Hjälp mig imponera! (Middagsdejt)
Hjälp, jag har smått panik. Jag träffar en kille jag verkligen tycker om och nu har vi kommit till stadiet "bjuda på middag hemma hos mig" vilket ska ske imorgon.
Vad ska jag laga för mat?? Till efterrätt har jag tänkt vaniljpannacotta med hallon, men vad ska jag göra för varmrätt?

När jag brukar bjuda till fint gör jag den här rätten:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.178473#

oj,oj, låter allvarligt. Jag hade bjudit på heta räkor som förrätt, en köttbit till varmrätt, lägg på lite gorgonzola, smälter så gott, med gräddstuvade grönsaker och tex vaniljpannacotta till dessert.
Ha, det faller han för, lycka till
Ooooo idag smäller det! Hoppas det går bra! :D
Fråga inte Skadlig (min man) vad han lagade för att imponera på mig första gången jag var hemma hos honom B-)

#3 - Låt mig gissa - snabbmakaroner med felix ketchup?
men Pasi då :P du hade inga höga förväntningar! 

Jag törs fråga , Skadlig vad bjöd du på som gjorde at Ameichan föll för dig?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag skulle gjort pottkäs och rollat olika kött och röklax runt små kulor, serverat med nån brie och en annan mögelost i skiva som förrett.
Huvudrätt skulle jag tagit fylld paprika (bitar av grön paprika, tomat, mozarella, lök och smör innuti och folie runt, inn i ugnen en halv timme på 180-200 grader) med stekad roastbiff och beasås brevid :)
Lättlagat och gott! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag vill också veta vad Skadlig bjöd på för mat!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Sådär ja! Nu är maten lagad, jag sminkad och ombytt, lägenheten städad och jag helt sjukt nervös…
Det blir fiskgryta som jag lagt räkor i också ("Kvällens fiskgryta", tack KatNyb!) och pannacotta med blåbär och hallon.
Håll tummarna för mig!
Det går säkert jättebra, du som är en sådan cool katt.
Lycka till, jag håller tummar & tår!
Håller tummarna här :=)
Låter gott det där du gjort
Till alla som är nyfikna så marinerade jag en fläskfilé med, lite osäker på detaljerna men jag tror det var soja, vitlök och färskingefära.
Fläskfilén las sedan hel i en form, fick ett lätt lager med sesamfrön och fick sen gotta sig i ugnen på ca 200 grader i 20-30min på startläget…

Skadlig - Det lät ju inte så farligt eller hemskt. Inga snabbmakaroner och ketchup till?
ooh nej. Middagen var synnerligen elegant. Ett tips är dock att faktiskt stänga av startvärmen. Det kan bli lite dammigt annars… Men det gjorde ingenting - och sen dess har han imponerat mig många gånger om med god mat :D

Men det gör väl inget om man bränner fröna (sesam)…sånt äter man ju ändå inte!?
#15 Nej fröna hade det inte gjort något men när HELA fläskfilén är dammig…
#13 och tanken hade aldrig slagit mig att "laga" det. Jobbade som funktionär på LTH med titeln Krögare så jag har lagat en del mat :)
Tror att det var mer ett nervösitetsryck att jag glömde det :)
Ni ska ju inte fråga Amiechan vad hon ansåg var lämpligt samtalsämne den kvällen ;)
Jag introducera henne dock till en del "intressanta" kulinariskauppfinnelsera innan vi bytade mat helt. Tex kokt japanskt ris med fispinnar, soja och söt chilisås. Överraskande gott och enkelt men så här i efterhand kanske inte så nyttigt ;)

Skadlig - Nu blev jag nyfiken på vad Ameichan ville samtala om den kvällen!?
Ganska väntat!
# 16 japanskt ris med fispinnar, soja och söt chilisås. Överraskande gott och enkelt men så här i efterhand kanske inte så nyttigt ;) -
Det stämmer nog #16 att det inte kan ha varit så nyttigt! Tack för skrattet :-)
#18 ojdå :)
Skyller på att jag var delyriskt hungrig och han som skulle laga mat han skrev på forumet istället ;)
Tack för ert stöd! :-) För er som undrar så hade vi en fantastiskt trevlig kväll och ja… jag går runt med pirr i magen…

#20 Den pirrande känslan är trevlig! Grattis!
hihi, kul att ni fick en trevlig kväll!
Ooo ooo, kom precis att tänka på en sak. De flesta män har inget emot en stor stek med baerinaissås. Dessutom så kommer han säkert uppskatta det att du som LCHF:are inte bara petar lite på maten. Enkel mat men säkert uppskattad :)
Kanske en idé för nästa dejt ;)
Åhh vad roligt! Ta hand om dig och njut av pirret :D
#17: Jag läste teologi då när vi dejtade. Så jag pratade nog hysteriskt om den babyloniska gudavärlden :)

Amiechan - Om den vet jag inget!?
Dags att läsa på mao!

#25 Pasi det vandrande uppslagsverket vet inget om babylons mytologi och religion? jag är shockad.
Hur stormguden Marduk dödade draken Tiamat och skapade himmel och jord. Och hur kärlekens gudinna Ishtar gick genom underjordens 7 portar. Jag kan tyvärr inte rekommendera någon läsning, minns inte vad alla olika böcker heter. Börja på wikipedia med ovanstående namn plus gilgamesh så får du nog en del att rota i.

Skogiz- Även solen har sina fläckar! Ärligt talat så är det en himla massa man inte kan eller vet ett skvatt om.
Kan bli spännade läsning framöver för min del…..
#27 Ja men så här pass elementär religion måste man ju hålla koll på väl? :p
Pirr är bra!!! 
Babylonierna ja, en intressant kultur…men tiden den tiden. När flickorna sliter mindre i mig, *då* ska jag…!
Sumererna är också intressanta även om det är lite svårare att hitta info om dem…
Undrar om ngn ngnggn ska tycka att vi är intressanta? Konstiga ja, men intressanta?
#26: Oooh så många avatarer jag har på diverse mmorpg:er som heter Ishtar, Inanna osv (olika namn men "samma" gudinna i olika tider och religioner :)). De har en tendens att vara magiska helare också eftersom den gudinnan oftast bär/ansvarar för de aspekterna.
Men haha, 3 rätters middag är väl lite väl seriöst? Then your practicly proposing!
Hur har det gått med pirret?