, som jag torkar i ugnen. Men de är väldigt salt och kostar rätt mycket/kg, men man äter heller itne så mycket av det.