tips mot allergi?
Jag är allergisk, förmodligen mot nått slags gräs tror jag. Brukar börja runt maj/juni och hålla i nån månad.
Jag har provat lite olika nässpray, tabletter utan att hitta nått som hjälper helt. Just nu kör jag clarityn, det håller kliande ögon borta. Men snoken är ju genomtäppt ändå, har även testat ett naturläkepulver som man skulle snorta upp. inte heller det hjälpte…
Så nu undrar jag om det finns nån ide om vad man kan göra? Börjar tröttna, och just nu är jag svintrött… Vet ej om det är för att jag sover dåligt, eller om jag sover för mkt alt gör för lite… Semester nu…
Hoppas nån har något litet tips man kan prova!

Låter som gräs tycker jag också, björken brukar komma lite tidigare och mestadels vara besvärlig i maj. Man kan ju också kolla pollenrapporterna och se vad som är på gång när man har besvär. Jag kombinerar tabletter, ögondroppar och nässpray, men inte ens det hjälpte riktigt förrän jag hade gått på hyposensibilisering mot först björk och sedan timotej (gräs). Jag måste fortfarande ta mediciner, men nu hjälper de!
Om du inte vill gå till doktorn föreslår jag att du både tar tabletter och använder nässpray med kortison (tror den också finns receptfri), och ser till att vara systematisk med nässprayen. Det tar någon vecka innan den får full effekt, så det gäller att börja i tid.
Känns kanske inte jättekul att snorta i sig en massa kortison (plus att det luktar lite skumt en bra stund efteråt), men jag har blivit försäkrad att det går ut ytterst lite i blodet…

Har du provat nässprej med kortison? Det hjälper bra för mig i alla fall. Man kan behöva den lite starkare receptbelagda varianten, åtminstone till en början. När man väl fått effekt kan man trappa ner, spreja varannan dag, ha lägre styrka…
Mitt forslag er å øke mengden fett, ved å drikke smør i varmt vann osv.
Og holde kolhydrater nede på 0 gram når allergien er på det verste.
Har du provat Nasaleze (ett naturmedel)? Det funkar för min man både mot pollen och djur.
#3; jag har fuskat ordentligt på slutet… men de senaste dagarna är det normalbra igen. Har ingen riktig koll på mängden av något jag stoppar i mig. Får försöka hålla ner kolhydraterna ännu mer.
vet dock inte hur jag ska öka mängden fett på ett bra sätt, dricka varmt smörvatten skulle nog rensa näsan tillfälligt iaf. Jag har för mig att näsan brukar bli ren när jag kräks… :)
Jag har provat tre olika nässprayer, tror inte någon av dom hade kortison.
Tack för tipsen! Underbart forum det här! 
#4; ja det var det jag nämde som "naturläkepulver som man skulle snorta upp". Det har inte gjort nått märkbart intryck på mig tyvärr…
Ett mera långsiktigt sätt att bli av med diverse allergier är höga doser animaliskt omega3. Det tar några månader innan man vet om det fungerar, sedan får man fortsätta ta det livet ut, men det är ju bara en fördel --> bättrar på kvoten oemega3 -omega6, så det är en allmän hälsofördel.

Hur mycket är en hög dos, mellan tummen och pekfingret? 
Med koncentration 65-70% omega3 i varje kapsel = 2-4 kapslar a´1000 mg per dygn. Ingen garanti, men alla jag vet som försökt mota sin allergi mot hund, katt, gräs etc har lyckats. Men ingen metod fungerar på alla, så någon gång måste jag träffa på någon/några som inte tycker det gör skillnad.
Den dosen tror jag fungerar minsta lika bra/bättre än 75mg Trombyl, det man får som förebyggande vid risk för stroke, hjärtinfarkt. Obs, jag tror, jag har inga bevis. Jag läser alla studier jag kommer över och allt lutar mot att omega3 har många olika positiva effekter.
För att inte tala om just den där kvoten omega3/omega6 som säger något om inflammationstillståndet i kroppen. CRP heter det blodprov man brukar ta för att se om man har en infektion, det visar också inflammation.

Tack vikingmormor! Alltså, 2000-4000 mg/dygn? (Måste fråga, för min matematiska förmåga är helt ur funktion just nu.
) Jag tar en msk torskleverolja per dag just nu och då kommer jag upp i ca 2700 mg/dag.
Jag vet inte hur man konverterar omega3-koncentrat till torskleverolja. Det står säkert på förpackningen, men pass upp om det är mycket A-vitamin i, det är meningen att maxa omega3, inte vit A. Du får kolla noga. Ja, 1000 mg = 1 gram och jag menar 2-4000 milligram
Det fina med att ta fiskolja mot allergi är att man märker att det fungerar= jag har både hund och katt, blev tidigare superdålig med ögonklåda, svullen i svalg (heshet), ansiktet och astma av katt.
Den som har allergi kan med fördel kombinera detta med cortisonnässpray och inhalationscortison vid astma. Man har inte effekt ute i kroppen av lokalbehandling, så ingen anledning att vara snål med de behandlingarna. När det gått några månader kan man testa att minska dosen av cortison, går det inte så fortsätt, nytt försök igen efter ytterligare några månader.
Gräspollen härjar rätt friskt just nu, är pollenallergiker och med astma under själva pollensäsongen. Har just varit hos doktorn och fått bland annat nässprayen med cortison. Den hjälper bra.
Eftersom jag varit pollenallergiker i hela mitt liv (diagnostiserad vid fem års ålder med hjälp av 60 sprutor i ryggen) förlitar jag mig i detta fall på doktorer och "vanlig" medicin efter att ha provat allt annat.
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Att lokal behandling med cortison (och andra läkemedel) inte har bieffekter ute i kroppen kan man inte säga, självklart "drabbas" hela kroppen. Därför måste man alltid väga för och nackdelar mot varandra.Alla läkemedel har biverkningar, men det betyder inte att de kan vara både bra och livsnödvändiga.
Komplementärmedicinska metoder mot allergier finns t ex akupunktur zonterapi homeopati.

#9 Jag tänkte testa lite högre omega3-dos en månad eller så, för att se om det har effekt mot min underliggande allergi.
Men kan du förtydliga - är det 2-4000mg omega3 eller 2-4000mg fiskolja? Min sälolja har 224mg rent omega3 per 1000g kapsel - det blir lite olika många kapslar beroende på vad du menade. Men menar du rent blir det en 10-15/dag.
Hittills har jag tagit motsvarande 4kapslar/dag (av annat fabrikat) och visserligen har det hjälpt mot vardagsastman (ihop med träning, LCHF och D-vitamin) men den underliggande "reaktiva" allergin har inte påverkats.
Har någon rapporterat in biverkningar av höga omega3-doser och/eller är det något man ska tänka på?
Fabricati diem, pvnc!
En teoretisk biverkan är att blodet blir mera lättblödande. Jag vet många som kombinerar fiskolja och Trombyl, Plavix, Waran, -läkemdel man har för att förebygga blodproppar. Det gäller att ta samma dos varje dag, för den som tar Waran.
En kaspsel 1000mg, med 70% omega3 i, Av 1000mg är ca 33% EPA, DHA 22%. Med lite räkning går det att räkna ut i mg respektive EPA och DHA.
Ett sätt att bli av med sin basastma för gott, är att varje morgon och kväll i flera år (många år) ta sin Pulmicort. Så fick jag lära mig av högsta chefen på astma-allergi i Lund för många år sedan och det har fungerat bra. Att dutta med bronkvidgare utan att ta Pulmicort som bas betraktar jag som felbehandling.

