Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3622 ggr
parise
0

kaffe?

hur är det med kaffe o insulin.. är det någon som faktiskt har sett på nåt prov att insulinet skulle ha höjts av det? eller märkt att efter att slutat med kaffe gått ner

Maia
0

Jag går ner och dricker kaffe. Men jag dricker Nescafé (förlåt!) och espresso och sällan garvsyrekaffe, så det kanske inte räknas.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Babz
0

Kaffet slutar jag inte med!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

parise
0

nej det vill ja inte heller… det är gott

Pasi
0

Det finns lite mätningar på kaffe. Det lär ha ett insulinindex på 11 vilket inte är så mycket att bry sig om. Och skall insulinhöjningen kunna analyseras över huvudtaget så bör man även veta hur glukagonet påverkas, då dessa båda hormon motverkar varandra.

När vi ändå pratar kaffe - Lite om kaffe och hjärtinfarkt. Räcka ut tungan

parise
0

aha det är på engelska kan det men inte när det handlar om fakta… men vadå kan det bli hjärtproblem hjälp

synvinkel
0

Om du håller dig undan kaffet, ja. Så börja dricka! Glad

Pasi
0

Studier visar att kaffe- och tedrickare (tvärt emot vad man kan tro) har lägre frekvens av hjärtkärlsjukdomar som stroke och infarkt.Glad

Maia
0

#5 Män + kaffe/te = möjligt samband med färre hjärtinfarkter är vad artikaln handlar om enligt titeln.

Redigering: Ja, som sagt av Pasi i förra inlägget.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

parise
0

hahah jasså.. men det borde väl vara tvärtom för hjärtat slår ju snabbare vid intag av tex kaffe.. o har man ett svagt hjärta så är väl risken att det slits eller?

mariannele
0

Är det någon vits med att ha grädde eller äggmjölk i kaffet? Mer än att några tycker deet är gott. Jag dricker kaffet helst svart, men i andra trådar, tex fika ute, pratas det mycket om grädde i kaffet. 

Har frågat i någon annan tråd men inte hitta svar.

Zepp
0

Om du har svårt att få i dig de fettmängder under dygnet som du behöver, annars inte!

Dricker oxå mitt kaffe svart, men ibland tar jag lite cocosfett i om maten var lite fettsnål i övrigt.

Annars så är det ett av knepen när man är borta och det bara severas socker, kakor o bullar o man räknar med att bli sugen på dylika sliskigheter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KajsaVarg
0

Når som har slagit mej idag är att kafe innehåller kolhydrater!! vilket slag under bältet alltså…

Som den stooora kaffedrickare jag är så slösar jag 4-5 kolhydrater/dag på enbart kaffe. Vansinne.

Alla beroenden är vansinniga…. :-(

Nipp
0

10 koppar kaffe om dagen är ju inte lite kaffe, men det är ju vääääldigt lite kolhydrater om man nu har 0.4g/100 mot rekommenderade mindre än 5g/100 på allt intag.

Men Paulun påstår i alla fall att kaffe har lite inflytande på ökad ämnesomsättning, vilket kanske hänger ihop med kärlutvidgande effekter av koffein. Men det är kanske ihop med koplhydrater, vad vet jag.

Pasi
0

Eftersom kolhydraterna är så utspädda och man inte koncumerar allt kaffe på en gång tror jag inte kaffe ger nån blodsockerhöjning (har kollat på mig själv och inte märkt något)….vilket betyder att man knappast får någon negativ effekt av det.
Det som möjligen händer är att  leverns arbete underlättas lite.Flört

KajsaVarg
0

Ja, i vilket fall så kommer jag fortsätta med mitt koffeinmissbruk Flört NÅT roligt måste man få ha.

Babz
0

#15 - Jag håller helt med dig! De stackars kolisar som finns i kaffe och te tar jag så gärna!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk