Tack och adjö =(
Jag har tyvärr surt fått inse att jag måste upphöra med LCHF.
Jag har helt enkelt inte råd, min ekonomi räcker inte till och värre har det blivit sedan dom höjde matpriserna.
Jag har nu ätit "vanlig" mat igen under en tid och jag känner direkt skillnaden både psykiskt och fysiskt.
Jag är tröttare, håglös liksom, har vätska i kroppen och känner mig inte lika stark fysiskt som när jag åt LCHF.
Men eftersom jag är en ensamstående mamma med två tonåringar och bara har mitt sjukbidrag att leva på så har jag i nuläget inget annat val, har försökt i det längsta men jag kan inte fortsätta ligga på minus varje månad det håller inte i längden.
// Mizzi

Vad tråkigt, hoppas det ordnar sig för dig på något sätt i alla fall!

Väldigt tråkigt.Jag förstår att det känns tungt.Hoppas att det ändå kan finnas någon lösning för dej,eftersom du mår bättre med LCHF kost.
Vad tråkigt. Hoppas att du kan återkomma när ekonomin tillåter det.

Så synd att du måste sluta med LCHF när du nu mådde så mycket bättre med det. Hoppas att det ordnar sej för dej inom en inte alltför avlägsen framtid.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Finns det någon lösning du kan komma på!?
Känns sas som fel orsak till att sluta…ingen bra orsak.
Hoppas det löser sig.

Om du enbart lever på billigaste pastan för några kronor kilot, billigaste vita brödet för en tia per kg och billigaste margarinet för en tia per kg så är det klart att ni överlever ett tag på mindre pengar än med LCHF. Men det är kanske med livet som insats.
LCHF mat som bygger på enkla råvaror har aldrig varit så billigt som nu efter skandalerna hos ICA. Råvaror utan konserveringsmedel och tillsatser har begränsad hållbarhet och finns nästan alltid till lågpris p.g.a. kort datum numera.
Vid mina senaste inköp har vitkålen kostat under 5 kr/kg, turkisk youghurt under 20 kr/kg, smör under 20 kr/halvkg, nötfärs 15-25 kr/kg, ägg 49 öre/st, julskinka under 10 kr/kg, sill 25 kr/kg, fryst vildlax 25 kr/kg osv.
Man behöver inte en massa konstigheter för att äta LCHF men öppna ögon är en fördel! De flesta butiker lever gott på kundernas slentrian.
En större ICA-butik har en enorm lagerhållning vilket kostar en massa pengar i kapitalbindning. Kostnaden drabbar förstås även de få råvaror som den köper som äter LCHF. Där finns utrymme för nya lösningar.

Tyvärr finns det ingen annan utväg när min ekonomi är som den är.
Tänk om man kunde få LCHF mat på recept eller så där som glutenallergiker får, det vore ju drömmen ;) när jag faktiskt mådde så bra så att jag börjat se ett ljus i slutet av tunneln …..
Nej det känns för jävligt rent ut sagt man jag har inget val.
Tack för ert stöd i alla fall .
// Mizzi
Jag hoppas också att du kan ta bort vetemjöl, potatis och socker i alla former som gör en deppig och trött i kroppen.
Kanske dina barn kan börja ha något jobb och dra sitt strå till stacken, om de är över 16 förstås. Det finns alltid lösningar. Ica har t ex Euroshop som har billiga grönsaker, tvättmedel och andra varor man behöver. Kämpa på lite till. Kram och lycka till.

# 6 Ja det stämmer inte med hur det är här där jag bor, här finns ingen köttfärs/kött eller liknande att köpa på rea i alla fall.
Tonåringar växer och behöver/äter mycket mat för att bli mätta, tänk då att vi är tre som ska äta tre gånger per dag och då ska kött, fisk eller fågel utgöra det mesta på tallriken, då är det inte så svårt att räkna ut att det blir kostsamt för en person med min ekonomi… eller ?? vilken verklighet lever du i ??

#9 Jag lever på västkusten och här finns många konkurrerande butiker och en del har enormt dålig planering som tur är, så det finns alltid lågpriser. Coop har t.ex. sålt köttbullar, utan smakförstärkare, för fem kr/kg och inlagd sill för tio kr/kg (5x200gram) periodvis under flera månader. Vitkål och morötter är inte heller dyrt, fast jag avstår från för mycket morötter. Tar man bort bröd, kaffebröd och charkuterier från inköpslistan kan man köpa mycket vitkål!

Tycker inte heller du ska ge upp än! Och barnen äter väl lunch i skolan? Så det blir ju inte 3x3 måltider per dag…..och man äter ju mindre portioner med den här kosten!