#15 Jag har i åratal (typ 25 år!) tagit antingen Pulmicort eller Symbicort morgon och kväll. Troget, lydigt och ändå inte nått hela vägen fram.
Regelbunden konditionsträning hjälper ytterligare en bit. LCHF tog bort det sista.
(Och jag har kvar Symbicort trots att jag inte har några symptom längre).
Fördelningen EPA & DPA står på burken.
Då menar du alltså 2-4000mg omega3 per dag, om jag förstått dig rätt? Då är det ju bara att räkna om dosen/kapsel tills man kommer dit. 224mg/kapsel betyder 9st för att komma över 2000mg/dag, 19st för att komma över 4000.
Jag kommer att bli hälsokostbutikens mest värderade kund,
men dämpar det allergin (alltså inte basalastma, den är jag av med) kan det vara värt ett försök.
Fabricati diem, pvnc!
Höga doser C och B- vitamin kan också hjälpa.
Nej, Du missförstår. Totalt 2000-4000mg fiskolja = 2-4 kapslar , där varje kapsel innehåller 70% omega3. Ett gram fiskolja innehåller då 700mg omega3, varav 33% är EPA och 22% är DHA, det finns flera olika varianter av omega3, på burkar med säl- och krillolja skriver man ut utförligare. Men det är otydligt , det som står på min burk, antingen innehåller en kapsel ca 330 mg EPA eller ca 240mg EPA, beroende om man beräknar de 33% på 1000mg eller 700mg. Jag struntar i vilket, Den dos jag tar fungerar och de symptom jag vill bli av med är borta. Sammantaget tycker jag min omega6/omega3 kvot är så bra jag klarar.
Jag köper min fiskolja på shopping4net, de är minst 25% lägre i pris, de har även D-vitaminen det sista tillskottet jag lagt till och det som jag tror gjort mycket ur hälsosynpunkt. D-vitamin är bra för immunförsvaret, minskar inflammation, så borde vara bra mot astma.
Bra att Du fortsätter ta inhalationscortisonet, det är det som är nyckeln, somliga blir friska, men som sagt det är många år man måste hålla på, oavsett om man har sina symptom. De flesta fuskar och gör uppehåll när de är i lugn fas i sin astmasjuka.

OK, då fattar jag dosen, tack. Får räkna om så jag vet hur många kapslar jag ska ta. Jag har nog ätit ungefär halva den dosen i 6-8 månader, sedan jag hittade säloljan. Är våldsamt allergisk mot fiskoljan, tyvärr.
Jag tar holistics D-vitamin, för närvarande 2 kapslar per dag och den har säkert bidragit. Den stora, definitiva förändringen var när jag plockade bort spannmålen helt och definitivt, då försvann de sista resterna av "vardagsastman." Äter jag LCHF och tränar 3-5 gånger i veckan(typ springer 30-60min, cyklar 2*1,5 mil till jobbet, promejogg) har jag inga besvär alls längre.
Det kan ändå vara värt att prova med att öka doseringen av omega3 lite grand under en period. Jag har inga problem med magsår eller känsliga slemhinnor som skulle kunna påverkas av ökad lättblödlighet.
Fabricati diem, pvnc!
Tror inte det ger ökad risk för magsår, tvärtom. Det är blodets koagulation som påverkas, möjligen får man blåmärken lättare vid högdos. Jfr hur innuiter haft det på sjukdomssidan så länge de höll sig till sin ursprungskost.
Gör Du allt detta för att slippa astman? eller har Du blivit endorfinberoende? Halvt skämt - En liten fundering, den som är av naturen välutvecklad på muskelsidan, blir det inte större muskler med så mycket benträning?

#20 Lite både och - halvt skämt tillbaka. Jag skulle inte hålla igång lika mycket om jag inte tyckte om det. Men jag är en av de där som alltid tränat och varit fysiskt aktiv i någon form (periodvis mindre när dygnets timmar inte räckt till!) ända sedan barndom och tonår. Sedan är jag inte så högpresterande, det är rörelseglädjen jag är ute efter.
Löpningen och joggningen märker jag inget av på benen, cykling däremot sätter sig på lårens framsida. Samma sak om man springer orientering/ren terräng. Det är svårt att hitta ett konditionstränande alternativ som INTE belastar benen. Simmar ibland, dock, men det är mer tidskrävande och svårt att få in i vardagen. Varierar gärna, går på olika FriskisSvettis pass vinterhalvåret, för att minska skaderisken. Och, ja, jag är rätt muskulös för att vara 160cm, därav effekten tung med små storlekar. Slank men inte smal om du förstår vad jag menar.
Fabricati diem, pvnc!
på måndag har min allergi gått över har jag kommit fram till, dels för att jag kört bort gräset i närheten med röjsågen. Men framför allt för att mina clarityn tar slut imorgon. :)
får hoppas det stämmer….