Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 7148 ggr
egge1se
0

OT:Cykel rostar ute???

Hej på er!!

Jag behöver ett råd eller höra vad ni tycker :)))….

För att göra en historia kort så bor jag på en loftgång (andra våningen) med en halvöppen trätrappa.. det är tak över men det regnar och snöar in på den så att det blir blött och halt. I vintras när det var som halast i trappen så hällde jag lite salt i trappan så man inte skulle halka (vaktmästaren tittar aldrig där och klaga för sånt tycker jag är lite löjligt men kanske skulle ha gjort det). Damen som bor under har alltid sin cykel under trappan (numera så har vi glasåtervinning där) och när jag hällde salt i trappan så rann det ju ner på hennes cykel. Eftersom det inte är en cykelparkering där så tänkte inte jag på det… men nu till problemet så kräver hon mig på en ny cykel. Hennes hemförsäkring täcker inte och jag själv tycker att om hon är så rädd om cykeln som hon påstår så borde hon ha ställt cykeln i förrådet som ligger mitt emot trappan och bredvid hennes dörr. Dessutom använder hon inte cykeln varje dag, borde man inte ställa in cykeln då???? Det hade jag gjort om det varit min cykel och då ska sägas att jag får bära den uppför trappan… vad det är för märke på cykeln har jag ingen aning om men det var inget "känt" märke vad jag kunde se. Ärligt talat tycker jag hon får skylla sig själv… några vänner jag pratat med tycker damen är "ding" Skrattande.

Har ni något råd om vad jag ska göra????
Tacksam för alla synpunkter Skrattande både som är till för- och nackdel.

Tack från Egge

nobban7
0

Skulle inte betala

egge1se
0

Tack :) alla som jag har pratat med säger samma sak.. i morron ska jag ringa en cykelverkstad och höra vad dem säger….

maxiq
0

Jag vintercyklar och har cykeln ute resten av dygnet förutom att jag tar in den nån halvtimme innan jag ska iväg bara för att växlarna ska funka. Cykeln är 10 år gammal och jag har aldrig haft några problem med rost.

egge1se
0

ok… inte på skruvar och sånt heller… jag bara undrar för jag köpte en cykel för många år sen.. en billigare variant och den hade jag ute på balkongen och övertäckt och den började rosta…  men hon har en sån där cykel som det är lack på eller vad det är inte rostfritt…. utan nåt annat jox på styre etc….. men bra att veta att vi har olika erfarenheter.

maxiq
0

Närå, jag har  s l i t i t  ut kedjan och alla drev och knäckt bakaxeln ett par gånger men rost får man leta. Då är det ändå en lågpriscykel köpt på OK.

egge1se
0

ja cyklar man mycket så blir det ju slitage så klart :) annars vore det väl konstigt *S*

Inke
0

Fråga cykelgubben om just salt och rost. Jag har en dyr cykel som stått ute mest. Vissa skruvar har blivit rostfärgade. Vissa detaljer verkar vara sämre kvalitet. men f.ö. är allt bra.

F.ö. tycker jag att vaktmästaren ska se till att det inte är halkigt i trappan och att grannen ska ställa sin cykel nån annan stans. Halka går före.!!

Mona-Stina
0

Skulle aldrig i livet betala en ny cykel åt henne.

Lisabet
0

Hur mycket salt hällde du ut? Och framför allt, hur ofta?

Det skulle kunna ha betydelse, även om jag inte heller tycker att ska betala.

Babz
1

Nä, den damen är nog ute och cyklar, tycker jag.

Mina cyklar (av bra märke, men ålderstigna) har nog en och annan rostfläck på sig trots förvaring inomhus. Kan det ha något att göra med eftersatt underhåll, tro?

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

marabe
0

Tycker nog damen felparkerat och får alltså skylla sig själv.

Marylina
0

Jag har också erfarenhet av att "billiga" cyklar kan rosta otroligt fort och mycket. För att hon ska kunna kräva dig på betalning borde hon kunna bevisa att det är just saltet som orsakat rosten och inget annat. Och även då tycker jag inte du ska behöva betala då cykeln inte borde stått där den stod. Saltning av trappa är väl en ganska normal åtgärd på vintern.

Lycka till med damen.

egge1se
0

Tack alla för svar :))… jag saltade en gång :)… och där jag har bott förut har jag alltid saltat trappan (härjedalen var det) men nu pratar vi skåne :))).. där är allt annorlunda när det gäller snö/is.. och det var inte mycket salt heller.