Nej min dotter äter också LCHF så hon äter inte i skolan överhuvudtaget.
Grabben är väldigt petig med mat så han äter inte alltid i skolan om det inte passar.
Och ingen letar billig mat så som jag, jag tar verkligen tid på mig och kollar igenom men det hjälper inte, pengarna räcker inte.
Man ska ju bli mätt också det blir man inte på tex 1 fläskkottlet och lite grönt till ett mål.
Jag har dragit på mig en skuld eftersom jag legat back varje månad sedan jag började med LCHF.
Jag tror inte ni som har jobb riktigt förstår hur vi sjukskrivna har det, och ännu värre när man är ensamstående med barn.
Det är förbaskat tufft att få pengarna att räcka till, mycket tuffare än ni som har jobb och är friska kan förstå.
Det är svårt att sätta sig i andras situation men de flesta som kan tänka lite förstår nog- Ensamstående föräldrar har det svårt även om de jobbar och du skall klara dig på ett sjukbidrag. Jag hoppas bara att du inte börjar må mycket sämre.

Jag är ensamstående med två barn och heltidsjobb och det är inte lätt att få ihop det ändå… så jag kan bara tänka mig hur det är i din situation. Klanka inte ner på dig själv - försök göra så bra val det går med tanke på omständigheterna och låt det vara gott nog. Hoppas det lättar lite för dig snart!
Jag förstår dig Mizzi, har varit i samma situation som dig. Det är så svårt dom här åren när man har tonåringar som äter mycket och inte drar in några pengar. Med dålig ekonomi kan man inte heller jaga runt efter mat på samma sätt.
Hoppas att det ordnar sig med tiden!
En tröst kan vara att nu vet du mer vad du mår bra av. Att välja bort så mycket som möjligt av socker kostar inte mycket och att välja fullkornsbröd istället för vitt är visserligen lite dyrare men man äter mindre av det. Jag har testat på min familj. Knäckebröd?
Med den kunskap du har nu kan du - när det går - välja annorlunda än du kanske gjorde innan LCHF.
Min familj äter "vanlig"mat, men har minskat på kolhydraterna. Jag peppar tjejjerna att ta mindre ris och potatis i skolan. Istället våga ta mer av det som har proteiner. Och att smöra ordentligt på knäckemackan om maten är urk.
Jag lever just nu på fläskkarré, (19kr/kg) men ibland finns inte extrapris här heller, då blir det väldigt mycket ägg.
Lycka till med vad som kanske kan bli din variant av LKLE=låg kolhydrat liten ekonomi!
Jag tror att priserna varierar oerhört mellan olika delar av landet o även mellan butiker.
Här hitta smör till x-pris till jul o kanske påsk, däremellan kostar ett pkt á 500 g 27 kr. Nötfärs tror jag går på omkring 35-40 kr/kg, ägg på 20-pack där jag handlar oftast kostar omkring 70-80 öre/st o är *inte* ekologiska, julskinkan reade de till det facila priset av 49 kr/kg. Laxen har jag inte koll på då jag handlar av en kringresande, den är uppfödd o kostar 59 kr/kg ofiléad o 89 kr/kg filéad. För att hitta allt jag vill ha på en o samma handelsresa o gärna till lite lägre priser måste jag köra 5 mil enkel väg…det drar fort ihop.
Mizzi; jag är ledsen för din skull! Hoppas att din ek ordnar upp sig…vi kämpar också även om det inte är kris men våra reserver är tömda fn. Lycka till!
Vad tråkigt! Går det inte att lösa på något sätt?? Te x:
Åk och storhandla, köp storpack i en billig affär. Kan man frysa smör?? Det säljs ibland billigt med kort datum. Ett "fel" jag tror man lätt gör är att tro att det behövs mer kött, eller protein än innan. En kotlett blir man mätt på om man har fett till, kryddsmör, creme fraiche-sås osv. Det "räcker" inte med bara grönt till.
Ditt sjukbidrag är väl till din försörjning dina barn har väl försörjning från sin far eller din kommun. Tror du har en del att tala med din kommun om, så att du inte lever under existensminumum. Har du rätt bostadstillägg tex.
En som hoppas du kan komma tillbaka i rätt kost snart.

Så oerhört tråkigt för dig!
Jag vet precis hur det är att verkligen inte ha något ekonomiskt utrymme alls för att välja/välja bort. Det finns helt enkelt inget "onödigt" att avstå ifrån. Hoppas ändå att du kan få till den bästa möjliga kosten under rådande omständigheter, och att det blir ljusare på pengafronten i framtiden.
Fair Winds and Following Seas!

#17 har många bra tips. Du kanske inte har råd med LCHF-kost helt nu, men du kan ju ändå ha råd delvis.
Ett rejält paket smör tex, kostar inte särskilt mycket men innehåller massvis med kalorier… eller billiga ägg tex. Fullfeta mejeriprodukter koster ju just inte mer alls, men du får MER mat för pengarna=ren vinst.
Dessutom tror jag dina barn kanske klarar pasta o liknande bättre än du gör, så de kan väl äta lite mer sådant?

Om man förutsätter att man inte behöver större mängd protein på LCHF än på standardkost så blir det inte så jättemycket dyrare.
Trots allt så är inte kaloribehovet per dag i smör så himla mycket dyrare än samma dagsbehov i pasta (1-4 :- för 1000 kcal). Kaloribehovet tillgodosett med bröd är dyrare än smör.
Bröd 20:- för 400g innebär ca 25:- för 1000 kcal
Smör 50:- 1 kg innebär <7:- för 1000 kcal
Det är lättare för den som inte har barn, då är man själv och bestämmer vad man vill äta och prioritera. Har man barn så blir det genast svårare.
jag upplever denna kosten som oerhört dyrt!..ost (speciellt fina ostar som brie ody), smör och kött är dyrt, grönsaker är dyrt, Fisk och skaldjur är jättedyrt! Jag förstår varför spannmålsprodukter är billigt och varför folk livnär sig på makaroner och ketchup (inte acceptabelt).
visst finns billiga hemodlade livsmedel (som jag älskar), potatis, morötter vitkål ibland blomkål och broccoli men detta är ju knappt tillåtet…

Smör kostar 50 kronor för 1 kilo, det är lika med 7200 kcal.. det är 144 kcal/krona, eller cirka 10 kronor för ett dagsbehov av fett på denna kosten.. jag kan inte förstå hur det är dyrt.
Enlight fineli.fi innehåller potatis 63 kcal/100g, och ett kilo kostar väl ca 6-7 kronor? det blir alltså 630 kcal / 6.5 = 96,9 kcal/krona.
Nu räknar jag inte med ekosmör eller den billigaste potatisen kanske, men inte får jag smör till dyrare än potatis, om man räknar i energin man får. Broccoli brukar kosta 10 kronor för 500g, varav man slänger, hm, 350? (stjälken). 30 kcal / 100g, dvs 300 kcal / kilo. Broccolin kostar 10 kronor för 150 gram, eller vad den ätliga delen av broccoli nu väger. Dvs 66,6 kronor per kilo, eller 300/66,6 = ca 5 kcal/krona.
Det vill säga cirka 30 gånger dyrare än smör.
#24 Visst är vitkål tillåtet! Och allt det du nämnde tycker jag är tusen gånger bättre än pasta o ris. :)
Sen måste man inte köpa den dyraste osten, ej heller det dyraste köttet. Det är många som visat med exempel hur billigt man kan handla, men till slut är det ändå man själv som väljer vad man vill äta…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#25: Inte behöver du kassera stjälken på broccolin!
Den skalar jag och skär i skivor, så blir den ätliga delen större! 

Jaså? Alltid tyckt den smakar träigt. Men ok, då hamnar väl broccoli på ca 10 gånger dyrare än smör i jämförelse, om man använder hela.. 
Nu har ju Mizzi gjort sitt val, och jag önskar dig lycka till- kanske du kan återkomma till LCHF längre fram när din ekonomi tillåter.
Jag för egen del äter nog mer protein än tidigare, speciellt de dagar när jag äter lagad mat tre ggr/dag- dvs både frukost,middag och kvällsmat. (Så heter det där jag bor, lunch är för mig ett främmande påfund;) Men det finns billigare alternativ, samtidigt så blir det alltför trist att varje månad leva på bacon, ägg, majonnäs… Jag har tur som har frysen full av viltkött, för häromkring är det svårt att hitta fläskfärs för under 45 kr/kg och oftast ligger priset på blandfärs på 55-70 kr, nötfärs aningens dyrare (och smöret ligger på 28 kr/500 gram. *huvva*, nästan 60 kr i kilopris)
Har man inte varit i sitsen är det svårt att sätta sig in i hur det är! För ett par år sedan drygt gick jag arbetslös och var/är ensamstående med min son. Började med sån här kost och fick jättebra resultat redan efter ett par veckor, både på vågen och rent fysiskt och psykiskt men jag var också tvungen att sluta pga ekonomin.
Det ÄR dyrare att äta såhär! Det går åt massor med ägg, smör och kött/fisk, mjölk och bröd till sonen, grädde, creme fraich osv. Nu har jag fast jobb och har en bra lön så därför känner jag att jag kan ge det en chans till.
Så jag förstår absolut hur du känner och har det med ekonomin. Och det är verkligen ett trist, men ack så nödvändigt beslut att ta.
Hoppas det vänder och du kan gå tillbaka nångång!
jag skulle aldrig drömma om at ställa frågetäcken vid nån annans val, lång mindre dömma om det. Jag har inte med den personens val att gjöra. Jag har vuxit upp som barn av ensamståande mamma med dårlig råd, och min mamma hadde JOBB. två barn och boende kostar mycket pängar, oavsett hur man vrider på det. Det är begränsat hur mycket man kan snåla inn. Nu är en del av våra produktet på väg upp i pris, och även jag med mann med jobb och jobb själva märker att det är dyrare nu enn i somras. Sen kanske man bor på liten ort, bensin är dyrt, och man har inte råd med bensin att åka runt för att hitta rea på "våra" varer heller. Nej, jag tycker du väljer som bäst du kan Mizzi, och jag tycker värkligen synd om dig som inte vill sluta men måste. Jag hoppas din ekonomi bättrar sig på nåt vis så du kan återgå till det du mår bra av. Jag har varit i din sits där man knappast har pängar ens till billig pasta o ris, jag skulle gjärna trollat för dig skal jag lova! :(
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.