Jag vet inte hur dyr cykeln damen har i fråga men den är ca ett år och där det rostat är på skruvar etc och lite på pkt-hållaren där fjädern och själva pkthållaren går ihop.. och där rostade min oxå på en gång….

Jag vill inte betala… men hon är en riktig surk***ing (har alltid varit ända sen jag flyttade hit) men jag får se jag orkar inte bråka heller :) fast vad ska hon göra??

Gogglade lite igår och läste instruktionerna på nya cyklar typ monark cresent etc och på alla stod det som skötselråd att man skulle smöja skruvar etc pga rostrisk och att man helst skulle ha cykeln inne..

Wildrat
0

#13 Skriv ut cykelfirmans råd, ge dem till henne och vägra betala. Om du bor i hyreshus så prata med fastighetsägaren om det här så den/de vet vad det gäller om hon börjar trakassera dig.

Synd att du råkade tala om att du saltat annars hade hon ju inte haft dig att skylla på.

egge1se
0

#14 japp..men det var inte henne jag sa det till utan en annan tant.. det bor bara tanter på gården *S*… pensinärshus (jag 42) och jag har svårt att ljuga nämligen :(((((((((((((((… så jag var ärlig för dem skyllde på ett annat par som är 82/92 år. Men jag ska sluta vara ärlig *S* fast det kan jag inte…

Trakasserier då blir det polisanmälan från min sida. Det hon har hotat med är att lämna in cykeln på reparation och skicka faktura, men om jag bestrider den så kan hon inte göra mycket för jag tycker inte att det är mitt ansvar.

Fortsättning följer….

Tilda-T
0

Ursäkta ett inlägg på lördag kväll;

Be "käringen" flyga och fara ! Skrikandes

Jag förmodar att du inte har något umgänge med henne i vanliga fall och då behöver du inte bry dig egentligen!Skrikandes

Detta kom direkt från mitt hjärta!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

nobban7
0

Förklara tydligt för henne att du inte kommer att betala och tala om att du kommer att polisanmäla henne om hon låter fakturan gå till dig.

egge1se
0

#16 *S* ja jag har lust med att be henne fara och flyga *S*…

#17 ja det gör jag garanterat.. anmäler henne alltså men jag hade pappa med mig orkade/ville inte argumentera med henne just då…

Tilda-T
0

Jag förstår dig , det är jobbigt att bråka med grannar, hoppas det reder ut sig!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

papa-bear
0

i skåne är väl luften salt från havet om du bor nära det, annars är det väl normalt att cyklar rostar pga dålig skötsel. eller kanske dålig kvalitet på grejerna, köpte t. ex en cykeldator på coop nu i våras, lät cykeln stå ute i regn en dag, och skruven som håller fast fästet på styret rostade efter den regnskuren.

CoolCat-1
0

Hejsan!

Ta kontakt med Hyresgästföreningen där du bor. De kan säkert hjälpa dig!

Sen håller jag med alla andra, säg vänligt men bestämt att du inte tänker betala en ny cykel.

Lycka till!

CoolCat

Neeelia
0

-DEt finns rostmedel/rostlösning i någon röd förpackning. Det tar bort all rost..! Funkar asbra…

Bara så ni vet. Satte det på mina muttrar till cyklen så jag inte fick upp dem, sen voila.. :D

Inke
0

Just muttrar och fjädrarna på pakethållare rostar väldigt snabbt. Det är irriterande när man betalt närmare 7000 för cykeln. Då förväntar man sig en toppencykel. Jag kan förstå om kärringen är sur på sin rost men det har ju inget med dig att göra. Muttrar verka rosta fort. Hon ska gå till cykelhandlaren och klaga. Inte trakassera dig.

egge1se
0

Tack för allt stöd :).. har faktiskt funderat på att testa 5/56 det tar ju bort rost men vet inte om det skyddar.. och ja där regnar det ju inte hela tiden.. tar åt mig alla råd :)))…

Tack säger jag igen då jag inte verkar vara ute och cykla i varje fall ang. detta Flört

Wildrat
0

#15 Ja mitt råd om att kontakta hyresvärden var ifall hon börjar säja att du stör och liknande för att få dig vräkt. Om de vet att hon bara jävlas så blir det mindre problem för dig…

egge1se
0

# 25 ja jag ska ta kontakt med hyresvärden på måndag…. så får vi se och hyresgästföreningen… ska fråga om det verkligen var en cykelparkering under trappan. Numera så har vi glasåtervinning där :))).

MaMaMade
0

Håller m alla andra! Lycka till o berätta hur det går är du snäll…prejudicerande fall ju! Kan alltid vara bra att veta… Flört

[slamslams]
0

Jag skulle INTE betala en ny cykel åt henne.

Hon försöker bara jävlas med dej.

Skall bli en spännande fortsatt läsning on detta.

shintaida
0

Hon vill nog bara ha en ny, gratis cykel. Stå på Dig!

// Shintaida

Henrik70
0

Svinto fungerar utmärkt för att få bort rost på fälgar och skruvar. Tipsa henne om det. Det är inte ditt fel att cykeln rostar. Den hade rostat iallafall.

egge1se
0

Tack för alla tips :))).. ska testa rostborttagningsmedel och svinto :))).. på min cykel först…

En stor kram till er alla!!!

reamdn
0

Säg åt henne att hon får göra polissak av det hela om hon vill ha en ny cykel. Aldrig på denna jord att hon kommer vinna om det inte är en avsedd cykelparkering under trappen. Säg att hon ska lämna dig i fred och att du anmäler henne för trakasserier om hon fortsätter att hetsa.

egge1se
0

#32 jag har tänkt tanken :))… är faktistk riktigt frustrerad över tanten *S*

egge1se
0

Kanske dags för en liten uppdatering :)… efter mycket funderande så skrev jag ett brev till granntanten då hon har en tendens att gå iväg och smälla igen dörren när  hon inte vill prata mera. Skrev ett A4 brev ungefär där jag förklarade att jag inte tänker ersätta hennes cykel eller stå för reparation. Och att jag tyckte hon varit oaktsam när hon inte ställt sin cykel i förrådet. och upplyste henne om vad som stod på cykeltilvverkarnas hemsidor, att hon fick göra polisänmälan mot mig om hon inte var nöjd. Jag har inte hört ett ljud efter det… dock har jag mött tanten ute men hon har inte sagt ett ord, hon vänder bara ryggen till *S*. Hon var ingen trevlig människa före så det gör detsamma :)))…

Visst kan det komma något från henne så småningom men jag får väl vänta och se… det roliga är att hon fortfarande har cykeln ute där det regnar in :)) så rädd om den är hon *L*

papope
0

#34 Va´bra, att du var rak och att tanten backade (som det verkar). Det är inte roligt med rabiata grannar, jag fick flytta för att jag blev så trakasserad och slutligen påpucklad av min galna grannkärring.

Vi får hoppas att din granne håller sig lugn och inte går omkring och ruvar på nya hyss. Ibland råkar man på människor vars hela liv går ut på att jävlas med andra.

kaisakavat
0

Vaddå j-as!? Hon ville ju bara ha en ny cykel, vem vill inte det!!??? SkrattandeFlört

Skämt åsido. Jag tycker du valde en jättebra metod att handskas med problemet. Hon kan ju prova anmäla dig, hon lär inte komma nån vart med det… Din halkbekämpning i trappan var ju verkligen VIKTIG, vad skulle du gjort annars? Strött ut sand i trappen=grisigt värre, eller kanske ramlat och brutit av nåt?? 

Du kan ju säga att halkbekämpningen var till för henne, för att hon inte ska ramla när hon ska upp till dig och klaga… Oskyldig

nobban7
0

Rätt hanterat av dig, tycker jag. Hoppas hon finner sig i det.

egge1se
0

#35 kanske ruvar hon på hyss vad vet jag.. det är en riktigt surk--ring *S* alltså även före.. knappt hejjat *S* så det är ju ingen större skillna nu. Flytta vill jag ändå men bara för att jagvill ha gräs under tårna :))) men tokiga grannar stöter man på lite var stans tyvärr :((

#36 klart hon ville ha en ny cykel *S*var ju en gåva från barnen och jag antar att när hon insåg att hon sabbat cykel skulle hon försöka *L*.. jag antar att det egentligen grundar sig i att jag har katt och det gillar hon inte men kan inte sätta åt mig eller dem andra tre som har katter i huset då måste hon anmäla oss alla fyra :))) och det funkar ju inte *S* lagen är tandlös där.

#37 ja jag hoppas jag med.. det är bara att vänta och se :)